Sv: Nya Connemaratråden!
Kanske åka och titta på en clinic som "fotfolk" till att börja med? På wras hemsida (googla wras, det är svenska westernförbundet) så finns länkar till olika distrikt och där finns sedan länkar till vilka klubbar som hör dit och så kan du titta ut vilken som ligger närmast och gå in på deras hemsida, då kanske dom har någon aktivitet så som clinic eller träning.
Hittar du ingen så kan du maila till westernklubben och säga att du är nyfiken och vill lära dig mer men vet inte hur. Då kanske dom kan ge förslag på vad du kan göra, kanske namn och nummer till någon tränare som håller lektioner eller så?
Fast själv blir jag mer taggad av att titta på någon tävling och om du ska göra det så bör du åka på en B- eller A-tävling. På D och C nivå motsvarar våra klubb och lokal ungefär och man får se många rookies eller unghästar. Men för att få se lite mer stil och finess så åk på lite högre nivå tävlingar.
Roligast är ju då dock om du har någon med dig som vet och kan förklara vad de olika grenarna går ut på. Det står även på wras hemsida men själv tycker jag det är lättare att se på riktigt och få förklarat. Då kan man ju även förklara vad vissa domare vill se/inte vill se osv
Western är roligt och man kan ta mycket ur westerngrenarna och öva hemma på dressyrbanan! Tex bomformationer, rygga mellan bommar, olika mönster(program
) med koner och lite sådär. Det ger en kvick och känslig men samtidigt sansad häst
Jag tycker det är roligt med folk som är öppna för andra sporter än bara sin egen specialitet