Nya TR V Körning

Sv: Nya TR V Körning

Jag tycker det hade varit bättre att jämföra körningen med hoppningen där det finns avd A och Avd B. Där b-klassen är till för 4 och 5 åriga hästar samt kuskar som av någon anledning inte vill pressa sin häst eller helt enkelt inte klarar av tidspress av någon anledning. Då hoppar man grundomgången och placererar sig enl hur många fel man har. (rivningar och vägringar) Avd A innehåller omhoppning och tidtagning och är till för hästar som är minst 6 år. Jag tycker att det är bra att valfrihet finns och jag tror faktiskt de flesta ryttare och kuskar kan ta rätt beslut om sina hästars medverkan i tävling. Att ha lokal lätt som ett slags kval för att få börja tävla känns verkligen konstigt. Lokal lätt skall vara som en tävling tycker jag men kan kompletteras med utbildningsklasser, pay & drive och mindre klubbtävlingar om det behövs men jag tycker verkligen inte att det skall vara obligatoriskt för varje ekipage.
:bow:

Tycker jag låter som en bra idé!
Du får du som nybörjare chansen att starta lite lätt, medan en mer erfaren kusk kan börja tävla med tidtagning...

:D

Ska man dessutom tolka TR väldigt strikt så står det dessutom numera bara att "ekipage" ska kvala. Tidigare så stod det "ekipage (kusk + häst/ar)" ... Om vi då går till definitionen av ekipage :angel:

Jag måste alltså numera dessutom kvala med samma vagn och groom ? :eek: :rofl:

Det är förmodligen en felskrivning... ...men om man ska vara petig så står det ju tydlig vad definitionen av ekipage är.

Sen kan man ju också tolka det som att ett ekipage består av kusk + häst + groom + vagn oavsett vad groomen heter eller vilket märke det är på vagnen så ska en sammansättning av ett ekipage se ut på det viset för att defineras som ett ekipage.
Då blir det lite roligt. Om det är sak samma vad groomen heter eller vilket märke vagnen har, spelar det då någon roll vad hästen heter? Groom som groom, häst som häst? :D
Det här kan man ju vrida på hur mycket som helst!:rofl:

Jag frågade TR gruppen ang detta och de svarade att dressyr och maraton kan tillgodoräknas från olika tävlingar. Så om du kör en dressyr+precision så får du tillgodoräkna dig dressyren därifrån. Åker du på en annan där det bara är maraton så får du tillgodoräkna dig den.

Vad bra! (tio)

Om det ska vara krav på godkänd banbyggare så måste det utbildas FLER! Det finns INTE EN ENDA aktiv banbyggare i hela norrland. Och trots att jag känner till 8 st bara i v-norrland/v-botten som sagt sig vara intresserade av att utbilda sig, och har pratat med den utbildningsansvarige sen i våras om detta, så har inte en enda kurs i hela landet ens planerats.

...vi behöver också fler domare...

När vi gjorde vår första körtävling så fanns något som hette utbildningsklass som var till för gröna kuskar och hästar.

Jag är motståndare till att ta bort tidtagningen i maraton och precision från hela lokal lätt klass och bara göra någon slags dressyrcup av det hela. Och jag är definitivt motståndare till att låta någon köra utan svängel och linor vid något tillfälle.

Jag tycker det hade varit bättre att jämföra körningen med hoppningen där det finns avd A och Avd B. Där b-klassen är till för 4 och 5 åriga hästar samt kuskar som av någon anledning inte vill pressa sin häst eller helt enkelt inte klarar av tidspress av någon anledning. Då hoppar man grundomgången och placererar sig enl hur många fel man har. (rivningar och vägringar) Avd A innehåller omhoppning och tidtagning och är till för hästar som är minst 6 år. Jag tycker att det är bra att valfrihet finns och jag tror faktiskt de flesta ryttare och kuskar kan ta rätt beslut om sina hästars medverkan i tävling. Att ha lokal lätt som ett slags kval för att få börja tävla känns verkligen konstigt. Lokal lätt skall vara som en tävling tycker jag men kan kompletteras med utbildningsklasser, pay & drive och mindre klubbtävlingar om det behövs men jag tycker verkligen inte att det skall vara obligatoriskt för varje ekipage.

En tanke jag har är ju också att jämföra hoppning, dressyr och körning lite. Lätt A i hoppning och dressyr är ju relativt hög nivå på tävling och vissa hästars talang tar ju ibland slut vid Lätt A medans i körningen så är Lätt A inte ens en "tävling". Jag har aldrig upplevt att kuskar och ryttare harvar omkring i för låg klass utan anledning. Tar man det beslutet att bara tävla lokalt (dressyr, hoppning och körning) så finns det en anledning till det.

För att öka deltagandet i körtävlingar så tycker jag att det är bra att man kan ordna en körtävling med bara maraton tex. Det är också bra om man tagit bort presentationspoängen i dressyren på lokal lätt tävlingar och ersatt den med en sorts säkerhetskontroll där en erfaren kusk går igenom ekipagets utrustning och tipsar om hur man kan göra förbättringar och rättar till ev. felaktigheter. När min son skulle köra sin första tävling så sade lagledaren till honom att han hade fel färg på tömmarna och gav honom ett par ljusbruna lädertömmar istället. Kan tillägga att det var det minsta han behövde så var nya ovana tömmar och det tillförde absolut ingenting till hans dressyruppvisning utan tvärtom så sänkte de den totalt. Jag tycker också att det hade varit positivt om dressyr domare (i lätt lokal klass) kunde skriva eller säga något generellt om uppvisningen tex varför det dömt som det är, vad domaren tycker behöver förbättras eller vad som var positivt. Nybörjar kuskar har ju ofta problem att förstå kommentarerna och hur man kan förbättra sig.

Sen tycker jag att klubbarna kan göra en hel del som tex mentorer som kan lotsa runt nybörjar kuskar första gången på en tävling eller inför en tävling.

:bow::bow::bow:

Det här med Pay'n Drive är ju lite intressant. Med tanke på hur lokalklasserna nu är utformade så liknar de ju en Pay'n Drive med skillnaden att det blir billigare att arrangera och tävla på en äkta Pay'n Drive med tanke på att tex veterinäravgiften försvinner. Om man nu inte är ute efter att kvala då, såklart, men det är ju inte alla.

Om man har kört en komplett (3 grenar) tävling i lätt klass enligt gamla reglementet så är det godkänt som kval, enligt muntlig info från Marie i TR-gruppen.

Jag har denna säsong kört något som jag tror är LB enligt 2008 års TR? Det skulle i alla fall räknas som kval, så ena ponnyn får jag starta nationell med - alltid nåt. De andra 2 hästarna får nog stanna hemma framöver... Och min sambo som bara hann köra ett maraton i år är måttligt road.

Jag har fastnat lite på detta:

"Kusk som regelbundet tävlat (2 år eller mer), ej haft något tävlingsuppehåll och har
kvalificerat sig i lägst nationell msv klass, äger rätt att starta på nationella tävlingar
med häst som ej är kvalad.
Om kusk stadigvarat tävlat (4 år eller mer) på lägst nationell msv nivå har
tävlingsuppehåll på max två år, räknas denne ännu som regelbundet tävlande." (citat: TR Mom 504 punkt 5)

Funderar på vad man menar med "i". Vi har pratat om det här hemma och har följande tolkningar:
Att man har kvalificerat sig för att köra nationell msv, men då borde det stå kvalificerat sig till.

Att man har kvalificerat sig i klassen genom att ha gjort minst ett godkännt resultat i nationell msv någon gång under två års tävlande. (Två års tävlande i nationell msv eller två års tävlande i vilken klass som helst?)

Att man har kvalificerat sig i nationell msv genom att vara redo för nästa steg (elit msv).

Om man har kört en komplett (3 grenar) tävling i lätt klass enligt gamla reglementet så är det godkänt som kval, enligt muntlig info från Marie i TR-gruppen.

Jag har denna säsong kört något som jag tror är LB enligt 2008 års TR? Det skulle i alla fall räknas som kval, så ena ponnyn får jag starta nationell med - alltid nåt. De andra 2 hästarna får nog stanna hemma framöver... Och min sambo som bara hann köra ett maraton i år är måttligt road.

Godkänt som kval för LA eller nationell?

Kör inte du par? Måste båda hästarna vara kvalade eller räcker det med en?

Fanns det LB i 2008 års TR? Jag trodde att LB var en ny regel för 2009.

Jag tolkar det som att man ska ha tävlat (valfria klasser) i minst 2 år och ha kört minst en godkänd nationell MSV.

Men jag sitter ju inte i någon TR-grupp ;)

Haha, förvirring. Marie tyckte också att det var konstigt att de hette LB. Det kanske de inte gjorde, jag kanske missförstått eller så har det blandats mellan reglementena på nåt sätt? Det var väl nåt undantag inblandat iom att lagserien gick i lokal klass med 3 grenar.

Förtydligande (med reservation för att jag tolkade henne rätt): om man har kört två kompletta lätt klass (med tre grenar) med godkänd dressyr och genomfört maraton. Då är man kvalad till nationell lätt.

Par kör jag än så länge bara hemma. Jag har tävlat enbet med två ponnyer och en stor, men det är bara en av ponnyerna som har gått två maraton. Så hon är kvalad till nationell. Jag får även köra henne i par med den andra "okvalade" ponnyn i nationell, det räcker att en i paret är kvalad.

Om jag efter att ha kört ponnyerna i par i nationell, även får köra den "okvalade" ponnyn enbet i nationell - det är det ingen som kunnat svara på.

Med tanke på att så där en 90% av ekipagen från Umeå faktiskt av någon anledning hittils har valt att tävla i lokalklass utan att gå upp till nationell så känns det lite märkligt att tvinga upp dessa i högre klasser om dom inte känner sig redo... om man istället gör tävlandet så skitroligt att klasserna är överfulla och kombinerar det med någon form av uppklassningssystem, där man efter ett visst antal placeringar bara får vara med utom tävlan, så ska dom se att det blir även nya ekipage i högre klasser.

Jag kan ju gå till mig själv, jag har en häst som faktiskt funkar helt ok i maratonhinder och i precision - men som är som sju svåra år i dressyren (ibland tror jag att någon har varit och bytt ut hästen i smyg för det känns ibland som att köra två olika hästar i dressyr jmf med när det är någon form av hinder inblandade :confused:)... ska jag vara tvungen att köpa en flott dressyrhäst då bara för att kunna klättra i klasserna och tillfredställa delar av SvRF istället för att kunna göra det bästa av det jag har och kanske lära mig själv nått på vägen ???

Och hur tror man att travkuskarna ska finna nått nöje i att tävla en renodlad dressyrgren vilket det blir om man plockar bort maraton ?

Med en travhäst som inte kröker på nacken hamnar man på ca 80 straff i dressyren, vilket innebär att ens medtävlarnde kan riva halva precisionsbanan och man ligger ändå efter...

Nä, hädanefter blir det bara "pay and drive" och klubbtävlingar om jag åker iväg på något - körutflykter finns det andra än SvRF som ordnar :devil:

Det står ingenstans men jag mailade till Marie Ågren som sitter med i TR gruppen och hon sade att det inte behöver vara dressyr och maraton på samma meeting utan det är helt ok att ta dem på olika tävlingar.

Jag blir så arg så jag vet inte var jag ska ta vägen! :eek: Jag har bara tävlat på klubbtävlingar med nya hästen (med tidigare hästar har jag tävlat lokal lätt klass) och det har blivit topplaceringar hela 2009 så nu är jag taggad att komma ut på en lokal tävling och debutera maraton med min blivande 6-åring, som går som en kanonkula i precisionen och verkar älska terrängen. Och så får man läsa att tävlingen försvinner! Que?! Det känns så absurt och snopet så jag saknar ord! Jag blir inte det minsta taggad längre efter att ha läst det här, jag önskar bara att jag kunde rida hästen istället så hade det inte varit ett problem att få fortsätta tävla (fast i en annan gren, då), men det är ju en shettis så det går ju inte...

Jag har startar i idealtidstävling förut, och jag vann av en konstig slump, men det var så tråkigt och så mycket anti-tävling det bara kunde bli. Aldrig mer! :mad:

Skit också, det här var en riktigt dålig julklapp! Går den att byta?

Jag har anmält intresse till mitt distrikt att få utbilda mig till domare i samtliga moment samt banbyggare. Först började det med att 3 personer mailade mig och frågade samma sak, varför jag hade mailat min distriktsgrenledare om det (vilket jag gjorde för att det står på Kuskringens hemsida att man ska göra det!) och den fick jag veta att min intresseanmälan har skickats vidare till rätt person. :) Men därefter har det blivit knäpptyst och det är ändå ett par veckor sen nu. Man kan väl som ansvarig för utbildningen ändå meddela hur landet ligger, tycker jag, om det nu inte är några utbildningskurser på gång.

Senast ändrad av en moderator:

Avdelning B i hoppning är numera öppen för alla åldrar, det är inte längre en unghästklass. Men om man tävlar Avd B i en klass så får man inte byta till Avd A i en annan klass på samma tävlingsdag eller meeting. Jag tycker absolut som du, att det borde finnas en sån indelning i körning också för att vi ska slippa situationer som den rådande!

"ett par veckor sen"... Jag har tjatat om banbyggarkurs sen i våras :grin:

Jag tycker att det är aningen märkligt att det bara verkar finnas någon enstaka person som "får" hålla såna utbildningar och att det då liksom blir upp till dennes godtycke att arrangera kurs eller inte..?

När det nu upplevs som en så stor brist och det verkar finnas så många som är intresserade av att utbilda sig - jag tycker det borde vara högprioriterat på "högre ort" att det utbildas fler funktionärer! Det kommer ju inte bli några 3000 tävlingskuskar om det inte finns funktionärer.

(iofs har jag personligen betydligt mindre intresse för att bli banbyggare med detta TR, så just nu kvittar det för min del :( )

Jojo, visst finnt det folk som har väntat betydligt längre än jag har, men det jag framförallt efterlyser är ett svar, typ "jag har tagit emot din intresseanmälan men just nu finns inga kurser planerade" eller "kul att du är intresserad, det blir kurs bla-bla-bla datum på bla-bla-bla ort" eller dylikt. Istället är det knäpptyst och jag vet ingenting, jag vet inte ens hur en kurs går till och var i landet den kan tänkas hamna om det blir nån. Det är ju trots allt lite väsentligt för mig som elev om den blir i mellan-Sverige, Skåne eller Norrbotten, liksom!

Det här nya TR:et stör mig ända in i själen och det känns otroligt trist och maktlöst att sitta här och inte kunna göra ett skvatt (?) åt det. Jag har alltid hoppats att de som bestämmer hur TR ska se ut har sportens bästa för ögonen, men det känns inte så nu.

Ni som har tävlat lätt klass och nu ställer om siktet på nationell, hur ser er ekonomi ut? Min är absolut inte så stark att jag kan punga ut med flera tusen kronor extra bara sådär, för dyrare kusklicens, ponnylicens, kanske lite ny utrustning, dyrare anmälningsavgift, uppstallning, boende m.m. för att jag måste upp på nationell nivå för att få tävla på riktigt igen. Det kräver lite planering under en tid för att spara undan de pengarna så det här dödade verkligen min ambition till att komma ut och tävla i vår! :(

Jo jag menar att jag håller med dig att det sköts dåligt!

Jag har i alla fall fått infon att banbyggarkursen är i tre steg (3 helgkurser). Efter steg 2 skulle man kunna få dispens att bygga på tävling, efter steg 3 är man godkänd att bygga alla nivåer.

Första infon jag fick var att steg 1 skulle gå nu i höst och steg 2 till våren. Vilket lätt toppen eftersom vi planerade flera lokaltävlingar i distriktet nästa säsong och då skulle kunna få bygga själva :banana: Men när hösten närmade sig var nästa bud att steg 1 blir till våren, och därefter har jag inte hört något alls.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu finns TR I (Gemensamma bestämmelser) och TR III (hoppning) i nästa års upplaga ute på Ridsportförbundets hemsida. Förbundet har även...
Svar
1
· Visningar
841
Senast: cewe
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 127
Senast: Pancakes
·
Fälttävlan Nya TR är ute: http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_40827/cf_559/IV_Fa-ltta-vlan_webb_enkelsidor.PDF :)
2 3 4
Svar
71
· Visningar
13 610
Senast: Alexandra_W
·
Distans Räknas Clear Round in under "2 st godkända ritter 40-79 km"...
2
Svar
33
· Visningar
6 420
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar