Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Var ute och red Briar en sväng igår kväll, men blev uppehållen på vägen av en trevlig granne. Sedan blev jag kall om tårna och red hem igen och gav upp för kvällen. Det var -20 så det kanske inte var så konstigt att tårna frös.
Haft ett par lite krångliga dagar hemma pga pannproblem och därför inte ridit så mycket som jag hade önskat.
Väntar på att det ska bli lite mildare temperatur. Har semester nästa vecka (kul med vintersemester) och vill rida en massa då.

Det är kallt hos oss också....brrr....
Jag tycker gärna det får vara minusgrader men det räcker väl med -5? Behöver inte vara -20, för då blir det så väldigt kallt...

I söndags hade jag sån tur att en kompis hängde med ut till stallet och fotade oss i det underbara vintervädret (då var det bara -5).
Vi joggade lite bara eftersom Tingeling fått gå i snön även på lördagen...

I övrigt tragglar vi på, även om det ibland inte är så avspänt så känns det ändå vääääldigt bra när hon väl slappnar av och jag försöker att inte stressa upp mig utan det får fortsätta ta den tid det tar.

dsc_3743_50fbf0209606ee335cef7d59.jpg

dsc_3746_50fbefd59606ee32f98e3a37.jpg

dsc_3696_50fbeff6ddf2b30b83536277.jpg

dsc_3705_50fbf005e087c35e5fc8dad7.jpg

I övrigt väntar jag på att mina nya vinterstövlar ska komma hem...var och beställde ett par MH Active Winter High Rider i lördags och det skulle ta en vecka innan de kom till butiken...

*kl*

Här händer inte mycket just nu. Barbie har fått lite vila, och har stått i en vecka och det blir minst en vecka till. Ångrar mig djupt att jag helklippte henne igen eftersom hon fryser nåt otroligt! Hon har skakat när hon kommit in från hagen flera gånger trots 300gr+400gr med fodrad helhals. Skakar tom när man tar av täcket inne för att borsta:crazy:. Så nu får hon bara vara ute 8-10 timmar ist för 12 timmar. Verkar vara just de sista timmarna som hon ställer sig stilla och fryser:(.

Juno kommer att kastreras nästa vecka. Igår reste han sig och slog ner min stallägare och det var droppen. Hade iofs redan bestämt mig, men där försvann alla tvivel. Det har varit mycket sol här senaste veckan och det verkar ha kickstartat hormonerna! Han har dessutom börjat fälla också. Hoppas mycket innerligt att han kan tänka sig att bli snäll valack asap...

Har hon tillgång till foder i hagen? Hästar värms främst upp inifrån av att dom tuggar hela tiden. En häst som fryser så den skakar behöver i första hand tillgång till foder och därefter täcken och vindskydd... Men det vet du nog redan hoppas jag :)

Jag läste i 09-tråden vad som hänt, tråkigt när man har förväntningar och förhoppningar men jag tycker du gör rätt. Hormoner är inget som blir mindre med åren och om han redan nu håller på som han gör så har han ändå inte i någon avel att göra...
Jag tror dessutom att prislappen stiger om du kastrerar :)

Jo då, visst har jag koll på att hon hade frusit mindre om hon hade haft möjlighet att äta hela tiden:). Tyvärr fungerar hon inte på fri tillgång för hon blir feeeeet. Provade i början av hösten men jag blir så rädd för fång. Hon är dessutom redan i överhull eftersom jag ger extra hö o hagen:o (hon får totalt 10 kg/dag och 6 kg på två mål i hagen). Men men, hon får ändå vara ute rätt länge så mitt samvete känns okej.

Senast ändrad:

Jag ska nog testa och visa :D Det åker liksom bak runt rumpan och ger en megastor glipa bakom sadeln.

Men det ligger still om jag drar fram det när jag sitter upp, åker bara bak när jag hoppa av och skrittar av sen.

Trist med Juno!

Trist med Barbie oxå iofs. Tiger spårklipptes för lääänge sedan och har massor med utväxt men går konstant med 300 g med lika fodrad helhals när det är minus. Han har inte varit ett dugg för varm (upplever dock detta Shirestäcket som betydligt kallare än det urvuxna HWt med halvhals och 200 g?) och har tom frusit lite två gånger när man kommit efter ca 12 h för middag. Här är det dock mest blåsten och i vissa fall stirrig/obekväm häst som utlöser frysandet verkar det som. De har fritt med mat i ligghall men är han stirrig eller redan börjat frysa gå han ogärna och äter.

Jag trodde ALDRIG att min lilla Hallandskamin ens skulle äga ett täcke med helhals och 200 g har han bara haft innan när han var helklippt :p Men han blev en Skånefryslort!

Trodde iofs aldrig att han skulle kunna äta fritt heller men det är en av fördelarna med att han numera är äldst i hagen. Det går nog åt rätt mycket energi att vara högst i rang om man i grund o botten inte är en högrangad individ (inte som bråk utan i vakande osv som han skitit fullständigt i innan).

Senast ändrad:

KL.
Var ute på en kvällstur igår igen med Rödluvan. Hade med en kompis som lånade en av mina islandshästar. Trevlig tur, pigga och glada gossar.
Tills det kom en riktig idiot till timmerlastbilschaufför.
Varför saktar inte folk av??
Varför stannar de inte när det händer en olycka??

Kombinationen vårslöshet i trafik och smitning borde inte vara så bra för en yrkeschaufför om polisen får tag i honom (och de kommer att försöka).
Det är förresten inte jag som har hittat på brottsrubriceringen utan den vänliga polis som jag pratade med igår kväll.

Jag ska nog testa och visa :D Det åker liksom bak runt rumpan och ger en megastor glipa bakom sadeln.

Men det ligger still om jag drar fram det när jag sitter upp, åker bara bak när jag hoppa av och skrittar av sen.

Vad konstigt...iofs är ju glipan kanske lite stor även på mitt täcke men jag upplever inte att det glider bakåt så att glipan stör...Nu är det iofs stl 140 (M) på ridtäcket och normalt har jag ju 145 på henne nu för tiden...

Men hu! Vad hände?

Naturligtvis ska man ta det lugnt men beroende på vad som händer när så är det inte säkert att man ser, obs att det är skrivet helt utan att veta vad som hände.

Tja, ser och ser.
Min kompis och jag var ute och red, halvmörkt men inte värre pga månsken. Möte med timmerlastbil vars förare definitivt uppmärksammade oss eftersom han bländade av.
Han var inget bra på att bromsa.
Ganska smal väg. Började mötas, Briar blev skrämd (fullastad timmerlastbild med släp), backade ner i ett ganska djupt dike, gick omkull - förstås - och jag hamnade i kläm under honom.
Han kravlade sig upp, jag lyckades göra mig fri från stigbyglarna och hästen travade iväg.
Timmerlastbilen hade vid det här laget försvunnit i fjärran...
Min kompis hade lite bättre tur med "sin" häst som visserligen blev orolig men höll sig på vägen och benen och hon höll sig på hästens rygg.

Tack och lov inga skador på Briar. Helt ren i stegen. Han travade iväg, men kom efter femtiotalet meter på att det var något som inte stämde, och vände och kom travande tillbaka.
Jag hade lyckats kravla mig ur diket, insåg att båda ben höll att gå på, linkade fram till min sötnos och ringde 112...

Har idag jagat poliser för anmälan. Alla ser det som vårdslöshet i trafik och smitning i kombination. Poliserna verkar vara angelägna om att få tag i chauffören i fråga.

Detta handlar alltså om en yrkeschaufför som kör för ett åkeri. Jag har lämnat väldigt detaljerade uppgifter om platsen, och tror att polisen faktiskt därmed kan identifiera skogsbolag, sedan åkeri, sedan chaufför. Loggböcker och liknande finns ju, och tidsuppgifterna från mig är ganska exakta (såg i mobilen att jag ringde 112 kl 19.27) liksom platsbeskrivningen...

Och därmed torde det vara en före detta chaufför med före detta körkort.

Jag är något mörbultad, har fått ett skrapsår, rejäla blåmärken, lite mjukdelssvullnader kring höger knä och en lite tillknäckt höger höft. Kollegan fick ta mig på extra besök innan arbetstiden och har nog gjort ett väldigt bra jobb med att dokumentera för eventuell polisutredning.
Inget som kommer att ge några större problem framöver.

Kompisens namn och mobiltelefonnummer också inrapporterat, förstås.

Usch det låter otäckt! Skönt att ni var två iallafall om något ännu allvarligare hade hänt.

kl
Ingen löshoppning idag för tränaren är bortrest. Gråter inte för det för det är verkligen iskallt här nu.

031 by Calvaro, on Flickr

Om ni gick omkull efter att ni passerat hans (ja lite fördomsfullt) front, så har han antagligen inte sett vad som skedde sedan.

Det där med att bromsa vid hästekipage är en tudelad sak, när du släpper på bromsarna så pyser det om lastbilen iom att en snabblossningsventil släpper ut tryckluften och det är något som definitivt kan skrämmas.

Och igen, man ska naturligtvis visa stor hänsyn och omdöme, naturligtvis. Men det finns så många problem runt tunga fordon som man inte är medveten om när man inte kör, det finns enorma dolda vinklar och har ni ingen egen belysning så syns man extremt dåligt i skymning.

Tack! Vad glad jag blir!! :)

*kl*

Idag har jag hämtat ut mina nya vinterridstövlar, ett par MH Active Winter High Rider blev det och av provningen att dömma så är de helt underbara! Jag längtar till att få inviga dom ikväll!

Presentkortet jag fick i födelsedagspresent räckte dessutom till ett Mias RS schabrak och ett par vinterridhandskar...
Tråkig som jag är så tog jag ett nästan identiskt Mias RS schabrak som jag redan har - dock med en guldrand istället för en brun rand mellan det beiga och benvita strecket på kanten...
Tänkte som så att vi har ju oftast brunt till vardags (eftersom det är "min" färg och den jag aldrig tröttnar på) och då vill jag gärna ha våra vardagssaker i bra kvalité - däremot de schabrak jag har i andra färger som jag inte använder lika ofta eller frekvent kan ju faktiskt vara i "sämre" kvalité eftersom jag just inte använder de lika ofta...

Jättenöjd är jag i alla fall och längtar som sagt redan till kvällens ridpass! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
5 548
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 789
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 142
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar