Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Provar att lägga upp en bild på min Connemara valack:)) första gången jag lägger upp en bild så är rookie på de här, men följt denna tråd ett tag nu^^

julfoto9_50df6bc8ddf2b32d0500b272.jpg

ååååå nu vet jag vem du är!!!

Du är fotograf till denna underbara bild! :love:

IMG_2983.jpg

Haha, jo dig har jag haft koll på länge;) hoppas de är bra me Z, saknar hans små påhitt och roliga inställning till de mesta, M saknar han nog me :s
JAA, den är riktigt härlig bild den där!! :love::love:

Japp precis, från Irland. Japp han har gått i elitlaget för hofors under 2006-2009, men jag har skolat om honom till dressyrponny nu, vilket han är väldigt duktig i oxå, underbara connemaror!:love:

Han är jättefin din mara!

*kl*

Nu är kastreringen klar och den gick bra. Nu väntar tre veckors nervositet att inget går fel med läkning osv:crazy:.

*kl*

Vad roligt med lite nya ansikten här i tråden!!

Jag och Tingeling kämpar på - igår fick jag hjälp av en kompis i stallet och jag tror att en polett trillade ned både hos mig och Tingeling!
Jag fick med mig mer verktyg till att få Tingeling att FÖRSTÅ vad det är jag vill, för det är verkligen där det ligger just nu. Hon förstår inte alls vad jag menar och vill och då blir hon jätteupprörd och stressad och får panik. Vi har pratat om det tidigare att Tingeling i sin utbildning egetnligen är som en unghäst även om hon är 10 år i år...och igår diskuterade vi det igen och kom fram till att hon nog ligger ungefär där en 5 åring ligger...
Detta är ju det som är svårt för mig också för jag har ju aldrig ridit in en unghäst, jag har därför inte erfarenheten och verktygen till att utbilda en så outbildad häst - men nu när vi flyttat till vårt nya stall så finns den kunskapen att tillgå och igår fick vi hjälp!! Så nu är vi på gång! Nu har vi båda fattat vad det är vi ska sträva efter och var vi ska börja!

Dessutom så har jag börjat ta tag i ledarrollen avsuttet ordentligt. Tingeling är ju en väldigt skarp och bestämd tjej, och hon har liksom smugit sig in och tagit över ledarrollen från mig. Inte så att hon på något vis är dum men man märker liksom att hon gör saker för det är hon som kan tänka sig göra det, för att hon vet att hon ska...
Så igår körde vi även lite såna där grundläggande saker från marken som att hon ska flytta för tryck åt sidorna, att hon ska gå bakåt när jag ber henne osv.

Stackars liten Tingeling, hon måste ha trott att hon vaknat upp i sin värsta mardröm igår....haha!:D
Fast på sikt så tror jag att det är det här som är hemligheten till att verkligen komma in i huvudet på henne. Att hon inser och litar så mycket på mig att det spelar ingen roll vad jag gör, om jag sitter på eller går bredvid osv. Hon ska bara känna att "bra, där är matte och hon säger till vad jag ska göra". Så slipper hon fundera så mycket själv och därmed slipper hon stressa upp sig under ridpass och allt vad vi nu gör...
Jag är så grymt taggad just nu så det är helt sjukt!! Jag är helt övertygad om att om jag bara tuffar till mig så som jag gjorde igår och har gjort den här veckan, så kommer vi ha kommit milsvidda skillnader framåt på 1-2 månader!! Sen som vi sa igår, så behöver man inte vara så stentuff hela tiden sen, men så här i början är det bra för då sätter man liksom ribban...och på en häst som Tingeling behövs det...

Jag måste säga att jag är så fascinerad och glad över att man ALLTID lär sig nya saker som hästmänniska och ryttare. Helt fantastiskt!! :laugh:

Senast ändrad:

Gulbruna hästar är väldigt vackra.

Men jag gillar ju min lille "rödluva" också förstås - inte så vanlig färg på Connemara, tror jag. Dessutom härligt med en massa stickelhår vilket inte heller är så vanligt men påminner om den welsh mountain min syster och jag fick när vi var små. Fux med vita stickelhår - inte ett dugg nostalgiskt.

Varit ute och ridit Briar idag, han börjar bli allt starkare bak. Vill ha ännu mer töjbarnet i steglängden i traven men det kommer, det kommer.
Dessutom blir förstås galoppen allt starkare också.

Funderar på att låta honom debutera i westerntävlingar i sommar men har inte bestämt mig färdigt.

Tack så mycket alla som tycker om min guling;) jag älskar verkligen hans färg och hans "bärnstensfärgade" ögon.
Har hänt mig några ggr att jag inte på tävlingar blivit insläppt på banan rätt tid för att funktionärerna har stått och klappat och beundrar "Matcho", detta har ej påverkat mig senare i tävlingen. Men han är en riktigt envis och påhittig valack (trots sina 13 år), så ibland är han rätt billig tyvärr....:s

Kl

Idag fick Gittan sina tänder checkade av vår veterinär, och tro det eller ej, men visst hade hon lite vassa kanter på höger sida, plus att det verkade vara tandbyte på g. Så "vetinären" fick raspa till dem lite granna.
Jag har ju tidigare sagt att jag har världens mest vänsterhänta ponny, och nu kanske jag har fått svaret varför. Det är klart man inte vill ställa åt höger om det nyper i kinden.
Det ska bli kul att se vad det blir för skillnad när jag tränar nästa gång.

Hoppas ni andra har det bra. Här är det blankis överallt nu. Not so fun.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
5 543
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 789
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 142
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar