Sv: Nya Connemaratråden!
Visst.
Jag vet det med pys-bromsar.
Men det var också så att jag hade pannlampa, han såg oss i god tid (mer än 100 meter) och hade alltså ganska god tid på sig att ha sänkt hastigheten.
Jo, vi landade i diket efter att mötet påbörjats. Och min kompis som red efter mig, hade också fullt sjå med "sin" häst. Vilket chauffören också hade kunnat uppmärksamma och stanna. Om han hade brytt sig om att fundera på att hästar kan bli skrämda av timmerlastbilen.
Jaja.
Man ska visa stor hänsyn när man kör och möter djur.
De flesta chaufförer i mitt område gör det - saktar ner så fort de ser ekipaget och väntar gärna tills jag tagit mig av vägen.
Den här chauffören valde att köra på i oförändrad, ganska hög hastighet.
Utrymmet han lämnade vid sidan av lastbilen till diket, var nog högst två meter.
Poliserna jag pratade med, ser det hela som både smitning och vårdslöshet i trafik.
Jag ser att du inte har riktigt samma uppfattning och det får stå för dig.
Om ni gick omkull efter att ni passerat hans (ja lite fördomsfullt) front, så har han antagligen inte sett vad som skedde sedan.
Det där med att bromsa vid hästekipage är en tudelad sak, när du släpper på bromsarna så pyser det om lastbilen iom att en snabblossningsventil släpper ut tryckluften och det är något som definitivt kan skrämmas.
Och igen, man ska naturligtvis visa stor hänsyn och omdöme, naturligtvis. Men det finns så många problem runt tunga fordon som man inte är medveten om när man inte kör, det finns enorma dolda vinklar och har ni ingen egen belysning så syns man extremt dåligt i skymning.
Visst.
Jag vet det med pys-bromsar.
Men det var också så att jag hade pannlampa, han såg oss i god tid (mer än 100 meter) och hade alltså ganska god tid på sig att ha sänkt hastigheten.
Jo, vi landade i diket efter att mötet påbörjats. Och min kompis som red efter mig, hade också fullt sjå med "sin" häst. Vilket chauffören också hade kunnat uppmärksamma och stanna. Om han hade brytt sig om att fundera på att hästar kan bli skrämda av timmerlastbilen.
Jaja.
Man ska visa stor hänsyn när man kör och möter djur.
De flesta chaufförer i mitt område gör det - saktar ner så fort de ser ekipaget och väntar gärna tills jag tagit mig av vägen.
Den här chauffören valde att köra på i oförändrad, ganska hög hastighet.
Utrymmet han lämnade vid sidan av lastbilen till diket, var nog högst två meter.
Poliserna jag pratade med, ser det hela som både smitning och vårdslöshet i trafik.
Jag ser att du inte har riktigt samma uppfattning och det får stå för dig.