Nya regler för hundtransport för kennel/hundverksamheter

Jag har läst artikeln i Hundsport special och jag tror att SKK har övertolkat Jordbruksverkets transportregler. Jag har tolkat det precis som du när jag läser på Jordbruksverkets sida. Där finns inget nämnt om hund specifikt någonstans. Det enda som tyder på att kennelverksamhet också ingår under reglerna är just verksamheter där paragraf 16 tillstånd krävs.

Jag driver själv en hundverksamhet (hundfysioterapeut) och har kenneln i verksamheten men jag tar bara en kull om året och jag kan ju säga att den delen av verksamheten definitivt inte genererar någon vinst…

OM dessa nya regler skulle gälla även mig så betyder det inte bara att jag måste skaffa transportörstillstånd och få bilen godkänd utan också att VARJE resa med hundarna, alltså varje jäkla gång jag åker ut med hundarna i skogen (minst en gång per dag), så ska följande transporthandlingar vara med; handlingar som visar djurets ursprung och ägare, avsändningsort, datum och tid för avsändning, avsedd bestämmelseort och förväntad transporttid. Helt absurt. :(
Transporterar du egna djur med eget fordon mindre än 50 km så ska du vara undantagen från reglerna enligt vad som står på jordbruksverket.

@Migo vi får dubletter av tidningen. Om du vill kan jag skicka numret till dig. Isf PMa adressen.

Transporterar du egna djur med eget fordon mindre än 50 km så ska du vara undantagen från reglerna enligt vad som står på jordbruksverket.

Japp, jag såg det. Fast ibland åker vi ju längre. Hundarna är ju familjemedlemmar och är med på det mesta som vi gör. På samma sida litet längre ner står det att man är undantagen om man transporterar egna djur i egen bil kortare sträckor än 65 km och i mindre omfattning. Som mindre omfattning räknas åtta gånger eller färre. Det är liksom ganska tydligt att reglerna är satta med produktionsdjur/lantbruksdjur i åtanke och att det blir väldigt märkligt när det gäller hund som man ju har med sig på ett helt annat sätt.

Hoppas allt går att läsa.

o9SZ2Hk.jpg

VXwc9qe.jpg

nDm2Vtu.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 831
Senast: lilstar
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 052
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 100
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset