Nya Hästmagazinet; leksak eller sporthäst?

Sv: Nya Hästmagazinet; leksak eller sporthäst?

Frågan är då : Hur ska man rekrytera de nya islandshästryttarna ?
Denna fråga har också dryftats på nåt FEIF-möte (rapporterat i svenska Islandshästen) där England går på stilen "are you good enough to ride an icelandic horse?"

Och det ligger nåt i det. Att verkligen rida en islandshäst i gångarterna eller att åka på turridning är ju liksom två skilda världar, men det är inte alltid detta får utrymme.

Denna fråga borde ju vara ngt för Pr utskottet att jobba på. Vet inte redigt vad de arbetar på nu ?
Storbritannien har ju helt klart börjat och jobba på en ny linje som egentligen i backspeglen sett borde ha dragits igång i Sverige för flera år sen. Med tanke på hur många duktiga det finns i landslaget och vilka prestationer som har gjorts där , som man helt klart skulle dra nytta av i denna frågan.

Icke att för glömma allt duktigt folk ute i stugorna , som dock inte får lika mkt publicitet. Jag vet att ni finns !!

Håller med, helt klart. Har inte den blekaste om vad PR jobbar med nuförtiden eller vilka som ingår där. Du har numera också ett sponsringsutskott som verkar väldigt duktiga och drivna - samt fritidsutskottet som kanske kommer "längre ut i stugorna".

Frågan är egentligen väldigt stor/ omfattande och handlar kanske inte minst om hur SIF ser på islandshästen, inte bara hur vi presenterar rasen "utåt". Som en följd kommer då inte bara ridhästen utan även aveln och vilket strävansmål vi har där ;)
... sen börjar det säkert hetta till :angel:

Frågan är egentligen väldigt stor/ omfattande och handlar kanske inte minst om hur SIF ser på islandshästen, inte bara hur vi presenterar rasen "utåt".

Ja, islandshästen behöver "PR" även inom SIF.
Det är de befintliga medlemmarna som formar SIF och inriktningen på ridning/avel/hantering.
Jag menar inte med detta att vi ska stänga in oss och inte titta på omvärlden, men det måste finnas en balans i det hela. Hur ska annars nya och gamla medlemmar finna värdet i medlemsskapet?

:bow: Bra skrivet Freyja!

Exakt - för hur skall vi kunna "sälja" islandshästen om vi själva inom SIF liksom inte vet vad vi har och säljer? För att likna det vid marknadsföring så måste man först faktiskt ha stöd inifrån, för att det skall ha en chans att lyckas externt.

Nu har jag äntligen läst artikeln och jag tycker väl att Johan har varit smart att kommentera vissa uttalanden som det vinklats i artikeln. Jag har annars en annan fundering...

Jag utläser ur artikeln att vi behöver värva fler hästkunniga till vår ras. Och då undrar jag vilken ras de hästkunniga håller på med?:confused:

Jag kan inte låta bli att anta att det är halvbloden bla. De halvblod som jag har haft kontakt med i min närmsta omgivning, har varit hetsiga, livrädda hästar belamrade med pålagringar överallt, trots att de endast är 5 år gamla, blivit utdömda. Dessa hästar jag varit i kontakt med har nästan alla haft toppstam, både hopp och dressyr. De som sålt hästarna har inte varit småstall utan stora välkända företag med välrennomerade ryttare. Hästarna säljs som lite lynniga, och sen åker man in och då är hästen helt trasig innifrån. Är det då något att sträva efter? Är det dessa människor jag ska se upp till som Kunniga? Eller är det "Borba" eller andra lusitanogurur som just nu är på "modet".

När jag gick på min utbildning genom Sif så hade jag två lärare och bägge rek. en bok av Sally Swift som läromedel, vilket jag blir lite förvirrad av, när jag läser här på denna tråd. Då hade förstås inte lusitanon kommit till stan riktigt än så Swifts räkstjärtar höll en del sysselsatta trots allt?

Sedan tycker jag att tonen här i slutklämmen på denna tråd låter lite förnedrande om våra älskade ras. Det var för den mysiga stämningen och de avslappnade människorna runt islandshästen som jag lämnade storhästarna. Det är för att jag sökte annat än bara baktaleri och skitsnack. När jag först kom in i islandskretsar var folk kärvänliga och öppna för nya människor. Alla hade roligt och det var en familjär stämning. Idag tycker jag det barkar åt fel håll. Den familjära stämningen är borta och alla ska tävla om vem som har bäst häst med bäst lyft. Inte en tanke på att man kliver över andra människor. Jag tycker inte om den stämningen.

Säg inte att det är dit vi är på väg...

Jag är stolt över mina hästar, och om vi istället för att skämmas över uttycket raggsocka, uttalar det med stolthet så tror jag vi får fler kunniga till vår ras som har BRA intentioner!

:bow::bow::bow:Superbt bra skrivit! :bump:

Exakt - för hur skall vi kunna "sälja" islandshästen om vi själva inom SIF liksom inte vet vad vi har och säljer? För att likna det vid marknadsföring så måste man först faktiskt ha stöd inifrån, för att det skall ha en chans att lyckas externt.

:bow: Mitt i prick!

Håller helt med om vad ni skriver. Som medlem tycker man ju att SIF borde marknadsföra islandshästen som en "seriös" ridhäst.

Men helt klart måste vi ju ena oss om detta mål , för alla borde ju vilja nå målet att islandshästar ska bli en "seriös" ridhäst och betraktas som det. Men då krävs det ju en helhelt syn , alltså allt (inte bara ridning).

Hur skulle ni vilja se nästa PR-produkt från SIF i detta ämne om att marknadsföra islandshäst till redan hästvana ryttare ?

Hur skulle ni vilja se nästa PR-produkt från SIF i detta ämne om att marknadsföra islandshäst till redan hästvana ryttare ?
En produkt som även passar att använda för marknadsföring INOM förbundet.
Ta vara på det speciella med hästens historia, traditioner, användning osv.
Att likrikta och anpassa alltför mycket till andra "hästvärldar" är inte bra om man vill bevara det som är speciellt hos islandshästen.

Jag vet vad som lockade mig och min familj att börja med islandshästar för trettiofem år sedan. (Även om den historien egentligen började för en sjuttio år sedan).

Senast ändrad:

Precis och det är antagligen detsamma som lockade mig och de flesta av mina bekanta som har islandshäst, och det var inte tävlingarna utan den fascinerande mångfalden hos de trygga och pålitliga hästarna!

Ja, pålitlighet, lugn och eftertänksam intelligens, men samtidigt en utstrålning av stor styrka, arbetsvillighet, kraft och fart. Och naturligtvis tölt och pass....

... plus intressant historia och traditioner.

Här på Åland är alla extremt försdomsfulla, de flesta förstår inte varför man rider islandshäst eftersom de ser framför sig en häst som stressar fram i tölt med en extrem underhals och sänkt rygg.

Jag har nu haft tillfälle och vara med på ett jubileum som vi hade och hade en liten lektion om hur man tränar en islandshäst, och har fått jättemycket bra respons tillbaka, känns som en bra start.
Har vanan inne efter att har omvänt min ridlärare i tre årstid.

Här på Åland är alla extremt försdomsfulla, de flesta förstår inte varför man rider islandshäst eftersom de ser framför sig en häst som stressar fram i tölt med en extrem underhals och sänkt rygg.

Jag har nu haft tillfälle och vara med på ett jubileum som vi hade och hade en liten lektion om hur man tränar en islandshäst, och har fått jättemycket bra respons tillbaka, känns som en bra start.
Har vanan inne efter att har omvänt min ridlärare i tre årstid.
Ja, inte är det stressig tölt jag menar med styrka och utstrålning.
Inte heller felridning. Det har inget med traditioner att göra.

Däremot förekommer det nog ibland precis som du säger en konstig föreställning om att hästens huvud ska halas upp med tyglarna för att den ska tölta. Den föreställningen förekommer säkert också inom SIF här och där.

Alltså behövs det "PR" om islandshästen anpassad till människor både inom och utanför SIF. Ditt sätt är en bra variant låter det som.

Senast ändrad:

Ja, pålitlighet, lugn och eftertänksam intelligens, men samtidigt en utstrålning av stor styrka, arbetsvillighet, kraft och fart. Och naturligtvis tölt och pass....

... plus intressant historia och traditioner.

:bow: Kunde inte sagt det bättre själv!

Köpte Hästmagazinet som är ute nu och på sid 38 är det en artikel där bl a Johan Häggberg intervjuas. Det är en del rätt häftiga uttalanden om att "islandshästryttare måste bli bättre" och att det finns en del "flummiga teorier". Om aveln sägs att "vi har i dag en avel som i hög grad är mer kvantitativ än kvalitativ..."

Jag reagerade på att jag tyckte Johan hade en del fördommar om både islandsryttare OCH "vanliga" ryttare!

Intressant att du reagerade på artikeln föresten, jag funderade på att skapa en tråde om artikeln! ;)

Som du ser tidigare i tråden har också Johan själv varit in och givit vissa utvecklingar. :)

*kl*
Jag tycker inte ämnet är färdigdiskuterat i den här tråden, så jag "puffar" lite....

Har tänkt på de här sakerna en hel del och känner verkligen att vi behöver en bred diskussion om vilken kunskap vi vill förmedla inom SIF:s hägn. Tycker att ettt av de främsta problemen inom föreningen är bristen på samarbete och kommunikation mellan de olika grenarna. Det beror inte på bristande ambition inom de olika utskotten, utan på för hög belastning, och sannolikt alltför lite systematisk målbildning. Inom varje utskott är man vilt sysselsatt med att göra räddningar i krysset (möjligtvis ngt överdrivet), och då finns det inte tillräcklig tid för strategi. Vi behöver ett tydligare samarbete mellan sport och avel om att skapa en lämplig scen för den svenska sporthästen. Vi behöver ett bättre samarbete mellan avel och utbildning. Det går inte att säskilja hästens genetik från dess uppväxt och utbildning och vi behöver en ytterligare förstärkt satsning, med bred upplysning om vilka element som finns med i en bra utbildning. Fritidshästen behöver generellt sett få en bättre chans. Utbildningsutskottet har gjort en hjälteinsats, men vi behöver fortsatt utveckling.
Jag vet att många är ambitiösa och vill göra allt rätt, men tycker att jag får höra för många historier om bristfälligt uppfödda och hanterade hästar som ska ut på marknaden. Dels mår de inte bra, men sedan är de också ingen särskilt bra pr för rasen som sådan. Kan vi vara säkra på att tillräckligt många av de ca 1500 hästarna som föds per år hamnar tillräckligt rätt?
Blir repetition, jag vet, men det är viktiga frågor och de påverkar i slutändan oss alla.

Jag vet att jag kan låta negativ, men samtidigt så är det viktiga frågeställningar. Har jag fel, och det är bättre än min lite gnälliga ansats, så är det bara bra. Men jag tycker att vi behöver finna en starkare riktning framåt inom förbundet och Islandshästsverige och då kan vi inte bara klappa oss själva på axeln och vara nöjd med sakernas tillstånd, Sedan handlar detta om alla nivåer. Det handlar inte om någon polarisering fritid-tävling utan vi behöver få ytterligare fart på många nivåer. T.ex är det inte bra för tävlingsintresset om det blir allt vanligare att a ryttare inte får plats på tävlingar. Vill vi t.ex sälja tävlingshästar måste det finnas plats för alla att kunna vara med.....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka