Nya passreglerna

Texaz

Trådstartare
Numer kan man inte slakta hästar med okänd härstamning, samt hästar som inte har pass 6 månader efter födseln.

Hur ser ni på det?

Eftersom jag verkar inom western vet jag att det är svårt / omöjligt att få passen inom den tiden från USA... Alltså faller dessa hästar bort från livsmedelsindustrin och riskerar att hamna på slakttransporter till mindre nogräknade länder....


Hur tänker ni runt det här???
 
Sv: Nya passreglerna

Var har du sett detta ?
Med andra ord finns det alltså i stort sett inte en enda häst i sverige som är godkänd för livsmedel längre, alla de äldre fick sina pass först när passtvånget infördes eftersom tidigare "pass" inte var godkända så med andra ord kan man räkna bort alla hästar födda innan vad var det nu runt 2001 eller liknande. 6 månaders gränsen fäller sen i stort sett alla halvblod få hinner få sina pass innan de är 6 månader även om handlingarna skickas in "tidigt" mot när sista datum de skall vara inne pga lång handläggningstid. Jag har hela 2 st av 9 hästar som faktiskt hunnit få sina pass innan 6 mån och det är för att de båda är sent födda juni resp juli och att jag var tidig med att skicka in handlingarna.
 
Sv: Nya passreglerna

Alltså faller dessa hästar bort från livsmedelsindustrin och riskerar att hamna på slakttransporter till mindre nogräknade länder....


Hur tänker ni runt det här???

Att när en häst är så billig att leverantörer tjänar på att köpa den och skicka den med slakttransport så får man vara hästägare nog att avliva hästen så detta inte sker.
 
Sv: Nya passreglerna

Går ju att avliva dem hemma, vilket vi har gjort. Lättast och mindre stress för hästen. Du vet också vad som händer med hästen :)
 
Sv: Nya passreglerna

Tycker inte man kan skylla på passreglerna för att hästar åker på slakttransporter till Italien (bla). För att det ska löna sig för "förmedlare" att köpa upp hästar för att skicka iväg måste hästen kosta under 2500 kr, för det är det ungefärliga slaktvärdet för en normalviktig medelstor häst. Om hästen är så pass gammal, eller så pass sjuk/skadad och så pass oanvändbar och oattraktiv att det är omöjligt att sälja den för mer än 2000 kr tycker jag man som hästägare ska ta sitt ansvar och avliva hästen hemma. Blir så trött på mesiga hästägare som hellre skänker bort hästen än att visa lite stake och avliva hästen hemma när det är uppenbart att den inte har någon framtid. Klarar man inte att ta det beslutet utan måste lasta över ansvaret på någon annan genom att ge bort hästen när det är dags ska man inte ha häst, punkt.

Så länge det finns denna typen av hästägare kommer det stå svenska hästar på transporter ned över europa, oavsett vilka passregler det finns. Dessa människor har sällan stake nog att skicka dem till svensk slakt heller även om passet tillåter.
 
Sv: Nya passreglerna

Tycker inte man kan skylla på passreglerna för att hästar åker på slakttransporter till Italien (bla). För att det ska löna sig för "förmedlare" att köpa upp hästar för att skicka iväg måste hästen kosta under 2500 kr, för det är det ungefärliga slaktvärdet för en normalviktig medelstor häst. Om hästen är så pass gammal, eller så pass sjuk/skadad och så pass oanvändbar och oattraktiv att det är omöjligt att sälja den för mer än 2000 kr tycker jag man som hästägare ska ta sitt ansvar och avliva hästen hemma. Blir så trött på mesiga hästägare som hellre skänker bort hästen än att visa lite stake och avliva hästen hemma när det är uppenbart att den inte har någon framtid. Klarar man inte att ta det beslutet utan måste lasta över ansvaret på någon annan genom att ge bort hästen när det är dags ska man inte ha häst, punkt.

Så länge det finns denna typen av hästägare kommer det stå svenska hästar på transporter ned över europa, oavsett vilka passregler det finns. Dessa människor har sällan stake nog att skicka dem till svensk slakt heller även om passet tillåter.

Du har nog inte riktigt hängt med, det köps upp normalstora halvblod för 10.000 för slakttransporter, det är det vi har diskuterat i trådar här innan, det finns uppenbart en helt annan prislista där nere än den officiella eftersom det lönar sig att köra ner hästar där de haft ungefär 15000 i kostnader innan dessa hästar är där. Om det hänger ihop med hästköttsskandalen eller inte lär vi väl se om det blir en drastisk minskning av dessa nu eller inte. Klart de kan betala mer om de sen kan kränga iväg köttet till nötköttspris som gjorts fram till nu.
 
Sv: Nya passreglerna

Går ju att avliva dem hemma, vilket vi har gjort. Lättast och mindre stress för hästen. Du vet också vad som händer med hästen :)

Nu var det ju inte alls det som det handlar om så gör de flesta av oss hästägare men det finns fortfarande en ganska stor klick som inte vill ha kostnader för att ta bort sina hästar och dessa skickar dem till slakt, om de går till slakt i sverige så vet man i alla fall att de får ett hyffsat humant avslut, men får de plötsligt inte längre slaktas i sverige så kommer en stor del av dessa hästar hamna på skumma slakttransporter utomlands i stället och nya regler som gör att dessa hemska transporter ökar i stället för minskar är ju inte precis något vi vill ha eller hur ?
 
Sv: Nya passreglerna

Jag fattade det inte som att det gäller de hästar som redan har pass, dock är det nu så att passet direkt kommer att märkas att de inte får gå till livsmedel.

Tycker att det är märkligt att härstamningen ska ha betydelse:meh:, den har mig veterligen, inget att göra med kvalitén på köttet????

Har personligen inget problem med att hästarna går till slakt, med ett fantastiskt slakteri i grannbyn har det känts som ett bra alternativ. Jag vet hur hästarnas liv slutar och köttet kommer till användning......
 
Sv: Nya passreglerna

Fast tror du inte att det är tillräckligt att visa att papper et c är inlämnade i tid?
Annars får väl även "kvartingarna" registreras i Sverige också, och man får väl avstå från att invänta USA.

Eller så får man rycka på axlarna och inse att det finns många andra sätt att avliva en gammal eller sjuk häst, än att slakta den till livsmedelsproduktion.
 
Sv: Nya passreglerna

Jag fattade det inte som att det gäller de hästar som redan har pass, dock är det nu så att passet direkt kommer att märkas att de inte får gå till livsmedel.

Tycker att det är märkligt att härstamningen ska ha betydelse:meh:, den har mig veterligen, inget att göra med kvalitén på köttet????

Har personligen inget problem med att hästarna går till slakt, med ett fantastiskt slakteri i grannbyn har det känts som ett bra alternativ. Jag vet hur hästarnas liv slutar och köttet kommer till användning......

Jo, det gäller "nya" hästar. För "gamla" hästar med "gamla" pass gäller de tidigare reglerna. Åtminstone så långt jag lyckats begripa.

Fast det där med härstamningen: jag kan förstås ha missuppfattat (det händer med jämna mellanrum) men jag uppfattade att det huvudsakligen handlar om att fölet ska vara id-undersökt vid stoets sida för att man ska få lämna hästen vidare till slakt. Därmed torde pappan sakna betydelse.
Och eftersom pass ska skaffas innan 6 mån ålder, sker undersökningen som regel vid moderns sida.
Men som sagt, jag kan ha missförstått.
 
Sv: Nya passreglerna

Men finns det verkligen några slakterier i Sverige som tar emot hästar över huvud taget nu efter "hästköttskandalen"?
 
Sv: Nya passreglerna

Från hästavelsförbundet:

För kännedom: Häst som ej är ID-kontrollerad vid moderns sida under födelseåret och/eller registreras med okänd härstamning får ej användas till livsmedelsproduktion vid slakt, vilket anges i passet.

Problemet är väl att för att en quarter ska vara godkänd quarter så måste den reggas hos AQHA......

Och jo, jag tycker att det bör räcka att man kan visa att handlingarna är skickade. Problemet är väl dock att det inte finns något pass att skriva in behandlingar i under tiden tills handlingarna kommer...
 
Sv: Nya passreglerna

Ja varför skulle dom inte???

Felet ligger ju inte hos dom

Efter vad jag läst så ta inte slakterierna emot hästar pga kontamineringsrisken som alltid finns mellan djurslagen. Det går tydligen inte att göra en fullkomlig line clearance vilket medför att det hamnar mikroskopiska mänger hästkött i de andra kötten och det vågar man inte riskera.
 
Sv: Nya passreglerna

Har inte hört något sånt på "mitt" slakteri, men tål att kollas upp. Får verkligen hoppas att så inte är fallet!
 
Sv: Nya passreglerna

Nä precis. Det innebär i så fall att ännu fler hästar åker på en långresa det sista de gör.
 
Sv: Nya passreglerna

Jamen, jisses, DET har du ju rätt i!!!

OK, då är den delen ingen katastrof!! ;) Fine!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
999
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 328
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 952
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 823
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp