Nu har jag äntligen läst artikeln och jag tycker väl att Johan har varit smart att kommentera vissa uttalanden som det vinklats i artikeln. Jag har annars en annan fundering...
Jag utläser ur artikeln att vi behöver värva fler hästkunniga till vår ras. Och då undrar jag vilken ras de hästkunniga håller på med?
Jag kan inte låta bli att anta att det är halvbloden bla. De halvblod som jag har haft kontakt med i min närmsta omgivning, har varit hetsiga, livrädda hästar belamrade med pålagringar överallt, trots att de endast är 5 år gamla, blivit utdömda. Dessa hästar jag varit i kontakt med har nästan alla haft toppstam, både hopp och dressyr. De som sålt hästarna har inte varit småstall utan stora välkända företag med välrennomerade ryttare. Hästarna säljs som lite lynniga, och sen åker man in och då är hästen helt trasig innifrån. Är det då något att sträva efter? Är det dessa människor jag ska se upp till som Kunniga? Eller är det "Borba" eller andra lusitanogurur som just nu är på "modet".
När jag gick på min utbildning genom Sif så hade jag två lärare och bägge rek. en bok av Sally Swift som läromedel, vilket jag blir lite förvirrad av, när jag läser här på denna tråd. Då hade förstås inte lusitanon kommit till stan riktigt än så Swifts räkstjärtar höll en del sysselsatta trots allt?
Sedan tycker jag att tonen här i slutklämmen på denna tråd låter lite förnedrande om våra älskade ras. Det var för den mysiga stämningen och de avslappnade människorna runt islandshästen som jag lämnade storhästarna. Det är för att jag sökte annat än bara baktaleri och skitsnack. När jag först kom in i islandskretsar var folk kärvänliga och öppna för nya människor. Alla hade roligt och det var en familjär stämning. Idag tycker jag det barkar åt fel håll. Den familjära stämningen är borta och alla ska tävla om vem som har bäst häst med bäst lyft. Inte en tanke på att man kliver över andra människor. Jag tycker inte om den stämningen.
Säg inte att det är dit vi är på väg...
Jag är stolt över mina hästar, och om vi istället för att skämmas över uttycket raggsocka, uttalar det med stolthet så tror jag vi får fler kunniga till vår ras som har BRA intentioner!