Sv: Nya Connemaratråden!
Tja, ser och ser.
Min kompis och jag var ute och red, halvmörkt men inte värre pga månsken. Möte med timmerlastbil vars förare definitivt uppmärksammade oss eftersom han bländade av.
Han var inget bra på att bromsa.
Ganska smal väg. Började mötas, Briar blev skrämd (fullastad timmerlastbild med släp), backade ner i ett ganska djupt dike, gick omkull - förstås - och jag hamnade i kläm under honom.
Han kravlade sig upp, jag lyckades göra mig fri från stigbyglarna och hästen travade iväg.
Timmerlastbilen hade vid det här laget försvunnit i fjärran...
Min kompis hade lite bättre tur med "sin" häst som visserligen blev orolig men höll sig på vägen och benen och hon höll sig på hästens rygg.
Tack och lov inga skador på Briar. Helt ren i stegen. Han travade iväg, men kom efter femtiotalet meter på att det var något som inte stämde, och vände och kom travande tillbaka.
Jag hade lyckats kravla mig ur diket, insåg att båda ben höll att gå på, linkade fram till min sötnos och ringde 112...
Har idag jagat poliser för anmälan. Alla ser det som vårdslöshet i trafik och smitning i kombination. Poliserna verkar vara angelägna om att få tag i chauffören i fråga.
Detta handlar alltså om en yrkeschaufför som kör för ett åkeri. Jag har lämnat väldigt detaljerade uppgifter om platsen, och tror att polisen faktiskt därmed kan identifiera skogsbolag, sedan åkeri, sedan chaufför. Loggböcker och liknande finns ju, och tidsuppgifterna från mig är ganska exakta (såg i mobilen att jag ringde 112 kl 19.27) liksom platsbeskrivningen...
Och därmed torde det vara en före detta chaufför med före detta körkort.
Jag är något mörbultad, har fått ett skrapsår, rejäla blåmärken, lite mjukdelssvullnader kring höger knä och en lite tillknäckt höger höft. Kollegan fick ta mig på extra besök innan arbetstiden och har nog gjort ett väldigt bra jobb med att dokumentera för eventuell polisutredning.
Inget som kommer att ge några större problem framöver.
Kompisens namn och mobiltelefonnummer också inrapporterat, förstås.