Nya TR V Körning

Sv: Nya TR V Körning

Aha, visste inte det. Jo i Västerbotten går lagserien på aldeles vanliga tävlingar i normala klasser. Man tävlar individuellt "som vanligt", men så läggs lagdeltagarnas resultat också ihop för att få fram lagplaceringar.

Som sagt, det finns inga centrala regler utan det är upp till varje distrikt hur man gör...

Men det kommer ju bli en ganska konstig final nästa år om en del distrikts lag kört nationell lätt och en del bara har kört lokal LB...? :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Nya TR V Körning

Det är väl vanligt att ha lagserietävling med IND starter?
Har man allt på plats vill väl, arrangören ha så många starter som möjligt för att få ekonomin att gå i hop.
Ni kan väl inte ha tävlingar som inte syns i tävlingsterminen?
Hur gäller då försäkringar och kval?
 
Sv: Nya TR V Körning

Okej, då är jag med...;)

Ja det blir knepigt. För att det ska vara någon vits med en final så bör ju alla köra på samma svårighetsgrad....
 
Sv: Nya TR V Körning

Vi har tävlingar vikta för enbart lagserie. Klubbarna betalar lagavgift och kuskarna betalar en hundring per diciplin för att räknas i den individuella startlistan.

Tävlingarna syns inte på tävlingsterminen och är överlag väldigt anonyma. Kör man inte själv i lagserien så är det inte säkert att man vet om när och var deltävlingarna går...

Om vi skulle ha lagseritävlingar på ordinarie tävlingar så skulle det inte bli en serie. Under 2009 var det tre tävlingar, en innomhus D+P under vår-vintern, en Lok/Nat och en Nat, så två av tävlingarna var "diskvalificerande" som lagserieomgång.

Dessutom brukar det vara omkring 25-30 starter i lagserien och tävlingsarrangörerna här brukar ha maxantal på ca 35. Så om man hade lagseriestarter på samma tävlingar så skulle det knappt finnas plats för övriga som vill tävla...


Roligt att höra hur ni andra gör!:laugh:
 
Sv: Nya TR V Körning

Men har inte era lagtävlingar lokal status? Varför finns de inte med i tävlingsterminen? Det går väl att sätta max antal starter och skriva i proppen att lagdeltagare har förtur?

Altså inte ha lagserien på de tävlingar som du nu kallar ordinarie, utan att göra lagserietävlingarna till "vanliga" tävlingar. Det vore väl bra om alla tävlingar synliggörs!
 
Sv: Nya TR V Körning

KL

Om jag fattat det hela rätt så får jag starta dressyrmomentet i nationell lätt, men ej precision eller maraton...

Får väl göra det i väntan på att några lätt A-tävlingar ska "hitta till mig"...
 
Sv: Nya TR V Körning

hade inte tänkt tävla alls detta året eftersom jag har unghäst så jag har inte brytt mig om nya TR. Men får imorgon tillbaka min tävlingsponny!! och så läser man detta..Jag som tänkte tävla så mycket jag kan och har råd med.

Vad innebär detta för mig nu? Har kört två tävlingar förra året i lätt klass med denna ponnyn. vaggeryd och blekinge. Har absolut inga ambitioner att tävla annat än lätt klass pga ekonomin. (licens och flerdagars). Men vill ju inte betala för att glida runt i promenadtempo utan att få tider! Vill inte heller tävla mot ekipage som är där för att träna på att tävla. jag är en tävlingsmänniska, och jag vill kunna bli både glad och besviken över min körning. Jag har arrangerat pay and drive på min klubb innan, är det detta jag nu ska ägna mig åt? Det blir billigt! Ingen licens, ingen veterinär, ingen uppstallning, ingen klubbavgift- tack körkommittén!
Jag har själv deltagit på de öppna mötena/seminarium som varit, där vi alla varit överens om hur vi ska göra för att få fler att vilja tävla- var är alla de förslagen? Vem har bestämt dessa nya reglerna? Hände detta på det skåneförlagda mötet som jag missade? Kanske skåningarna har råd att göra så mot sina bortskämda kuskar, men inte resten av landet.( Är själv skåning och önskar jag kunde tävla där...)

Jag blev helt plötsligt inte lika överlycklig över att köpa en körponny..slänga pengarna i sjön. han får väl bli 4H häst istället?

/negativa jenny
 
Sv: Nya TR V Körning

Det är ju ännu roligare då det krävs 2 lok-lätt A maraton för att kvala till nationell lätt... när jag tittade efter sist så var det två såna utlagda på "propp", en i Västerbotten och en på Gotland :eek:

Jag håller med dig, pay-and-drive känns mer lockande - i synnerhet som det är brist på banbyggare och domare, kan man då klara sig utan att frakta en banbyggare 100 mil enkel resa så blir ju det nån 10 000 lapp billigare :grin:
 
Sv: Nya TR V Körning

vill bara uppdatera denna tråden nu när det känns så aktuellt efter körkonferensen i stockholm.

I en tråd skrev någon att marie skulle sammanställa alla synpunkter hon fått via ex. mejl. Detta togs aldrig upp på mötet i helgen, iallafall jag skulle vilja se denna sammanställning. Enligt marie hade hon fått någon enstaka negativ kritik och massor positivt, vilket jag starkt betvivlar med tanke på både mina mejl och säkert några av era. På mötet var merparten mycket rutinerade kuskar som ej berördes av nya tr, därför uteblev debatten helt.
 
Sv: Nya TR V Körning

Maila körkommitén och fråga. Om det tas upp på ett av deras möten så kan man läsa om det i protokollet sen...

Jag tror som du...:cool:
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu finns TR I (Gemensamma bestämmelser) och TR III (hoppning) i nästa års upplaga ute på Ridsportförbundets hemsida. Förbundet har även...
Svar
1
· Visningar
841
Senast: cewe
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 127
Senast: Pancakes
·
Fälttävlan Nya TR är ute: http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_40827/cf_559/IV_Fa-ltta-vlan_webb_enkelsidor.PDF :)
2 3 4
Svar
71
· Visningar
13 610
Senast: Alexandra_W
·
Distans Räknas Clear Round in under "2 st godkända ritter 40-79 km"...
2
Svar
33
· Visningar
6 420
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp