Nya Hästmagazinet; leksak eller sporthäst?

Sv: Nya Hästmagazinet; leksak eller sporthäst?

Jag tycker han har rätt i mycket.
Rider själv både Islandhäst och dressyrhästar (Akademiskt skolade Kallblod upp till skolgalopp och passage, piaff, snart levade). Upplever att när jag enbart red Islänningar (hästar alltså) förbättrades inte min sits nämnvärt. Focus låg på hästens takt, tempo och aktion, senare även form, och vidare även arbetsform.
Idag vågar jag nog påstå att dressyrridingen skolat min sits till stor nytta för ridningen av Islandshästarna.
Dessa underbara varelser har trots allt flera gångarter, kräver mera balans, bättre timing och ännu mera känsla än en häst med tre gångarter.
De är inga enkla hästar att skola och utbilda, vilket jag tror Johan vill framhålla i artikeln. De kräver med rätta sin ryttare.
Rid väl, lev väl.
:banana:

Men varför skall man be om ursäkt (förutom möjligen för usla formuleringar)? Är det inte mera rakryggat att faktiskt motivera sin ståndpunkt och kunna föra en dialog än att vända kappan efter vinden?

Hehe, ja du, tänk om det var jag som bestämde hur det skulle vara. Mitt svar var en reflektion över hur vårat samhälle är uppbyggt inte på vad jag själv tycker, men det var ju roligt att Du hade eget tänk:D. Självklart ska man inte be om ursäkt för sig själv, men jag har arbetat med massor av ungdomar(även vuxna) och de flesta har svårt att stå för sina åsikter. När de senare växer upp hoppas man förstås att de tar för sig mer ute i världen, men de flesta blir nog Ja- sägare och följer den som säger att det är "så" det ska vara.

Jag tog upp det här med Stockholms dåvarande landshövding för ett par år sedan och hans förklaring var att vi i Sverige levt i fred i 200 år, vi är vana att endast se till vårat eget bästa och följa det som alltid har varit. Det är en trygghet som ligger i ryggmärgen.

Jo precis, varför finns det något som heter "Jantelag", den lagen är ju endast, som mitt inlägg, en reflektion över vårat samhälle, tyvärr, jag håller med dig.

Det är väl just det; hur ska man hitta bäringen och utvecklas åt rätt håll när man inte ens har kunskapen eller erfarenheten att bedöma vad som är bra eller dåligt (må så vara gångarter, exteriör eller avel)?

Fast nu tycker jag nog att du underskattar både din och andras förmåga, lite jantelag varning:p. Du måste ju hitta Ditt Driv, det spelar ju ingen roll om du rider för samma person i flera år så lär du dig endast DEN tränarens vinkling av ridningen. Men en viss kontinuitet måste man ju som du skriver ha. Tror inte heller man ska hatta runt hos olika tränare under kort tid, då vimsar man nog bara runt. Visst ska man ha riktlinjer att gå efter, som SIF nu så bra faktiskt erbjuder i utbildningssyfte. Varför utbildar sig inte flera när det finns tillgängligt? Är man intresserad av ridning så suger man åt sig all utbildning, information genom böcker, tränare mm. Då kan man med hjälp av dessa trådar hitta SIN känsla. Avelsmässigt finns ju alla riktlinjer SIF vill att man ska följa, men sen är det ju upp till DIG att välja vad just DU vill satsa på om det är färgavel el dyl. Med den utbildning SIF har att tillgå kommer du faktiskt en ganska bra bit. Det ligger i var och ens intresse att förkovra sig i information. Allt finns tillgängligt om man bara VILL.

Ett Bra inlägg från Sambaengi, det är ju just så..!

Fast nu tycker jag nog att du underskattar både din och andras förmåga, lite jantelag varning:p. Du måste ju hitta Ditt Driv, det spelar ju ingen roll om du rider för samma person i flera år så lär du dig endast DEN tränarens vinkling av ridningen. Men en viss kontinuitet måste man ju som du skriver ha. Tror inte heller man ska hatta runt hos olika tränare under kort tid, då vimsar man nog bara runt.

:rofl: Jag tror nog att jag uttryckte mig lite knasigt :angel: fast nästan ok ändå - för du har ju läst andemeningen!
Kontinuitet ja, men också på sikt givetvis utveckling genom att ta det bästa hos många. Dock tror jag att man får välja en instruktör och gå ett tag för att sen byta/ öka antalet. Inte många samtidigt.

Tackar för ditt svar också.

Upplever att när jag enbart red Islänningar (hästar alltså) förbättrades inte min sits nämnvärt. Focus låg på hästens takt, tempo och aktion, senare även form, och vidare även arbetsform.

Fast där vågar jag påstå att det beror på vad man rider för islandshästinstruktör. Finns de som är väldigt noga med ryttarens sits och inverkan på hästen och sen finns de som inte bryr sig alls lika mkt om det.

*KL*

Jag tycker Johan resonerar väldigt rätt när han säger att vi tänker fel när vi ofta fokuserar på "ännu icke hästintresserade/kunniga" för att få dem intresserade av vår ras, istället för att rikta in oss mer mot redan hästkunniga människor. Islandhästen som ras skulle må mycket bra av mer rid/hästkunniga människor! Vi biter oss i svansen när vi hela tiden marknadsför hästen med barnridning och liknande!

Visst, vi har fått komma med på Globen, Scandinavium och nu senast även på Strömsholmstävlingarna till Pingst. Det går åt rätt håll - men vi måste fortsätta sträva åt det hållet! Såg SVT:s sändning från Strömsholmstävlingarna där man även visade lite islandshästar, även om det var mycket kort. När Johan intervjuades om tölten som "gudarnas gåva" p g a att den är så bekväm var han noga med att påpeka att detta möjligtvis gäller tölten som förflyttningsgångart. Som tävlingsgångart är den därmot ganska ansträngande att rida. MKT bra! Hur ska vi bli tagna på allvar om vi själva framställer oss som några som "bara åker runt i skogen"?!

Eller att det har ändrats med åren, utvecklingen går väl framåt här med. Instruktörerna jag ridit för är många med långa meritlistor... Svenska och utländska, självklart generalliserar jag, men tittar jag på ryttarna som rider islandshäst idag är det bara de absolut skickligaste som sitter korrekt. Framåthängade sits, i tron att det skulle avlasta hästens rygg, hitta trav, bättre galopp etc är väldigt vanligt. Eller den gamla bondestilen... Spända stela ryttare kryllar det av!

Hehe, ja du, tänk om det var jag som bestämde hur det skulle vara. Mitt svar var en reflektion över hur vårat samhälle är uppbyggt inte på vad jag själv tycker, men det var ju roligt att Du hade eget tänk:D. Självklart ska man inte be om ursäkt för sig själv, men jag har arbetat med massor av ungdomar(även vuxna) och de flesta har svårt att stå för sina åsikter. När de senare växer upp hoppas man förstås att de tar för sig mer ute i världen, men de flesta blir nog Ja- sägare och följer den som säger att det är "så" det ska vara.

Jag tog upp det här med Stockholms dåvarande landshövding för ett par år sedan och hans förklaring var att vi i Sverige levt i fred i 200 år, vi är vana att endast se till vårat eget bästa och följa det som alltid har varit. Det är en trygghet som ligger i ryggmärgen.

Jo precis, varför finns det något som heter "Jantelag", den lagen är ju endast, som mitt inlägg, en reflektion över vårat samhälle, tyvärr, jag håller med dig.

Fast nu tycker jag nog att du underskattar både din och andras förmåga, lite jantelag varning:p. Du måste ju hitta Ditt Driv, det spelar ju ingen roll om du rider för samma person i flera år så lär du dig endast DEN tränarens vinkling av ridningen. Men en viss kontinuitet måste man ju som du skriver ha. Tror inte heller man ska hatta runt hos olika tränare under kort tid, då vimsar man nog bara runt. Visst ska man ha riktlinjer att gå efter, som SIF nu så bra faktiskt erbjuder i utbildningssyfte. Varför utbildar sig inte flera när det finns tillgängligt? Är man intresserad av ridning så suger man åt sig all utbildning, information genom böcker, tränare mm. Då kan man med hjälp av dessa trådar hitta SIN känsla. Avelsmässigt finns ju alla riktlinjer SIF vill att man ska följa, men sen är det ju upp till DIG att välja vad just DU vill satsa på om det är färgavel el dyl. Med den utbildning SIF har att tillgå kommer du faktiskt en ganska bra bit. Det ligger i var och ens intresse att förkovra sig i information. Allt finns tillgängligt om man bara VILL.

Ett Bra inlägg från Sambaengi, det är ju just så..!

Och jag gillar dina kloka inlägg och puttar dem också! Jag håller med Stockholms landshövding! Ärligt talat vet jag inget annat land som anser sig vara fritt men samtidigt är så centralstyrt! Vi är osäkra och rädda för den frihet EU-lagarna ger, att tänka själva tex. Det kan ju gå helt och helskotta o de otäcka stygga och oseriösa trollen kan ta över om vi inte styr allt in i minsta detalj centralt! Det är så man blir jättetrött på resonemanget ibland! Jag borde helt klart bo på Island istället, men tyvärr får jag ju inte ta mina älskade hästar med mig dit! Det råder ju importförbud! Men kanske den nya generationen som växer upp med EU ger mer hopp och flexibilitet så det här landet också vågar tänka själva! Det är ju underbart att höra en islänning tänka högt och och ha egna idéer, utan en tanke på att stöta sig med något etablissemang! Och titta så AR, NH, CR och alla möjliga ridstilar influerat Hólar! En fröjd att se hur de testar och plockar ut de stilar som fungerar. Men visst finns det nackdelar, tex att kopiera de extremt höga hovarn/trakterna från andra gångartstävlingar/raser. Det har givit en hel del skador. Det är gjort i syfte att ge högre lyft på tävlingar och det är det jag menar med att tävlingsryttare är beredda att testa mer och ta mer risker för att få bättre resultat på tävling. Ingen fritidsryttare jag känner skulle komma på den tanken!

Fast där vågar jag påstå att det beror på vad man rider för islandshästinstruktör. Finns de som är väldigt noga med ryttarens sits och inverkan på hästen och sen finns de som inte bryr sig alls lika mkt om det.

Håller med! Och en duktig islandshästtränare ser sig om i världen och plockar russin ur andra ridstilar/läror, såsom Eyjolfur Isolfsson, och drar nytta av det som lärs ut och anpassar dem till islandshästen!

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Jag tycker Johan resonerar väldigt rätt när han säger att vi tänker fel när vi ofta fokuserar på "ännu icke hästintresserade/kunniga" för att få dem intresserade av vår ras, istället för att rikta in oss mer mot redan hästkunniga människor. Islandhästen som ras skulle må mycket bra av mer rid/hästkunniga människor! Vi biter oss i svansen när vi hela tiden marknadsför hästen med barnridning och liknande!

Visst, vi har fått komma med på Globen, Scandinavium och nu senast även på Strömsholmstävlingarna till Pingst. Det går åt rätt håll - men vi måste fortsätta sträva åt det hållet! Såg SVT:s sändning från Strömsholmstävlingarna där man även visade lite islandshästar, även om det var mycket kort. När Johan intervjuades om tölten som "gudarnas gåva" p g a att den är så bekväm var han noga med att påpeka att detta möjligtvis gäller tölten som förflyttningsgångart. Som tävlingsgångart är den därmot ganska ansträngande att rida. MKT bra! Hur ska vi bli tagna på allvar om vi själva framställer oss som några som "bara åker runt i skogen"?!

Okunniga människor skall inte ha häst över huvud taget! Först måste man ha baskunskp och kunna rida! Men däremot behövs det barnhästar och nybörjarhästar också, till en i övrigt ridkunnig familj, till ridskolor, turridningar, handikappridning osv. Trots allt är det detta som gjort islandshästen så populär och att 5000 turridningsfirmor me dislandshäst finna i Europa.

Tycker det är intressant också att Johan skiljer på den mjuka "förflyttningstölten" då man gärna vill ha en mjuk naturtöltare när man rider ut i skogen, även om man har hästkunskap. Vi är många med dåliga, skadade eller förslitna ryggar, som klarar rida en mjuk islandshäst men inte en mer stötig tävlingshäst med väldigt steg och inte heller sätter sig på en stor häst eller annan vanlig tregångare, för at ryggen far illa. Det är också därför som så många sjukgymnaster startat rehabridning på islandshäst! Och de hästarna behövs verkligen för att öka livskvalitén för många! :bump:

Eller att det har ändrats med åren, utvecklingen går väl framåt här med. Instruktörerna jag ridit för är många med långa meritlistor... Svenska och utländska, självklart generalliserar jag, men tittar jag på ryttarna som rider islandshäst idag är det bara de absolut skickligaste som sitter korrekt. Framåthängade sits, i tron att det skulle avlasta hästens rygg, hitta trav, bättre galopp etc är väldigt vanligt. Eller den gamla bondestilen... Spända stela ryttare kryllar det av!

Och ärligt talat ser man dem mer på tävlingsbanan än bland fritidsryttarna som håller en mer avslappnad ridstil. Men visst finns det okunniga även där som lyssnat på fel trumpet sas... De fritidsryttare jag känner går kurser och verkligen anstränger sig att få det rätt samt låter det få ta den tid det tar. Det är få som är okunniga. Så jag har svårt att förstå den bild som målas upp att många är så okunniga. Däremot är det lite si och så med taktkänslan hos en del, men inte hos de flesta jag träffat.

Senast ändrad av en moderator:

Köpte Hästmagazinet som är ute nu och på sid 38 är det en artikel där bl a Johan Häggberg intervjuas. Det är en del rätt häftiga uttalanden om att "islandshästryttare måste bli bättre" och att det finns en del "flummiga teorier". Om aveln sägs att "vi har i dag en avel som i hög grad är mer kvantitativ än kvalitativ..."

Allt bör dock läsas som helhet - så finns någon mera än jag som gjort det och vad tycker ni? Spontan reaktion, och förändras detta med eftertänksamhet?

Utan att ha någon som helst kännedom om artikelförfattaren än som känd tränare, tävlingsryttare och artikelförfattare för tidigare artiklar tycker jag att JH har poänger med det hela. Men visst, jag ser inte islandshästen som en leksak eller nybörjarhäst, hellre som en sporthäst och inte minst kraftfull gångartshäst.

Era åsikter?[/QU

Tycker inte direkt det var ngt fel på uttalandena, alla har sina åsikter.Klart folk kan uppfatta det provocerande.
Jag gillar personligen inte centrerad ridning utan håller mej till klassisk dressyr, men poängen var nog att man ska skita i modegrejer.Många rider akademiskt/centerat osv för att det är mode, inte för att de funderat ut på vilket sätt det ska kunna hjälpa dem eller hästen i utbildningen/ridningen.

Köpte Hästmagazinet som är ute nu och på sid 38 är det en artikel där bl a Johan Häggberg intervjuas. Det är en del rätt häftiga uttalanden om att "islandshästryttare måste bli bättre" och att det finns en del "flummiga teorier". Om aveln sägs att "vi har i dag en avel som i hög grad är mer kvantitativ än kvalitativ..."

Allt bör dock läsas som helhet - så finns någon mera än jag som gjort det och vad tycker ni? Spontan reaktion, och förändras detta med eftertänksamhet?

Utan att ha någon som helst kännedom om artikelförfattaren än som känd tränare, tävlingsryttare och artikelförfattare för tidigare artiklar tycker jag att JH har poänger med det hela. Men visst, jag ser inte islandshästen som en leksak eller nybörjarhäst, hellre som en sporthäst och inte minst kraftfull gångartshäst.

Era åsikter?[/QU

Tycker inte direkt det var ngt fel på uttalandena, alla har sina åsikter.Klart folk kan uppfatta det provocerande.
Jag gillar personligen inte centrerad ridning utan håller mej till klassisk dressyr, men poängen var nog att man ska skita i modegrejer.Många rider akademiskt/centerat osv för att det är mode, inte för att de funderat ut på vilket sätt det ska kunna hjälpa dem eller hästen i utbildningen/ridningen.

:bow: Mode är farligt! Det är på mode att tävla islandshäst och många gör det med bristande kunskaper. Det är på modet att islandshästen skall vara högbent, smäcker och långhalsad och jag undrar vad det har för betydelse om hästen har en annan exteriör än denna men kanonbra gångarter? Kan en kanongångartshäst med bra egen bärighet och balans ha en felaktig exteriör för sin uppgift! Och som du säger, så är det mode i vad man rider annars också. Men jag tror inte de flesta rider CR och AR för modets skull utan för att man finner det ytterst intressant och för att det tar mer hänsyn till hästen än den vanliga skolridningen som inte sällan går ut på att hästen skall minsann göra som man säger med tvång och våld! Flera av de nygamla metoderna tar en lugnare och vänligare väg och det är en sundare inställning som vuxit fram om att behandla hästen som en kamrat och inte ett redskap för egen vinning!

Förlåt att jag frågar, men vad menar ni med islandshästen som leksak? Att alla som inte är intresserad av att tävla har sin häst som leksak???? :confused: Jag har inget intresse av att tävla men anser inte att min häst är en leksak för det.. :cool:

Precis min åsikt och inställning! För mig är det mina vänner som jag vill göra det bästa för och utvecklas tillsammans med och inte kräva mer än att jag har gott samvete. Jag har inget behov av att visa upp mig på tävlingar mm! Det är intenågon annan som skall avgöra om min häst duger åt mig eller vi funkar bra ihop, rider med tillräckligt med lyft osv. Det är ju ändå subjektivt. Däremot lyssnar jag på veterinärer, hovslagare och dukriga instruktörer. Det är så sköny med Bent Branderup som vill utveckla ridningen och ekipagets samspel men är helt ointresserad av tävling! Varför måste tävling vara måölet?! För mig är målet att rida bättre och bättre och få min häst att gå bättre och bättre men också att njuta tillsammans med min kompis!

Tycker det är en bra artikel, rakt på sak, men rubriken är något missvisande, det handlar om att förbättra islandshästens status i hästvärlden, inte att racka ner på skogsryttare. Han tar upp en hel del saker som är värda att diskutera. Min personliga upplevelse av islandshästridningen från deltagande i ridkurser, besök på clinics och av de böcker som ges ut är att det finns ingen grundläggande ridteori, det är det som blir "flummigt". Man plockar lite här och där och skapar sin personliga metod, som är ett hopplock från olika håll. Det är viktigt att våga att ta intryck från olika håll, även icke traditionella, men är det inte dags att bilda skola? Det måste finnas ett slags varför, en grundläggande kunskap som vägleder träningen, det hjälper inte att härma olika övningar från olika källor. Det skapar inga mästare!

Tycker Johan inte förklarar riktigt vad som han tycker är fel med CR och AR, det blir därför snarast påhopp på dessa metoder och deras utövare, inte så snyggt. CR och AR är knappast mer flum än t.ex. islandshästridning eller traditionell svensk skolridning. De bygger inte heller på vetenskap, de har bara råkat bli etablerade istället för "alternativa".

Det går utmärkt att åka islandshäst för de flesta - men det är svårt att rida islandshäst, även grundgångarterna kräver mycket arbete, det finns behov av mycket kunskap.

Folk som håller på med hästar i andra discipliner tex dressyr tycker det är svårt att förstå islandshästävlingar. Det är svårt att få ut något som publik om man inte själv utövar sporten. Det räcker inte med hästkunskap. Det kommer därför aldrig att bli någon publiksport. Om man jämför med trav är det ju självklart vem som vinner, sporten är mycket lätt att förstå.

Det finns skäl att närma sig andra delar av hästvärlden, Ellen menar i artikeln att islandshästar utbildas alldeles för snabbt. De tar i själva verket mycket längre tid att utbilda en gångartshäst än en tregångare och det är betydligt mer komplicerat, detta är därför mycket olyckligt! Att visa att man är mån om hästen, sätter hästens hälsa framför snabba resultat, inte belastar den för hårt och för snabbt och baserar allt från utbildning till hovvård till utrustning på en förståelse för hästen grundad på känsla och vetenskap och inte på att "alla andra gör så", bör vara en lämplig väg till respekt för sporten.

Ulrika

Annsan: Visst går utveckligen framåt och det ska vi ju vara glada för.

Perl: Det att islandshästridning inte är en publiksport köper jag inte. Det handlar bara om att vara frågvis och vilja förstå. Och jag lovar om man vill veta så finns det alltid hjälpsamma funktionärer som kan förklara hur det går till och de bedöms.

Många tänkvärda tankar :)
Dock tror jag att det med publiksporten är lite väl pessimistiskt - det finns åtskilliga bedömningssporter som är "stora" trots att åskådarna har mera eller mindre hum om bedömningskriterierna.

I övrigt - bra inlägg!

Nu har jag inte läst alla inlägg men tycker i alla fall Johan har väldigt rätt i en sak, nämligen att vi ska försöka "rekrytera" nya islandsryttare bland dom som redan är kunniga ryttare/hästfolk! Det tror jag ger rasen mer "status" eller vad man ska kalla det. som det är nu är det tyvärr VÄLDIGT många storhästfolk som ser vår ras som en skogsmulle. Vet inte hur många gånger jag har fått frågan
- Så du håller på med hästar, är det hopp eller dressyr?
- Nej, jag rider Islandshäst.
- Jaså, jag trodde du tävlade och så.....Skulle också vilja ha en sån och rida i skogen på. Verkar sååå mysigt!
Och sedan får man börja förklara att jag visst är seriös och tävlar osv..... Faktiskt tråkigt att det fortfarande finns så mkt okunskap och förutfattade meningar!
Vet alldeles för många okunniga isisägare som tyvärr hjälper till att hålla liv i den bilden av vår ras. Menar nu absolut inte att det gäller alla som inte vill tävla eller köpa dyra hästar, utan folk som inte är ett dugg intresserade av att lära sig RIDA sina hästar överhuvud taget! Folk som tvunget ska skaffa sig en islandshäst för att dom är så robusta och snälla, trots att det inte vet skillnaden mellan tölt och trav ens! Det är sådant som ger vår ras denna "skogsmullestämpel".

Jag håller med Johan om att vi måste bli bättre men jag tycker vi kan en hel del också.

Frågan är då : Hur ska man rekrytera de nya islandshästryttarna ?

Nu har jag äntligen läst artikeln och jag tycker väl att Johan har varit smart att kommentera vissa uttalanden som det vinklats i artikeln. Jag har annars en annan fundering...

Jag utläser ur artikeln att vi behöver värva fler hästkunniga till vår ras. Och då undrar jag vilken ras de hästkunniga håller på med?:confused:

Jag kan inte låta bli att anta att det är halvbloden bla. De halvblod som jag har haft kontakt med i min närmsta omgivning, har varit hetsiga, livrädda hästar belamrade med pålagringar överallt, trots att de endast är 5 år gamla, blivit utdömda. Dessa hästar jag varit i kontakt med har nästan alla haft toppstam, både hopp och dressyr. De som sålt hästarna har inte varit småstall utan stora välkända företag med välrennomerade ryttare. Hästarna säljs som lite lynniga, och sen åker man in och då är hästen helt trasig innifrån. Är det då något att sträva efter? Är det dessa människor jag ska se upp till som Kunniga? Eller är det "Borba" eller andra lusitanogurur som just nu är på "modet".

När jag gick på min utbildning genom Sif så hade jag två lärare och bägge rek. en bok av Sally Swift som läromedel, vilket jag blir lite förvirrad av, när jag läser här på denna tråd. Då hade förstås inte lusitanon kommit till stan riktigt än så Swifts räkstjärtar höll en del sysselsatta trots allt?

Sedan tycker jag att tonen här i slutklämmen på denna tråd låter lite förnedrande om våra älskade ras. Det var för den mysiga stämningen och de avslappnade människorna runt islandshästen som jag lämnade storhästarna. Det är för att jag sökte annat än bara baktaleri och skitsnack. När jag först kom in i islandskretsar var folk kärvänliga och öppna för nya människor. Alla hade roligt och det var en familjär stämning. Idag tycker jag det barkar åt fel håll. Den familjära stämningen är borta och alla ska tävla om vem som har bäst häst med bäst lyft. Inte en tanke på att man kliver över andra människor. Jag tycker inte om den stämningen.

Säg inte att det är dit vi är på väg...

Jag är stolt över mina hästar, och om vi istället för att skämmas över uttycket raggsocka, uttalar det med stolthet så tror jag vi får fler kunniga till vår ras som har BRA intentioner!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka