Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Transporterar du egna djur med eget fordon mindre än 50 km så ska du vara undantagen från reglerna enligt vad som står på jordbruksverket.Jag har läst artikeln i Hundsport special och jag tror att SKK har övertolkat Jordbruksverkets transportregler. Jag har tolkat det precis som du när jag läser på Jordbruksverkets sida. Där finns inget nämnt om hund specifikt någonstans. Det enda som tyder på att kennelverksamhet också ingår under reglerna är just verksamheter där paragraf 16 tillstånd krävs.
Jag driver själv en hundverksamhet (hundfysioterapeut) och har kenneln i verksamheten men jag tar bara en kull om året och jag kan ju säga att den delen av verksamheten definitivt inte genererar någon vinst…
OM dessa nya regler skulle gälla även mig så betyder det inte bara att jag måste skaffa transportörstillstånd och få bilen godkänd utan också att VARJE resa med hundarna, alltså varje jäkla gång jag åker ut med hundarna i skogen (minst en gång per dag), så ska följande transporthandlingar vara med; handlingar som visar djurets ursprung och ägare, avsändningsort, datum och tid för avsändning, avsedd bestämmelseort och förväntad transporttid. Helt absurt.
Transporterar du egna djur med eget fordon mindre än 50 km så ska du vara undantagen från reglerna enligt vad som står på jordbruksverket.
jaJag har Hundsport special. Är det tillåtet att fota artikeln och lägg upp?
Tack så mycket!Hoppas allt går att läsa.