Sv: Nya Connemaratråden!
Vi samlades i utkanten av Torna Hällestad där vi parkerade släpen på en gräsplätt. Därefter skrittade vi runt i en stor cirkel. Jakten inleddes sedan med en jaktskål (Jägermeister
) innan vi red iväg. Det var blandat skritt, trav och galopp. De flesta hade stora hästar även om Cinna iofs inte var ensam ponny. I traven fick hon ligga på ordentligt men galoppen var inga problem alls. Ibland lät jag henne rulla på i ganska samlad galopp när övriga travade. I mitten av jakten var det paus där hästarna fick vila sina ryggar och vi ryttare fick knake med bröd och dricka. Kisspaus om man inte har problem med att kissa bakom några träd
Jag tror att vi totalt var borta i 3,5 timme, inkl pausen.
Inga problem med sparkande hästar för min del men jag har iofs en lydig ponny som inte drar in i rumpan på framförvarande hästar. Jag vet däremot att åtminstone någon annan hade problem med en sparkig häst. Den var dessutom broddad bak och utan röd rosett i svansen
Det var noga utskrivet att röd rosett skulle användas på sparkiga hästar och att de helst skulle sig långt bak i ledet.
Jag broddade inte. Dels för att jag gissade att underlaget skulle vara bra, Revingehed är mestadels sandmark, och dels för att undvika sparkskador. Cinna halkade inte en enda gång.
Alla hinder gick att rida förbi. De flesta var typ telefonstolpehinder på kanske 50-70 cm. Ett par var högre häckar. Vet inte exakt höjd men fast del kanske 1 meter och riset en bit högre än så. Cinna klippte allt utan ansträngning. Vill man rida upploppet så måste hästen hoppa häcken som du ser på bilderna ovan.
Hoppas att du är med nästa år. Är inte Cinna dräktig så rider jag den garanterat. Är hon dräktig får jag fundera på saken