Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

kl

Q ser fräsch ut nu på rakt o böjt spår så nu ska han få börja skritta, o tur är väl de för jösses så grinig han varit denna vecka när han inte fått göra något:D

KL

Gud jag hänger inte med i svängarna här, helt plötsligt har två sidor gått! :laugh:

Börjar ni få vår hemma hos er snart? Förra helgen på min födelsedag kom det 15cm snö, hehe!
Men nu har allt regnat bort och det är bara enda stort grått och lera ute. När ska solen komma fram och torka upp liksom?

Vad har ni för planer med era maror nu närmast och i sommar? Någon som planerar att komma på RIKS i Norrköping sista helgen i Juli? :)

Vi har haft vår rätt länge här i söder :p Idag är det dock mest höstigt för regnet öser ner. Det var fint imorse kan jag dock meddela. När jag och Mathilde gick till babysimmet vid 7.30 sken solen så fint. Det har gått över :mad:
Tre av ponnyerna (Keso, en 3-årig ridponnyvalack och en 7-årig korsningsvalack) går ute dygnet runt sen en dryg vecka tillbaka. De fick från början 20 kg hö per dygn men äter inte upp det så det är minskat nu.

Peia ska hoppa 50 och 70 cm på Pay&Jump 6 maj. Sen LD 19 maj. Därefter förhoppningsvis rätt snart upp i LC och LB. Jag skulle gärna rida LA innan hon säljs också men vi får se. Annons kommer komma ut när hon gjort sina första starter.
Keso ska gå på bete och inte göra jättemycket. Löshoppa någon gång och kanske lite tömkörning. Till hösten väntar sadel och i vinter blir det inridning :laugh:
Cinna ska iväg på betäckning. Hon åker någon gång i maj. Förhoppningsvis kommer hon hem dräktig och ska sen fortsätta vara världens bästa hobbyponny. Idag var hon en rätt pigg sådan. Hon studsar fram som om hon hade en spiralfjäder under varje hov. Hon kryddade det hela med bakutsparkar och huvudslängningar :bump:

Inget riks för mig. Av någon oklar anledning så ar riks varit i Nordöstra Götaland varje år sen ponnyerna flyttat därifrån. Typiskt! :p

Vi har haft vår rätt länge här i söder :p Idag är det dock mest höstigt för regnet öser ner. Det var fint imorse kan jag dock meddela. När jag och Mathilde gick till babysimmet vid 7.30 sken solen så fint. Det har gått över :mad:
Tre av ponnyerna (Keso, en 3-årig ridponnyvalack och en 7-årig korsningsvalack) går ute dygnet runt sen en dryg vecka tillbaka. De fick från början 20 kg hö per dygn men äter inte upp det så det är minskat nu.

Peia ska hoppa 50 och 70 cm på Pay&Jump 6 maj. Sen LD 19 maj. Därefter förhoppningsvis rätt snart upp i LC och LB. Jag skulle gärna rida LA innan hon säljs också men vi får se. Annons kommer komma ut när hon gjort sina första starter.
Keso ska gå på bete och inte göra jättemycket. Löshoppa någon gång och kanske lite tömkörning. Till hösten väntar sadel och i vinter blir det inridning :laugh:
Cinna ska iväg på betäckning. Hon åker någon gång i maj. Förhoppningsvis kommer hon hem dräktig och ska sen fortsätta vara världens bästa hobbyponny. Idag var hon en rätt pigg sådan. Hon studsar fram som om hon hade en spiralfjäder under varje hov. Hon kryddade det hela med bakutsparkar och huvudslängningar :bump:

Inget riks för mig. Av någon oklar anledning så ar riks varit i Nordöstra Götaland varje år sen ponnyerna flyttat därifrån. Typiskt! :p

Åh härligt att höra!! Undrar när våra kommer ut på bete? Fick skrapa bort 1cm is från bilrutan nu i veckan som var en morgon, så frostfritt är det verkligen inte än. Sommarhagarna ligger under vatten typ :cool:

Men jisses, är han så stor redan så det är dags för inridning nästa vinter, tiden går så fort! :D

Vad för hingst blir det till Cinna?

Angående Riks i Norrköping så är det inte så oklar anledning eftersom både Syd och Väst har tackat nej till att anordna Riks. Då blir det i Öst där det finns folk som vill göra det :)

Åh härligt att höra!! Undrar när våra kommer ut på bete? Fick skrapa bort 1cm is från bilrutan nu i veckan som var en morgon, så frostfritt är det verkligen inte än. Sommarhagarna ligger under vatten typ :cool:

Men jisses, är han så stor redan så det är dags för inridning nästa vinter, tiden går så fort! :D

Vad för hingst blir det till Cinna?

Angående Riks i Norrköping så är det inte så oklar anledning eftersom både Syd och Väst har tackat nej till att anordna Riks. Då blir det i Öst där det finns folk som vill göra det :)
Vi har inte alls haft sådär blött. Hagarna har klarat sig riktigt bra. Skönt det!

Han fyller faktiskt två år 15 juni, tiden har gått fort! Betänk att Mathilde fyller ett år om några veckor :eek:

Johanna får som hon vill och det blir Bingo Bell till Cinna. (En skimmel! :eek: )

Jag vet alltså varför det blir så men jag tycker att det är tråkigt när det hamnar på samma ställe år efter år. Jag hade gärna visat Keso på Riks men jag kör inte nästan 100 mil för det. Det var bättre förr ;)

Nä det kan man ju inte göra. Men om du har tur så anodnas kanske åtminstone någon lokal utställning i syd :idea:

Bollerup har vanlig ponnyutställning, som "alltid", i början av augusti. Har visat Peia och Keso där tidigare. Det är inte så farligt långt även om jag som skåning börjar tycka att allt över 30 minuters körning är långt :p När jag söker tävlingar i TDB har jag 45 km som maxgräns och har ändå hopptävlingar för ponny varje helg :love:

Shit vilken lyx! :D

Jag har väl 25 mil till Norrköping ungefär så vi får se om Pålle får följa med i år och i så fall, som det ser ut nu, så blir det enbart Engelsk ridklass och WHP.

Han kommer starta två lätta klasser i dressyr i slutet av maj men sedan lägger jag nog ner tävlandet. Jag har kommit på att jag tycker ju att det är kul att tävla men piss-tråkigt att träna.

Eller det är kul att träna för tränare men att sitta och harva runt själv är det värsta jag vet, det går ändå inget bra utan tränare och jag har inte råd att rida för tränare varje dag så då är det bättre att vi slutar tävla.

Så i slutet av maj nu blir nog sista lokal men då kanske att han får följa med till Riks en sista gång då i år också. Sedan är det nog ajöss med tävlandet för oss.

Säger jag nu i alla fall. Men jag tror på det ändå, beslutet känns väldigt rätt ändå och som en lättnad.

Såg nu att du bor i Skene så vi är ju nästan grannar för jag bor i Borås. :)

Vad roligt, där bodde jag först när jag flyttade ned från Hälsingland för 6 år sedan.
Då kanske vi ses på Göteborgsritten i augusti, jag hoppas min häst är bra tills dess. :)

Kl*
En liten uppdatering från oss!

Det verkar som att lastproblemen äntligen är över för oss! Visst är det en bit kvar innan man kan kalla Zacke för lättlastad men nu får jag i alla fall in honom utan större problem. Det enda som behövs är en lina på ena sidan men jag hoppas att vi snart kan få bort den med:laugh:

En lite tråkigare sak. Ny sadel + vår = Mycket ridning! Äntligen har vi kommit i gång. Men han har känts lite konstig att rida, man sitter inte riktigt som man ska. Och jag har lagt märke till mer och mer att han är grymt snemusklad! Så nu har jag ringt en massageterapeut som troligtvis kommer på söndag. Hoppas hon kan hitta någon spänning/låsning som löser problemet!

Nojar fortfarande över om sadeln verkligen är bra... Han är väldigt pigg och glad och rida och allt sånt och jag har känt och tittat 100 gånger och jag tycker inte att sadeln klämmer nånstans. Ändå intalar jag mig att den är för smal(eftersom allt annat har varit det)...
IMG_0136.jpg

Tror inte jag visat denna så slänger in den med:laugh:
IMG_0047.jpg

Shit vilken lyx! :D

Jag har väl 25 mil till Norrköping ungefär så vi får se om Pålle får följa med i år och i så fall, som det ser ut nu, så blir det enbart Engelsk ridklass och WHP.

Han kommer starta två lätta klasser i dressyr i slutet av maj men sedan lägger jag nog ner tävlandet. Jag har kommit på att jag tycker ju att det är kul att tävla men piss-tråkigt att träna.

Eller det är kul att träna för tränare men att sitta och harva runt själv är det värsta jag vet, det går ändå inget bra utan tränare och jag har inte råd att rida för tränare varje dag så då är det bättre att vi slutar tävla.

Så i slutet av maj nu blir nog sista lokal men då kanske att han får följa med till Riks en sista gång då i år också. Sedan är det nog ajöss med tävlandet för oss.

Säger jag nu i alla fall. Men jag tror på det ändå, beslutet känns väldigt rätt ändå och som en lättnad.

Tråkigt beslut :( Ska han "bara" vara hobbyponny sen? Räcker det inte med träning med tränare en gång per vecka och hålla igång honom i övrigt med skogsridning och hoppning för att ha honom i tävlingsform?

Oavsett, så länge du är nöjd med ditt beslut så är det ju bra :laugh:

Jag vet, tummen upp är superhäftig :D
När Peia stoppade ner näsan i barnvagnen och pussade på Mathilde så satt ungen och fnissade lyckligt. Normala barn blir rädda men inte Mathilde inte. Hon älskar allting med fyra ben och päls. Vill de dessutom pussa på henne så är hennes dag fulländad :bump:

Det sägs som så. Den käre fadern blir lika glad varje gång :p

Då kanske vi ses på Göteborgsritten i augusti, jag hoppas min häst är bra tills dess. :)

Jag hoppas också att din häst är bra tills dess men jag lär inte vara med för mitt bus kan helt enkelt inte uppföra sig med okända hästar i närheten. :devil:
Det märks att han börjar få upp konditionen för nu hittar han på grejer mest hela tiden.

Jag drattade ju som sagt av för två veckor sen. Känner mig helt bra i ryggen men jag har satt på en "ponnyrem" på sadeln för att vara på den säkra sidan. :angel::angel:

5a872d0f.jpg

Den har kommit väl till pass kan jag meddela!

I onsdags red jag ut med stallkompisen vars häst, som vi kan kalla X, delar hage med min. Gick jättebra tills vi kom till första uppförsbacken. Då fick X frispel och kastade sig iväg i full galopp utan förvarning. KUL, tyckte buset och blev naturligtvis småsur när han inte fick springa lika fort så vi bockade oss uppför backen i en något mindre halsbrytande fart än stallkompisen.
Sen var det lungt....i ca 2 min. Vi rider jämte varann och pratar om ditt och datt när BÅDA hästarna plötsligt svänger runt och sparkar bakut mot varann. Fick hålla i mig och skänkla på framåt för att komma undan, naturligtvis med diverse krumelurer och luftsprång som resultat. Efteråt sitter vi båda som två frågetecken och undrade vad som hände. Nåväl, resten av turen var lugn.

Idag red jag ut med en kompis från ett av grannstallen. Vad händer? Jo, vi träffar på världens största Sankt Bernardshund som okopplad kommer lufsande på grusvägen. Matte går jämte och leder två hästar. Hunden såg vansinnigt snäll ut tyckte jag men det tyckte inte kompisens häst som gick först. Hon kastar sig runt så kompisen flyger av och då tycker buset också att det är livsfarligt så han tvärvänder och rusar iväg. Jag tappar naturligtvis båda stigbyglarna men lyckas hålla mig kvar tack vare min älskade :love: fegrem och till slut får jag stopp och kan vända tillbaka med en mycket upprörd häst i sällskap.

Nu önskar jag mig ett par stycken lite mer odramatiska ridturer framöver, tack! :D

Åh! Jag undrar om någon vill sponsra mig med en ny fegrem, jag har sett att stübben har flätade :love: Min blev stulen med sadeln i somras och jag har inte kommit mig för att skaffa någon ny av ovan nämda anledning :angel:

Haha, bus var rätta namnet på ditt gula djur minsann :p

Idag har Tiger och jag varit på stranden och han var så GLAD att få komma ut på något kul! Han har inte åkt något annat än våra 5 min till skogen sedan i somras och nu åkte vi till nya hästkompisar som bor nära stranden så vi kunde rida ner dit. De andra hästarna var inte så roade av vattnet men till slut kom vi framåt uppe på stranden över alla bäckar iaf, Tiger fick roa sig själv i vattenbrynet men han var lika glad för det :D Underbara lilla häst :love:

Sedan var vi o kikade på hans 2 år äldre helsyrra som står i ett stall i närheten numera. Gud vad det är kul att kolla in släkten till sin häst! Man känner igen så mycket, både utseendemässigt och beteenden. Sådant man trott varit individspecifikt men som tydligt ligger i släkten. Jätteintressant tycker jag! Detta söta lilla stoet hade sin fars näsborrar upp i dagen (Tiger har sin mors) och hade jättemycket av sin mors personlighet precis som Tiger. Jag är så glad och tacksam för att ha fått lära känna Tigers båda föräldrar och flera av hans släktingar, det är facinerande!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
5 377
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 786
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar