Sv: Nya TR V Körning
Tycker jag låter som en bra idé!
Du får du som nybörjare chansen att starta lite lätt, medan en mer erfaren kusk kan börja tävla med tidtagning...
Jag tycker det hade varit bättre att jämföra körningen med hoppningen där det finns avd A och Avd B. Där b-klassen är till för 4 och 5 åriga hästar samt kuskar som av någon anledning inte vill pressa sin häst eller helt enkelt inte klarar av tidspress av någon anledning. Då hoppar man grundomgången och placererar sig enl hur många fel man har. (rivningar och vägringar) Avd A innehåller omhoppning och tidtagning och är till för hästar som är minst 6 år. Jag tycker att det är bra att valfrihet finns och jag tror faktiskt de flesta ryttare och kuskar kan ta rätt beslut om sina hästars medverkan i tävling. Att ha lokal lätt som ett slags kval för att få börja tävla känns verkligen konstigt. Lokal lätt skall vara som en tävling tycker jag men kan kompletteras med utbildningsklasser, pay & drive och mindre klubbtävlingar om det behövs men jag tycker verkligen inte att det skall vara obligatoriskt för varje ekipage.
Tycker jag låter som en bra idé!
Du får du som nybörjare chansen att starta lite lätt, medan en mer erfaren kusk kan börja tävla med tidtagning...