Nya TR V Körning

Sv: Nya TR V Körning

Nä, ekonomin är ju en del i det hela... att åka iväg och tävla kostar ju ett antal tusenlappar varje gång även utan svindyra licenser.

Att tävla en nationell tävling kan ju utan vidare kosta 10 -15 000 när man räknar in resväg, licenser, veterinär, uppstallning m.m.

Då vill man hellre ha enkla billiga lokal-tävlingar i närområdet, på kanske rentav 20x60 bana även om det är en utomhustävling när det nu inte vimlar av 40x80 (eller 40x100 för högre klasser ) banor.

Men istället väljer SvRF att skjuta lokala körtävlingar fullständigt i sank med tunga artilleriet :grin:

När ska dom lära sig att grunden för hela verksamheten inte är vare sig SM eller 4-spannskuskar utan helt vanligt folk som vill få chansen att tävla på lagom nivå med sitt kallblod eller "raggiga ponny" utan att det kostar skjortan.

Med tanke på att så där en 90% av ekipagen från Umeå faktiskt av någon anledning hittils har valt att tävla i lokalklass utan att gå upp till nationell så känns det lite märkligt att tvinga upp dessa i högre klasser om dom inte känner sig redo...

Det finns också de kuskar som inte kliver upp i klasserna på grund av att det blir mycket dyrare, längre resväg, dyrare licens osv...

Nu tvingar man dessa till att antingen sluta tävla eller lägga ut pengar som egentligen kanske inte finns om dom vill fortsätta tävla.

Jaså jag trodde att Avd B alltid hade varit öppen för alla åldrar. Men det är väl som så att 4 och 5 åriga hopphästar inte får starta i AvdA för att de inte ska sättas under (tids)press?

Det här nya TR:et stör mig ända in i själen och det känns otroligt trist och maktlöst att sitta här och inte kunna göra ett skvatt (?) åt det. Jag har alltid hoppats att de som bestämmer hur TR ska se ut har sportens bästa för ögonen, men det känns inte så nu.

Jag tycker att du ska skriva ihop ett brev till TR kommittén (Marie Ågren) och skriva vad du tycker (och varför du tycker) om det nya TR:t och skriva förslag på hur de hade kunnat gjort istället. tex om du tycker mitt förslag med Avd A och Avd B är bra så kan du lämna det. TR kommittén är ju öppen för synpunkter och även om det kanske inte är möjligt att ändra det i år så kanske vi kan påverka till nästa år. Om alla lämnar genomtänkta kommentarer till rätt person så är jag övertygad att vi kan påverka. Sen kan vi ju sitta här på Buke och spy galla iallafall men med den vetskapen att vi iallafall har försökt att få fram synpunkter till rätt person.

Ja jag tänkte precis uppmana till samma sak igen. Jag har tipsat Marie om den här tråden, men hon tycker inte att diskussionsforum känns seriöst.

Så alla som vill föra fram sina åsikter om nya TR måste skriva ner det och skicka mail till agren.marie@telia.com

Förut vad Avd B i hoppning bara öppen för hästar upp till 6 års ålder, men det är ändrat nu så att alla får starta Avd B, men inte Avd A på samma tävling.

Jag ska absolut skriva till Marie, bra förslag! (Jag skrev frågetecknet efter "inte kunna göra ett skvatt åt det" just för att jag undrade om det faktiskt finns nåt man kan göra.)

Åh, jag hoppas verkligen att det blir kurser till våren!!! :bump:

Men törs man börja drömma om det?

Har ni sett att den nya tävlingsterminen har kommit ut på ridsportsförbundets hemsida? De nya reglerna verkar iallafall gynna antalet tävlingar nästa år för det planeras många tävlingar :p

Många tredagars!!:bump: Härligt!:D

Funderar lite på Jönköpings tävling. Nat lätt och Elit msv, men ingen Nat msv? Någon som vet om det är tänkt så eller om det är felskrivet?

Hörde ryktesvägen att dom skulle vara tvugna att fixa till sina hinder om dom skulle få arrangera Elit. Sant eller falskt?
Vore väldigt bra då deras hinder är fruktansvärt trånga...:angel:

Synd att SM hamnar i Åstorp igen.

Vad glad jag är nu när jag ser tävlingsterminen att vi inte behöver kvala nya hästar från scratch.

Det är ju många Lok-tävlingar i början av säsongen, jättebra, men inga här i vårt distrikt. Skåne, Gotland och Stockholmsområdet har massor men så långt åker man ju knappast för att köra en "träningstävling". Så då är det Bergs tävling och Wermlands tävling att köra lätt B på två helger efter varandra. Sen är det sluttävlat. Lätt A får bli under 2011...:crazy::devil:

Det är ju naturligtvis ett jättepussel att få ihop tävlingar i rätt ordning så att man har en rimlig möjlighet att kvala, men för lättklasskuskarna ser det verkligen inte ljust ut.

Vi har som tur är bara en tävling som ligger fel i "kvaltrappan".:laugh:
Sex tävlingar varav fem tredagars!!:bump: Tjoho!!

Ja, vill man köra två LA maraton får man åka långt ser det ut som :grin:

Och inga nya tävlingsplatser? I mitt distrikt planerade vi lokaltävlingar i minst 4 "nya" klubbar, men samtliga tävlingsledare tappade sugen i och med de nya reglerna så det är tveksamt om det blir något alls :(

De enda klubbar som över huvud taget lagt in LA maraton är Kågedalen (västerbotten, augusti) och Hemseorten (gotland, september) :crazy:

Och det är denna klass man måste köra för att kvala till nationell :confused:

Mom 504
För att få starta i nationell lätt klass erfordras att ekipage under innevarande
eller föregående år genomfört minst två tävlingar i lägst lokal lätt A dressyr
och maraton och ej uteslutits i delmomentet maraton.

Nu kom jag till en ny jobbig insikt! För att få "behålla" min rätt att köra nationell med den ponny som är kvalad så måste jag köra minst 2 tävlingar nästa säsong, annars är det bara att börja om i lekskoleklasser med den också :crazy:

Det var nog max 2 tävlingar jag tänkt ta mig råd till nästa sommar... Men om jag väljer att prova köra par i en av dem, då har "enbetsekipaget" bara gått en tävling det året, och att köra en häst i par gör INTE att den blir kvalad till att gå enbet. Det har jag fått tydligt svar på.

Om jag inte plötsligt får massor med extra pengar och gott om tid så att jag kan åka runt på massor med tävlingar - så är jag FAST i att köra min ena ponny enbet om jag ska kunna tävla över huvud taget :cry:

Likväl som att "de som bestämmer" vill att folk ska gå upp i klasserna så borde man väl uppmuntra att folk kör spann? Om jag och ponnyn klarar av att tävla med par i nationell klass, borde vi då inte vara betrodda att gå tillbaka och tävla enbet också? :confused:

Ja, vill man köra två LA maraton får man åka långt ser det ut som :grin:

Och inga nya tävlingsplatser? I mitt distrikt planerade vi lokaltävlingar i minst 4 "nya" klubbar, men samtliga tävlingsledare tappade sugen i och med de nya reglerna så det är tveksamt om det blir något alls :(

Tråkigt.:(

De enda klubbar som över huvud taget lagt in LA maraton är Kågedalen (västerbotten, augusti) och Hemseorten (gotland, september) :crazy:

Och det är denna klass man måste köra för att kvala till nationell :confused:

Så hade jag också fattat det innan tävlingsterminen kom. Nu är jag inte så säker längre. Jag menar, om det nu är ett krav att kvala till Nat från LA och inte från LB så borde väll kommitén har sett till att fler arrangörer har LA, eller?:confused:

Fast egentligen spelar det ingen roll för många. Kvaltävlingarna är ju koncentrerade till några få områden. Kuskar från övriga delar av landet kan nog inte räkna med att tävla än på en säsong eller två...:crazy:

Jag tycker TR är tydligt med att det är just i LA man ska kvala...

Det känns ju lite trist tex i stockholm där de planerat in lokal LB + nationell lätt på alla tävlingar. Villvattnet kör också LB + nationell och där sitter ju arrangören i körkommittén.

Samtliga proppar godkänns ju numera centralt av en person så det borde ju tänkts till, men jag förstår inte :confused:

Senast ändrad:

Nu kom jag till en ny jobbig insikt! För att få "behålla" min rätt att köra nationell med den ponny som är kvalad så måste jag köra minst 2 tävlingar nästa säsong, annars är det bara att börja om i lekskoleklasser med den också :crazy:

Det var nog max 2 tävlingar jag tänkt ta mig råd till nästa sommar... Men om jag väljer att prova köra par i en av dem, då har "enbetsekipaget" bara gått en tävling det året, och att köra en häst i par gör INTE att den blir kvalad till att gå enbet. Det har jag fått tydligt svar på.

Om jag inte plötsligt får massor med extra pengar och gott om tid så att jag kan åka runt på massor med tävlingar - så är jag FAST i att köra min ena ponny enbet om jag ska kunna tävla över huvud taget :cry:

Likväl som att "de som bestämmer" vill att folk ska gå upp i klasserna så borde man väl uppmuntra att folk kör spann? Om jag och ponnyn klarar av att tävla med par i nationell klass, borde vi då inte vara betrodda att gå tillbaka och tävla enbet också? :confused:

Det här tycker jag är rent löjligt! Har hästarna gått i par så borde du rimligtvis få köra dem i enbet också. Otroligt dum regel!

Jag tycker TR är tydligt med att det är just i LA man ska kvala...

Ja, du har rätt. Saxat från TR:

För att få starta i nationell lätt klass erfordras att ekipage under innevarande
eller föregående år genomfört minst två tävlingar i lägst lokal lätt A dressyr
och maraton och ej uteslutits i delmomentet maraton.

Att den helt "okvalade" ponnyn inte kan plockas upp till högre klasser enbet genom att ha gått i par kan jag kanske se en liten gnutta logik i.

Men det känns ju himla surt om jag nästa säsong skulle köra en nationell tävling enbet och en med par och sedan inte ha ETT ENDA ekipage, varken par eller enbet, att tävla nationellt med året efter ?! Inte ens ponnyn som då på två säsonger gått 5 maraton varav en tävling i par. Men så skulle det ju bli med de här reglerna...

*KL*

Det här blir ju bara mer och mer sinnesrubbat! :eek:

Jag hittar Lätt A i Skånska Körsällskapet, Hemseorten, Stenkyrkaorten, Suderby och Kågedalen. Jag vet inte ens var alla de ställena ligger, men Johannesbergskuskarna och Stockholm som jag hoppades på har bara Lätt B och Nationell. Bollnäs har bara skrivit "lokal", inte vilken lokal klass...?

Och så står det att Lagserien är Lätt B. What the...! Det betyder alltså att man efter genomförd Lagserie inte är kvalad till Nationell?! Hur har de tänkt egentligen - har de tänkt?! Jag blir så arg och ledsen så jag vet inte var jag ska ta vägen...

Alltså... alltså... vill de att man ska ge upp och sluta?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu finns TR I (Gemensamma bestämmelser) och TR III (hoppning) i nästa års upplaga ute på Ridsportförbundets hemsida. Förbundet har även...
Svar
1
· Visningar
841
Senast: cewe
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 127
Senast: Pancakes
·
Fälttävlan Nya TR är ute: http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_40827/cf_559/IV_Fa-ltta-vlan_webb_enkelsidor.PDF :)
2 3 4
Svar
71
· Visningar
13 610
Senast: Alexandra_W
·
Distans Räknas Clear Round in under "2 st godkända ritter 40-79 km"...
2
Svar
33
· Visningar
6 420
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar