Nya papper - hur?

Kusebuse

Trådstartare
Jag fick en vuxen hund i början av sommaren.
Hundens förra ägare kunde inte hitta pappren på hunden, men han skulle fortsätta leta.
Nu har det gått tre månader, och han har fortfarande inte hittat dessa papper.

Något ägarbyte har inte blivit registrerat, och jag skulle gärna vilja ha det gjort. Jag är också i stort behov av hundens vaccinationsintyg.

Går det fixa kopior på dessa papper? Vart vänder man sig?

Sv: Nya papper - hur?

Är din hund renrasig och du vet vad han heter (i stamtavlan)
eller hans reg nr. (Vet du enbart kennelnamnet kan du söka fram övriga uppgifter på hunddata alt. ringa uppfödaren som bör veta)
Då så går det att få kopia på stamtavlan hos SKK, kostar dock en slant.
Vaccinationer kan du nog få från den vet som vaccinerat, men då krävs det ju att du vet vem

Hunden bör vara märkt antingen med chip eller tatuering. Läs av det och gå sen in på skk hunddata och sök på numret du får fram. Ring sen och prata med SKK och Jordbruksverket och fråga hur du ska gå tillväga. Är hunden registrerad ska du kunna få ut en ny stamtavla mot en avgift. Det är möjligt att du måste styrka övertaget av hunden med kvitto eller avtal.

Om du vet hos vilken veterinär hunden blivit vaccinerad kan du be att få ett nytt vaccinationskort. Veterinärer för journal över alla vaccinationer. Om du inte vet kan det bli lite detektivarbete med att ringa runt till olika vettar i området hunden har bott i.

Tack för hjälpen. :bow:
Hunden är chipmärkt, så jag ska fixa tid och få det avläst.
Tror jag vet vilken vette hon har varit hos (det finns bara två stationer i närheten), så jag ska boka tid hos dem.

Stamtavlan känns inte så viktig, men ett registrerat ägarbyte vore bra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 720
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 703
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka