Sv: Nya rön gällande havandeskapsförgiftning?
vill börja med att skika en stor tröst kram
jag fick min dotter den 4/5 05 och jag vill gärna ha fler barn, men jag är lite nervös för hur det skulle gå.
redan på inskrivningen hade jag högre blodtryck än normalt men dock inom det normala ( 130/89) sen låg blodtrycket presic på gränsen hela gradiviteten fram till vecka 38 då det på två dagar gick från 150/92 till 204/114. vi åkte då in till bb där dom tog en massa prover flödes shemat och moderkaka och allt såg bra ut men jag hade äggvite ämne i urinen och ett blodprov visade att levern hade börjat ta stryk.
då min lilla dotter vägrade att vända på sig så hade vi en tid för kejsarsnitt bokat två dagar effter och läkaren ansåg att jag inte skulle hina bli så mycket sämre utan att det kunde vänta tills dess men jag skulle koma in på koll dagen effter.
operationen gick bra och min dotter mådde som en pärla, apgar 9 och 10.
så det är nog först nu som jag inser vad som hade kunnat hända, när jag läste igenom journalen så såg jag att min moderkaka var mindre än vad jag har läst att den skulle vara,
lill skruttan har dessutom hela tiden legat på gränsen mellan att vara liten och för liten.
vid andra ultra ljuden var hon en procent från att hon var så liten så det behövdes övervakning och när hon föddes så vägde hon 10g över gränsen för att vi skulle behöva ge henne tilläg.
det jag nu är orolig för är om det berode på havandeskaps förgiftningen och hur det i så fall blir vid en ny gradivetet,
om jag blir dålig så snabbt igen men tidigare i gradivteten.
är det någon som vet om man har rätt att kräva fler kollar och fler ultra ljud om man har haft komplikationer vid tidigare gradiviteter?