Nya Connemaratråden!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Seabaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 030
  • Visningar Visningar 168 491
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Hon är inte helt vuxen än nej ;) Hon blir sex månader den 26 nov.

Och tack så mycket :bow: Jag har blivit grattad av många redan såhär tidigt på dagen. En hel del av fångarna på "mina" avdelningar hade koll på att jag fyller år idag så jag fick många grattis redan när cellerna öppnades vid 6.45 :D

Haha, promenad med en förvuxen hund :D Supergulligt ju!

Självklart ska du smälta. Hon är bedårande söt och dessutom världens gladaste hund :banana:

Nämen, vad jobbar du med för nåt egentligen? Jag inbillade mig att du typ satt på kontor :o

*KL

Idag fick Gedion äntligen ny sko där det saknades så vi begav oss på uteritt när det var så fint väder! Drog på förbygeln med martingal, bomull i öronen med luva på i hopp om att få en lika bra uteritt som senast vi var ute :love: Det gick sådär...

Följande saker skrämde ponny:

1) Papper i diket
2) Fåglar uppe i några träd
3) Fasan som flaxade upp och skrek hysteriskt (jag blev också överraskad!)
4) Nät runt ett litet träd
5) En vattenpöl
6) En gren som lät när han trampade på den
7) En postlåda
8) Ett träd som knarrade högt
9) En brunn
10) Samma brunn
11) Ett nedfallet träd i skogen
12) En annan brunn
13) Ett annat nedfallet träd i skogen
14) Den tomma hagen där det går får ibland
15) En lerpöl
16) En pinne som drogs mot min jacka

Alltsammans på 58 minuter =P

1) Papper i diket
5) En vattenpöl
7) En postlåda
9) En brunn
10) Samma brunn

12) En annan brunn
15) En lerpöl

Hahahaha din är värre än min!! Jag har fetstilat det som Zinzano skulle ha tittat på :D

Undrar om vi skulle märka någon skillnad om någon böt plats på våra pållar en natt? :D

Men dom ser ju likadana ut och beter sig lika :rofl:

Möjligtvis att jag skulle undra om jag krympt när jag ska ta mig upp :rofl: Men ja, jag förundras ofta över hur lika de är, ibland när jag ser bilder på Z känns det nästan som nån skojar med mig. Tills jag kommer ihåg att Gedion inte brukar vara sådär vit som Z är :p

Jag är imponerad att du står ut :-D jag hade blivit typ galen! Tiger glor iofs på typ allt alltid men det är liksom inte mer än det, han knatar på i samma tempo och på samma spår.

Idag är jag såhär :love: glad över min lilla grålle :love: som ni kanske vet så klantade jag mig första gången han blev klippt som 4-åring och han blev superrädd för allt som hade med klippning att göra. Jag kör annars varianten på det igen så vänjer de sig men det blev riktigt farligt och både jag och Tiger var nog lika rädda :-P Men efter en himla massa tålamod och nyttig övning i att läsa av min egna häst bättre så idag, idag var han helt lugn! Helt underbart!!

Visst ryckte han lite med frambenen men han var hela tiden LUGN och inte en sekund kom det där panikbeteendet fram! Duktiga duktiga lilla modiga häst! :love:

Härligt när det går framåt!!!
Jag måste klippa Z i helgen, det har typ växt ut! Funderar på att ta lillen också litegrann.

Sist klippte jag Z utan lugnande och det gick hyfsat bra! Det gäller att vara tidigt eller sent i stallet när det är lugnt och inga andra folk som går omkring och "stör" ;)

Nu gör han ju inte det längre men han slog sönder både stall, människor och sig själv. Gällde även vid hovslagare och viss mån lastning.

Så i början både klipptes och skoddes han med sedering intravinöst. Sedan kunde vi övergå till sedering i pasta-form vid klippningen och vid skoningen så fick jag tjata på en speciell hovslagare som även jobbat med problemhästar och hållt kurser och clinics i detta. I tre år fick jag tjata innan han tog sig an Zinzano :crazy:

Idag lastar han sig själv, han står lös vid skoning och nu har jag klippt honom ett par gånger på hals, bog och sadelgjorsdläge utan sedering! Det går mao framåt!

Det tog bara 11 år!
Han är fortfarande skeptisk till alla tre moment ovan men han flippar inte ur längre om omgivningen och en själv är lugn och sansad.

Ptja, jag jobbar som kriminalvårdare på ett av Malmös fängelser :D Inte riktigt det du trodde alltså ;)

Jag skrattade verkligen åt din lista :rofl:
Peia, som avskyr fåglar, hade reagerat på 2 och 3. När det gäller 5 och 15 så hade hon hoppat över. Ska hon bli blöt om fötterna så krävs åtminstone en damm. Helst sjö eller hav. Små pölar tänker hon minsann inte söla ner sig i :p
Cinna hade inte reagerat på något öht. Mest troligt inte Keso heller.

Dåliga första upplevelser som varit påtvingade, gissar jag. Det har aldrig hänt något hos mig men han är ju den typen som är vaksam, det har han efter både mamma och pappa mer än andra hästar...

1) Papper i diket
5) En vattenpöl
7) En postlåda
9) En brunn
10) Samma brunn
12) En annan brunn
15) En lerpöl
16) En pinne som drogs mot min jacka

Alltsammans på 58 minuter =P

Mina hästar skulle antagligen ha reagerat på trean men inte övrigt. Det gäller samtliga hästar jag rider, från treåringarna och uppåt, oavsett ras.
Men jag har turen att äga väldigt psykiskt stabila hästar som dessutom blivit härdade av att bo minst ett år hos mig...

härom dagen när jag var ute och red Briar, var det tät lastbilstrafik på lilla vägen. Normalt sett ser man väl en lastbil i månaden eller så, högst.
Den kvällen var trafiken som sagt tät. Med Briar, ca 40 minuters ritt, mötte jag och blev förbikörd av fyra lastbilar, minst. Lika illa på de andra ridturerna. Någon håller på att bygga ett garage och det fraktas dit en hel del fyllnadsmaterial, därav alla lastbilarna i skytteltrafik.
Briar, fyra år, tittade lite på lastbilarna men inte mer än så. Ändrade inte rytm i gången, ändrade inte gångart, tvekade inte.
Trevligt, inte sant?
Dessutom var det beckmörkt så det var dundrande monster med massor av ljus som kom emot oss.

Alltså det där kan jag ju känna igen hos Gittan också. En känslig pålla där det är viktigt att det blir rätt med lite läskiga saker och det gäller att utrusta sig med mycket tålamod.
När jag klippte henne för första gången för ett par veckor sedan tog vi bara lite granna under halsen, hade öronproppar och en medjälpare som mutade ponnyn med morötter. Det gick riktigt bra, så vi kör på enligt samma princip här i vinter.
Pappa Flynn är ju en cool kille, så hennes känsliga sida tror jag kommer mer från mammas sida, och Z är ju hennes morbror så det kanske inte är helt orimligt.

407595_10151312350991085_493462245_n.jpg

Senast ändrad:

Jamen precis!

Zinzano skulle nog behöva öronproppar men jag får inte i dom. Eller rättare sagt, jag får inte ur dom. Är det något han inte går med på så är det pill med öronen, då reser han sig rätt upp i taket!

Provade köpa en huva med gummiöron, sådan som travarna har men den accepterar han inte alls heller. Knepigt... Men men.

Nu kan jag i alla fall säga till honom någorlunda vid klippningen. Har honom lös för han får panik om han sitter fast. Så om han börjar backa så är det bara stänga av, hämta fram honom igen, säga till att han står still och sen börja klippa igen. Det är tålamodsprövande verkligen.

Usch! nu låter det som att han är världens räddaste häst och sjukt jobbig att ha å göra med varenda dag. Men så är det ju inte. Dels är jag van vid hur han beter sig och jag ser till att vara i bästa position för att hjälpa honom, det går per automatik :)

Jag blir galen, men det sägs ju att hästar inte vill gå på ridbana jämt så man får väl jobba på :p Men de gångerna det går bra är det ju sååå mysigt :love:

LC: Ha ha, nej det var det verkligen inte! Men vad spännande, hur blir man sånt?
Önskar att min tjugoåring var lite mer som din tvååring i det fallet då ;)

Kryddelydd: Nä, den där skrikande fasanen var helt okej att bli rädd för, men resten var knappast dödligt... Däremot bryr han sig inte det minsta om stora fordon och sånt. I våras blev han rädd för en gråsparv och hoppade framför en lastmaskin... Det var dessutom när jag hade uteritt med en av mina ridgrupper, pinsamt :o

Jag börjar inse att det nog kommer fortsätta vara såhär, jag har ändå haft honom i snart fyra år och ridit ut honom på de här vägarna sedan 2000 (fast vi red nog inte ut själva förrän kanske 200-2003?). Men det hade varit skönt att kunna slappna av i skogen ibland :p Vet inte om det är för att han i princip aldrig gick själv i skogen själv under de åren han gick på ridskolan eller vad han kan tänkas ha för erfarenheter av det innan han kom dit.

Oh, en till prickig skimmel :D

Tiger är verkligen världens sämsta fotomodell och i kombo med mig som världens sämsta fotograf och en troligtvis kass mobilkamera (jag kan inget om sådant) så blev alla helkroppsbilder helmongo. Antingen ser han ut som en missbildad quarter (dvs ashög bak med skitstor rumpa och typ ingen hals alls) eller så ser han ut som en tax :D Jag försökte iaf :p

Här är en bild på huvudet :D
wpid-dsc_06931.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar... 15 16 17
Svar
336
· Visningar
6 763
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2
Svar
35
· Visningar
1 813
Senast: ii-ssa
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 860
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 897
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka