Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Super bra med en liten hingst ju så alla maxade ston vågar betäcka renrasigt:idea

Min blivande ettåring ser inte ut att bli stor heller. Han har iofs två C-ponnyer som föräldrar men Poetic Justice som är morfar är ju över ponnymåttet. Ska bli spännande och se om årets fölunge blir lika liten (samma komination)

Om han nu blir godkänd, ja. Inte så lätt.
Både hans mamma och pappa är D-ponnyer. Tror inte ngn i nästa led är mindre än maxad C-ponny heller.
Det tråkigaste är att jag ju inte kan rida en så liten ponny. Jag är för lång :(

Avel är inte alltid logiskt :p

Jag håller tummarna för att han blir godkänd. Kul när vi fått följa honom sedan han var liten.

Jag hoppas också han blir godkänd! Tycker det är underbart att folk lägger ned tid, pengar och arbete och försöker! Så alla som försöker är värda cred!!

Äh, du kan väl utbilda honom fast du är lång och sedan leja ut honom till någon duktig ryttare som kan meritera honom om han nu får fortsätta vara hingst och går igenom :laugh:

Han är otroligt söt i alla fall :D och han verkar ha ett lynne som jag prioriterar högt! :)

Jag håller också tummarna! Det vore kul om rasen fick en liten, gul ponnyhingst att använda i aveln. Dessutom med ett kanonbra lynne :love:

Givetvis är det så! Det är ju ett, i de flesta fall, långsiktigt arbete som ligger bakom det hela.

Jag tycker inte det är riktigt rättvist mot den lille ponnyn att jag som är 171 cm lång ska sitta på honom. Det kan bli lite svårt för honom med balansen. Än så länge kan jag vid ridtillfällen be andra ryttare i stallet om hjälp. Tömkörning och löshoppning spelar ju min längd ingen roll.

Åååååh, vad 17! All text bara försvann :mad: Får skriva om allt igen.

Visst är han ponnysöt! Medveten om det också. Tur att han har så bra huvud och går bra att hantera även bland andra hästar. Igår charmade han både mätmän och sekreterare. De var imponerade över hur lugn och sansad han var trots att han bara är 2,5 år gammal. Då blir jag stolt! :love:
Enda missen igår var att han inte tänkte bli lastad så som jag vill lasta hästar. (Jag står utanför, longerlina fäst i hästens grimma och lagd runt frambommen.) Däremot gick han rakt in när vi lastade på vanligt vis. Knäpponny!

Alltid så kul att läsa om honom!

Bild från sämsta ridpasset avverkat på skånsk mark. Matte fattade liksom inte att pålle försökte förklara att han inte ville springa i sidvind i storm utan kunde nöja sig med medvind :idea:

dsc_0190.jpg

Linda Vallenhag är fotograf som vanligt!

LadyCovergirl;155714 Enda missen igår var att han inte tänkte bli lastad så som jag vill lasta hästar. (Jag står utanför skrev:
Blir det inte trassligt med longerlinan? Och att sedan få loss den från hästen?

Inte ett dugg. Jag håller ju i änden så det är ju inget som trasslar sig. När man sen stängt bommen bakom hästen så är det bara att knäppa loss linan och rulla ihop den som vanligt :laugh:

Vi får göra ickeskimliga conniponnisar tillsammans sen, har ju en brun konstantskimmel och kanske kanske en brun :D

Man halar in linan i takt med att ponnyn går in, så det blir inget trassel :)

Och sedan ska man få hela linan att slingra sig längs ponnyn för att få den i samma ände...

Erkänner att jag föredrar att skicka in mina utifrån, utan lina.

Just varit ute och ridit Briar, han var lite på tå men väldigt fin. Fantastisk ponny.
Det blir väl lite mer seriös träning i vår när paddocken tinat fram och upp...

Jag kan skicka in Peia och min storhäst. Men på en tävling gör jag det inte. Inte heller som när jag nu var på hästkliniken vid Jägersro. Har du varit där? Om hästen av någon anledning går vid sidan så är den ganska snabbt ute på parkeringen till Jägersro Center (shoppingcenter).

Jag förstår inte ens problemet med linan. Det är ju inte alls svårt att dra ut den när ponnyn står i släpet. Hittills har jag åtminstone aldrig haft problem med linan.

De är födda 11 och 12 så ingen panik :D Men jag tror de matchar rent stammässigt! Inte för nära släkt.

Så härligt det ser ut! Men han är stor! :p

Det var inte härligt kan jag trösta dig med :p

Jag tyckte jag såg stor ut på bilderna! Just denna ser han nog stor ut pga momentet i galoppen och att kortet är taget lite nerifrån typ. Och manen står ju rakt upp pga vinden oxå :D

Ang linan, går ni in med ponnyn som vanlig och ut genom skötardörren med linan i handen liksom och stänger bakom och knäpper sedan loss linan? Eller varför gå in och lägga linan runt bommen och ut igen liksom? Om man nu inte drar in ponnyn med kraft/tryck men det fattade jag inte det som att ni gjorde?

Jag är lat och skickar in, inte det bästa eg men går så snabbt.

jussiskamera034_zpse7745c26.jpg

Chillar lite i "skogen". Deras favoritplats i hela hagen. Eller ja, den delen de har tillgång till på vintern.

Man kan ta den genom skötardörren ;)

Ja.
Men om man "firar in" hästen genom att ha linan runt bommen så drar man ju gradvis bak all lina bakom hästen.
Sedan ska man fram, ta loss linan från hästen.
För att få ut linan genom skötardörren måste linan "slingra sig" bredvid hästen.

eller?

Det är där jag funderar på trassel-risk: änden på linan kan lägga sig kring en hov, hästen kan lyfta en hov och trampa på linan så man inte får ut den - med flera olika händelser när man tar linan till sig.

Tänkte jag, som aldrig provat den metoden då den för mig känns lite osäker.

Om jag har en häst som jag inte säkert kan skicka in, leder jag in den när jag är på tävlingsplats eller liknande ställen.

Attans.
Plus en grad och snö, i och för sig bara någon centimeter men det blir nog kramigt. Alltså ingen ridtur i eftermiddag, om det inte ändrar sig radikalt.

Kommer att bli abstinent, och får sätta mig och läsa en bok i stället. Det är i och för sig också trevligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
5 574
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 790
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 147
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar