Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Nej man drar linan ett varv runt bommen och sen ut genom skötardörren. Allt det du halar in är framför hästen och sen ut genom skötardörren :) Man halar ju in linan i takt med att hästen går så överskottet hamnar i ens egen hand, genom skötardörren.

Nej man drar linan ett varv runt bommen och sen ut genom skötardörren. Allt det du halar in är framför hästen och sen ut genom skötardörren :) Man halar ju in linan i takt med att hästen går så överskottet hamnar i ens egen hand, genom skötardörren.

Aha.
Jag trodde på något sätt att man drog linan inuti transporten, inte utanför.
Då blev det ju en helt annan sak!

Så gjorde jag med min lillponny när vi var iväg på mätning i fredags och min hästskötare ställde in på morgonen och jag blev tvungen att åka själv (för första gången med den lille).

Fast jag drog inte ett varv runt bommen eftersom det var gummi mot bommarna och linan skulle inte ha glidit runt bommen alls.

Men det gick bra det också. Bara att när jag skulle lasta ut hemma tyckte jag att longerlinan var onödig och struntade i den vilket resulterade i en ponny som satte sig under bakbommen som sedan flög upp i huvudet på mig med en jäkla smäll :grin:

Tur att man är lika tjockskallig som ponnyn och att bommen inte hamna på näsan eller tänderna, säger jag bara! :crazy:

Det man inte har i skallen får man huvudvärk av ;)

Det var inte härligt kan jag trösta dig med :p

Jag tyckte jag såg stor ut på bilderna! Just denna ser han nog stor ut pga momentet i galoppen och att kortet är taget lite nerifrån typ. Och manen står ju rakt upp pga vinden oxå :D

Ang linan, går ni in med ponnyn som vanlig och ut genom skötardörren med linan i handen liksom och stänger bakom och knäpper sedan loss linan? Eller varför gå in och lägga linan runt bommen och ut igen liksom? Om man nu inte drar in ponnyn med kraft/tryck men det fattade jag inte det som att ni gjorde?

Jag är lat och skickar in, inte det bästa eg men går så snabbt.

Om du ser stor ut på din hopplapålle så är ju jag en jätteklump på mina ;)

Peia kan jag skicka in. Räknar med att så småningom kunna det även med Keso. Cinna är ju ett hopplöst fall och hon får lov att speciallastas :rofl:
Men, jag vill inte skicka in när jag är på tävling eller dylika platser. Två anledningar, ponnyn ifråga har träns på sig vilket ökar risken att den kan trassla till det och om den skulle gå vid sidan så kan det raskt bli stora problem. Särskilt med en hingst.
På tävling lastar jag som vanligt. Alltså går rakt in med ponnyns tygel i handen.

När jag lastar med lina så har jag ponnyn i grimma och linan fäst i grimman. Jag står hela tiden kvar utanför (det är anledningen till att jag egentligen föredrar den metoden). Linan är för att helt enkelt ha något att hålla ponnyn i. När ponnyn är inne stänger jag bommen/dörren bakom innan jag knäpper loss linan och rullar ihop den.
Den lastningsmetoden är för att jag ska kunna lasta även ensam men att situationen är sådan att det inte är vettigt att skicka in ponnyn.

Tanken är alltså att jag ska kunna lasta på tre olika vis. Cinna är undantaget som bekräftar regeln :love:

Haha, han är faktiskt hela 1,17 över havet så jag hade 2cm fel :idea:

Men i och med att han är mer än 10cm under gränsen mellan B och C så behöver jag inte mäta om honom förrän han ska slutmätas vid 8 års ålder :laugh:

Det där låter som ett sätt som jag ska testa!

Du går alltså in med hästen i transporten och lägger linan över bommen och går ut genom skötardörren med linan kvar i handen och bak för att stänga bommen?
Eller går du in själv först och sen när du är ute och tillbaka bakom transporten låter du hästen gå in?

Mitt mål är ju att kunna lasta helt själv och att bara skicka in Tingeling i transporten men ännu så länge går inte det och hon blir då superstressad över att jag står kvar utanför, och när min häst blir stressad och inte förstår vad hon ska göra så ställer hon sig...

Så då kanske jag kan göra som så att jag går in med henne och lägger linan över bommen och går ut genom skötardörren och runt bakom transporten och stänger bommen?
Självklart kommer jag testa med sällskap först...

Jag tycker att du kan prova. Jag går inte in tillsammans med hästen utan linan arrangerar jag innan hästen får gå in. Men det går säkert att göra som du beskriver det också. Det vore ju skönt om du kan lasta henne utan medhjälpare :idea:

Min gamla mara fick inte att skicka in men backade inte ut utan kommando, så jag lastade som vanligt, gick ut, stängde bak och sen fram igen och knöt fast henne :D

Den nya ska lära sig att gå in själv men kommer nog inte åka så mycket själv med henne.

Med Zinzano så går jag in i spiltan bredvid och så får Z gå på sin sida om mellanväggen. När han är inne (jag brukar inte behöva gå ända fram på min sida) så lägger jag på bommen och går ut i bak och upp med luckan, det tycker jag är absolut säkraste sättet för då ser du alltid hästen och den ser alltid dig :)

Jo det är det ju, för min del har det hänt en gång bara att jag hade båda i samma transport och då hade jag medhjälpare ;)

Mitt mål är också att kunna lasta Gittan själv. Det vore så skönt att slippa be någon åka med varje gång man ska iväg någonstans så jag läser hur alla gör och ska testa detta under året.

Förövrigt har jag nu börjat sätta igång henne igen efter nästan 4 veckors vila. Och vilken sprutt och kanon ponny som har tittat fram under vinterpälsen! Det är sprall och bus när vi är ute varje gång! Varför trava för när man kan galoppera? Det verkar ju onödigt enligt fröken. Det kanske är nu de där 20 procenten fullblod tittar fram?
Vi har sådan tur att det är flera vallar som är ridbara i gångarter snabbare än skritt för tillfället vilket är jätteskönt. Till helgen blir det en sväng till ridhuset hoppas jag.

Visst är det smidigt när man inte är beroende av någon annan! :idea:

Så härligt med en pigg ponny! Hoppas att det håller i sig :D

Jag kör ofta två åt gången. De flesta av hästarna skickar jag in, någon enstaka vill ha hjälp men backar inte ut innan jag hunnit runt för att stänga. Sätter fast i transportgrimskaft med panikhake innan jag går runt.

Skönt att kunna skicka in dem.

De få hästar som är osäkra på transport är de som sällan åker av olika skälv. Men jag vet att samtliga går att få in i transporten om det skulle bli nödvändigt. Maxtid ca fem minuter även för de osäkra.

Det är trevligt med snälla och lättlastade hästar.

Nu har det varit tre dagars vila för Briar. Vädret óch underlaget har varit mindre bra, så det blir lite glesare ridning. Det gör inget för hästarna även om jag kan bli abstinent. Har dock hittat en riktigt bra bok som jag underhållit med med i stället.

Nu kanske du inte tävlar men hade du gjort likadant på en tävlingsplats? (Med tanke på tränsregeln och dessutom ofta lite stimmigt runtom.)

Jag är glad att alla mina hästar är lättlastade även om Cinna förvisso kräver en något knäpp variant :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
5 564
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 790
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 147
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?