Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Om ni gick omkull efter att ni passerat hans (ja lite fördomsfullt) front, så har han antagligen inte sett vad som skedde sedan.

Det där med att bromsa vid hästekipage är en tudelad sak, när du släpper på bromsarna så pyser det om lastbilen iom att en snabblossningsventil släpper ut tryckluften och det är något som definitivt kan skrämmas.

Och igen, man ska naturligtvis visa stor hänsyn och omdöme, naturligtvis. Men det finns så många problem runt tunga fordon som man inte är medveten om när man inte kör, det finns enorma dolda vinklar och har ni ingen egen belysning så syns man extremt dåligt i skymning.

Visst.
Jag vet det med pys-bromsar.
Men det var också så att jag hade pannlampa, han såg oss i god tid (mer än 100 meter) och hade alltså ganska god tid på sig att ha sänkt hastigheten.
Jo, vi landade i diket efter att mötet påbörjats. Och min kompis som red efter mig, hade också fullt sjå med "sin" häst. Vilket chauffören också hade kunnat uppmärksamma och stanna. Om han hade brytt sig om att fundera på att hästar kan bli skrämda av timmerlastbilen.

Jaja.
Man ska visa stor hänsyn när man kör och möter djur.
De flesta chaufförer i mitt område gör det - saktar ner så fort de ser ekipaget och väntar gärna tills jag tagit mig av vägen.
Den här chauffören valde att köra på i oförändrad, ganska hög hastighet.
Utrymmet han lämnade vid sidan av lastbilen till diket, var nog högst två meter.

Poliserna jag pratade med, ser det hela som både smitning och vårdslöshet i trafik.

Jag ser att du inte har riktigt samma uppfattning och det får stå för dig.

Mmm...

Inte osannolikt satt det en polsk eller lettisk chauför bakom ratten på skogsbilen. De har inte samma säkerhetstänk som svenska förare och kör dessutom inte ovanligt på accord. Rädd att har ni inte foto på bilen med förare så lär inte polisen göra så mycket i praktiken. Men jag hoppas verkligen på motsatsen...

Jojo jag vet, det är ett helvete. Jag står med nästan samma probelm. Men faktum är att om hästen fryser så den skakar under dom dagarna då temperaturen går under hästens komfortzoon så är det enbart mat som hjälper, det värmer inifrån och hästen lär inte gå upp många gram för det. Bara men drar ner på fodret igen när tempen stiger...

Så gör vi hos oss. När det är -15 eller mer (mindre) så ställer vi ut helbal i hagen. Den räcker ganska precis 4 dygn så det kan bli diff på 1-2 dagar om man har otur, vädret svänger så fort här längs med kusten.. Men när det är mildare så fodras det 3 ggr/dag i hagen och sedan är det fritt fram att fodra extra i stallet om man vill till sin egen häst, det får man sköta själv.

Mina hästar får inget kraftfoder eller extra grovfoder inne alls när det står helbal ute.

LilaTiger: såhär ligger det ok hela turen tills jag sitter av:

wpid-dsc_0983.jpg

Men det framför sadeln är massor lägger sig oftast i ett stort veck precis under schabrak dock inte under sadeln liksom så det fastnar utan det kan ligga kvar. Min sadel är nog rätt liten dock. Inte i sitsen men allt är liksom slimmat :-D

Mmm...

Inte osannolikt satt det en polsk eller lettisk chauför bakom ratten på skogsbilen. De har inte samma säkerhetstänk som svenska förare och kör dessutom inte ovanligt på accord. Rädd att har ni inte foto på bilen med förare så lär inte polisen göra så mycket i praktiken. Men jag hoppas verkligen på motsatsen...

Det är möjligt att det är en utländsk chaufför, men kanske inte så troligt.
De flesta chaufförerna, vill jag ha sagt, är väldigt hänsynsfulla.
Det är inte alls ovanligt att de stannar och ser till att mötet går bra. Det är snarast norm, och att de väntar på att jag ska ta mig dit jag hade tänkt.

Som regel väldigt hänsynsfulla.

Vad polisen kan göra vet jag inte, men med de uppgifter jag lämnat torde de utan jätteinsats kunna binda en chaufför till tid och plats (de för ju logg). Att olyckan har hänt, är vi två som påstår. Det finns larm till 112 vid tidpunkten, det finns dokumentation av personskador.

Men visst, nekar chauffören till att ha sett hästar så kanske han kan komma undan. Men torde åtminstone få sig en tankeställare om han får ett samtal om hästolyckor med polisen. Och då kan det ju också vara något uppnått.

Jaja, man får se hur det går.
Huvudsaken är ju att Briar inte blev skadad alls.
De skador jag fått är av lindrig grad även om kollegan övervägde röntgen av höften pga de fynd han gjorde vid undersökningen. Vi var dock överens till slut om att det inte är värre än mjukdelsskador (jag hade ingen lust att åka 3½ mil enkel väg för en röntgen som inte kommer att visa så mycket mer än vätskeutgjutning i höftleden).

Får se om vi tar en tur idag. Rida ska jag göra, massor, men frågan är hur många hästar jag vill ta pga vädret. Milt och skönt, men lite fuktigt med snöfall.

*KL

Vi snabbprovade en ny nosgrimma häromdagen, jag skulle önska att han blev lite lugnare i munnen men vet inte om det kommer att hjälpa. Han grejar mycket med bettet oavsett bett, nosgrimma, ryttare eller om man rider i grimma eller med hack. Det är inget problem egentligen men man vill ju göra det så optimalt som möjligt.

Får dock knäppa på den lite bättre på tränset när vi ska testa den i annat än skritt på lång tygel :p
164480_10151258318673391_2074489648_n.jpg

Mmm...

Lite O/T men när jag jobbade på räddningstjänsten var jag och en kollega på väg hem från Jönköping sent en natt. Vi blev då ikappkörda av en långtradare som uppförde sig mycket egendomligt norr om Gislaved. På den vägen finns det flera stäckor med både fartkameror och omkörningsförbud. Ändå envisades föraren att ligga i baken på oss och försöka köra om utan respekt för var sig fartkameror och heldragen linje. Vi kontaktade polisen på vägen, lämnade info om lämnade reg.nr. och åkeri samt filmade ekipaget med mobil.

Man hade naturligtvis ingen bil att skicka efter nämnda långtradare. Och trots vittnesmål så avskrev man det hela då man inte kunde binda någon förare vid brottet. Man hade ju bara koll på vilket fordon som framfördes inte vem som framförde fordonet...

Nej, visst så är de flesta yrkesförare hjälpsamma i trafiken. Men kan säga att det finns tillfällen jag velat ha en blå lampa på min då röda volvo... *s*

Mjae jag pekar bara på ett alternativ, jag var ju inte där.

För att använda deckarspråk: intrigerna tätnar...
mötte timmerlastbilen idag, samma chaufför. Han bekräftade, när jag hejdade honom medelst häst och mig avhoppad, att han sett oss på torsdagskvällen.
Tyckte att han inte gjort något fel alls, tyckte att det var konstigt att jag ringt 112 när jag ramlat i diket med hästen över mig.

Jag berättade att polisen antagligen vill prata med honom. Med lite tur ringer han upp dem - det ska jag göra och berätta vad åkeriet heter.

Denna veckan har jag semester, vilket är skälet till att jag är ute och rider mitt på ljusa dagen - verkligen härligt. Snö, milt. Nu tittar solen fram lite genom molnen, faktiskt en riktigt fin dag.
Går utmärkt att rida utan snöstyltor trots kramsnö, tack vare att de är duktiga på att ploga vägen här ute.

Fick flytta fram till onsdag för att jag jobbar. Jag är nervös, är så rädd att nåt ska gå fel.. Dessutom är han en ängel nu när det bara är jag som tar ut och in så det hela länns lite tudelat. Gar iofs inte ridit på två veckor för min ena handled är paj och då kanske han hade legat mer på minus:p.

Håller tummarna för att det går bra på onsdag då :laugh:

*Kl*
På lördag ska Cinna få inviga tävlingsåret 2013. Vi ska till Flyinge och rida LC och LC+5 (jag kommer envist fortsätta säga de klassnamnen!). Jag håller tummarna för bra väder och inte som senaste tävlingen. (Snöstorm och klass 2-varning.)

Det är som ponny. Jag håller koll på både ponny- och hästtävlingar men än så länge har jag inte hittat någon lämplig hästtävling. Vill ju gärna låta damen gå omhoppning men då får det nog vara på 0,95 m. I hästarnas 0,90 m är det ju ingen omhoppning och i 1 m så är det ju kombination och det kan bli långt för henne. Men vi får se, efter några tävlingar kanske jag tycker att det är okej att prova :D

Det är RF så Granelundshallen.

Hej alla, jag har problem med att ladda upp en bild här på min connemara, någon som är duktig på hur man gör?

Du behöver ha bilden uppladdad på nätet någon annan stans. Jag har numera bara bilder från min blogg, innan hade jag photobucket. Sen använder du den gula knappen med ett berg näst längst till höger ovanför rutan där du skriver inlägg och klistrar in bildlänken från det andra stället där. Går alltså inte att visa bilder som bara finns på din dator. Lycka till:-D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
5 548
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 789
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 142
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar