Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Tack gärna!
Kul att se dem som unga också.
Jag "shoppade" connemara i augusti -11 (har jag för mig att det var - minnet för datum är kort).

Visst ser han ut som en Lena Furberg-ponny i ansiktet?

Ska se när jag får en stund över så lägger jag upp de bilder jag har i ett webbalbum. Skickar ett PM då.

Jo då, Gittan har de tre senaste dagarna haft betydligt mer energi än vanligt. Normal trav har vi inte haft i början av passen utan det har känts som att hon har galopperat med ett ben och travat med de övriga tre.
När hon sedan har fått galoppera ett par varv, så har den värsta energin tagit slut och vi har kunnat jobba mer fokuserat.

Igår skrittade vi ut på vallarna en sväng innan vi fortsatte på banan, och när vi red tillbaka mot stallet så visade ponnyn att passage minsann är en dressyrkrumelur som hon kan alldeles själv.

Under de här dagarn har hon också bockat "på riktigt" för första gången. Det vill säga, det var inte "bara" en vanlig capriole utan nu använde hon ryggen ordentligt. Det positiva i det är väl snarast att det visar att hon nu måste fått mer ryggmuskler och därmed blivit starkare.

Min lilla Barbie är också rätt bra taggad. Har åkt i backen två gånger nu när jag fått för mig att skritta ut barbacka... Senast igår och jag lyckades skada handen på nåt vänster så ny sitter jag här med en svullen hand och bolad tid på vårdcentralen imorgon. Suck.

Oj då, ja jag har ju hållt mig kvar ännu så länge men får säkert tugga grus snart. :D

Samtidigt är det ju roligt när de visar att de tycker att det är skoj!

Z är pigg som vanligt. Eller han är ju rätt lika året om. Ber jag honom att tagga till så gör han det. Liksom jag kan be honom att coola ner lika snabbt :)

Men den lille, han är allt bra seg och omotiverad. Jag blir inte klok på honom.
Han kommer först fram i hagen och vill följa med in. Annars går han genom staketet om jag lämnar honom. Väl inne så är han nyfiken och pigg och rastlös men så fort jag tar ut honom för något så fullkomligt dööör han?!

Vad tusan?!

Vad trevligt att han är så snäll att du kan få han att lugna ned sig - är det något som kommer med åldern? ;)
För i sådana fall kanske Tingeling också lugnar ned sig om några år?

I och för sig så är ju Tingeling för det mesta inte dum på något vis och hon är inte svår att sitta kvar på heller (jag lyckas ju till och med sitta kvar på henne) eftersom hon är rätt tydlig med vad hon tänker göra.

Konstigt med lillponnyn att energin bara försvinner så där...har han mycket päls så att det kan vara något sådant att han tycker det är jobbigt att jobba nu innan kylan kommer ordentligt?

Nja... Ärligt talat så tror jag det har med hans uppfostran att göra. När jag fick honom som 3-åring så hade jag ridit western i några år innan på hästen jag hade innan. Och hade förra hästen och Z uppstallade i ett westernstall där alla red och tävlade western.
Westernridning är faktiskt en hel livsstil och inte bara vilken sadel du har på hästen ;)

Mer livsstil än ridgren/inriktning skulle jag säga. För jag har träffat så mycket olika hästar i westernsammanhang, av olika raser och rent generellt är de bättre uppfostrade än "engelsk-hästar".

Jag slutade med western, det var inte för att det var dåligt utan för att jag var nyfiken på alla andra inriktningar. Men själva hästhållningen och filosofin allt runt omkring har jag behållit. Och där tror jag att jag har vunnit mycket :)

Jag tycker inte engelskfolk är dåliga hästmänniskor på något sätt alls. Bara inte lika bra som westernfolket ;) :p

Lillpållen är filtklippt så det borde inte vara att han har för mycket päls. Däremot kan det ju ändå vara något med omställningen nu när det först regnat 3 veckor i streck och sedan poff så blir det kallt istället!

Aha, själv har jag aldrig ens tittat åt western om jag ska vara ärlig. :)

Jag är i allafall glad att Tingeling håller sig på mattan. Pigg får hon gärna vara så länge hon inte gör dumma saker.
Hon är ju trots allt till hälften fullblod, så energi ligger ju lite i generna också. :)

Hon är ju väldigt väluppfostrad trots allt tycker jag, jag tycker nämligen inte heller om odrägliga hästar utan tycker att alla ska kunna handskas med dom utan att känna sig obekväma.

Jag får avvakta och se hur det ska bedömas helt enkelt :laugh: Får jag t.ex. för mig att rida dressyr så måste hon ju gå som häst :laugh: Fälttävlan hade nog Cinna älskat men lägsta klass för häst är ju 0,90, motsvarar Lätt klass för ponny. Kanske lite väl för en gammal tant :p

Jag är också nyfiken på hur dom har tänkt det. Jag har som huvudplan att tävla dressyr bland hästar och hoppning som ponny nästa år. Båda är ändå unghästar och rids i avdelning B i hoppningen. Det är knepigt med kvalen till ungponnychampionatet dock. Vet ej om de gäller om jag tävlar dom som häst. Skickade mail och frågade tidigt i år, men fick aldrig ngt svar.

Red Barbie på banan ikväll och nu sitter den förvända galoppen riktigt bra:). Nu ska bara skäkelvikningarna i traven komma fram lite bättre sen är hon klar att starta L:A. Eller jo, formen måste bli både bättre och starkare. Men i mars ska vi allt vara klara att starta L:A!

Aha, själv har jag aldrig ens tittat åt western om jag ska vara ärlig. :)

.

Då har du något kul att upptäcka!
Håller helt med Seabaz om det där med uppfostran.
Jag har inte sett en svårlastad westernhäst, för att nämna ett exempel, på de knappt tio år som jag hållt på med det.

Mina westernpräglade pållar är alla snälla och lätthanterliga, står stilla och sover medan de väntar på sin tur på ridkurs och liknande. Även föl och unghästar kan stå stilla en längre stund medan man pratar med grannar eller liknande.

Dessutom är flera av ridgrenarna roliga, en av mina favoriter är trail som handlar mycket om trygg och orädd häst som ska kunna stå ut med grindar, broar, bära saker och så vidare.

Stenkul att kombinera.
En fördel till är att ingen bryr sig om huruvida man som vuxen rider storhäst eller ponny.

Briar är tänkt ska debutera i någon gren i westernridning nästa säsong, har bara inte valt nivå eller gren, men det visar sig väl.

Då får jag kanske spana in lite western då. :)

Fast jag har ju inga lastproblem förutom att hon inte riktigt fattat att hon ska gå förbi mig och in alldeles själv i transporten när jag står kvar utanför. Men om jag följer med in så är det absolut inga problem.

Western är väldigt roligt! Jag har bara tränat lite för instruktör i två år (vilket är några år sedan), men jag har köpt ett huvudlag som jag använder till att pula lite grundwestern hemma med G.

Han gick med på lektionerna för instruktör så han kan grunderna också, så det roar vi oss med som variation. Westernsadel har vi dock inte, jag har inte råd att köpa en tredje sadel... Eller plats för den delen, jag har redan mest grejer i sadelkammaren :o

Jag drömmer ibland om fler westernträningar för instruktör, särskilt om jag nyligen tittat på nån tävling eller så :D

Fast så gammal är hon väl inte? (kanske i antal år, men kroppsligt?) Ni har ju precis klarat av en hubertusjakt på 3,5h.

Vi hade det som inslag på ridskolan där jag red och jobbade tidigare, så på den vägen lärde jag mig lite. Jag var först skeptisk till att lektionshästarna skulle gå 1-2 westernlektioner i veckan då jag såg framför mig hur folk skulle försöka åka omkring på halvlånga tyglar med framtunga hästar som följd. Ack så fel jag hade. Hon som var instruktör var väldigt vettig (och duktig även på engelsk ridning) så några långa tyglar var det inte tal om förrän man hade ordning på grejerna med korta tyglar, och de var på intet vis mer framtunga på westernlektionerna jämfört med några andra på basicnivå. Flera av hästarna verkade snarare uppskatta omväxlingen :)

Men oj, här svävar vi iväg :o Mitt enda tips är väl att hitta någon som kan visa dig grunderna, jag är alldeles för oerfaren för att våga mig på att förklara grunderna, än mindre över nätet.

Kanske åka och titta på en clinic som "fotfolk" till att börja med? På wras hemsida (googla wras, det är svenska westernförbundet) så finns länkar till olika distrikt och där finns sedan länkar till vilka klubbar som hör dit och så kan du titta ut vilken som ligger närmast och gå in på deras hemsida, då kanske dom har någon aktivitet så som clinic eller träning.

Hittar du ingen så kan du maila till westernklubben och säga att du är nyfiken och vill lära dig mer men vet inte hur. Då kanske dom kan ge förslag på vad du kan göra, kanske namn och nummer till någon tränare som håller lektioner eller så?

Fast själv blir jag mer taggad av att titta på någon tävling och om du ska göra det så bör du åka på en B- eller A-tävling. På D och C nivå motsvarar våra klubb och lokal ungefär och man får se många rookies eller unghästar. Men för att få se lite mer stil och finess så åk på lite högre nivå tävlingar.
Roligast är ju då dock om du har någon med dig som vet och kan förklara vad de olika grenarna går ut på. Det står även på wras hemsida men själv tycker jag det är lättare att se på riktigt och få förklarat. Då kan man ju även förklara vad vissa domare vill se/inte vill se osv :)

Western är roligt och man kan ta mycket ur westerngrenarna och öva hemma på dressyrbanan! Tex bomformationer, rygga mellan bommar, olika mönster(program ;) ) med koner och lite sådär. Det ger en kvick och känslig men samtidigt sansad häst :)

Jag tycker det är roligt med folk som är öppna för andra sporter än bara sin egen specialitet :laugh: :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
5 532
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 789
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 141
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar