Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Jag kan inte påstå mig vara insatt kanske, men jag har läst en hel del artiklar kring det hela och det här från Hästmagazinet var ju rena Aftonbladet"journalistik". Ingenstans står om de förelägganden som varit under flera års tid t.ex.

Ja alltså, vem skriver "döda" om djur? Jag är väldig opåläst men det står ju olika grejer i de totalt 3 (?) artiklar jag läst. Mer insatt än så är jag inte :p

Tyckte artikeln var väldigt vinklad och undrade mest hur allvarligt det är/var?
Är de fina maror som säljs, någon som funderar på att köpa?

Nä precis, så mycket insatt blir man nog inte av bara mediarapporteringen eftersom den ger lite olika bilder.

Det finns en tråd på iFokus om ämnet: http://connemaraponny.ifokus.se/discussions/4e4fae8ad4ebea7f2f005def-stuteri-i-skane?discussions-2 Ligger några bilder i de första posterna, sen minns jag inte riktigt hur själva diskussionen gick men det finns några länkar till artiklar också allteftersom.

Men som jag fattat det har det varit alldeles för många ponnyer varav flera passlösa, några har under en period varit i lite sämre skick samt att det funnits påpekanden på en del i miljön. Och tidigare förelägganden, men jag minns inte om det var på något utöver att det fanns passlösa ponnyer. Men återigen, det är vad jag förstått utifrån de artiklar jag läst så det kan ju vara en vinklad bild.

Senast ändrad:

Jag har uppfattat det som att det i grunden egentligen är mindre problem men under en så lång tid (flera år) i kombo med så många hästar utöver tillståndet att det tillslut blev så att de hämtade ett gäng ponnyer.

Det är ju helt omöjligt att uttala sig om hästarnas egentliga skick bara map artiklarna.

Ja precis. Att det gått lång tid är säkerligen en stor del av det hela, för vad jag kunnat se finns det inga uttalanden från länsstyrelsen om att hämtningen beror på ponnyernas skick, inte i någon av de artiklar jag läst.

*kl*

Jag ska nog hem på långhelg över 1 maj :love:

Då ska banne mig vädret vara bättre så vi kan åka till stranden :bump:

Iofs hade vi trevligt sist jag var hemma (då hade jag inte varit hemma sedan jul, 3 månader :eek:) då åkte vi till skogen och red. Tiger var pigg och glad och jag insåg än en gång hur tacksam jag är över min helt okomplicerade lilla häst :love:

Varför tog jag inte körkort tidigare liksom :angel:

Okomplicerade hästar är guld värda!

Min brukar ju också vara det, men idag gick han fullständigt bananas i skogen :eek: Enda gången han varit så vild innan var på vår första distanstävling tillsammans för typ tre år sedan. Han som brukar vara så snäll även om han vilat ganska länge innan.

Vill också passa på att äga GRATTIS till Seabaz :bump: :bump:

Åh tack!! :bow: :laugh:

Apropå hästar som goes bananas! Idag var jag och skull dressyra med pållen i ridhuset...
Vi fick 15cm snö på 4h i morse :grin:

Blöt snö. Massa plusgrader och massa snö = snöras från ridhustaket = pålle goes bananas i ridhuset. Var som att sitta på en fiolsträng!!
Han som aldrig brukar bry sig annars... tokhäst! :p

Jag har verkligen haft strålande kul idag. :devil:

Hade tränat dressyr, vilket faktiskt gick ganska bra, men när vi kommer hem till gårdsplan står det en transport på uppfarten som tydligen var fasansfullt läskig. Pålle var tveksam till att gå förbi men till slut tog han ett litet skutt framåt och sen var det bra.....trodde jag! Precis när vi passerat så känner jag hur pålle laddar och sen tar han världens jättehopp snett uppåt-framåt varpå jag tappar balansen och vi går skilda vägar. Jag landar på höften/nederdelen av ryggen på den stenhårda grusvägen och det gjorde så j-la ont!!!
Stallägaren såg mig genom köksfönstret och kom utrusandes och hjälpte mig upp + tog hand om hästen. Nu är jag helt mörbultad så det lär inte bli nån ridning på ett tag.

Utöver ovanstående så upptäckte jag att dragkedjan på en av mina nya dressyrstövlar hade gått sönder när jag skulle ta av dom. Har bara använt dom 5-6 gånger och nu var jag tvungen att klippa upp dragkedjan för att överhuvudtaget få av den. :cool:

Stackars mig! Kan ni inte tycka lite synd om mig? :p

Tråkigt med både avsittning och trasiga stövlar :( Stövlarna tycker jag gott du kan reklamera. Inte okej att gå sönder efter så kort tid! Hästen är det väl svårare att reklamera :p

Hästen är det väl svårare att reklamera :p

Nähä då, har ju honom bara på foder. :D
Fast han får stanna för jag gillar honom och det är sällan han hittar på "dumheter".

Stövlarna har jag däremot redan mailat inköpsstället om så jag förväntar mig att de byter kedjan.

Jag hade förväntat mig helt nya stövlar, inte ett kedjebyte. Är det ett märke/modell som är känd för problem med dragkedjan?

Vet inte om märket har generalla problem. Det är Mountain Horse och jag har två par i en annan modell sedan tidigare som jag aldrig haft problem med och de har jag använt mycket under flera år.

Nåväl, jag kom iallafall ur sängen imorse och jag kan stå, gå och sitta om jag inte lutar mig bakåt men det är inget kul att gå uppför trappor.

Senast ändrad:

kl

idag fyller jag år, de kräksnöar, Q stapplade ut från boxen halt och syrrans odjur försökte döda mig.. Kul dag!!!!

Aja, mitt stora djur ska iväg o hoppa ikväll, så han får väl förgylla min dag idag :)

Q har troligtvis vrickat sig i hagen, samma tid för 3.e året i rad.
I år har han dessutom fått stå inne tillsammans med Calle för att inte skada sig, i väntan på att de ska torka upp. men igår släppte mamma ut dom 10 minuter medan hon mockade o bingo.. hästen lever rövare o vrickar sig.
Behöver jag säga att jag muttrade en fin ramsa o tittade surt på mamman:mad:

Aja nu är de ju definitivt boxvila och koppeltvång:grin:

Men usch vilken födelsedag! Grattis iaf :)

Vad har ni för dumma hagar :mad: Snösmältning på g eller?

Själv gräver jag trädgårdsland :D Vi ligger efter, ena landet redan fullsått och massa kvar inne som ska ut. Så jag får väl gå ut och fortsätta :p

snön har mer eller mindre smält helt så det är en enda lervälling i hagen.
Finns ingen möjlighet att göra små grushagar därför fick de bli inomhusvistelse ett tag. Men inte hjälpte de eller.

Ska ta o känna igenom honom lite mera nu ikväll o utesluta ev hovböld oxå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
5 371
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 786
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 490
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar