NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Nej, förväxlar inte det med ridskola.. Ridskola kan man gå på hur länge som helst utan att bli skolad. ;)
Men flyinge är väl kanske inte den standardiserade ridskolan..

Nej, men flyinge och strömsholm är ju lixom det, vad ska man säga, erkända svenska förfarandet, där de fött upp halvblod till krigshästar och senare till ridhästar...

Låter jag orimlig så skyller jag på min förkylning!

skolorna ingår i kördressyren. Hästen går samlad, och det tycker jag faktiskt inte att brukshästen gör. Den arbetar framåt, inte uppåt. Lyllos mig då som har en skolkörd skogshäst. :)

Förr skiljde man säkert på skolade hästar och vanlig arbetshästar, därav namnet skolade hästar=nöjes hästar. Fast att skolorna utvecklades för strid för väldigt länge sedan. Jag kan fråga anders e om det blir träning i oktober.

Haha i min hade vi två. Jag var en av dom. Var alltid i stallet på skoltid...

Jag kan fråga anders e om det blir träning i oktober.

Lite name-droping där kanske..

Anders E..? Är det inte denna gigant bland giganter som snart säljer hästskit på bok till hugade spekulanter..:angel:

Åke, var det inte dina skol-plugg-häst-glasögon som ansågs va dom första genomskinliga parabolerna?

det är den enda jag kan tänka mig vet ett exakt svar på frågan, som jag träffar. Ska framföra att du tycker han säljer hästskit med, vad var det du hette nu då?

Själv tycker jag det är befriande att han vågar stå för sin sak och skyddar hästarna mot okunnigheten som finns om bett, sadlar o körning/tömkörning.

okänd är jag nog inte :) Heter Jenny Seijsing, jobbar med att köra häst, tävlar och tränat för olika tränare i några år nu. Körde min första häst för 11 år sedan, och kört seriöst med inriktning skolkörning i mer än 5 år nu.

Okänd för mig var du tills du presenterade dig! Tack för det, nu vet jag att du inte är vem som helst......

Behöver du ett känt namn för att ta in kunskap och erfarenheter?

Nej, definitivt inte!!! Men jag behöver ett namn och inte bara ett nick.

Träna för en tränare a, b c eller körinstruktör. De säger likadant som jag fast med ögonkontakt, vilket oftast är mycket trevligare än att sitta och knappa på ett tangentbord.
Men jag säger det gratis till dig :) använd alltid baksele, draglinor, svängel och en trevlig väl avvägd vagn/rockard. Så slipper man betala för en halvtimmes föreläsning om selen när man kommer till en tränare. Då kan man träna istället!

Jag har med börjat där de flesta börjar, med skitsele och okunnighet, och snäll häst. Jag är glad att folk härinne skällde lite så man tog tag i sitt körande på riktigt. Det bästa är ju om man kan säga det med en trevlig ton, men ibland tröttnar man på folk som stoppar bomull i öronen och hänvisar till en annan okunnig eller gammaldags människa.

Anser inte att dom jag lyssnar på är verken okunniga eller gammaldags, men det är ju en bedömningsfråga där vi uppenbarligen tycker annorlunda.

Att baksele inte följer med vid lokseleköp är för att lokselen är en arbetssele som mest används till saker utan hjul, ex Plog, harv, släpa, saxar etc. Men har man hjul på vagnene måste man ha broms och/eller bakseele som broms.

Häls Embla

Blev lite otydligt i ovanstående svar.... Jag har alltså skrivit i citatet.... Det ser ut som att jag bara skrivit under med mitt namn... Begriper inte hur jag ska ändra heller... men men

Häls Embla

Kan du inte använda "Ändra" funktionen?
Om det går står det före "Citat-svar | Svara på detta | Snabb-svar"
Ändra isåfall snabbt håller inte koll hur många min man har på sig :smirk: minst 10 min! :D
Nä nu såg jag att du gått så då har du missat att kunna ända om du inte kontaktar admistratör (ehh stavning?? :P)

Senast ändrad:

det är den enda jag kan tänka mig vet ett exakt svar på frågan, som jag träffar. Ska framföra att du tycker han säljer hästskit med, vad var det du hette nu då?

Själv tycker jag det är befriande att han vågar stå för sin sak och skyddar hästarna mot okunnigheten som finns om bett, sadlar o körning/tömkörning.

Det står SNART...

:D Ja du kan hälsa Gurun Anders E..lr Adde som vi kallar honom i kretsarna..;) att Kim tycker att han ska ge ut en bok/häfte/videofilm/borschyr om hur man bäst kör hästskit i skottekärran till dynghögen.

Han lär säkert få en del anhängare som följer honom i det med!:bow: :angel: ;)

Inget fel på honom alls men tyvärr tycker jag han är lite för allsmäktig för vissa.
Inom hunderiet är det Anders där med..fast med namnet Hallgren i efternamn.

Själv tycker jag det är befriande att han vågar stå för sin sak

Men inte lika befriande om det är någon som har en åsikt som DU inte håller med om..eller hur?:p

Livets Ord på er allihopa och godnatt!:love:

Och innan någon börjar gapa... sadelmakaren tillverkar lokselar och bröstselar sjävl och är ganska välkänd i Sverige i körsammanhang.

Är det han från Svenljunga?

Han har jag varit på praktik hos i två veckor när jag gick på gymnasiet där. Jätteduktig är han!

Skoj! Vi ska bygga om vår vagn ännu mera! Funderar också på att fixa stötdempning.... Hur gjorde ni??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka