Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

KL.
Tog ett pass i paddocken med Briar igår. Usch vad han är duktig;)
Det blev inte ett särskilt långt pass eftersom han gick så bra, att nöta då blir inte rätt.

Vi tränade mest i trav, förstås i form och jobbade med lite, lite samling och lyfte formen lite, lite. Resultatet blev efter fem minuters jobb en ponny som tyckte att samlad galopp på tiometersvolt var en rolig idé.

Jag har börjat lägga lite mer fokus på galoppfattningarna också, och att orka hålla ihop en stund. Dock vill jag förstås inte kräva för mycket av honom för att inte nöta ut - en häst med sådan samarbetsvilja som han har, riskerar ju att bli övertränad.

Han är så självbärig att jag blir tårögd.
Igår fick vi alltså riktigt bra galopp, och hittade lite mer vila i travstegen och lite mer power.:love:

Usch vad rörigt jag skriver men det får vi leva med.

Vad härligt! :laugh:

Själv har jag haft "höstens-tvätta-och-fixa-svans-dag" idag! Dvs jag tvättade svansen, borstade ut den och klippte sedan av 15cm pga den blir så förstörd i leran ändå och jag räknar iskallt med att svansen även denna säsong hinner växa ut till våren!

Fast på våren när det blir lerigt igen så brukar jag klippa också men kanske max 5cm så det syns inte så stor skillnad :)

Lillens svans fick sig också en toppning på kanske 5-7cm... Men hans svans är nästan aldrig lerig, eller så är det väl att det inte syns? Men jag tror han är duktig på att hålla upp svansen. Han verkar aldrig rulla sig heller, alltid fin är han. Däremot är han mer halmig i päls och svans så han ligger nog och myser i ligghallen på nätterna! :love:

Jag höstklippte svansen för två veckor sen eller så, jag tvättar dock inte innan. Det skulle förstöra min metod; klipp bort det som blir lerigt :o

224493_10151116647018391_1334074484_n.jpg

Hungriga;

DDCBADD1-37B5-4862-AB9E-5CFB1453025D-16059-000015B080575CC9.jpg

Mätta;

48B8EBA9-1D72-4F64-BF93-B041B05628BA-16059-000015B06D12FA9D.jpg

:D

Händer inte så mkt här, ligghallen är klar iaf och idag är det meningen att J och hans bror ska tömma stallet på allt bråte!

Svansen klipptes för ett par veckor sedan redan då leran började göra sitt intåg i hagen.

Men imorgon är det premiärdags för pälsklippning. :devil:
Det ska bli intressant att se hur Gittan tycker att det är. Känns som att antingen är hon helt kolugn, eller så gillar hon det inte alls, inget mellanläge utan antingen eller. Jag har inte tänkt mig något mycket utan mest under halsen mot bogen och sedan mot sadelgjordsläget. Hon blir så himla svettig när vi jobbar nu, och jag vill helst att hon ska fortsätta kunna gå otäckad så länge som möjligt.

Tingeling ska också klippas vad det lider men just nu så går hon ensam i paddocken efter en spark i förra veckan...så någon klippning känns inte högaktuell just nu...
Hon har inte haft någon feber alls och ätit och druckit normalt och är pigg och glad. Dock svullen som sjutton och öm har hon varit när man tryckt på utsidan av benet, men igår var hon inte alls lika öm, nästan inte öm alls faktiskt så jag tror verkligen att det har vänt nu.
En av stallkompisarna hade sett henne trava runt i paddocken utan att halta också men det tror jag på när jag själv ser det...
Självklart har jag haft kontakt med veterinär men de har sagt åt mig att avvakta till att börja med eftersom allmäntillståndet fortfarande varit så bra och hon blir bättre och bättre för varje dag. Första kvällen hade jag dock panik eftersom hon inte gärna ville stödja jättemycket på benet...Men det blev bättre redan efter första natten (för som den hönsmamma jag är så åkte jag ut både morgon och kväll de första dagarna tills jag insåg att hon faktiskt inte skulle tappa sitt bakben så som jag drömde mardrömmar om).

Får man radera det senaste halvåret ur sitt liv?
Tycker vi haft lite väl mycket otur nu på sistone...så pass mycket att jag faktiskt just nu bestämt mig för att flytta ifrån det stall vi stått i de senate tio månaderna...
Jag tror mycket av tumultet som uppstår är på grund av att det är för många hästar i hagen och för långt emellan fodringarna (vi har ju bara tre fodringar per dag)...och eftersom det inte verkar vara något som går att lösa så väljer jag att flytta igen...tyvärr...

Droppen var när jag inte skulle få ha ens minimala traktbrodd på min häst i hagen i vinter "eftersom hon lättar så mycket i bak när det händer något" - ehh, ja, hon studsar gärna med bakbenen men det är INGEN annan häst i något stall jag stått med som blivit skadad av henne och när kommentaren kom så var det ju MIN häst som kom in på tre ben - och då menar jag verkligen tre ben...
Och jag som själv haft erfarenhet av en broddspark som tagit illa på min lilla shettis för några år sedan tar ändå hellre risken av broddspark än att det ska bli fläkskador...

I nya stallet så verkar de gå två och två och då hinner det ju inte ens bli tjiv vid fodringar eftersom man då hinner ge båda i stort sett samtidigt när man fodrar och dessutom så är det fyra fodringar (som i normala stall) och inte bara tre som det är i mitt nuvarande...
Det bästa är också att det är eget ridhus 20 meter från stallplan...

Allt är dock inte helt klart ännu, jag ska dit och hämta kontraktet ikväll...

Vi har aldrig brodd bak på hästarna i flocken, även om de bara är fyra hästar som i princip aldrig sparkar i stor hage. Har varit likadant i alla stall jag varit, går hästen i flock är det inga brodd bak som gäller. På anläggningen där jag jobbar fick vi in en av ponnyerna för ett tag sedan med inte mindre än fyra ganska rediga sår från broddspark, ett på bogen, ett på magen, ett på utsidan av vänster bak och ett på insidan av höger bak. Tror att den fortfarande inte är igångsatt efter det, den var halt båda bak om jag inte minns fel. Och nej, det är inte tillåtet med brodd i bakskorna där heller, tyvärr valde några att ignorera det...

Nåja, huvudsaken är ju att du hittar ett stall som du och Tingeling är nöjda med. Jag önskar mig också ett ridhus!

Det ska ju tydligen vara tillåtet för stallägaren att ha brodd i bak på sina hästar som då går i samma hage, men inte för mig...
Och förra året var det minsann inga problem att ha brodd när vi flyttade dit..?

Och det är en av hans hästar som pucklat på Tingeling (lät det när olyckan precis hänt men nu efter några dagar så "har hon nog sparkat själv i en gren, rot eller sten" så hårt att hon är helt öm på utsidan av benet ungefär en decimeter upp från kotan...utmed senan...)
Men jag är nog bara arg och bitter...

Jag kan visst acceptera att man inte ska ha brodd men då ska det vara lika för alla och jag ska åtminstone få ha brodd fram...men knappt det lät det som att jag skulle få ha...

Ja, givetvis ska det ju vara så för alla då! Brodd fram har jag däremot aldrig hört några diskussioner om, det brukar mig veterligen bara vara att skruva i när det är dags.

Vi har brodd av i bak på vintern tror jag. Åtminstone var det så när jag stod i det här stallet förut men då var flocken ganska orolig.

För mig är det självklart att dra av skorna bak. Alternativet obroddade skor eller barfota bak känns ganska självklart. Har broddade boots på vid ridning.

Broddskada eller fläkskada = pest eller kolera. men jag litar på att min vita går försiktigt. Han är lagd sådan ;)

Jo, den här flocken har ju också varit väldigt orolig för det har kommit in och tagits ur hästar hej vilt som det har känts...

Jag har som sagt egentligen inga problem med att vara utan brodd bak men då ska ju alla hästar vara obroddade bak...

Nu är problemet löst i alla fall för nu har jag skrivit kontrakt i nya stallet där hagarna är mycket större och hästarna dessutom går två och två så då borde det inte bli så upprört mellan hästarna ens vid fodring och självklart får hon vara obroddad bak om det är så alla andra vill ha det.
Dessutom är det fler fodringar också vilket jag tyckte var en av nyckeldetaljerna till att jag vill flytta. Känns som att det kommer att bli jättebra!

Här finns det inte ett alternativ att vara utan brodd bak! Barbie går redan med fyra brodd i varje och Juno kommer att få samma när han ska igång igen. Hittills går han barfota vilket han får fortsätta med så länge han tar sig säkert till och från hagen. Funkade bra nu förra vekan när det var isgata faktiskt eftersom man kan gena över gräset:). Gillas av min plånbok:D!

Barbie blev klippt igår igen och idag var hon alldeles tokpigg! Tänkte rida ut, men rastade först henne lite på banan där det var ridbart på ett apår runt staktetet. har tagit bort allt kraftfoder på henne nu eftersom vädret är så upp och ner. Igår var ridbanan perfekt, och idag frusen. Suck.

KL

Gittan klipptes ju i måndags, inte mycket, bara längs med undersidan av halsen över bogen och vid sadelgjorden. Hon skötte sig under omständigheterna bra, men det var ju inte så jättepopulärt. Vi fick göra det med öronproppar i och en stallkamrat som mu(a)tade henne med morötter och annat gott under tiden.
Idag när vi red ett dressyrpass på banan så blev hon inte alls så svett som hon varit tidigare, så jag är nöjd.

När det gäller brodd-diskussionen så har jag skodda hästar broddade. Således har Peia och Cinna broddar runtom och Keso inga broddar alls. Än så länge har iofs ingen brodd. Vi har idag haft drygt 10 grader varmt och gräset är fortfarande grönt i gräshagarna ;)

Idag har Cinna fått hoppa lite igen. Peia hoppade igår men det blev tyvärr inga foton.

311336_10151491012431102_116714981_n.jpg

222584_10151491012646102_812600966_n.jpg

46249_10151491012886102_16089979_n.jpg

Damen laddar för ett galoppombyte...
402509_10151491013536102_1080281647_n.jpg

...som genomförs med ett skutt!
21815_10151491013746102_1104158016_n.jpg

3699_10151491013916102_1622383076_n.jpg

390074_10151491014076102_651477849_n.jpg

Som avslutning fick Vilgot lifta lite med Cinna :D
46556_10151491014651102_813047700_n.jpg

Vad kul, välkommen! Vad är det för hästar du har? Stamtavla? Ålder? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
5 545
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 789
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 142
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar