Nya TR V Körning

Sv: Nya TR V Körning

Nu har jag skummat TR...

Enligt Mom 504 punkt 5 så står det så här:
Kusk som regelbundet tävlat (2 år eller mer), ej haft något tävlingsuppehåll och har
kvalificerat sig i lägst nationell msv klass, äger rätt att starta på nationella tävlingar
med häst som ej är kvalad.
Om kusk stadigvarat tävlat (4 år eller mer) på lägst nationell msv nivå har
tävlingsuppehåll på max två år, räknas denne ännu som regelbundet tävlande.


Det är ju vår räddning. Då finns det ju trots allt möjlighet att plocka in nya unghästar. Skönt. Hade vi varit tvugna att gå den långa vägen så hade vi förmodligen lagt ner. Vi pysslar ju med detta för att vi vill tävla.
 
Sv: Nya TR V Körning

Hade vi varit tvugna att gå den långa vägen så hade vi förmodligen lagt ner. Vi pysslar ju med detta för att vi vill tävla.
Ja men eller hur...

Och så verkar det faktiskt ganska konstigt det här med kvalreglerna. Finns det några övergångsregler för de som tävlat lätt klass enligt gamla TR? Det måste det väl, men jag hittar inga

Så här står det i årets TR

Mom 504 Kvalificering (2009)
2.1 För att få starta på nationella tävlingar erfordras att ekipage (kusk +
häst/ar) under innevarande år eller föregående år genomfört minst två
tävlingar i lok Lätt klass B Dressyr och maraton med kvalificeringspoäng i
dressyr och ej uteslutits i delmoment maraton.

Jag får alltså just nu med min ena ponny köra både nationell lätt och Msv :banana:

Men nästa år måste vi ändå (eftersom vi kört LB, inte LA) börja om och kvala i denna nya LA :confused:

Mom 504 Kvalificering/uppklassning (2010)
2.1 För att få starta i nationell lätt klass erfordras att ekipage under innevarande eller föregående år genomfört minst två tävlingar i lägst lokal lätt A dressyr och maraton och ej uteslutits i delmomentet maraton.
För att få starta i nationell medelsvår klass erfordras att ekipage under
innevarande eller föregående år genomfört minst två fullständiga nationella
lätta klasser.

Ska man dessutom tolka TR väldigt strikt så står det dessutom numera bara att "ekipage" ska kvala. Tidigare så stod det "ekipage (kusk + häst/ar)" ... Om vi då går till definitionen av ekipage :angel:

Mom 501 Begreppsförklaringar
2. Med ekipage menas kusk, groom, häst/hästar och vagn.

Jag måste alltså numera dessutom kvala med samma vagn och groom ? :eek: :rofl:
 
Sv: Nya TR V Körning

En uppmaning till alla kuskar! Enligt nya TR skall maratonhindren endast genomföras utan tidtagning i lokal lätt klass, enda begränsningen är maxtiden på 5 min/hinder, utnyttja detta. Låt hästarna skritta runt i hindren så sakta det bara går (4 hinder tar 20 minuter) det är tydligen så de vill ha det.

Tror Körkommittén att nya kuskar tycker att detta verkar intressant?
Tror körkommittén att det finns publik som är intresserad att titta på detta?

Vad skall man tävla om? Hålla tempo på sträckor är inte så svårt.:devil:
 
Sv: Nya TR V Körning

Elitgroom skrev:
Tror Körkommittén att nya kuskar tycker att detta verkar intressant?

Jo, men alla ponnytravkuskarna :idea: Som är vana att köra fort som :devil: och tävla om stora prispengar! De kommer nog tycka att detta låter lockande :rofl:
 
Sv: Nya TR V Körning

Lokal tävling/ Lätt B eller Lätt A (introduktion)
Obligatoriskt för arrangerande klubb av lokal klass att samtidigt arrangera
Ungdomsklass, se bilaga 13. Max två discipliner får ingå under en dag/ett meeting.
Tävlingen får arrangeras på 1 eller 2 dagar, kan arrangeras tillsammans med en
nationell tävling. I lätt B dressyr och precision är det tillåtet att köra utan svängel och
draglinor.
Men det rekommenderas.
7
1.1 Funktionskontroll före varje deltävling.
1.2 Dressyr
lätt B – lätt svenskt dressyrprogram nr 2
lätt A – lätt svenskt dressyrprogram nr 3
1.3 Maraton
lätt B – 1 sträckor (E). Max 5 km, max 4 hinder med portar A-D. Om maraton
arrangeras som enda deltävling får 3 sträckor (ADE) köras max 10 km, max 4 hinder
med portar A-D.
lätt A - 3 sträckor (ADE), max 13 km, max 5 hinder portar A-E.
Bed A, se mom 524.1.1
1.4 Precision
Hinderbredd:
lätt B – vagnens spårvidd + 35 cm, bedömning A
lätt A – vagnens spårvidd + 30 cm, bedömning A med idealtid

Mom 524 Allmänt
1. Avsikten med maraton är att testa hästarnas lydnad, kondition och uthållighet
samt kuskens skicklighet och förmåga att hålla föreskrivna tempon och
gångarter. Häst får endast starta ett maraton per dag.
1.1 Ny bedömning för lokal lätt B och lokal lätt A.
Bedömning A: ekipaget ska klara sträcktider inom min och maxtid. Hinderområdena ska
köras med rätt väg genom portarna men utan tidtagning. Maxtid i hinder är 5 min.
Placeringsordning; alla som klarat sig godkända blir likaplacerade.

Hmm...
Du får köra dressyr och precision UTAN svängel...
Precisionen går på idealtid (kanske är bra, men hur kul e det?)
Maratonhindren har ingen tidtagning (förutom max 5min...)
Och dessutom blir alla som genomfört likaplacerade...
Clear-round i t.ex. precision är väl en sak, men i maraton?
Det blir ju som sagt bara dressyren som räknas...
Det känns ju verkligen inspirerande för mig att ge mig ut och tävla nästa år...
Jag menar är jag ens kvalad till lagserien?



Jaja, som jag sagt förut tycker jag i alla fall att det är bra att säkerhetsväst blir obligatoriskt i maraton-momentet...:banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Nya TR V Körning

Undrar när körkommitén kommer att inse att man inte kan anpassa en hel tävlingsgren efter 2-3 fyrspannsekipage som ska tävla internationellt?

Varför inte anpassa sig till majoriteten i stället och skapa körtävlingar som är anpassade för normalkusken och normalhästen (med normalplånboken).

Vi behöver inte spann med storahästar som kan gå två mil för att hämta patron på järnvägsstationen. Vi är löntagare som inte har tid eller lust att sitta och harva mil efter mil i kylan och mörkret. Och majoriteten av kuskarna kör små ponnyer.

Varför kan vi inte bara göra det vi tycker är kul = dressyr och hinder, med EN vagn till alla grenar, med de hästar vi har?

Fyrspannskörningen får i bästa fall ett nytt ekipage vart tionde år. Men det finns hundratals människor som vill ha kul och tävla med sina småponnyer. Vem ska man anpassa sig efter...
 
Sv: Nya TR V Körning

Aha, men DÄR fanns det ju BRA nyheter också. SM i bara dressyr och precision!!! Nästan så att man blir sugen på att damma av giggen igen! :banana:
 
Sv: Nya TR V Körning

Nu har jag pratat i telefon med min zonledare och med hon i körkommitten som är TR-ansvarig... Och jag måste tyvärr säga att jag inte är gladare nu :devil: Och jag kommer med största sannolikhet avgå som distriktsgrenledare...

Men, TR-gruppen vill att vi som har åsikter mailar in dem så att de kan sammanställa! Skicka till Marie Ågren: agren.marie@telia.com
 
Sv: Nya TR V Körning

Vitsen med det som nu heter Lokal klass är också till viss del att utbilda och framför allt låta nya ekipage komma in i sporten. De som alltså har kört någon godkänd tävling är ju inte nya och skulle även med det gammla TR flyttat upp till Regional klass, vilket är precis det som händer nu också. Bara det att det nu heter Nationell Lätt. Kvala behövde man ju tidigare också, när man ska gå från Lokal till Regional ;)
Jag kan inte säga att jag är överförtjust, men jag förstår syftet och det finns ju fortfarande samma möjligheter till avansemang som tidigare:idea: . Som jag förstod det så krävs det ju inte heller fler dommare eller hinderpersonal för att ordna en Nationell Lätt jämfört med en Lätt A..
 
Sv: Nya TR V Körning

Det handlar inte om någon godkännd tävling.

Det handlar om att mer eller mindre ägna en tävlingsäsong bara för att eventuellt få delta i en riktig tävling - det skulle vara som att man inom hoppning skulle vara tvungen att hoppa 50 cm hela första säsongen och dessutom betala veterinäravgift på dessa 50 cm hoppningar :crazy:

Dessutom drar nationell med sig andra saker när det gäller licenser, mätintyg m.m. och det är ju även andra skillnader för en arrangör med att ordna lokal -kontra nationell tävling.

Det är ju redan problem med att det inte anordnas särskilt mycket maratontävlingar på låg nivå utan det blir mest bara dressyr och precision - risken nu är att det ordnas ännu mindre med maraton då den som gren är helt bortkastad i lokal.
Det är enklare och billigare att ordna den som en "pay and drive" hellre än som tävling !

Som ryttare kan man ju tävla "på riktigt" utan att vara tvungen att åka på nationella tävlingar... men i körning ska man istället tvingas upp i klasserna.
 
Sv: Nya TR V Körning

Som jag förstod det så krävs det ju inte heller fler dommare eller hinderpersonal för att ordna en Nationell Lätt jämfört med en Lätt A..
Ett gäng med tidtagare - och en extra gren! Jag skulle gissa att det går åt ganska många extra funktionärer.
 
Sv: Nya TR V Körning

Det handlar inte om någon godkännd tävling.

Det handlar om att mer eller mindre ägna en tävlingsäsong bara för att eventuellt få delta i en riktig tävling - det skulle vara som att man inom hoppning skulle vara tvungen att hoppa 50 cm hela första säsongen och dessutom betala veterinäravgift på dessa 50 cm hoppningar :crazy:

Dessutom drar nationell med sig andra saker när det gäller licenser, mätintyg m.m. och det är ju även andra skillnader för en arrangör med att ordna lokal -kontra nationell tävling.

Det är ju redan problem med att det inte anordnas särskilt mycket maratontävlingar på låg nivå utan det blir mest bara dressyr och precision - risken nu är att det ordnas ännu mindre med maraton då den som gren är helt bortkastad i lokal.
Det är enklare och billigare att ordna den som en "pay and drive" hellre än som tävling !

Som ryttare kan man ju tävla "på riktigt" utan att vara tvungen att åka på nationella tävlingar... men i körning ska man istället tvingas upp i klasserna.

Här uppstår ett problem. Enligt TR Mom 504
2.1 För att få starta i nationell lätt klass erfordras att ekipage under innevarande
eller föregående år genomfört minst två tävlingar i lägst lokal lätt A dressyr
och maraton och ej uteslutits i delmomentet maraton.
För att få starta i nationell medelsvår klass erfordras att ekipage under
innevarande eller föregående år genomfört minst två fullständiga nationella
lätta klasser.


Vilket ju då innebär att det är lika med att kasta pengarna i sjön att åka på D+P eftersom det inte är kvalificerande.
Som du säger är det ju inte speciellt många tävlingar med maraton på låg nivå. En del kommer att få jätteproblem att kvala eftersom det kommer att vara väldigt långa resor till kvaltävlingsplatser.

En annan fråga är ju hur attraktivt kommer det att vara att arrangera D+P för tävlingsarrangörerna?

En fördel med detta är ju att många kommer att behöva lösa dyrare licenser = mer pengar till förbundet.... (*ironi*)
 
Sv: Nya TR V Körning

Jag frågade TR gruppen ang detta och de svarade att dressyr och maraton kan tillgodoräknas från olika tävlingar. Så om du kör en dressyr+precision så får du tillgodoräkna dig dressyren därifrån. Åker du på en annan där det bara är maraton så får du tillgodoräkna dig den.
 
Sv: Nya TR V Körning

Nu har jag funderat några vändor till. På ett sätt kanske man kan se detta som "uppkörning" i stil med fälttävlanskortet. Och nån form av kontroll att man kan styra och läsa skyltar kanske behövs... Jag tycker att det bör man träna på med en instruktör och inte på tävlingsplatsen, men om folk nu inte gör det så...

Men då måste dessa kval bli enkla och billiga att genomföra!

Varför kallar man det t.ex. för "tävling" med alla dessa krav det medför. Framför allt att veterinär måste finnas på plats under hela momentet, är det verkligen nödvändigt för en sån här aktivitet? Inte ens på lokal hopptävling behövs väl veterinärbesiktning.

Om det ska vara krav på godkänd banbyggare så måste det utbildas FLER! Det finns INTE EN ENDA aktiv banbyggare i hela norrland. Och trots att jag känner till 8 st bara i v-norrland/v-botten som sagt sig vara intresserade av att utbilda sig, och har pratat med den utbildningsansvarige sen i våras om detta, så har inte en enda kurs i hela landet ens planerats.

Om man kan få arrangera Pay & Drive under enklare former (ex erfaren kusk som banbyggare/domare) och räkna dessa som kval, då skulle det kännas lite enklare. Då kunde man arrangera några "kvalhelger" under våren, upplagda lite mer som en kurs än en tävling, och sedan kan alla som vill tävla på riktigt hela säsongen.

(Mina förslag här gäller alltså för att kvala till nationell lätt, inte de högre kvalen...)
 
Senast ändrad:
Sv: Nya TR V Körning

Jag tycker nog ändå inte att hoppet mellan Lokal Lätt och Nationell Lätt är helt orimmligt. Kanske det är skillnader jämfört med, som det var tidigare, Lokal Lätt till Regional Lätt...
Två godkända tvälingar innan du får starta på "riktigt" kanske är bra om man aldrig tävlat förut. Tränings delen av tävlingen kan man ju diskutera. Jag tycker precis som många andra här att träna, det ska man göra hemma. Tävling är det som gäller på tävling. Men jag tycker då att man inte får bli blind och enbart se en typ av tävling. Sedan kan man ju verkligen ifrågasätta om man ska ha två maraton-klasser utan tidtagning i hindren. Det behövs ju även enklare tidsinriktade tävlingar även i denna gren. Skulle kanske funkat att göra som med precisionen att ha en idealtid för varje hinder. Då skulle det ju bli ett avansemang även i den grenen.
De som har godkända Lokal Lätt tävlingar från tidigare säsong kan väll tilgodoräkna sig dem som jag förstad det. Så det borde väll inte vara något större problem.
Som sagt syftet med ändringarna förstår jag, men att det ska ju inte vara två klasser som nästan är lika. Alltså varje klass borde höja svårighetsgraden i samtliga grenar.
 
Sv: Nya TR V Körning

Det behövs ju även enklare tidsinriktade tävlingar även i denna gren. Skulle kanske funkat att göra som med precisionen att ha en idealtid för varje hinder. Då skulle det ju bli ett avansemang även i den grenen.

Jag tror tyvärr inte att en idealtid i ett hinder kommer att vara genomförbart... Då ska du dels ha en idealtid för hela sträckan och sedan en för varje hinder... Det riskerar nog snarare att göra det hela svårare...
Sen beror ju den idealtiden helt på vilken väg som mäts i hindret och vilket tempo man räknar på - och ett bra/roligt/utmanande maratonhinder har fler olika vägvalsmöjligheter...

Men som du säger så behöver man nog ändå börja träna lite smått på hindertider redan i dessa klasser, men kanske ska straffen räknas på ett snällare sätt i de lägsta klasserna?
 
Sv: Nya TR V Körning

När vi gjorde vår första körtävling så fanns något som hette utbildningsklass som var till för gröna kuskar och hästar.

Jag är motståndare till att ta bort tidtagningen i maraton och precision från hela lokal lätt klass och bara göra någon slags dressyrcup av det hela. Och jag är definitivt motståndare till att låta någon köra utan svängel och linor vid något tillfälle.

Jag tycker det hade varit bättre att jämföra körningen med hoppningen där det finns avd A och Avd B. Där b-klassen är till för 4 och 5 åriga hästar samt kuskar som av någon anledning inte vill pressa sin häst eller helt enkelt inte klarar av tidspress av någon anledning. Då hoppar man grundomgången och placererar sig enl hur många fel man har. (rivningar och vägringar) Avd A innehåller omhoppning och tidtagning och är till för hästar som är minst 6 år. Jag tycker att det är bra att valfrihet finns och jag tror faktiskt de flesta ryttare och kuskar kan ta rätt beslut om sina hästars medverkan i tävling. Att ha lokal lätt som ett slags kval för att få börja tävla känns verkligen konstigt. Lokal lätt skall vara som en tävling tycker jag men kan kompletteras med utbildningsklasser, pay & drive och mindre klubbtävlingar om det behövs men jag tycker verkligen inte att det skall vara obligatoriskt för varje ekipage.

En tanke jag har är ju också att jämföra hoppning, dressyr och körning lite. Lätt A i hoppning och dressyr är ju relativt hög nivå på tävling och vissa hästars talang tar ju ibland slut vid Lätt A medans i körningen så är Lätt A inte ens en "tävling". Jag har aldrig upplevt att kuskar och ryttare harvar omkring i för låg klass utan anledning. Tar man det beslutet att bara tävla lokalt (dressyr, hoppning och körning) så finns det en anledning till det.

För att öka deltagandet i körtävlingar så tycker jag att det är bra att man kan ordna en körtävling med bara maraton tex. Det är också bra om man tagit bort presentationspoängen i dressyren på lokal lätt tävlingar och ersatt den med en sorts säkerhetskontroll där en erfaren kusk går igenom ekipagets utrustning och tipsar om hur man kan göra förbättringar och rättar till ev. felaktigheter. När min son skulle köra sin första tävling så sade lagledaren till honom att han hade fel färg på tömmarna och gav honom ett par ljusbruna lädertömmar istället. Kan tillägga att det var det minsta han behövde så var nya ovana tömmar och det tillförde absolut ingenting till hans dressyruppvisning utan tvärtom så sänkte de den totalt. Jag tycker också att det hade varit positivt om dressyr domare (i lätt lokal klass) kunde skriva eller säga något generellt om uppvisningen tex varför det dömt som det är, vad domaren tycker behöver förbättras eller vad som var positivt. Nybörjar kuskar har ju ofta problem att förstå kommentarerna och hur man kan förbättra sig.

Sen tycker jag att klubbarna kan göra en hel del som tex mentorer som kan lotsa runt nybörjar kuskar första gången på en tävling eller inför en tävling.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu finns TR I (Gemensamma bestämmelser) och TR III (hoppning) i nästa års upplaga ute på Ridsportförbundets hemsida. Förbundet har även...
Svar
1
· Visningar
841
Senast: cewe
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 127
Senast: Pancakes
·
Fälttävlan Nya TR är ute: http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_40827/cf_559/IV_Fa-ltta-vlan_webb_enkelsidor.PDF :)
2 3 4
Svar
71
· Visningar
13 610
Senast: Alexandra_W
·
Distans Räknas Clear Round in under "2 st godkända ritter 40-79 km"...
2
Svar
33
· Visningar
6 420
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp