Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Blankis här också men Vit (Gul) har 4 brodd i varje fram nu när han fått skor i fram och i bak har jag boots med 4 brodd i varje vilket fungerar okej! Men ingen ridning denna vecka. Hade tänkt rida i morgon MEN jag är bokad på en dejt inne i storstan i morgon kväll :o All in! :D

Igår hade vi finfint underlag också, men idag har det frusit på igen :(

Har klappat om den vita extra mycket det senaste efter att en vän förlorat sin häst i en transportolycka för några dagar sedan. Han är nöjd med att bli bortskämd :D

Passade på att dressyra lite igår när paddocken var tinad, har inte blivit mer än skritt under större delen av vintern eftersom underlaget varit skit. Den vita var duktig men lite stel givetvis. Galet roligt var det i alla fall även om vi inte gjorde något avancerat, måtte det bli plusgrader snart igen!

Så fint med gul ponny :love: Min är också gul ibland, men av någon outgrundlig anledning är det inte lika tjusigt då... Välkommen till tråden i alla fall. Kan du inte berätta mer om ponnyn och vad ni gör? :laugh:

Tack så mycket:laugh:
Jo de kan jag absolut göra;) Jag köpte honom som elithopponny från Gävle 2010, som många började vi hoppa men fick sen upp intresset för dressyr så 2011 sadlade vi om och nu är målet MSV, vi har tävla upp till LA för tillfället med bra resultat, tyvärr är jag 17 och då inte får tävla min guling så länge till, endast 2år:( säg den lycka som varar för evigt... Han är en typisk connemara som älskar att jobba och lära sig nya saker, samtidigt som han vissa stunder kan vara riktigt envis och vill gärna göra på sitt sätt, men väldigt lätt att muta med lite morötter:bump:

Det låter ju hur fint som helst. Och som lil-sis skriver kan man ju tävla bland stora hästar när man är över 18, vi är flera i tråden som ska vara "för gamla" för ponny ;)

Det är klart att du kan fortsätta tävla din ponny även när du blivit "överårig". Fast då får du tävla mot vuxna människor på storhästar.

Jag är 40 år gammal och har en bunt D-ponnyer av olika raser. Briar, som är ca 144 cm, har hittills inte tävlingsdebuterat men jag tror att det blir debut i western i sommar. Där bryr man sig inte alls om att vuxna tävlar ponny.
Jag har också för avsikt att starta Briar i LA dressyr om något år eller två - om jag inte fortsätter att vara för snål för att betala licenser och elände i två organisationer.

Dock har jag en riktigt bra kbl-travare som jag nog vill visa i dressyr och på sikt testa att kvala upp till George och i så fall måste jag ju ha licens och medlemskap ändå, och det är ju inte så farligt med en till hästlicens. Det är ju ryttarlicensen som är dyr.
Så om jag gör slag i saken och startar travaren i dressyr igen, får nog Briar haka på. Han är ju så fin lille Rödluvan så det vore kul att visa upp honom.
Men visst, inte har han gångarter så det räcker i tävlan mot storhäst på MSV/George (till skillnad mot travaren som faktiskt räcker dit).

Säger som de andra, visst kan man tävla sin ponny bland de stora!

Jag är 37 och köpte min ponny som 2 åring. Jag hoppades att hon skulle växa över, men på avelsmätningen i höstas, som 4 åring blev hon 147,5, så vi får se hur stor hon har tänkt att bli. Henne har jag tänkt att tävla lite smått med framöver. Dressyr främst, men kanske lite hopp också, beroende på hur modig jag blir. :o

*Kl*

Här kommer lite bilder från idag :laugh: En lång dag, rätt kylig men bitvis lite solig. Dock avslutades den uschligt genom att bilen tvärdog när jag skulle backa in släpet hemma. Nu står bil och släp där de står. Tur att jag iaf hann hem :grin: Gissar på att tändningen strular för batteri och startmotor är det inte. Bilen får helt enkelt bogseras till verkstad på måndag morgon. Extra surt att bilen var på service för prick en vecka sen och besiktades UA i tisdags...

Cinna var felfri i båda klasserna (LC och LC+5) så nästa tävling blir det nog start i LB. Tyvärr fick inte Daniella filmkameran att funka i LC:n men det kommer film från LC+5:an. Synd, för jag tycker att jag red bättre i LC:n :p

391933_10151677523926102_1271527048_n.jpg

45478_10151677523916102_387203005_n.jpg

18624_10151677523936102_1649024135_n.jpg

321453_10151677524151102_650836644_n.jpg

Det var kul! Men en låååång dag. Nästa helg, med Peia, blir nog betydligt kortare. Inte alls särskilt många starter. Trist för min hemmaklubb men jag är glad för dagen blir mycket kortare :o

Min dator är trött idag så filmen får jag spara tills han är piggare eller jag kan låna någon annans... Men två felfria rundor är ju kalas :bump: Vad ska Peia gå nästa helg?

*KL

Själv har jag suttit i dressyrsadeln för första gången på evigheter idag. Det började snöa lagom tills jag skulle sitta upp men turligt nog höll det inte i sig. Faaasen vad jag gillar min dressyrsadel :love: Ja, ponnyn är bra han också :angel: Märks ju att vintern varit i princip oridbar men han även om han är stel så är han riktigt pigg den gamle kraken!

Peia ska gå LD och LC. Stor skillnad mot att tävla Cinna. Med Cinna vet jag ganska precis vad som väntar. Med Peia kan jag aldrig vara riktigt säker :p

Kul med lite riktig ridning för dig :D

Grattis!

Idag är jag uppe med tuppen en söndag eftersom jag ska träna med Gittan nu på morgonen. Eventuellt kommer tanterna i Gittans fanclub förbi, om de och en av tanternas hundar orkar upp så tidigt en söndagsmorgon :rofl:
OM de skulle komma förbi så ska jag se om de inte kan ta kort på oss, och då kommer det upp minst ett foto här i em.

Delar av vägen till ridhuset är rena isgatan, så det blir nog broddar på mig också när vi går upp.

Fanclubben var inte där, så jag fotade när tränaren longerade pållan, men det blev jättedålig skärpa och konstigt ljus, så ni får ge er till tåls.

Träningen gick bra tyckte jag. Vi får mer och mer kvalitetstid av träningen då hon börjar hitta formen mer och mer. Det märks att hon orkar mer också. Nu när vi galopperar är det full rulle flera varv i ridhuset utan att hon verkar bli trött.

Idag skuttade vi ett litet hinder i galopp och det gick jättebra. I höger varv var det ganska lång anridning som hon fixade galant. I vänster varv var det något kortare anridning, där rullade hon inte på på samma sätt, men jag tror att det är för att hon inte riktigt klarar av att taxera än. Hon kortar gärna stegen istället för att länga, och då är det lätt att det även går saktare.

Några kommentarer från andra som kom in i ridhuset mot slutet.

Person 1: "Är det där en sådan där PRE?"
Jag: "Nej, det är en connemara"

Person 2: "Jag tyckte det såg ut som en Gräns-ponny"
Min tolkning: Det ser ut som en connemara. Även om pållan defakto ÄR en Gräns-ponny (Gräns Birgitta).

:rofl: :rofl: :rofl:

Härligt när man är nöjd med träningen och märker att det går aningens bättre för varje gång, det är guld värt för motivationen!!

lil-sis: såå fiin! :love:

Idag skulle jag skritta med en grupp ridelever ut i skogen men för min del slutade det med att vända och gå hem med en av dom vars ponny betedde sig som en skit och hon ramlade av och ville inte sitta upp igen och dom andra ungarna frågade om "när ska vi traaavaaa?" :grin:

Så jag vände och gick hem med hon som ramlat av, hon ledde zinzano så tog jag skit-ponnyn som inte ville bli ledd heller.
Halvvägs hem kastade jag upp ungen på Zinzano, tyckte hon kunde lika gärna skritta honom än att leda honom och så försökte jag ta mig upp på den andra men den stod och bockade på stället när jag försökte hoppa upp. Vi hade inga sadlar och med thermomundering + stora vintergummistövlar är det inte så lätt med indianhopp upp heller så jag fick snällt gå hem med den ponnyn, men det gick bra.

:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
5 540
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 789
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 141
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar