Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Visst är det svårt att ta hästfoton!

Hemligheten är att ha en kompis med bra kamera och lite känsla;).

602344_4429080257043_624600383_n.jpg

...även om det ändå kan bli lite konstigt:D
483471_4429077816982_1936154207_n.jpg

Det är nog bra att ta det steg för steg. Fast jag är lite kluven ändå. Det där med självförtroende i hoppning är ju så viktigt när man lägger grunden.

Ska man låta dom titta först på varje hinder eller ska man ta det så självklart att man driver över dom fast dom är lite osäkra och därefter ger beröm och pållarna får självförtroende?

Det är ju en balansgång det där. Det är ju viktigt att de kommer över och inte stannar om man har bestämt sig för att de ska över och berömma ordentligt när de för rätt. Vilket iofs gäller för allting.

Som när vi ute i skogen i fredags tog oss över diket som Gittande inte gått över själv förut, utan det har varit tjafs varje gång. Nu funkade det bra efter lite övertalning och hon väl bestämde sig. :banana: När vi kom över fick hon jättemycket beröm, så nästa gång tror jag att det inte kommer vara några större problem.

Som sagt var hon är lite eftertänksam först, men sedan brukar det funka bra.
Ett annat exempel är att vi nu kan galoppera genom vattenpölarna på ridbanan när det regnat, det gick inte för 4 månader sen, då fick jag kämpa för att få henne och gå genom dem i skritt.

Fin!!!! :love: tur att det finns folk som står ut med och klarar av hingstar! Är glad att den lilla har hemma verkar vara mer bäbis än så länge.

LC: kul med Peia! :-D

Imon kommer nya hovslagaren första gången, ska bli kul! Men det skapade ett problem: var tar man ut pengar i större belopp?? De där automaterna hade jag ju förträngt, bara tagit ut över 500 (som verkade vara affärerna gräns här) en gång innan, när vi köpte Tiger :-P

Jag hittade en automat till slut men hur gör ni? Jag gillar inte att betala på faktura utan till betala direkt, hatar att ha utgifter som inte "syns", jag är alldeles för förvirrad för sånt.

Oj. Här där jag står så kan man typ inte betala direkt utan hovslagarna skriver fakturan direkt som du får i handen?

Har du kollat med hovisen att det är okej att du betalar kontant? :) Och hur mycket ska du betala? I en bankomat får du väl ta ut upp till 8-10 tusen per dygn eller?

Jag frågade och då sa hon kontant eller faktura, man fick bestämma själv :-)

Haha, jag ska betala 1300 så när jag väl hittat bankomaten var det ju inga problem :-D om inte annat får jag vänja mig vid faktura :-)

Du kan ju betala fakturan direkt när du kommer hem så är det som om du betalat kontant ;)

Cash is king verkar vara grejjen här men två ponnyer som verkas = 600kr är ju inte så mkt.

Jag älskar att betala från mobilen har ju faktiskt stallet hemma så jag är ju bara tramsig inser jag :-D

Min hovis tar oxå 300 för verkning :-D och 1000 för helskoning. Låter ganska billigt i mina öron men sambon är inte överens ;-)

Men nu har jag ju fått mitt första jobb och bara i grundlön tjänar jag mer än honom och så är det 3-skift så nu har han inte lika mycket åsikter längre :-P

Min hovslagare tar 900 plus moms för rundskoning inkl material.

Kommer just in från ett bra ridpass på ridbanan med Briar. Han börjar få till de samlade galoppfattningarna riktigt bra nu, även om han förstås måste få lite mer gas för att orka fortsätta galoppera. Men jag har lyckats höja formen lite, lite, och det är bra.
I traven får han mer och mer pondus, det gillas! Även här har jag lyft upp formen lite från den rena remontformen.
Mycket fin liten häst jag har hittat!

Connemaror rockar!

:D

När jag kommer hem så blir hundarna knasiga om de varit i hundgården, som idag, så först blir jag överfallen av pussar och sen springer de runt som tre idioter.
Och när hundarna blir sådär upphetsade så undrar ponnyerna vad som är på G och kommer rusande de också :love:

Ska snart ut och peta ner ett hönät i hönätet. Ett silagenät i slowfeed-nätet tycks sänka ättakten rejält = toppen :D

Fin!!!! :love: tur att det finns folk som står ut med och klarar av hingstar! Är glad att den lilla har hemma verkar vara mer bäbis än så länge.

Kan säga att kulorna stundvis sitter löst... Det ÄR lite drygare att ha en hingst, man måste vara mycket mer vaksam på omgivningen och hela tiden ligga steget före. Det blir väl iofs bättre med tiden när all grundfostran är gjord i allehanda situationer. Men det är ju ett och annat år tills vi är där..

BCFC8BA7-8606-46E2-851A-EC53FC71FB23-1040-0000014E00811C32.jpg

E7745837-0AEB-4BFC-BF23-9AC1A6B647C2-1040-0000014D8DA484E2.jpg

97F068D1-11E1-466C-B386-23B0B869114F-1040-0000014DD1AEFCC0.jpg

Ponnyerna är mycket hjälpsamma :D :love:

Och hagen blir typ inte lerigare än så här och de har ändå bara tillgång till en liten bit av vad som finns, dock en inhägnat.

Nope :D

Simba är e Aladdin, ue Backuddens Mountain Haze
Xanadu är e XL Broderick ue Brantshammar Bell Dara

Eller ja, klart att det finns någon gemensam nämnare någonstans men inte så nära :)

kl

Måste stolt berätta om min tjej som var och löshoppade för första gången i fredags. Har inte grejat med henne så mycket (mer än det vardagliga) sedan vi var iväg på utställningen. Men hon gick direkt in i transporten:love:
Hoppningen går ju inte säga så mycket om än men hon skötte sig bra för att vara första gången. Hon var ju lite lätt undrande varför hon skulle springa ifrån matte. Skönt att vara igång med löshoppningen nu iallafall. Blir det lite tid över i julhelgen så kanske vi ser om det går att komma upp på henne.
Funkar det så önskar jag mig mycket snö så kan hon få följa med min store ut på lite skrittturer. Mjukt att landa då om det skulle hända något :idea:
Hon skulle verkligen behöva röra på sig för hon ser ut som en boll. Hon är duktig på att förse sig med mat.

Hon skulle verkligen behöva röra på sig för hon ser ut som en boll. Hon är duktig på att förse sig med mat.

Känner igen det där:p. Mina äter bara hö (Barbie ca 10kg och Juno 12kg) och i synnerhet Barbie är på gränsen till för tjock:o. Juno har säkert gått upp minst 20 kg sen han kom och både växer och breddar sig samt har en liten kalaskula på sina 12 kg. Vi har iofs bra hö och dom är billiga i drift må jag säga:D!

Tanken är att Juno ska få på sig vinterskorna om nn vecka och sen ska han igång igen:). Ska bli intressant att se om han mognat något och smält hela grjen med ridningen och kanske har mer bjudning. Han är iaf betydligt bättre i hanteringen även om jag får erkänna att vi inte kommit dit helt enkelt (eller snyggt...).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
5 578
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 791
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 147
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar