Nya Hästmagazinet; leksak eller sporthäst?

Sv: Nya Hästmagazinet; leksak eller sporthäst?

... och ska sporten utvecklas krävs tillräckligt med funktionärer som faktiskt ställer upp och "driver" tävlingarna, för i år har det milt sagt varit smockfullt med ekipage vid vissa tävlingstillfällen.

Men jag håller med, en polarisering och trångsynthet inom utskotten riskerar verkligen att urholka och splittra SIF. Det ÄR viktiga frågeställningar, och inte minst ur utvecklingshänseende. Skall vi gå vidare, måste vi vända på stenarna och om/ utvärdera kursen med jämna mellanrum.

F ö önskar jag dig, johan, en bra tävlingshelg denna vecka :)

Utskotten (OCH föreningarna) måste ha större informationsbyte och sträva efter "synergieffekter". Den kraftiga nischbildning som skett de senare åren är INTE bra för islandshästen eller för förbundet. Inte heller den centralisering som pågår.
Att se med objektiva ögon på detta och försöka motverka centraliseringen och nischbildningen är en av de viktigaste uppgifterna för SIF under de närmaste åren.

Avel/uppfödning, "tävlingsridning" och "fritidsridning" är tätt sammanvävda. Försvinner någon av delarna förtvinar även de andra.

Tack. Vad gäller tävlingarna och funktionärsproblemet tror jag att vi i ännu högre grad måste öppna för att tävlingarna drivs kommersiellt. Vi är alltför vana att lita till enskilda människors drivkraft, som även om den kan vara stor är tidsbegränsad.

Jag tror vi behöver prata i andra termer och sluta upp med att fixera snacket kring avel-sporthästar utan prata om avel-ridhästar som ger ett bredare perspektiv och utbud. De flesta tävlar trots allt inte och om det skall finnas avsättning för alla som produceras behöver, som du så riktigt påpekar, avel, uppväxt, hantering och träning vara bra över hela linjen. Man måste tänka i de banorna att de flesta inte blir tävlingshästar utan skall passa den medelbra ryttaren och undvika avla för mycket extremer vad gäller vilja, tuffhet, lättbyggdhet osv. Variationen skall vi ha kvar, från lätta sporthästar och känsligare och hetare temperament till grövre, kompakta och mer viktbärande hästar och ett mer mjukare och lugnare temperament och alla kombinationer av detta, men tyngdpunkten måste ligga på ett temperament som de flesta ryttare klarar av.

Islandshästen har ju en annan marknad som går att utveckla än mer och det är som rehab- och handikapphäst. Den riktigt mjuka tölten i kombination med ett godmodigt, stabilt, tryggt lynne och ett hjärta av guld, samt en låg mankhöjd men ändå viktbärande gör denna ras mer lämpad än andra för den uppgiften, vilket en del sjukgymnaster upptäckt. Men det gäller då också att i aveln ha detta i åtanke. Jag tycker fortfarande att vi inte ger samma dignitet till lynne och temperament i vår avel som man genom 1000 år har gjort på Island! Det som slaktas först där är just hästar med svårare lynne, om man nu inte behåller dem för skojs skull som en valack att driva med andra ryttare som skryter med sina ridkunskaper förståss. Men då går de inte i avel! En annan sak är den supermjuka tölten som lovordas i sånger och sägner, inte heller är något som finns med som fins med i ett medvetet bevarande men det är en attraktiv egenskap hos tur-, frittids-, rehab- och handikapphästar. Höga lyft brukar ju tvärtom ge en mer stötigare tölt.

Tyvärr så är vi svenskar vana vid hästar med mindre bra lynne, jag tänker förståss på flera blodslinjer inom svenska halvblodsaveln där problemet med ridbarheten nu är så stort att Sveriges vanligaste ridskolehäst successivt börjar bytas ut därför att ridskolorna helt enkelt har svårt att hitta svenska halvblod som passar till uppgiften. Detta har två orsaker: Aveln har inriktats helt på sporthästar och till mer erfarna ryttare men också att man sparat på främst avelsston men även hingstar som visar ett sämre lynne och var/är svårridna och låtit dessa gå till avelsboxen, vilket är helt vansinnigt. Det minsta man kan begära av ett avelsdjur är ett gott och lämpligt lynne som ridhäst!

Jag fick höra i Danmark för 10 år sen att man skakade på huvudet åt det svenska halvblodet och undrade hur svenskarna stod ut med sina hästar!!! Tyvärr är det många ggr samma folk som behåller sin inställning och gått över till att avla islandshästar! Och det är lättare att hitta en snäll familjeislandshäst i Danmark än i Sverige. Vi som bor här nere och inte så sällan besöker vårt grannland, märker skillnaden. Hästarna i Danmark påminner mer om de man hittar på Island i lynnet medan tyvärr många svenskar förblindas av skönhet i exteriör och rörelser och har överinseende med lynnet! Jag säger som Gunnar Árnason: Lynnet måste vara basen i aveln! Det är då som samma gård kan producera både framgångsrika tävlingshästar och familjehästar, vilket ju dessutom är den optimala ekonomiska lösnigen.

Det stora problemet är idag att det avlas på alltför dåliga ston. En hingst ställer man mycket högre krav på, även om det finns mindre bra sådana också. Och jag hör alltför många resonera i stam och blup. exteriör och gångarter, som ursäkt för att ta fram en hingst med mindre lämpligt lynne och för att använda ston med mindre bra lynne i aveln. Jag anser att individen, inte stammen och blupen, skall avgöra om en häst passar i avelsboxen och lynnet måste vara det första sållet. Vi skall avla samarbetsvilliga, godmodiga och psykiskt stabila hästar som är lättränade och passar de flesta ryttare. Det har bblivit hysteri kring blup och stam och jag ser en fara i att systemet gynnar de med hög blup.

Jag hör uppfödare resonera som så att de sparar den bra men trots allt sämre hingsten med hög blup och kastrerar den bättre men med lägre blup, för den är inte intressant pga blupen! Det här kommer leda till att vissa blodslinjer blir totalt dominerande och ökar risken för inavel och gendubbleringar av defekter! Dessutom ser man lättare genom fingrarna med lynnet hos en hingst eller sto med hög blup medan det krävs en väldigt bra individ på alla saätt för at tden skall passera nålsögat om den har mindre känd stam och låg blup. Unghingstar med över 120 i blup får automatiskt betäckningstillstånd hur dåligt lynne de än har! Och tyvärr bryr sig inte alla uppfödare eller ser inte problemet!

För mig är en bra avelshäst en bra individ som en normalryttare klarar att rida både ur temperamentssynpunkt och ur gångartsperspektiv. Det skall inte krävas en mycket erfaren och modig ryttare och massor av teknik för att få hästen att samarbeta och få rena gångarter! För mig är det dessutom mer intressant om den har låg blup och väldigt udda stam, för då tillför man nytt blod och minskar inaveln! Så i min avel ser jag till att ha ston som är bra individer men med lite udda stam (och låg blup) och att också använda sådana hingstar, men även blanda in lite mer känt blod och högre blup. Det viktiga är att alla har ett gott lynne, är kloka och godmodiga med ett lätt hanterbart temperament samt har lätt för rena gångarter och är byggda för sin uppgift och för god hälsa.

Senast ändrad av en moderator:

Det känns verkligen som om Islandshästarna bara exploderar i sverige. Som redan nämnts så föds det närmare 1500 föl om året. Det blir 1500 hästar per år som skall ridas in och utbildas. Om fem år i denhär takten finns det ca 4500 unghästar i 4-6års ålder som bör ridas in, PLUS de importerade unghästarna. Vem skall rida in och träna alla dessa hästar? Inom övriga hästvärlden tas det också en enorm mängd föl, men (jag kanske är fördomsfull nu?) där finns det redan nu efter århundraden av "tregångsridning" väldigt många kompetenta människor som kan utbilda unghästar på ett bra sätt. Det är ju samma saker som skall läras in oavsett om det är ett russ eller ett halvblod menar jag, så man har många fler att välja mellan, då det inte bara är inom en viss ras vi kan leta efter ryttare.

Då islandshästen inte funnits i så stor utsträckning i Sverige förrän de senaste 20 åren är jag väldigt skeptisk till att det bland SIFs ringa 7.200 medlemmar finns tillräckligt med folk för att hinna med att träna alla de unghästar som produceras till att bli trevliga individer. Att "sitta in och göra styrbar" är inte så svårt, men finslipning av gångarterna och formen är värre. En Islandshäst med rena gångarter är det antagligen inget större problem för en "tregångsryttare" att utbilda åtminstone i grundgångarterna, men en femgångare som blandar alla gångarter och mest går i grisepass med studs är inte så lätt för någon som inte är van att sortera ut gångarter. Jag skulle vilja att fler tänkte efter före innan de tog föl. Varje år läggs hundratals nyfödda föl ut på anonns, mot vintern/ vårkanten kan man se anonnser på föl med riktigt dumpade priser, och för all del hästar mellan 6 och 9 år som inte är inridna för att ägaren inte har kunskapen. Jag tycker att det är trist.

Det känns som om vi behöver utveckla fler kurser i unghästträning och utbilda ännu fler instruktörer än vad det redan görs för att hinna med. Det känns som att det redan är påväg överstyr med ett överflöd av hästar på marknaden och att kunskapen inte hinner med. Där de hästar som behövs mest dvs. välutbildade "allround/ fritidshästar" är en riktig bristvara. Jag hoppas att SIF släpps in hos "storebror" Ridsportförbundet snart och att vi kan börja samarbeta. Jag tror att det skulle hjälpa till att subventionera utbildningar, och att förbundet skulle få bättre möjligheter till bidrag, och att det då kanske skule göra det möjligt för fler islandshästridskolor att öppna.

Jag håller också med om att det börjar bli ohållbart att lita på ideella insatser på tävlingar och det är redan nu för få tävlingar gentemot hur stort intresset är. I stockholmsregionen blir ofta tävlingar (i synnerhet lättklass) fullbokade och överfyllda flera månader i förväg. Jag vet inte riktigt hur man skall lösa det. Men jag tycker att det är synd att de som vill prova på att tävla inte får möjlighet. Kanske genom att blanda in fler sponsorer till tävlingarna.

Angående Citatet om att "det är för många okunniga som rider islandshäst" så skulle men kunna byta ut Islandshäst mot "häst" i största allmännhet om man skall vara krass. Men jag tycker inte att det är det som är poängen egentligen, utan att man istället för att säga att "du och du" skall inte hålla på med hästar försöka satsa på att utbilda fler instruktörer/ tränare och höja kunskapsnivån.

Jag tycker att det är bra att det kommer artiklar som river i lite och rör om i grytan. Nu var det ju MÅNGA som reagerade på artikeln och det är ju bra med debatt! Visst var det lite väl hårddraget på sina ställen i artikeln ;) men på det stora hela så kan jag hålla med om att kunskapsnivån behöver höjas. Både för vår egen och för hästarnas skull.

Jag håller med det du skriver moli. Ett bra inlägg! Kunskapen känns inte sämre inom vår ras än andras men däremot behövs det mer vad gäller gångarterna. Desssutom ser jag inte så krasst på tillvaron. De flesta jag ryttare jag stöter på, och då pratar vi övervägande fritidsryttare, är faktiskt inte alls så dumma och okunniga. Jag uppfattar det som att flertalet är duktiga, kunskapstörstande och verkligen jobbar på att lära sig mer. Några är riktigt duktiga och fullt i klass med elitryttare i sin kunskap och förmåga, även om de inte tävlar. Men det är ju de dåliga exemplen man ser mest. "Hälsan tiger still" som ordspråket säger.

Det är ju samma sak när det gäller våldet bland ungdomar eller rent allmänt i samhället. Det är få som bråkar men det är de som märks. Och det är klart att man reagerar på avvarterna och det skall man göra, men vi måste komma ihåg att de är i minoritet trots allt, men vi behöver fånga upp de också. Här tror jag inte det är träningsresurserna som brister utan dessa personers ointresse och att okunskapen är så stor att de inte förstår hur lite de kan! Och tyvärr kan man inte tvinga på folk att lära sig. Men problemet med rätt skötsel och fostran samt att avla rätt är enligt min uppfattning lika stort tvärs över hela häst-Sverige oavsett ras! Det som gör det mer komplicerat är just gångarterna.

Vad man inte får göra det är att döma helheten utifrån avvarterna. För jag har en helt annan uppfattning om den genomsnittlige islandshästryttaren som kapabel att ta hand om sin häst!

Hoppas du inte tolkade det som att jag menade att merparten var okunniga och ovilliga att lära sig mer. :) Men jag tror att det inte finns tillräckligt med kunnigt folk för att ge alla dessa hästar som föds en ordentlig inridning, och då blir bristen på de hästar som behövs mest ännu större för vart år som går.

Jag tycker dessutom att det känns som att det är förhållandevist glest mellan instruktörerna, och även om intresset att lära sig mer verkligen finns så är det inte alltid så lätt då Islandshästen vuxit i popularitet och antal snabbare än man hinner utbilda instruktörer och tränare nog för att täcka efterfrågan, så att det inte finns hjälp att få alla gånger när det skulle behövas. I många delar av landet får man åka 25+ mil för att nå en instruktör utbildad på Islandshäst. Och det blir för kostsamt och omständigt att åka bil 2,5-4h enkel resa för att rida lektion.

Hoppas du inte tolkade det som att jag menade att merparten var okunniga och ovilliga att lära sig mer. :) Men jag tror att det inte finns tillräckligt med kunnigt folk för att ge alla dessa hästar som föds en ordentlig inridning, och då blir bristen på de hästar som behövs mest ännu större för vart år som går.

Nejdå! Jag ville bara varna för att det alltid är det som skriker mest som man lägger märke till och minns! Däremot så tror jag att det är dags att bromsa uppfödningen lite för marknaden känns som du säger rätt mättad. Det är bra med konkurrens som sållar ut mindre bra hästar men det är inte bra at det samtidigt innebär att osålda hästar blir för många för någon. Vanvårdsfallen på häst har ökat ganska markant tycker jag de sista åren!

Det är skillnad på erfarenheten hos hästfolk och hästfolk. Att bli en gammedags sk "hästkarl", som är uppvuxen med hästar och kört i skogen och utbildat hästar, född på hästryggen, de finns ju knappast längre. De som tar en bråkig häst i grimman och säger "nu går vi in i transporten" och hästen blir som ett lamm och bara lyder. De "hästkarlarna" är då äldre 70, 80 år.

Många islandshästmänniskor har börjat på senare år, kanske hållt på med häst i 20 år, men det är ingen jättelång tid att skaffa sig den här "hästkarlskompetensen". De i Sverige som har haft ett brinnande intressen från barnsben har ofta börjat i ridskolor med "vanliga" hästar i mycket yngre ålder.

Jag tycker kanske att det vore klädsamt med lite ödmjukhet, inte bara säga att "vi är lika bra som alla andra", det kanske ni är men hästen är vårt allra vackraste, husdjur. Det är mycket skötsel och arbete som är nedlagt i en välskött, välmusklad och välriden häst, oavsett ras och användningsområde. Det är många parametrar som ska tas hänsyn till. En fin häst, oberoende ras, har alltid varit en stolthet för dess ägare. Det är därför man ska använda "fina", kläder när man rider, för att "hedra" sitt djur. Det är inte snobbism utan det är rent skryt :-) .

Sverige är bra på hästar allmänt, vi hade ju någt stort mästerskap redan i början på 1900-talet. jag tror att vi kommer att ha en suverän infödd islandstam så småningom.

Jag vet att många är ambitiösa och vill göra allt rätt, men tycker att jag får höra för många historier om bristfälligt uppfödda och hanterade hästar som ska ut på marknaden. Dels mår de inte bra, men sedan är de också ingen särskilt bra pr för rasen som sådan. Kan vi vara säkra på att tillräckligt många av de ca 1500 hästarna som föds per år hamnar tillräckligt rätt?

Här håller jag verkligen med! Enormt många saknar kunskap dels om själva avelsmaterialet men sen framförallt om hur man föder upp en islandshäst = vad som gör den så enormt lättsam och samarbetsvillig bla.
Allt för många blir truliga "ponnysar" och går för mig under begreppet "trädgårdsuppfödningar".
Uppväxt och fostran i flock är ett måste tycker jag.

I många delar av landet får man åka 25+ mil för att nå en instruktör utbildad på Islandshäst. Och det blir för kostsamt och omständigt att åka bil 2,5-4h enkel resa för att rida lektion.

Men är det verkligen så glest mellan instruktörerna, för det finns ju massor - om än inte alltid de mest kända namnen, och de allra högst utbildade? Jag tycker mig sett en del kurser de senaste åren som ställts in pga för få anmälda, och det finns säkert många orsaker till det.

Man kan ju fråga sig här hur långt hästägarens/ ryttarens respektive förbundets ansvar skall sträcka sig. Bor man i ett glest befolkat område så kanske det måste vara en vana att resa, eller själv ta initiativet att ordna kurser? Man har ju ändå valt att bo där, och eventuellt att ha islandshäst där. (Det är ju inte bara kurser, utan även tillgång på hovis och vet t ex).

I min del av landet finns det relativt gott om instruktörer, men jag har också åkt 30 mil (enkel) för att rida kurser. Visst kostar det pengar (och ibland mycket!), men det är ju ett val av mig som inte har med SIF att göra.

Till slut är ändå förbundet också vi, och här har vi alla ett ansvar för att föra ut inte bara kunskap utan även engagemang. Och att aktivera oss själva för att nå våra mål - inom som utom "ramen" av SIF.

Men är det verkligen så glest mellan instruktörerna, för det finns ju massor - om än inte alltid de mest kända namnen, och de allra högst utbildade? Jag tycker mig sett en del kurser de senaste åren som ställts in pga för få anmälda, och det finns säkert många orsaker till det.

I vissa delar av landet är det så glest. Jag har bott både på Gotland och i Härjedalen, och det är lika svårt på båda ställena med både hästtränare och instruktörer. På Gotland är det ca 300 islandshästar och minst ett hundratal islandsryttare och hästägare. Bor man på Gotland får man åka till fastlandet om man vill ha gångartsträning utöver de kurser som arrangeras. (3h båtresa) Utbildade hästtränare finns inte heller. Däremot finns det många "vanliga" instruktörer. Båtresan/ flygresan gör det också ganska dyrt att "importera" instruktör för regelbundna träningar.

I Härjedalen finns såvitt jag vet inte en enda aktiv instruktör, närmsta finns i dalarna och Jämtland. dvs ca 3-4h bort. På Norska sidan finns det en lite närmare. Men av olika anledningar kan hon inte komma så ofta. Helgkurser har jag inga större betänkligheter mot att åka 3-4h för att få vara med på om det är en instruktör jag gillar, men om man vill ha kontinuelig hjälp så är det nästan omöjligt i vissa delar av landet. Jag löste det genom att flytta.

Annars vet jag inte riktigt hur det ligger till, men när man läser i trådarna här på Buke så är det ganska många som har lika långt till tränare som jag haft. Det är ju inte SIFs "fel." Och det var inte det jag menade heller. Men om vi haft ett liknande system som Ridsportförbundets utbildningar som inte kostar så mycket för den enskilde personen som vill utbilda sig till instruktör så skulle vi antagligen ha fler. Vilket ju vore positivt. Därför hoppas jag att vi får komma in i Ridsportförbundet snart.

Senast ändrad:

Det är skillnad på erfarenheten hos hästfolk och hästfolk. Att bli en gammedags sk "hästkarl", som är uppvuxen med hästar och kört i skogen och utbildat hästar, född på hästryggen, de finns ju knappast längre. De som tar en bråkig häst i grimman och säger "nu går vi in i transporten" och hästen blir som ett lamm och bara lyder. De "hästkarlarna" är då äldre 70, 80 år.

Många islandshästmänniskor har börjat på senare år, kanske hållt på med häst i 20 år, men det är ingen jättelång tid att skaffa sig den här "hästkarlskompetensen". De i Sverige som har haft ett brinnande intressen från barnsben har ofta börjat i ridskolor med "vanliga" hästar i mycket yngre ålder.

Jag tycker kanske att det vore klädsamt med lite ödmjukhet, inte bara säga att "vi är lika bra som alla andra", det kanske ni är men hästen är vårt allra vackraste, husdjur. Det är mycket skötsel och arbete som är nedlagt i en välskött, välmusklad och välriden häst, oavsett ras och användningsområde. Det är många parametrar som ska tas hänsyn till. En fin häst, oberoende ras, har alltid varit en stolthet för dess ägare. Det är därför man ska använda "fina", kläder när man rider, för att "hedra" sitt djur. Det är inte snobbism utan det är rent skryt :-) .

Sverige är bra på hästar allmänt, vi hade ju någt stort mästerskap redan i början på 1900-talet. jag tror att vi kommer att ha en suverän infödd islandstam så småningom.

Som sagt det finns samma problem inom alla raser, inte minst inom ponnyvärlden där barnet kanske ridit ett par år och föräldrarna har ingen kompetens alls vad gäller häst. Det är inte värre inom islandshäst, tro mig. Väldigt många är också av den sorten som jag själv är, dvs medelålders kvinna som ridit i 35 år och bytt från "vanlig" häst till islandshäst därför att vi trivs bättre med dem. Sedan är det inte bara gamla gubbar som klarar av hästarna. Många ggr upplever jag att tålmodiga, orädda och icke fördomsfulla unga människor med gott om tid och utan stress och jättesugna på att lära och känna in, klarar av de känsligaste hästarna bäst. Och jag minns ju själv min ungdom barbacka på allsköns hästar hos hästhandlaren och hur mycket mer tid man hade och gav åt hästarna. Tid är en faktor som spelar stor roll. Så låt oss nu inte generalisera åldersgrupper och hur länge man hållit på. En del lär sig aldrig och andra väldigt snabbt, nästan som det vore medfött. Problemet finns i hela hästvärlden och jag har massor av olika hästraser och åldrar i min närhet och även erfarna äldre hästkarlar. Var och en är duktig på sitt och fullärd blir man aldrig!

Man kan ju fråga sig här hur långt hästägarens/ ryttarens respektive förbundets ansvar skall sträcka sig. Bor man i ett glest befolkat område så kanske det måste vara en vana att resa, eller själv ta initiativet att ordna kurser? Man har ju ändå valt att bo där, och eventuellt att ha islandshäst där. (Det är ju inte bara kurser, utan även tillgång på hovis och vet t ex).

I min del av landet finns det relativt gott om instruktörer, men jag har också åkt 30 mil (enkel) för att rida kurser. Visst kostar det pengar (och ibland mycket!), men det är ju ett val av mig som inte har med SIF att göra.

Till slut är ändå förbundet också vi, och här har vi alla ett ansvar för att föra ut inte bara kunskap utan även engagemang. Och att aktivera oss själva för att nå våra mål - inom som utom "ramen" av SIF.

Håller jag helt med om! "Den som söker finner" brukar man säga och jag har då inte märkt problemet, men jag bor ju bra till. Sedan beror det ju på vad man kallar kontinuerlig träning. en gång i månaden, en gång varannan månad eller 2 ggr varje vecka. Behovet är kanske olika också. Jag tycker det är svårt för egen del att se någon mening i att rida oftare för instruktör än 1 gång i månaden eller kanske tom på två månader. Man skall ju hinna komma någon vart med övningarna och känna in själv också! Läs och lär, experimentera och känn av hästen!

Senast ändrad av en moderator:

Det märks ju så mycket tydligare om en islänning rids fel/behöver träning, eftersom önskade gångarter inte går att få fram. En tregångare fortsätter ju gå i sina rena tre gångarter även om ryttaren inte bryr sig så mycket om dem.

avel har jag ingen koll på så där ska jag inte uttala mig...

Jag har sett många "tregångare" till exempel varmblod, som verkligen inte fortsätter med rena tre gångarter...
Självklart jätteviktigt med kunniga/duktiga ryttare inom alla hästraser och alla rid-discipliner!

Har sett en del tillfällen där helt icke-ridkunniga personer köpt sig Islandshäst för att "dem kan ju alla rida" och det är antagligen den sortens attityd som JH vill ha bort (liksom vi alla)...

I vissa delar av landet är det så glest. Jag har bott både på Gotland och i Härjedalen, och det är lika svårt på båda ställena med både hästtränare och instruktörer. På Gotland är det ca 300 islandshästar och minst ett hundratal islandsryttare och hästägare. Bor man på Gotland får man åka till fastlandet om man vill ha gångartsträning utöver de kurser som arrangeras. (3h båtresa) Utbildade hästtränare finns inte heller. Däremot finns det många "vanliga" instruktörer. Båtresan/ flygresan gör det också ganska dyrt att "importera" instruktör för regelbundna träningar.

I Härjedalen finns såvitt jag vet inte en enda aktiv instruktör, närmsta finns i dalarna och Jämtland. dvs ca 3-4h bort. På Norska sidan finns det en lite närmare. Men av olika anledningar kan hon inte komma så ofta. Helgkurser har jag inga större betänkligheter mot att åka 3-4h för att få vara med på om det är en instruktör jag gillar, men om man vill ha kontinuelig hjälp så är det nästan omöjligt i vissa delar av landet. Jag löste det genom att flytta.

Annars vet jag inte riktigt hur det ligger till, men när man läser i trådarna här på Buke så är det ganska många som har lika långt till tränare som jag haft. Det är ju inte SIFs "fel." Och det var inte det jag menade heller. Men om vi haft ett liknande system som Ridsportförbundets utbildningar som inte kostar så mycket för den enskilde personen som vill utbilda sig till instruktör så skulle vi antagligen ha fler. Vilket ju vore positivt. Därför hoppas jag att vi får komma in i Ridsportförbundet snart.
Jo, det är ett problem på många håll. Det finns ett stort behov av instruktörer, tränare och islandshästkunnigt folk på många håll i landet och att kunna göra utbildningar mer tillgängliga både kostnadsmässigt och geografiskt skulle säkert leda till en förbättring. Så jag hoppas med dig och att ett medlemsskap också medför de förbättringar som vi hoppas på.

Jo, det är ett problem på många håll. Det finns ett stort behov av instruktörer, tränare och islandshästkunnigt folk på många håll i landet och att kunna göra utbildningar mer tillgängliga både kostnadsmässigt och geografiskt skulle säkert leda till en förbättring. Så jag hoppas med dig och att ett medlemsskap också medför de förbättringar som vi hoppas på.

Men, detta är väl inte SIF centralt - här måste väl också våra lokalklubbar vara med och kunna påverkas? För att ordna kurser lokalt, det har väl faktiskt dessa bäst koll på?

Jag tror inte att det i dag går att lägga för mycket på SIF, av den enkla anledningen att det med dagens kassa kommer att kosta än mera att vara medlem och avgifterna av i dag är ofta en het potatis.

Vidare; det finns inget som hindrar en privatperson att hyra instruktör och bana och själv ordna kurs för vänner och bekanta. De flesta är dock inte villiga att ta den risken; men varför i så fall kräva att någon annan skall stå för fiolerna? Det bör ju vara som så att ju närmare sina kunder/ kursdeltagare desto enklare att sälja in.

Gällande SIFs kursutbud genom UU går de flesta aktiviteter redan i dag att ordna genom lokalklubbarna.

Det är lite farligt om det blir för mycket förväntan på att "dom" ska fixa bristerna. Vi då? Vad gör vi?

Men, detta är väl inte SIF centralt - här måste väl också våra lokalklubbar vara med och kunna påverkas? För att ordna kurser lokalt, det har väl faktiskt dessa bäst koll på?

Jag tror inte att det i dag går att lägga för mycket på SIF, av den enkla anledningen att det med dagens kassa kommer att kosta än mera att vara medlem och avgifterna av i dag är ofta en het potatis.

Vidare; det finns inget som hindrar en privatperson att hyra instruktör och bana och själv ordna kurs för vänner och bekanta. De flesta är dock inte villiga att ta den risken; men varför i så fall kräva att någon annan skall stå för fiolerna? Det bör ju vara som så att ju närmare sina kunder/ kursdeltagare desto enklare att sälja in.

Gällande SIFs kursutbud genom UU går de flesta aktiviteter redan i dag att ordna genom lokalklubbarna.

Det är lite farligt om det blir för mycket förväntan på att "dom" ska fixa bristerna. Vi då? Vad gör vi?

Nu drog du förhastade slutsatser. Jag talade om möjligheten att det skulle finnas mer pengar och lätta på det ekonomiska trycket, både för lokalföreningar och för förbundet, om det blev ett medlemsskap i RF.

Om vi nu ska ta mig själv som exempel så har jag arrangerat både ridkurser och avelskurser under årens lopp. En del hemma hos oss och andra i hyrda anläggningar.

Jag har så att säga koll på läget och uttalar mig inte med andemeningen att alla andra ska fixa saker åt mig.

Men som jag skrivit tidigare. Förbundet måste ha en sammanhållande roll, sätta ramarna och det gör det/har det i vissa fall och i andra fall finns det saker att förbättra.

Håller med Freyja, det var exakt vad jag menade. Jag lägger ingen skuld alls på SIF, det är ju lokalklubbarna som är SIF för övrigt. dvs "vi medlemmar". Jag har också arrangerat kurser och sparkade liv i kursverksamheten på Gotland ordentligt när jag bodde där, men det räcker inte med ett par kurser om året. Det som verkligen behövs (nu menar jag inet bara på Gotland) är mer regelbunden support. Det är inte hållbart att arrangera flera kurser i månaden. Det har "gemene man" inte råd med, även om intresset säkert finns hos många.

Jag tror att en anledning till att det inte finns tillräckligt med instruktörer är de höga kostnaderna för att utbilda sig. Det kostar i runda slängar 40-50.000kr att utbilda sig till B-instruktör inklusive de delmoment som ingår och ev. hästhyra/ transport av egen häst till och från examinationer. Det kanske skulle utbildas fler om det fanns fler tillfällen per år att gå de olika delkurserna, tex Ridledarkursen osv. och det är kanske upp till lokalklubbarna att arrangera. Vill jag ha en så får jag ordna det själv ungefär. Fast jag tror inte det är så enkelt, eftersom det bara brukar var två om året, en steg ett och en steg 2. Där Blivande B-instruktörer har företräde, varpå andra intresserade får komma med i mån av plats. Varpå det automatiskt blir färre ridledare utbildade. Rätta mig om jag har fel? Bra att det blir sådär 10 om året som examineras från Strömsholm iallafall. De lär behövas!

Tackar både dig och Freyja för utvecklingen, jag var nog lite snabb där :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka