Nya Hästmagazinet; leksak eller sporthäst?

Sv: Nya Hästmagazinet; leksak eller sporthäst?

Jag måste bara tillägga att jag trots att jag hållit på med CR, AR och NH ett bra tag faktiskt lyckats undvika detta uttryck "räkstjärt", så alla använder uppenbart inte detta uttryck! Men jag antar att det är en nymodighet som dygt upp på senare år. Det är som i mitt yrke, saker som haft en benämning får plötsligt en annan och så undrar man vad tusan som menas tills man inser att jaha det är någon som gillat döpa om ett tidigare känt fenomen som benämnts med annat namn. Som när jag för 20 år sedan fick höra bakehardening som förkortas BH och undrade vad det var. Jo det var inget annat än varmåldrande av materialet, ett erkänt vetenskapligt uttryck, vid bränning av lacken på bilen, men ett modernt svengelskt ord för jut denna sorts varmhårdnande!För att inte tala om alla nya förkortningar på gammal skåpmat! Hela samhället verkar ha panik att skapa trender av gamla recept men med nya termer och förkortningar. För mig hör en räka hemma i havet eller i en mumsig maträtt. Känns lite störande på landbacken och i hästsammanhang, även om jag gott kan förstå syftet med att jämföra hur räkan använder sin stjärt. Det kanske kan underlätta förståelsen för en del och göra att man minns bätte, men det blir lätt också att det tas fel och låter flummigt och kan få folk att ta avstånd istället för att lyssna. Bättre att förklara ordentligt och visa IRL vad som avses och hur det fungerar, tycker jag... Men jag gillar ju inte alla nya förkortningar heller...

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte läst artikeln, men vill ändå komma med ett inlägg.

Nu är jag inte instruktör, men har varit med i islandshästvärlden i många år. Jag upplever att ett av problemen är att det inte finns tillräcklig kunskap och erfarenhet att bedöma om en häst går rent eller inte. Oavsett om man sitter på ryggen eller står bredvid.
Det behövs ökad kunskap om hur islandshästen rör sig, hur man ser att den går rent, hur det känns när hästen går i ren tölt. Att kunna skilja på att hästen går i grisepass eller trav. Jag har sett människor rida lätt i grisepass för att de trott att hästen travat.
Detta är absolut inte något nedvärderande av dessa ryttare, bara ett konstaterande. Många av dem vill lära, vill få hästen att gå bra och blir då lätt offer för "gurus" och diverse "hjälpmedel".

Har man inte erfarenhet av hur en islandshäst känns när den går bra, hur ska man då kunna sålla ut det som är bra ur olika läror?

Det behövs också ökad kunskap hur en häst ska se ut exteriört för att fungera på ett bra sätt som ridhäst. Det finns ju en del exteriöra fel som kan medföra att hästen får svårt att balansera sig, även i hagen. Hästar som går framtunga även i hagen och inte rör sig rent och lätt i gångarterna har inte någon ljus framtid vad det gäller hållbarhet.

Sådant bör man tänka på även vid avel. Islandshästen är en fantastisk hästras och kräver respekt för sina egenskaper. Det gäller inom alla områden, ridning, hantering, avel, uppfödning.

Möjlighet till lättillgänglig, saklig information och objektiv fakta är A och O och något Svenska Islandshästförbundet måste arbeta ännu mera med.

Sedan är det ju var och ens skyldighet att försöka lära sig vad som är bra för hästen. Att försöka sålla det bästa och sundaste från olika läror. Och att utgå från ryttaren själv, balans och känsla, inte trixa med hjälpmedel, skarpa bett, inspänningstyglar och vikter. Att hästar behöver vara skodda om de rids mycket på slitande eller "ömmande" underlag tycker jag är självklart. Men skoning kräver också planering för att ge hästen möjlighet till att gå barfota i bra hage någon period om året. Allt anpassat efter individen.

Sambaengi:
Att haka upp sig på ett uttryck verkar synd tycker jag, speciellt om detta kommer att stå i vägen för det verkliga budskapet.

Det som jag tycker blir "synd" i denna debatt är just att tanken bakom det hela ju försvinner genom att irritera sig, ondgöra sig och på fel saker. Att skämta bort det hela blir också trist tycker jag.

Jag tror att de flesta av oss är ganska överens om just att centrerad ridning, kroppsmedvetenhet och sits/balansträning, fokus på ryttaren osv är av godo.

Just uttrycket "räkstjärt" är som sagt återigen ett sätt att få mig som ryttare att använda mitt bäcken och höfter.
Det går lika bra att säga t ex "För fram ditt bäcken" rulla på höfterna" vad du vill! osv osv osv.

Du tycks tror att att orden är modeord, så är det ju inte, alla tränare använder just sina uttryck för att förklara precis som i all annan träning. Just ordet räkstjärt ger en eller kan ge en bild av hur du kan sätta ditt bäcken i tölt t ex . Det funkar kanske inte för dig men det funkar för mig.

Nu kan jag ju detta och nu räcker det att tränaren te x säger för fram bäckenet. ( ordet räkstjärt blir mer ett förtydligande.)

Nu har jag erfarenhet och också turen att träna för flera duktiga CR/islandstränare och dessa instruerar olika precis som olika B-instruktörer el ridlärare gör.

Jag gillar bildspråket och det funkar för mig inte för andra, så är det och så kommer det att förbli, och väl är väl det, att vi alla är olika och att det faktiskt finns olika tränare för oss alla t om inom samma "schanger"! Kan tillägga att en och samma tränare instruerar olika elever olika beronde på just eleven.
En del ryttare lär sig bäst visuellt (tänker i bilder) en annan auditivt (ljud/lyssna) andra kinestetiskt (tänker i fysiska rörelser)
Vissa ryttare behöver en blandning av ovanstående metoder andra kanske bara ett visst sätt.
För det måste ju fungera på alla plan.

Jag och jag hittar ständigt nya dimensioner i min ridning tack vare CR och utan detta och utan mötet med mina nuvarande tränare så hade jag antagligen slutat rida.
Att blanda som du säger att du gör är väl jättebra, att ta godbitarna och gör det till sitt eget tycker jag absolut man kan göra!

Slutdebaterat för mig!

:) ett bra inlägg av dej, freyja!

Och Silverkedjan säger - var är grundkunskaperna?

En jättebra diskussion.

Det förekommer i andra discipliner också, dressyr och hoppning, särksilt bland ungdomarna där skarpa bett och andra metoder används. Man ser upp till Pessoa, Baryard m fl och vilka bett, foder mm de har och köper detsamma. Huruvida det passar häsetn eller ej är skit samma.

Det är jätteviktigt att de äldre ryttare här i Islandssverige visar sig vara ett föredome för våra ryttare, Johan och alla ni andra som tävlar aktivt idag.

Alla minns kontroll av munnen på tävlingen, NM var det, i Danmark. Höga prockent munsår, Island och Finand låg längst ner, vi andra där uppe. Pinsamt.

Många på olika islandshästforum använder pessoabett "för jag får inte stopp på hästen". Vart är vi på väg, då?

Sambaengi:
Att haka upp sig på ett uttryck verkar synd tycker jag, speciellt om detta kommer att stå i vägen för det verkliga budskapet.

Det som jag tycker blir "synd" i denna debatt är just att tanken bakom det hela ju försvinner genom att irritera sig, ondgöra sig och på fel saker. Att skämta bort det hela blir också trist tycker jag.

Jag tror att de flesta av oss är ganska överens om just att centrerad ridning, kroppsmedvetenhet och sits/balansträning, fokus på ryttaren osv är av godo.

Just uttrycket "räkstjärt" är som sagt återigen ett sätt att få mig som ryttare att använda mitt bäcken och höfter.
Det går lika bra att säga t ex "För fram ditt bäcken" rulla på höfterna" vad du vill! osv osv osv.

Du tycks tror att att orden är modeord, så är det ju inte, alla tränare använder just sina uttryck för att förklara precis som i all annan träning. Just ordet räkstjärt ger en eller kan ge en bild av hur du kan sätta ditt bäcken i tölt t ex . Det funkar kanske inte för dig men det funkar för mig.

Nu kan jag ju detta och nu räcker det att tränaren te x säger för fram bäckenet. ( ordet räkstjärt blir mer ett förtydligande.)

Nu har jag erfarenhet och också turen att träna för flera duktiga CR/islandstränare och dessa instruerar olika precis som olika B-instruktörer el ridlärare gör.

Jag gillar bildspråket och det funkar för mig inte för andra, så är det och så kommer det att förbli, och väl är väl det, att vi alla är olika och att det faktiskt finns olika tränare för oss alla t om inom samma "schanger"! Kan tillägga att en och samma tränare instruerar olika elever olika beronde på just eleven.
En del ryttare lär sig bäst visuellt (tänker i bilder) en annan auditivt (ljud/lyssna) andra kinestetiskt (tänker i fysiska rörelser)
Vissa ryttare behöver en blandning av ovanstående metoder andra kanske bara ett visst sätt.
För det måste ju fungera på alla plan.

Jag och jag hittar ständigt nya dimensioner i min ridning tack vare CR och utan detta och utan mötet med mina nuvarande tränare så hade jag antagligen slutat rida.
Att blanda som du säger att du gör är väl jättebra, att ta godbitarna och gör det till sitt eget tycker jag absolut man kan göra!

Slutdebaterat för mig!

Nu missuppfattade du mig totalt! Jag menade just det att man inte kan haka upp sig på uttryck utan måste se vad som finns bakom och ville ge ett exempel på att man kan ha hållit på med AR, CR och NH leller vad det nu är länge utan att ha kommit i kontakt med dessa uttryck, så man skall inte döma ut kunskaperna bara för att det finns de som använder sig av sådant, som jag tycker, lite onödiga saker men som kanske underlättar för andra. Jag är alltså inte emot uttrycken men ville tala om att man kan rida AR och CR utan dessa uttryck och förkortningar och att det kan få en del att reagera negativt. Men att skjuta fram bäckenet, eller räkstjärt, är ju liksom varken förbehållet AR, CR eller islandshästridning! Det är ju lika mycket klassisk dressyr! Så jag upplever det störande att man plötsligt skall ha ett annat namn på något som man tillämpat i decennier under ett annat namn, och att det är förvirrande. Vad är det för fel med att använda det klassiska att skjuta fram bäckenet undrar jag??? Det begriper ju alla som har ridit ett tag vad det handlar om! Och likna det vid en räka låter lite långsökt för mig! Dessutom tycker jag liknelsen haltar eftersom räkan kryllar ihop sig medan ryttaren rätar upp sig...

Jag har inte läst artikeln, men vill ändå komma med ett inlägg.

Nu är jag inte instruktör, men har varit med i islandshästvärlden i många år. Jag upplever att ett av problemen är att det inte finns tillräcklig kunskap och erfarenhet att bedöma om en häst går rent eller inte. Oavsett om man sitter på ryggen eller står bredvid.
Det behövs ökad kunskap om hur islandshästen rör sig, hur man ser att den går rent, hur det känns när hästen går i ren tölt. Att kunna skilja på att hästen går i grisepass eller trav. Jag har sett människor rida lätt i grisepass för att de trott att hästen travat.
Detta är absolut inte något nedvärderande av dessa ryttare, bara ett konstaterande. Många av dem vill lära, vill få hästen att gå bra och blir då lätt offer för "gurus" och diverse "hjälpmedel".

Har man inte erfarenhet av hur en islandshäst känns när den går bra, hur ska man då kunna sålla ut det som är bra ur olika läror?

Det behövs också ökad kunskap hur en häst ska se ut exteriört för att fungera på ett bra sätt som ridhäst. Det finns ju en del exteriöra fel som kan medföra att hästen får svårt att balansera sig, även i hagen. Hästar som går framtunga även i hagen och inte rör sig rent och lätt i gångarterna har inte någon ljus framtid vad det gäller hållbarhet.

Sådant bör man tänka på även vid avel. Islandshästen är en fantastisk hästras och kräver respekt för sina egenskaper. Det gäller inom alla områden, ridning, hantering, avel, uppfödning.

Möjlighet till lättillgänglig, saklig information och objektiv fakta är A och O och något Svenska Islandshästförbundet måste arbeta ännu mera med.

Sedan är det ju var och ens skyldighet att försöka lära sig vad som är bra för hästen. Att försöka sålla det bästa och sundaste från olika läror. Och att utgå från ryttaren själv, balans och känsla, inte trixa med hjälpmedel, skarpa bett, inspänningstyglar och vikter. Att hästar behöver vara skodda om de rids mycket på slitande eller "ömmande" underlag tycker jag är självklart. Men skoning kräver också planering för att ge hästen möjlighet till att gå barfota i bra hage någon period om året. Allt anpassat efter individen.

Håller helt med! :bump:

:) ett bra inlägg av dej, freyja!

Och Silverkedjan säger - var är grundkunskaperna?

En jättebra diskussion.

Det förekommer i andra discipliner också, dressyr och hoppning, särksilt bland ungdomarna där skarpa bett och andra metoder används. Man ser upp till Pessoa, Baryard m fl och vilka bett, foder mm de har och köper detsamma. Huruvida det passar häsetn eller ej är skit samma.

Det är jätteviktigt att de äldre ryttare här i Islandssverige visar sig vara ett föredome för våra ryttare, Johan och alla ni andra som tävlar aktivt idag.

Alla minns kontroll av munnen på tävlingen, NM var det, i Danmark. Höga prockent munsår, Island och Finand låg längst ner, vi andra där uppe. Pinsamt.

Många på olika islandshästforum använder pessoabett "för jag får inte stopp på hästen". Vart är vi på väg, då?

Håller helt med dina reflexioner!

Delvis KL!
Jag tror att alla de alternativa ridstilarnas fördel är att "gemene man" faktiskt kan träna för kända tränare. Dvs jag har möjlighet att rida för Julio Borba, men inte för Jan Brink.
Jag tycker däremot att en del "stilar" används som genvägar - och framförallt - folk blir EXPERTER efter två lektioner med en tränare inom specialdisciplin. Det gör mig trött.

Och lite OT - snälla Sambaengi, sluta använd citatsvar på långa inlägg för att bara säga "håller med". :devil: Framförallt när du håller med så många. Blanda nu inte ihop det här med ev kritik angående långa inlägg, för det tycker jag är upp till var och en. Den här gången fyller du en tredjedel av tråden trots att du mest håller med andra.
Mitt förslag är att skriva: Jag håller med både Johan och Balderum. Bra skrivet. (tex)

Själv håller jag med bla Johan och Silverkedjan :angel:

Delvis KL!
Jag tror att alla de alternativa ridstilarnas fördel är att "gemene man" faktiskt kan träna för kända tränare. Dvs jag har möjlighet att rida för Julio Borba, men inte för Jan Brink.
Jag tycker däremot att en del "stilar" används som genvägar - och framförallt - folk blir EXPERTER efter två lektioner med en tränare inom specialdisciplin. Det gör mig trött.

Och lite OT - snälla Sambaengi, sluta använd citatsvar på långa inlägg för att bara säga "håller med". :devil: Framförallt när du håller med så många. Blanda nu inte ihop det här med ev kritik angående långa inlägg, för det tycker jag är upp till var och en. Den här gången fyller du en tredjedel av tråden trots att du mest håller med andra.
Mitt förslag är att skriva: Jag håller med både Johan och Balderum. Bra skrivet. (tex)

Själv håller jag med bla Johan och Silverkedjan :angel:

Jag vet det tar plats! Jag var lite stressad och hade inte tid att plocka ut de delar jag ville betona eller att kommentera det ytterligare, utan slängde bara in att jag höll med men sedan vill jag samtidigt betona vilket av inläggen som vederbörande skrivit som jag håller med om och likadant när jag komenterar ett inlägg vill jag visa vilket. Jag tycker också det tar plats men samtidigt det är snabbaste sättet att svara och att visa på vilket inlägg man svarar på så det inte blir missförstånd! Sedan kan man ju tycka en sak men det står ju var och en fritt att använda forumet inom dess möjligheter och begränsningar. Tyckte det kändes onödigt att kommentera mer än det jag gjorde eftersom jag höll med de aktuella inläggen och ville putta dem! Och det handlar om 3 inlägg jag bara kommenterat så kort, de andra har jag kommenterat mer och jag tycker att orginalinlägget jag kommenterar behöver vara med, annars måste man som läsare hoppa upp ochned på sidorna eller mellan sidorna för att se vad det är man kommenterar och det är än jobbigare! Och jag har mitt sätt att använda forumet. Gör som du tycker känns bäst så gör jag det som känns bäst för mig. Men nu tycker jag vi återgår till ämnet istället för att förstöra tråden med diskussioner om hur olika vi använder forumet!

Jag vet inte om jag är en av dem som antas tycka sig förmer än andra, men så är i varje fall knappast fallet.
Har man egna åsikter och inte ber om ursäkt för dem blir det lätt att man tror sig vara förmer än andra, men man får även en anhängarskara som beundrar en stark personlighet, på gott och ont!

Jag vill ha rätten att välja mina strider själv, samtidigt som jag har precis samma rätt som alla andra att ha mina privata åsikter, oavsett om de råkar vara insiktslösa.

Men sedan måste jag också tycka att det verkar mycket intressantare att diskutera kärnfrågorna än att fastna i huruvida jag som person tycker något eller ej.

Man kan likna dig vid en popidol, som ej heller har ett privatliv. Allt man gör och tycker är helt ok att kritiseras och diskuteras bakom ryggen konstigt nog. Att nå upp till din "status" :cool:, är säkert mångas dröm och därför är det ju faktiskt bra för dig att du gör lite "tavlor" så folk förstår att du faktiskt är mänsklig men samtidigt så får du alldeles gratis:smirk: ett ansvar som förebild för våra ungdomar, på gott och ont. Vi har ett avgudarsamhälle och det går inte att ändra så lätt. Som jag skrivit i tidigare inlägg (på det här eller ett annat forum) så, heter man något som klingar isländskt, får man konstigt nog genast kunder oavsett om man kan rida eller ej, medan mycket duktiga hästmänniskor utan "namn" tyvärr inte når ut så långt. De "skriker" inte ut den som många okunniga gör för att hävda sig. Ödmjukhet räknas som okunnighet. Det finns folk där upp i toppen som må hända är väldigt duktiga på att rida själva, men utnyttjar sin "storhet" att lura människor. En häst kan vara halt på tre ben, men det gör inget, för det är lungorna som är viktigast på hästen? Då har man använt sin "idolposition" fel, inte bara "sagt en groda".

Jag anser man ska rida för många olika ridlärare för att till slut hitta "sin egen" känsla oavsett inriktning på ridningen. För ridning kräver känsla, inte bara en massa inlärd ridterminolgi.

Ett av de klokaste inlä'ggen i debatten, IslandsMalin! Jag håller helt med dig! Typ 90% verkar följa idoler och inte skapa sig en egen väg. Jag begriper det inte eftersom jag aldrig varit sådan och aldrig haft idoler Jag kan tycka en person är bra om jag känner att jag kan ställa upp på det han/hon säger, men jag köper inte hela paketet! Det blir som hjärntvätt ibland! Det är likadant med våra religioner. Istället för att söka själv så följer man fanatiskt och slaviskt en bokreligion! Och det krigas lika mycket där mellan religionerna som mellan idoler med olika ridstilar och inriktning!

Jag antar du gör som jag, går din egen väg och söker det bästa ur det mesta och som du känner du kan ställa upp på och fungerar för dig. Om alla gjorde så, letade och sökte och dessutom om alla uppmanades att leta och söka och betrakta allt med kritiska ögon och öron, i allt från ridning till religion, så skulle vi slippa dessa grupperingar som orsakar osämja och fientlighet! Man blir bara trött av alla stridsp***ar! Jag orkar inte lyssna på deras käbbel, jag lyssnar bara till de ödmjuka som lyssnar själva! För vilken utvecklas mest? Den som styvnackat vägrar att ompröva sina teorier eller den som tar allas idéer under övervägande, från nybörjarens till den erfarne? Den som inser att alla människor man möter i livet har något att lära en, är den som utvecklas hela tiden och har mest att lära ut! Här har jag några ödmjuka favoriter:

Eyjolfur Isolfsson, Einar Öder Magnusson, Magnus Lindquist, Alexandra Montan-Gray, Jóhann Fridgeirsson. Finns fler. Men jag har inte dem som idoler, utan som bollplank och jag granskar det de säger kritiskt och känner av om det stämmer för mig och min häst. Jag anser att hästar är om barn, det finns inte två som man kan uppfostra på samma sätt utan det är individuellt! Och särskilt när det gäller den mångfascetterade islandshästen! Det finns inte två man kan rida likadant!

De bästa och ödmjukaste läromästarna vad gäller ridning, och vars tålamod med oss ryttare är beundransvärt, det är hästarna själv! Lyssna, känn och testa er fram, ödmjukt och med respekt! Ta gärna och prova det andra lär ut men låt hästen vara facit om det fungerar! Och glöm inte att om en häst inte klarar/vill utföra en uppgift, så innan du testar en ny metod, så försäkra dig om att hästen är frisk och inte har ont först!

Har man egna åsikter och inte ber om ursäkt för dem blir det lätt att man tror sig vara förmer än andra,
Men varför skall man be om ursäkt (förutom möjligen för usla formuleringar)? Är det inte mera rakryggat att faktiskt motivera sin ståndpunkt och kunna föra en dialog än att vända kappan efter vinden?

Trots allt så kanske det inte är personen med åsikterna som tror sig vara förmer - det kan vara något som omgivningen tillskriver denna. Det riskerar bli lite "jantelag" över det hela.

Sen har var och en ett eget ansvar: hur hanterar jag situationen. Jag kan inte alltid hjälpa hur den uppkommit, men jag kan välja hur jag hanterar den.

Freyja har skrivit ett superbra inlägg :bow: här på sidan. Det är väl just det; hur ska man hitta bäringen och utvecklas åt rätt håll när man inte ens har kunskapen eller erfarenheten att bedöma vad som är bra eller dåligt (må så vara gångarter, exteriör eller avel)?

Vi - islandshästmänniskor som grupp - behöver faktiskt bli bättre, det håller jag med ursprungsartikeln om. Jag upplever att det faktiskt ÄR mycket flum. Självklart är det inte fel att rida CR eller whatever, om man VET vad målet och avsikten är, och om man känner att det för ekipaget vidare.
Samma sak gäller ren hästvård; visst finns det alternativ, men goda grundkunskaper behövs ändå för att sålla.

Jag anser man ska rida för många olika ridlärare för att till slut hitta "sin egen" känsla oavsett inriktning på ridningen. För ridning kräver känsla, inte bara en massa inlärd ridterminolgi.
Både ja och nej. För att få "sin känsla" kan det vara bra med kontinuitet - testar du mycket samtidigt kommer du aldrig att kunna utvärdera vad som faktiskt funkar. Och dessutom går vissa teorier i sär och vad är det då som "vinner" - det som är rätt i längden eller den instruktör du har lättare att tro på där och då?

Sedan är det ju en fråga vad som är målet med ens ridning också. Tränar jag för tävling eller kanske avelsvisning. Är det något annat som står på min agenda? Är hästens form det viktigaste för mig? Vill jag ha en lydig ridhäst att ha trevligt med i skogen eller vad som.

Så länge man har sin hästs välbefinnande och hälsa i fokus så tycker inte jag att det spelar så stor roll vad man vill få ut av sin ridning. De flesta av oss som har islandshäst har ju valt dem för deras sinne, deras mångfacecttering och för att gångarterna är så fantastiska att rida. Hästen bryr sig nog kanske inte om vi tränar för ökad tölt eller om vi tränar bakbenens placering i hörnen på ridbanan.

OA

Självklart är det så, och jag menade egentligen inte ridning ur annat perspektiv än GOD ridning - oavsett vart den sker ;)
Men att veta vad som är bra och när det är bra, det är ju det viktiga oavsett om du siktar på en hållbar skogskompis i maximalt antal år, eller en tävlingshäst på hög nivå.

Exteriören, och hästens förutsättningar därigenom, spelar dock roll i båda fallen t ex.

Många kloka inlägg i den här tråden! Tycker det är härligt att läsa alla självtänkande männisors reflexioner och bra att det kommer fram olika vinklingar och perspektiv!

Men att veta vad som är bra och när det är bra, det är ju det viktiga oavsett om du siktar på en hållbar skogskompis i maximalt antal år, eller en tävlingshäst på hög nivå.
.

Det där är en luring, tycker jag allt. Alltså, jag menar att jag tycker det är svårt att bedöma vad som är bra. Enligt dagens måttstock vet jag, men jag kanske tänker annorlunda i morgon. Samtidigt är det ju det som gör det hela spännande, att man har möjlighet att lära, värdera, tänka och utvecklas. Jisses, nu låter jag bergis som årets flum-Maja, men äsch, ni hajar nog hur jag menar.

OA

Visst är det lurigt, men det var det jag fastnade för i ursprungsartikeln. Med risk för att bli ännu mera utsvävande; man ser inte skogen för alla träd (!)

För att kunna värdera så måste du ju få en måttstock som är någotsånär kalibrerad - alltså VETA vad som är bra, och vad som är dåligt. Kunskapen kan sedan vara konstant, men behöver omvärderas och prövas mot nya erfarenheter. Det går att göra, om du har en solid grund - annars blir det vanskligt.

Provar du akademiskt några år, lite CR sen och därefter gångartsträning så har du i sämsta fall flera olika sätt att utföra en övning. Men vad är det rätta för dig - och kanske först och främst: VARFÖR gör du övningen och vad skall ni uppnå med den?
Du kan ju t ex rida en öppna för att kunna göra en perfekt övning eller för att förbättra en gångart. Och då är inte fokus samma sak.
Sen kan man fråga sig hur din hjälpgivning ser ut, olika "teorier" förespråkar olika inverkningar. Har du dessutom provat allt är nog inte bara du utan även hästen förvirrad ;) Phew! Här blir det invecklat. Sen har du alla andra saker vi ägnar oss åt till häst också ...

Tar du det hela ett steg längre så tycker jag att man kommer tillbaka till att vi (som i islandshästmänniskorna) generellt sett måste bli bättre. Och veta vad VI gör, allt för att måttstocken ska funka och för att vi skall kunna utveckla oss utan att tappa bort oss i skogen.

... blev det helt uppåt väggarna nu?!

så måste jag göra en edit på mig själv: det är heller inte alltid motstående poler tävlingshästen kontra skogshästen ;)

För mig är ridning balans och känsla, båda kan man öva upp, som så mycket annat i livet. En del har mer balans andra mindre, hästmänniskor som har börjat rida i äldre ålder brukar ha svårare för balansen än de som har ridit sen barnsben.

Sen tror jag angående den här artikeln, jag har inte läst den, men eftersom Johan uppenbarligen inte är riktigt nöjd så tror jag att det är svårt att umgås med media. Det finns en anledning till att företag och politiker har mediaträning. Det är förmodligen inte lätt att prata fritt med en uppmärksam, förmodligen intelligent och mycket trevlig person i två timmar om saker som intresserar en och man har god kännedom om utan att det blir lite fel och feltolkningar. Vi hade ju bla en uppvisning av fd. politikern GP i vintras.

Islandshästen är väl rätt så allsidig eller? Alla islandshästar går inte att tävla proffsigt eller använda till avel. Många älskar sina hästar för det de är oavsett. Att folk har hästen som leksak hoppas jag verkligen inte att någon människa med förnuft har. Antingen har man sin häst för att rida ut i skogen och trivs med det, eller tävlar och och satsar på avel.

Håller med dig! :bow:

Sedan är det ju en fråga vad som är målet med ens ridning också. Tränar jag för tävling eller kanske avelsvisning. Är det något annat som står på min agenda? Är hästens form det viktigaste för mig? Vill jag ha en lydig ridhäst att ha trevligt med i skogen eller vad som.

Så länge man har sin hästs välbefinnande och hälsa i fokus så tycker inte jag att det spelar så stor roll vad man vill få ut av sin ridning. De flesta av oss som har islandshäst har ju valt dem för deras sinne, deras mångfacecttering och för att gångarterna är så fantastiska att rida. Hästen bryr sig nog kanske inte om vi tränar för ökad tölt eller om vi tränar bakbenens placering i hörnen på ridbanan.

OA

Kärleken till hästarna styr hela baletten. Jag kan aldrig sälja nån häst, och här går dom tills de är pensionärer och över det..Ibland undrar folk om jag öppnat ålderdomshem..Då får jag peka på unghästarna.
Varje häst har sin egen tjusning och man umgås i ridningen o i vardan som vänner, och vi har långa diskussioner ute i skogen..
Jag gillar tävling, för den festliga stämningens skull, och hästarna vet precis vad det är frågan om när schampot kommer fram.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka