Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Visst är det svårt att ta hästfoton! Det jag lade upp ovan var det enda där hon inte såg ut som en 2-åring i kroppen, helt ojämn överallt. G har en ganska maffig hals och tar man kort i fel vinkel ser det för roligt ut har jag insett. Det blir ponnyn med jättehalsen. Övriga kroppen har ju haft fullt upp med att ta igen allt hon tappade förra sommaren. Sedan är hon fortfarande hög bak (tycker jag iallafall), så vi får se.

Blir Tiger också mörkare på vintern? Gittans vinterpäls är betydligt mörkare än sommarpälsen har jag insett så här andra vintern då man kan se någon skillnad.

Och som ett brev på posten. Pållan har nu fått sitt "riktiga" efternamn RC1482.
Annars är det mest jag som har fått heta Birgitta Gräns vid typ klinikbesök :rofl: :rofl: :rofl:

Senast ändrad:

De öronpropparna jag fick låna var av skumgummi och de satt ihop med ett snöre, då behöverman inte pilla med själva öronen utan kunde dra i snöret för att ta ut dem.

De öronpropparna jag fick låna var av skumgummi och de satt ihop med ett snöre, då behöverman inte pilla med själva öronen utan kunde dra i snöret för att ta ut dem.

Ja det är ju så travarhuvorna brukar fungera.
Man ska rycka ur tussarna på upploppet så hästen plötsligt hör alla ljud och blir lite extra "vakna" av överraskningen.
Har en vbl-travare till långtidslån eller fått honom skänkt, och ägaren skickade med en mössa under transporten och för bruk vid ridning.
Snäll och seriös ägare förresten (gav bort en häst och lämnade med täcke, huvudlag och "mössa" och hade hästen helt nyskodd när jag hämtade honom och jag känner inte ägaren sedan tidigare).

Hahaha :-D vi har haft lite roliga grejer på kliniken med vårt efternamn och mammas sto. Stoet heter nämligen samma som en tjej som har samma efternamn som oss och oxå har häst och åker till samma klinik. Så när vi säger att mammas häst sparkat vår ponny så trodde vet vi menade tjejen med samma namn :-P

Jag vet faktiskt inte! Måste leta upp bilder och se. Men han fäller olika färger och kan skifta lite då. Men inte alls som sin far som kunde vara vit ena veckan och mörkt stålgrå nästa. Det var coolt!

LC: Ha ha, nej det var det verkligen inte! Men vad spännande, hur blir man sånt?
Önskar att min tjugoåring var lite mer som din tvååring i det fallet då ;)

I mitt fall började det som ett sommarjobb. Blev sedan erbjuden ett vikariat under hösten så jag är kvar tills skolan börjar igen i januari. Har alltså studieuppehåll under hösten.
För att få fast tjänst så krävs det att man genomgår en utbildning till kriminalvårdare. De flesta, tror jag iaf, börjar där efter att ha gjort som jag men det finns också de som börjar på utbildningen utan någon tidigare erfarenhet av Kriminalvården.

Keso har ett synnerligen bra huvud. Det ska bli intressant att lägga sadel på honom nu i vinter :D

Jag har en del kompisar som jobbar/jobbat inom kriminalvården och de flesta har börjat som sommarjobb! Har ju norrtäljeanstalten här i stan så det är en stor arbetsgivare.

---
Smyger in en premiärbild på lillen från tidigare idag ;)

61660_10151294566495552_102865094_n.jpg

Idag klippte jag Z igen, utan lugnande. Det gick jättebra, fick "börja om" baaara 3-4 gånger men det är ändå 3-4 mindre än sist :)

*Kl*

Idag har Keso haft sadel på sig. Lite spontant blev det eftersom jag och min medryttare var i stallet på morgonen och ingen av oss hade bråttom :p
Som väntat så var det inga bekymmer. La på schabraket. La på sadeln och spände fast schabraket. Tog en sadelgjord och knäppte fast den och spände den sedan. Knäppte loss honom och gick ut en sväng. Skritt och lite trav. Han bara gjorde rätt.
Den hästen har ett psyke som verkligen är fantastiskt!

522187_10151513785571102_278958776_n.jpg

Imorgon är det P&J med Peia. Vi ska till Tågarp och jag sitter nu och planerar hur dags vi ska åka. Vill ju mocka och rida Cinna innan vi åker :laugh:

*kl
Har hunnit få Xanadu vaccinerad och båda verkade. Skötte sig fint båda två. Men Xanadu vill inte in i hagen, hon vill ut på äventyr! :love:

Har fått mitt nya schema och från 9/12 så jobbar jag tre dagar, ledig två, ständigt. Så det blir hur ponnyerna kommer "tränas". Simba kan stå själv i hagen, Xanadu har vi inte testat än men jag misstänker att ensam inte är ett problem men däremot att inte få följa med på äventyr!!

Är i Alanya nu, kommer hem imorgon :)

*kl*

Det ska tydligen komma snö i veckan och slå om till vinter - så jag fick lite panik idag och har nu löst att få flytta Tingeling redan imorgon...
Gillar nämligen inte att köra transport i snöoväder...

Men vad hade du väntat dig ? Han är ju en cool connemara :)

Idag har jag och Gittan hoppat, eller ja, skuttat plutthinder. Hon har lite taskigt självförtroende för det där med hoppning så just nu jobbar vi med att öka på det. Till hjälp idag hade vi stallets snygging (enligt alla stona iallafall, han ser rätt kantig ut tycker vi människor) som fick vara den erfarna hästen, och jag och Gittan hängde på strax efteråt över hindren.
Det gick kanoners. Idag hoppade hon "på riktigt" och inte ett stopp. Vi slog till med ett nytt höjdrekord på hela 40 cm.

Jag väntade mig inga bekymmer men ändå. Han är så otroligt positiv till allt :love:

Är det ngn särskild anledning till hennes dåliga självförtroende?

Jag har funderat lite på det där.

När vi löshoppade under försommaren så rev hon ganska rejält en gång. Eftersom hon är en känslig individ som inte vill slå i fötterna och vill göra rätt så tror jag det är det som sitter i lite granna, men också en grundläggande känslighet inför nya saker.

"Matte är du verkligen säker på att vi ska hoppa över det här diket själva?".

Hon är inte en så modig häst alla gånger, men har man väl gjort det ett par gånger brukar det inte vara något problem. Och gör kompisarna det först så hänger hon på 9,9 gånger av 10.

Sedan att hon kan hoppa, det vet jag. Detta är den unga damen som hoppade ur sin sjukruta som 2-åring för att hon blev själv.
Hon hoppade studs ur hagen hösten som 3-åring, först över den vanliga tråden, sedan två fårstängsel med sisådär tre meter emellan, varav det sista var på toppen av "ett fälttävlans uthopp" dvs en sandslänt med ett nedhopp på dryga metern. Allt detta i skymningsmörker.

Aha, en mer eftertänksam individ alltså. Hoppas att ni kan komma tillrätta med det, för både din och hennes skull :laugh:

Idag har Peia hoppat P&J. Det gjorde hon med den äran. Hon har faktiskt uppfört sig väldigt bra hela dagen :D Arrangörerna var dock något av det segaste som jag har varit med om. Inte särskilt kul när vädret innebär snålblåst och ösregn :crazy:
Oavsett så har Peia hoppat ordentligt och med bjudning både på framhoppningen och inne på banan. Att det sen var så pyttiga hinder att sprången blev trista är ju inte hennes fel :p
Positivt dock att det var ordentliga hinder med t.ex grindar och plankor!

31625_10151515649821102_675123179_n.jpg

Det ska nog gå bra. Det gäller bara att ta det ett steg i taget och backa ett steg när man märker att det inte går riktigt som man tänkt och berömma mycket när hon gör rätt. Sedan får jag följa upp det med min tränare.
Men det går ju alltid upp och ned med unghästar.

Det tror jag är helt rätt tänkt! :)

*kl*
Jag flyttade Tingeling redan igår till nya stallet - det ska ju bli snöoväder i slutet av veckan och det såg jag verkligen inte fram emot att köra transport i...Och eftersom stallplatsen redan var tom och bara väntade på mig och det gick bra även för övriga i nya stallet att vi kom igår så passade jag på.

Tingeling är ju som vanligt supercool på nya platser - hon klev ur transporten och tittade sig omkring och konstaterade att det var nog rätt trevligt där!
Hon fick gå i ensam hage precis bredvid nya hagkompisen, och ska gå där även idag, så de får bekanta sig över staketet nu innan vi släpper ihop dom imorgon.
Hagarna är ENORMA!! Och har till och med lite gräs kvar på sina ställen - Tingeling blev överlycklig!

På kvällen blev det lite pip i boxen (vilket det även varit lite under dagen i hagen) när hon hälsade på nya boxgrannen - hon är ju trots allt sto och dessutom brunstig....hehe...
Men efter en stund verkade hon ha funnit sig till rätta och när jag åkte efter kvällsfodringen så var hon så lugn och harmonisk...

Det känns SÅÅÅ bra!
Ikväll blir det premiärritt i ridhuset!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
5 575
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 790
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 500
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 147
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar