Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Det ska jag absolut göra!
Kom på när du skrev WRAS att en av min mans bästa kompisars tjej faktiskt är aktiv där, så jag ska kolla med henne. :)

Bra tips om tävlingarna! Jag är också en sån som gärna tittar först och frågar och får förklarat osv... :)

I kväll har jag förövrigt haft ett lika underbart trevligt pass i ridhuset som förra veckan!! Men eftersom hon hade vilat i två dagar och det idag var minusgrader ute så hade jag lite mer tryck i henne än tidigare vilket bara var trevligt. :) Eller i alla fall när hon insåg att hon skulle lägga energin på arbete istället för att hoppa runt...haha!

Nu laddar vi för träning imorgon i paddocken som dock är lite frusen men inte så knagglig och Tingeling har brodd så det går nog bra...hoppas jag i alla fall. Ska göra en bedömning imorgon bitti vid utsläpp.

Jag vet ju det också, men ändå :p Vi får väl se. Trots allt så är prio ett nästa år att få henne dräktig.

Tråkigt att hon inte blir dräktig! Minns jag fel eller försökte ni i fjol med? Blir hon bara inte dräktig eller är det något som krånglar?

I fjol gjordes ett försök.
Nästa år blir det isf semin, inte naturligt. Vid UL har det inte setts några problem med bakterieansamling eller dylikt och ägg har hon haft. Kommer göra noggrann undersökning till våren.

Jag vill gärna ha ett föl till från Cinna men samtidigt kan jag förhoppningsvis hålla igång på lägre tränings- och tävlingsnivå om hon inte blir dräktig.

KL.
Tog en liten skogstur med Briar igår. Det har kommit frost så jag kan för närvarande inte rida på grusvägarna.
Jag har mina hästar oskodda på sommarhalvåret, fungerar bra. Men med frusen grusväg som är nyskrapad så blir det ömt.
Ringde "hovis" igår och hon kommer antingen imorgon eller på onsdag och skor ett gäng, resten tar hon på fredag.
Måste säga att det är snabb service!

Jag tänkte låta sko åtta hästar under vintern. Unghästarna (några treåringar) får hållas igång efter underlag och väder. Blir det bara tjäle så får jag rida på grannens åkrar, så det finns möjligheter till lättare ridning.
Två av treåringarna har jag precis påbörjat, så de skulle väl egentligen jobba lite till innan de ställs av - men det kan ju tina också eftersom vi inte är inne i november ännu.
Briar skulle nog vila ena skoperioden under vintern, det förtjänar han! Men han är en av dem som ska bli skodda första omgången, så får han väl bli utan skor nästa omgång och då vila.

Jag har bara de hästarna skodda under vintern som rids.

*kl*

Passar på att fråga om det är någon som kan tipsa om en LÄTT klippmaskin att helklippa häst med?
Helst inte allt för dyr heller....har tittat på en Moser 45, men klarar en sådan att helklippa en häst?
Har lite svårt att få ihop en tid som passar den tjejen som brukar klippa min häst och själv har jag insett att jag inte orkar klippa Tingeling själv om jag använder en maskin från Jula...även om priset på den är trevlig...
Köpte en mindre trimmer därifrån att klippa mina katter med, men är osäker på om den pallar klippa häst...

Dela upp klippningen istället:). Min stallägare har iofs en sladdlös liten delaval. Men den var skitdyr, men klarar av att klippa tom riktigt ponnylurv.

Jag har en Avalon men tycker den är rätt tung o klumpig. Men jag har heller typ aldrig hållt i någon annan eller en med sladd :-P men den funkar iaf till benen oxå utan större bekymmer.

Ja det bästa sättet för att de inte ska åldras är ju nog att hålla igång dem.

Togs inget bakt.prov i år?

Dela upp klippningen istället:). Min stallägare har iofs en sladdlös liten delaval. Men den var skitdyr, men klarar av att klippa tom riktigt ponnylurv.

Jo, jag kommer få dela upp klippningen oavsett hur jag gör...och troligtvis ta halva hästen ena veckan och sen vänta ungefär en vecka och ta nästa.
Hade så fruktansvärt ont i kroppen efter att jag klippte halva henne sist att det tog många dagar innan jag var okej igen...och då klippte jag med en maskin från Jula...
Så jag tänkte att om jag hittar en maskin som är lite lättare än den (som enligt deras hemsida väger 3kg?!?) så kanske jag kan klippa halva hästen ena dagen och sen andra halva dagen efter...Men det beror på hur det känns helt enkelt. :)

CDC52E1B-AE5D-4F38-82C7-018C1C7281FD-11747-00000EE138DCE51D.jpg

43B90550-5D10-4AE9-918B-EBBC063CEC04-11747-00000EE173C94A3F.jpg

Såhär ser våra dagar ut, typ.

Jag har en bra från AlfaLaval. Nackdelen är att sladden är lite väl kort (maskinen är urgammal så därför ingen batteridrift).
Min maskin har jag fått av pappa för tolv år sedan, efter att han lagt ner mjölkproduktionen. Innan dess hade han haft maskinen i minst tio år och då använt den till 40 kor...
Fortfarande inget fel på maskinen, och reservskär finns att få tag i.
Snacka om kvalitet. Men jag misstänker att motsvarande maskin är ganska dyr att köpa ny.
Har också lånat ut den till någon som klipper hund, så den verkar bra.

Låter som om det är en likadan som jag har! Den har också bott i en mjölbesättning tidigare. Klipper otroligt bra men det låter något helt fruktansvärt mycket:D.

Kolla aramennoc.se också om du vill ha reda på stamtavlor. Blå basen verkar inte helt fullständig ibland har jag för mig, men det gäller främst äldre hästar. På aramennoc finns även PBs med.

Ja det är verkligen en supersida. Uppmanar alla att skicka in kort om ni har på någon som saknar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
5 545
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 789
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 142
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar