Sv: Nya bilder på pållarna (Del 4)
*KL
Lite busbilder från förrförra helgen. Ninya fick skavsår under sadelgjorden och vilade hela veckan tills jag skulle rida (och fortfarande inte kunde ha gjord). Så första dagen blev det 30-40 min arbete på lina, först bocka av sig (första gången jag bad om trav travade hon superspänt och långsamt, andra gången flög hon rakt upp i luften och bockade runt 5-10 varv...) och sen seriösare arbete över längre bomserie + hoppning över sockerbit. Red med ett löst fårskinn på ryggen i skritt och lite lugn trav. Dagen efter tänkte jag att hon nog skulle vara lite lugnare och släppte henne lös efter att ha skrittat fram henne. Det var mycket välbehövligt tydligen, hon for runt och hade helt klart mycket överskottsenergi. Fångade upp henne och avbröt rejsandet med skrittpauser några gånger, tog 15-20 minuter innan hon inte längre bockade varje gång hon galopperade. Sedan skritt-lugn trav uppsuttet igen.
Här syns det tydligt vilken form hennes bröstkorg har, hon är klart bredare än hon ser ut att vara från sidan.
Efter denna helg gick jag runt under veckan och hoppades innerligt att hennes skav INTE skulle vara bra just till torsdagen när jag har lektion, för jag vill verkligen inte rida henne på lektion på detta humöret. Kom till stallet och i pärmen stod det givetvis Ninya och MARKARBETE på lektionen, och hon hade givetvis vilat helt sedan jag red henne innan dess. För att ge en bild av hur Ninya är med markarbete: För 1½ år sedan fick jag prova ha henne på markarbeteslektion, hon taggade upp tills det blev kortslutning och hon bockade av mig rejält - efter att ha galopperat över bom på marken. Efter det började hon bocka bara jag travade och vi fick skritta över bommarna resten av lektionen.
Och nu är det alltså vinter och Ninya nyvilad. Jag trodde inte det var sant och var inte ens nervös, skrattade mest för mig själv för att det var så absurt att jag blev utsatt för detta. Jag var så säker på att det skulle gå åt h*lvete så jag kunde inte ens bli nervös
Det gick bra. Inga bockningar, ingenting alls trots att hon var så pigg och spänd så hon inte riktigt visste hur hon skulle göra med sig själv ibland. Hon galopperade iväg två galoppsprång en gång när en häst hoppade iväg precis bakom henne - det var det värsta som hände. Mest trav över bommar/litet hinder, men på slutet tog vi det i galopp också. Plus att det var mycket galoppfattningar och förvänd galopp vilket taggar igång henne redan i vanliga fall. Så sjukt lyrisk efter den lektionen, känns helt overkligt att hon höll sig så i skinnet för min skull. Blir fortfarande rörd varje gång jag tänker på det
Hon viftade på öronen på sitt speciella sätt som hon gör när hon vill/funderar på att bocka varje gång vi galopperade första 10 gångerna, men ändå lät hon bli. Känns som en enorm kärleksförklaring, för inte sjutton hade hon försökt hålla sig på mattan med de flesta när hon är på det humöret
Så himla coolt. Fina fina gris.
Edit: haha jag trodde jag var i dressyrforumet, men jag var visst förvirrad. Men här går ju lika bra antar jag...