Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Vi har så tossigt mycket snö nu att ponnyerna måste pulsa fram i hagen. Den är inte så tung för det blev ordentligt kall i samma veva så det var ju bra. Har fått lite koll på hur jag kan begränsa deras intag, har dubbla ensilagenät och i slowfeed-nätet ligger det två vanliga hönät. Annars blir det inte så slow... De ligger ungefär 20% över sitt energibehov nu om man ska räkna tabellvärden, Simba har fortfarande revben som är ganska lätta att känna (men inte se) medan Xanadu börjar fläska på sig lite = kommer bli svår att hålla lagom i hull i sommar tror jag!

Jag måste få av skorna på Z snart... Vet inte om jag pallar själv att försöka men min hovslagare är utomlands.

Jag kommer inte ha tid att rida nåt i december, sjukt mycket på jobbet och beordrad övertid till typ alla! Så vad för mening med att ha skor på då liksom.. Och som det är nu är dom så slitna så jag får inte i broddar heller..........

Så nu får pållarna komma i andra hand!
Men i helgen var det finväder och dom stod och myste i solen!

DSC_0113.jpg

DSC_0103.jpg

DSC_0099.jpg

Bjussar på en gammal bild från när jag och pållen bodde i Åre, där kan vi snacka pulsa snö! :D

ohrey.jpg

Åhh, vilka mysiga bilder!!

Jag lyckades få i brodd igår! Jag och Tingelings hagkompis matte såg till att båda hästarna fick traktbrodd i alla fall. Egentligen vill jag ha fyra brodd i varje sko men vi börjar så här, våra ryggar sa ifrån efter ett tag....
Om inte annat så får hon få fyra brodd i varje hov vid nästa skoning och då ska hon även få snösulor...

Igår var det nära -20 grader hela dagen och inte ens med ridhus så kände jag för att rida. Utan det blev som sagt broddning utfört och sen så såg jag även till att våra hästar har tillgång till ofruset vatten i hagen (förhoppningsvis) genom att tillverka en isolerad tunna. Det var väldigt enkelt och jag hoppas det fungerar - köpte en 90 liters tunna och la frigolit i botten på den och sen ställde jag en 65 liters tunna på frigoliten i mitten av den större och sen fyllde jag mellanrummet med byggskum.
Självklart fick det bli ett lock i frigolit att lägga på om nätterna också.

På ritningen jag hittade så skulle det egentligen vara värmeslingor runt den inre tunnan men vi har inget eluttag nära hagen så jag hoppas att det ska hålla sig relativt bra även utan den slingan.
I förra stallet gjorde vi en liknande lösning förra året men hade då frigolit runt om alla sidor av den inre tunnan och det höll sig riktigt, riktigt bra även under den allra kallaste perioden.

Ikväll ser jag däremot fram emot ett ridpass i ridhuset!

Åh vad jag vill ha ridhus! Har visserligen haft Barbie vinterskodd sen senaste skoningen (dags igen om en vecka) så det är inga problem att rida ute. I morse var det dock typ -22 och igår försökte jag rida lite i -17 men det blåste lite så jag trodde ansiktet skulle trilla av...

Funkar den lösningen så får du gärna berätta det. Letar efter en lätt och billig lösning till mitt vatten.

Det var is på ytan idag, faktiskt rätt tjock is men med tanke på att det var -17 grader i morse och vattenhinken inte står så skyddad så är jag inte så förvånad.
Vi har dessutom inget varmvatten att fylla på med vilket vi hade i förra stallet...

Vid -20 grader som det varit hela natten så sa stallägaren att det hade varit en ishinna i morse också trots frigoliten över men den hade varit lätt att ta hål på.

Och som sagt, tror att det kan göra en väldig skillnad om man har möjlighet att fylla på med varmt vatten istället för med kallt nu när det varit som kallast.

Det var åtminstone inte någon is på insidan av tunnan så byggskummet verkar isolera helt okej.

*Kl*

Här i söder har vi helt fantastiskt väder. Snö, mellan -5 och -8 grader och strålande sol. Härligt! På morgonen var jag ute med Cinna, tillsammans med en kompis och hennes 4-åriga halvblod, och galopperade vid ån. Åh, vad jag älskar vintern! :love:
På förmiddagen red jag ut en sväng på Peia och hon är så glad i snön att jag ibland tror att hon är max tre år gammal. Knäpponny som studsar på snedden och halvbockar och slänger med huvudet :rofl:
Keso tycks inte bekymrad av att vare sig ha skor eller broddar. Han springer i hagen ändå. Peia och Cinna, som är skodda, har snösulor och broddar runtom.

Imorgon ska tanten ut och tävla. Ponnytävling så det är avdelning B som gäller. Ni får hålla tummarna! (Både för vädret och för att tanten uppför sig ordentligt :D )

Inga vintriga hästbilder, än, men här kommer några andra från idag.

Cajsa har vuxit!
73218_10151178597748652_1686345342_n.jpg

Kyligt dopp:
148236_10151178597968652_909609273_n.jpg

6647_10151178597928652_1095410789_n.jpg

Senast ändrad:

Xanadu frös häromdagen och jag har haft lite lätt ågren över det. Så nu står hon i ett fleecetäcke med ett andastäcke över. Har varit blöt i pälsen typ länge.

KL

Idag galopperade jag med Gittan i snön. Det är så himla fint på vallarna nu, med ca 3 dm lätt snö och stigar i snön så det inte blir att snöpulsa hela tiden om man inte vill.

Dagens tur blev 45 minuter varav det mesta i skritt och tre galoppsträckor. Vi såg en skidåkare på håll men det var inget konstigt. Annars är de det mest spännande momentet vintertid.

Det finns inga officiella skidspår runt omkring utan folk från det närliggande bostadsområdet spårar själva, och självklart delvis i de snöstigar som vi redan ridit upp. Vad tänker man med då? Förväntar man sig då att skidspåren finns kvar?
Det har funkat bra att samsas hittills och jag hoppas det gör det i fortsättningen också. Jag rider ju iallafall inte i de skidspår som görs på jungfrulig snö.

Men vad mysigt det är att rida i snön :love: Bra mycket bättre än lerh-l-tet, plus att nu kan man ju rida ut på vardagskvällarna och man ser vart man rider eftersom snön lyser upp så mycket.

Imorgon kommer hovslagaren, och sedan blir det att fixa ny träningstid. Hoppas tränaren kan i veckan som kommer.

Här är typ snöstorm och Tiger har ju oxå en 11 som sällskap. Ett halvblod dessutom, Den verkar tåla allt! Knallar runt och tycker Tiger är störig, helt blöt i pälsen var den men inte fasen frös pållen. Tiger däremot i 200 g med halvhals har varit MYCKET missnöjd hela dagen och vågar sig knappt nära ligghallen när det blåser. Fjanthäst. Och han är ynkligt lite spårklippt som typ helt vuxit ut ;) Inte lätt att flytta från skogen ut på slätten!

Ingen av mina har frusit idag ;) Peia och Cinna helklippta (båda med täcke med hals, noll aning om antalet gram) och Keso oklippt (utan täcke).

Dessutom har jag hunnit tävla. Cinna var, som alltid, fantastisk och vi var felfria i båda klasserna :bump: (Två av sju felfria i LD+5 och ensam felfri av fem i LC+5.) Emelie, som fick agera groom, filmade första klassen men jag har inte fått filmen än. I andra klassen försökte hon fota men jag tror ingen av bilderna blev publicerbar :( Otur att hon inte filmade andra klassen också. I den red jag nämligen mycket bättre än i första :p
Emelie sa efteråt att det var rätt stor skillnad på mig och Cinna och de övriga ekipagen. Vi hoppade ordentligt, rätt avsprångspunkt, inget vinglande och lugnt och sansat. Tacka f-n för det, jag tävlade hoppning innan en del av övriga deltagare ens var födda :rofl:

561001_10151539979441102_305239393_n.jpg

I första klassen fick vi till och med vara med på prisutdelningen :D I den andra klassen fick vi rosett direkt vid utgången. Jag tror att de försökte ropa in mig även på den prisutdelningen men då var Cinna redan avsadlad och täckad och nästan lastad så det fick de minsann vara utan ;)

Igår lekte Tiger arbetshäst och plogade gången ner till stallet, han blev så glad :D Han älskar att vara körhäst, haha! Och han är aldrig så lydig som när han drar något, att vända runt på en femöring några steg i taget tar han på stor allvar ;)

Och så fick han nytt täcke, och blev mobbad av min sambo för den fina färgen. Men det tog han tillbaka efter att Tiger skottat :p
wpid-dsc_0829.jpg

Häftigt!!

Och vilken fin färg på täcket! Är det ett Shires? Hur upplever du passformen jämfört med HW?

Jag är helt såld än så länge :-P täcket är kanske lite tyngre men å andra sidan så är det ju hals och tjockare än mina tidigare och rejält yttertyg. Passformen är som det ser ut bättre, lite mindre i bogen och lite längre i ryggen vilket var precis vad jag sökte. Går högt upp runt halsen i skärningen och halsen är lång och betydligt mer rymlig. Hoppas det verkar sitta bra i hagen oxå!

Låter ju toppen! Var det ett bra pris också? Får man fråga var du köpte det eller anses det som reklam om du skriver ut det?

Kl

Här är det också massor av snö. Hästarna gör inte många knop i hagen just nu. Ikväll är det dags för löshoppning igen. Gång nummer två så vi får se om hon minns något från förra gången. Bild från idag med bästa polaren.

Elton och April by Calvaro, on Flickr

Xanadu hoppade ur hagen idag och gnällde på dålig service :eek: Jag hoppas innerligt att det var ett misstag!

Men det är nog dags att börja skolan så smått så hjärnan får något att tänka på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
5 578
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 791
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 147
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar