Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Stranden låter ju supermysigt! Häromkring finns inte några direkt lämpliga ställen att "plaska" på men jag har två gånger i mitt liv fått möjligheten att galoppera på Skrea strand i Falkenberg. Underbart!!! :bump:

Apropå vatten så tar jag gärna emot tips på hur man kan få sin häst att kissa ordentligt INNAN man ska träna dressyr.
Har hänt två gånger, senast idag, att lilla buset fullkomligt surnat ihop mitt under passet och bara tvärvägrar gå framåt. Båda gångerna har det visat sig att han varit vansinnigt kissnödig så han har stannat på hemvägen för att han inte kunnat hålla sig, stackarn.
Släpper alltid in honom i boxen en stund innan jag gör iordning honom just för den sakens skull men det hjälper inte alltid. :confused:
Klassiska "spola vatten"-tricket?

Sen träffade han en ny kompis som var väldigt intressant under en paus i träningen. :rofl:
8586ca95.jpg

Åhh vad hon är gullig! SJÄLVKLART en framtida connemararyttare! Nåt annat är otänkbart! :love:

theconnemara: Åh vad jag är avis på alla som har en strand att rida på! :p

Själv har jag ridit lektion ikväll och det gick bitvis jättebra och bitvis tungt. Men det är väl det som är meningen! Blev dock glatt överraskad av bilderna som min kompis tog. Dom visar att något har hänt! Jag får bilderna i morgon så ska ni få se lite före och efter bilder och se om ni ser samma sak som jag ;) Håll ut!

Och Glad 1 maj på er! Nu är det väl ändå vår på riktigt?!

Det svåra blir väl om hon vill ha en B-ponny. Det vimlar inte av connemaror i den storleken :p

Spännande med bilder. Ladda upp direkt du får dem!

(Vi har haft 18 grader eller så idag. Jag låg och solade på trädäcket och sen spelade jag och Mathilde lite boll :D )

*KL

Roligt med alla uppdateringar, och jag hoppas på bilder från Seabaz :bump:

Här nere är det nu ordnat så att Gedion får gå i hage på eftermiddagen tillsammans med några andra privatponnyer eftersom hagarna har torkat upp. På förmiddagen går de i ponnyflocken med alla ridskolans ponnyer och kommer då in vid 14, äter lite lunch och får sen komma ut igen till ~19. Vad gör då ponnyn med dessa nyvunna timmar ute? Hänger vid grinden såklart...

Filmade lite för ett tag sedan när vi tömkörde (läs: försökte tömköra), dock var det svårt med andra tömmar än de jag är van vid och med sällskap av någon som longerade en ganska lat ponny = mycket smackande i bakgrunden. Filmen kommer med fantastisk precision eftersom jag har kameran i en hand och tömmarna i en med ett tillika fantastiskt soundtrack för att slippa höra tusen smackningar i bakgrunden. Håll till godo :p

http://youtu.be/4YGeT1SraqQ

Här kommer några bilder från ridpasset. Vi har ju gjort en nystart med ny tränare och vi trivs jättebra med det! Back to basic helt enkelt!

Skritt:

Zinzano120501010.jpg

Zinzano120501011.jpg

Trav:

Zinzano120501012.jpg

Zinzano120501018.jpg

Zinzano120501015.jpg

Zinzano120501026.jpg

Galopp (där jag står några millimeter i sadeln för att få hästen att använda ryggen bättre. när jag sitter ner har jag fått veta att jag 'hjälper till för mycket' så just nu är jag åtsagd att lätta sitsen något :p )

Zinzano120501035.jpg

Så ska jag lägga in lite bilder från förra sommaren som jämförelse förstås...

Skritt:

ZS_110716019.jpg

ZS_110716024.jpg

Trav:

ZS_110716049.jpg

ZS_110716055.jpg

ZS_110716047.jpg

ZS_110716027.jpg

Galopp:

ZS_110716043.jpg

ZS_110716006.jpg

ZS_110716014.jpg

Det känns verkligen skillnad och han har inte längre det där "stoppet" i fram. Han är mycket ärligare fram även om vi har ljusår kvar att träna!
:laugh:

Hej!

DU sitter mycket trevligare nu också. Sånt hjälper ju till massor. Fast du ser inte alls ut som jag tror du gör..

Jättekul att de iaf!

/Lavinia, saknar connisarna

Vad skönt att ni hittat en tränare ni trivs med, liten vit ser så trevlig ut, som vanligt sötnosen :)

Här kommer lite uppdatering från hans syrra! :D
Vi fick bra nyheter igår, veterinären var här för uppföljning av hennes kotledsinflammation höger bak, när han först var ut så var hon tregradigt halt.
Och nu markerar hon bara lite! :bump:
Så han rekommenderade igångsättning, en kvart om dagen.

Så jag ska sätta igång henne stegvis och hålla tummarna att det fungerar.
För kommer hältan tillbax så blir det klinik, för att bla kolla upp att det inte är en lös benbit som spökar.

Och så fick hon tänderna raspade, hon var så duktig!
Stod spänt stilla under tiden, kanske hjälpte det att jag samtidigt kliade henne över hela kroppen. :D

kl

vi ( jag) har haft lite tidspress gällande Q´s form inför dagens dressyrtävling.
Han gjorde ju illa sig o jag trodde de släppte efter en veckas vila men icke.. inte jättehalt men nånting var de.
Lite varm i en framhov men inte trycköm.. efter ett tag provade jag o jogga honom o då började jag misstänka bakkärran, spec eftersom han helt plötsligt inte ville stretcha ena bak.

fick tid hos Kiropraktor i lördags o han hittade en låsning vid hö bak knä o spänningar på vä baklår.
Spänningen var olidlig då jag joggade lite på måndag.. kändes hyfsat men väldigt otrimmat efter nästan 3 veckors skritt ;)
tisdag: klart bättre men kunde ju inte gå ut o köra stenhårt direkt men jobbade mkt övergångar.
onsdag: mera galopparbete och nu började de ändock falla lite saker på plats men långt ifrån finlir.
torsdag :vila
fredag: trimmade en del o red igenom dressyrprogrammen. Hästen känns OK o jag bestämmer mig för att köra på tävling ändå!

Idag: möts av 5 cm snö när jag slår upp ögonen.. :eek::grin:
Åker ändå iväg o snön övergår i regn..som håller i sig hela dagen!

Q traskar igenom LA:3 lite sådär halvengagerat som uppvärmning o kommer 2.a Ledde hela vägen ända till sista ryttaren o blir då slagen med ett par poäng.. typiskt!
Sen gäller de.. Kval i Msv C:2. Försöker sätta lite mera tryck men eftersom han är lite ringrostig kan jag inte sätta allt för mkt press utan styr runt för att försöka undvika missar o få ett kval på över 62%.
Missarna kom dom i enkla bytena där det krävs att han sitter ihop i ärlig bjudning o de har vi inte hunnit fixa till denna vecka o sen var bakdelsvändningarna inge bra.
Procenten blev drygt 64% ändå så nu är han kvalad till msv B. så nu kan vi öva våra byten:D
Dessutom räckte procenten till en ny 2.a plats!
Så två blå rosetter till en otränad guling:love:

Bjuder på enf ilm oxå..såga mig inte o säg inte att jag ser för stor ut.
http://www.youtube.com/watch?v=R8cTFYGRYMc&feature=youtu.be

Njae.. jag rekomenderar inte den uppladdningen.
Nu är han visserligen otroligt enkel att ha o göra med o kan gå dessa klasser på lydnad men det är roligare när man kan utmana lite mera.

Det är mest mitt halvblod som är inplanerat framöver på tävlingsfronten.
men den gula ska träna byten i 3 veckor o sen hoppas jag kunna starta msv B:2 2 juni.
Connemaror kan:D
Egentligen är de ju samma svårigheter som vi tränar på nu bortsett från bytena.. så de borde ju gå.

Annars skulle jag gärna vilja gå någon 125 med honom framöver men får se hur klassutbudet ser ut.
Känner mig inte redo o styra in i 130 med honom än.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
5 377
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 786
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar