NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Ja, jag tror det gick bra, men han ser väldigt stressad ut tyvärr. Ögonvitorna syns hela tiden och det är väl ingen nybörjarhäst överhuvudtaget känns det som. Men killarna verkar klara det bra! Kolla på eskilstunas hemsida

Hur kan man överhuvudtaget använda baksele utan svansrem, och det andra alternativet du gav -ingen baksele är förkastligt. Fel helt enkelt.
Berätta gärna vem denna sk sadelmakare är.. kan det vara de som tillverkar tranemoselen? Om de har sagt det du säger så vill då inte jag anlita dem till annat än tillverkning av selar. Man ska göra det man är bra på.
Ring hööks och fråga vad de tycker om sin egentillverkade skitsele, de tycker den är jättebra och de har tillverkat den i över 20 år och den säljer som smör. Men bra?

Ursäkta, men som vanligt blir jag så arg när folk kommer med konstiga bakselefunderingar utan grund.
Ingen baksele=inga hjul/medar på fordonet.

Gullan, när kommer fler fina bilder?

nej, men måste du påpeka det? Du vet att det var ett misstag eftersom jag skriver här rätt ofta, och kan koderna :)

Sura gubbar är inte roliga här på vårt trevliga körforum.

jahapp va ska ja mer ta för bild då än i uppförsbacke med sittande person i + rakt oxå kan man ju ta och i nerförsbacke kanske med? då ser man ju om skaklarna glider fram(för lös baksele) eller om det är för hårt åtspänt.

jag kan säga det att på bilden står han i lite nerförslut därför ser de nog rätt tajt ut på bakselen för när jag väl kört iväg sen upptäckte jag att den bromsade inte tillräckligt utan jag spände in 1-2hål t.o.m.

man ser oxå att däckeln på profil bilden har "glidit frma" alltså vinklar sig framåt= bakselen lite lös + att han står i nerförslut

för om ni tittar på draglädert(någon skrev att de kanske va för långt, ja kanske ska jag kort det ett hål för ja tror det går om ja inte har de på innersta redan)
men iaf tänk då att när hästen drar(nu står den i nerförslut) så ska först draglädret räta ut sig och sen draglinorna spännas så ja tror att de inte är så tajta endå, måste ju va tajt endå eftersom jag ej har någon skakelögla utan 2 piggar bara på skakeln så det får ju inte glida allt för mkt så att han drar i skaklarna eller så.
Jag skulle gärna vilja se en bild uppifrån.

va fasen finns de överhuvudtaget ett sista hål för om de inte ska användas???

:rofl: :bow: :idea:

Tycker det ser bra ut Gullan!
Men jag fattar inte riktigt det där med svanskappan o lokan..Du har ju också haft tid på dig att prova dig fram med både selar och ombyggnad av vagn osv.
Va det inte du som gick brevid hästen med skaklarna i handen?:D

Har sagt det inna..tycker det är så roligt att se islänningar framför vagn!
Själv måste jag säga att deras frambens-ställning inte borgar för att de ska va bra körhästar men humlan flyger fastän den inte kan..;)

Ve och fasa!! Låter du din häst stå lös?????:eek: :angel:

farligt farligt..nu går spöktåget igen..

Vet ni nämner nån Ryver..är inte det en kallblodstravare?
I sådana fall så beter han ju sig bara som kallblodstravarna "ska"..
(gillar dom inte..hoppas fodervärden behåller min. Snygga att se på med en underbar utstrålning men alldeles för hetsiga för min smak..tacka vet jag varmbloden då)
Borträknat Järvsöfax som jag klappade på förra lördagen.

Han trodde nog han va ett riktigt kallblod den!;)

Snigelfarmor..Hufwudstaden gör dig gott.
Men vad händer nu med borgarna vid rodret för djurskyddsmyndigheten?

Trygg som är lika informativ som vanligt och håller sig till ämnet

Senast ändrad:

Men jag fattar inte riktigt det där med svanskappan o lokan..Du har ju också haft tid på dig att prova dig fram med både selar och ombyggnad av vagn osv.

Själv måste jag säga att deras frambens-ställning inte borgar för att de ska va bra körhästar men humlan flyger fastän den inte kan..;)

Vet ni nämner nån Ryver..är inte det en kallblodstravare?
I sådana fall så beter han ju sig bara som kallblodstravarna "ska"..
(gillar dom inte..hoppas fodervärden behåller min. Snygga att se på med en underbar utstrålning men alldeles för hetsiga för min smak..tacka vet jag varmbloden då)
Borträknat Järvsöfax som jag klappade på förra lördagen.

Han trodde nog han va ett riktigt kallblod den!;)

Snigelfarmor..Hufwudstaden gör dig gott.
Men vad händer nu med borgarna vid rodret för djurskyddsmyndigheten?

Trygg som är lika informativ som vanligt och håller sig till ämnet

Tycker med att det ser komstigt ut med svanskappan i lokan? Har aldrig sett det. Den brukar sitta i däckelt.

va? svanskappan sitter i däcken, ni ser kanske den remmen jag har emellan däcken och lokan det är en extra rem som gör att lokorna inte ska ramla över halsen när vi stannar och han får beta.

Tack!

va? vad är det ni pratar om med svanskappan är det nåt fel jag gör eller? ska inte bakselen sitta i svanskappan?

och ja jag har provat mej fram vad är nu fel?:confused:

vadå jag gick brevid med skaklarna i handen? vad är nu de för konstigt haha...jag fattar inte riktigt va du pratar om.

och vad är det som är så kul med att islandshästar körs? det har de ju blivit så länge det har funnits islandshästar, på island har de inga andra hästar och ej bilar förr i tidien vet du:smirk:

vad är det för fel på deras frambensställning har jag aldrig hört...förklara dej.

och det med om hästen står lös läs längre bak i tråden har redan förklarat det...
*suck va har hänt på körforumet igentligen haha*

Aha ok, trodde att det va svanskappan, ursäkta.

Jag tycker iaf. att det är stört roligt att dom körs...

och ja jag har provat mej fram vad är nu fel?:confused:
Inget fel alls..kommer bara ihåg vilket ståhej det va när du gav dig in i körningsbiten..;)

vadå jag gick brevid med skaklarna i handen? vad är nu de för konstigt haha...jag fattar inte riktigt va du pratar om.
Jag vet inte heller alltid vad jag pratar om..

och vad är det som är så kul med att islandshästar körs? det har de ju blivit så länge det har funnits islandshästar, på island har de inga andra hästar och ej bilar förr i tidien vet du:smirk:
Kul..alltså kul i positiv bemärkelse..inte kul på ett förlöjligande sätt..:crazy:
Å kom inte och säg att det är vanligt att islänningar i Sverige körs?
Jag kan inte minnas ett enda islandsstall som har en skylt eller annons där de gör reklam;
"Kom och kör våra underbara naturtöltande islandshästar i härlig miljö..2 h körtid i grupp 400:-":cool:

Självklart har islänningarna kört sina hästar.

Jag personligen föredrar en körhäst som dels inte har spattanlag men framför allt vill jag ha en häst som har lite mer bredd mellan benen och det ska va raka ben..å en bred bringa som bakom den ger plats åt stooor lungkapacitet och jag tycker även det är önskvärt att körhästen har anlag för att muskla sig ordentligt bak.
Detta tycker inte jag att islänningen gör..tycker ofta att deras benställning brister.
Med det är det inte sagt att de är fula eller kass!!
De varierar ju också i exteriören mycket och som hästras är de kanon!

och det med om hästen står lös läs längre bak i tråden har redan förklarat det...
*suck va har hänt på körforumet igentligen haha

Du har inte hängt med här på ett tag va?
Det va en ironisk kommentar ang att jag motsätter mig att allt som har med körning att göra är så förbannat farligt!!

Här på körning pratas det alltid om det hit och dit..trist..inte fasiken är det så inom tex dressyren..att alla talar om hur farligt det är att rida och hur viktigt det är med allting hela tiden!!:angel:

LIA..byt ut ordet kul mot glädjande istället så kanske du förstår vad jag menar..;)

Jo, det ska den när det finns anordning för det.

Kan man fråga sig. Jag har varit med om att köra in flera stycken.

LIA

ja jag tänkte väl blev helt förvirrad där ett tag...för såklart det finns en annordning till svanskappan i däckeln denna sele är ju minst 100år eller nåt och jag kan med all säkerthet säga att svanskappan är orginal:angel:

svanskappis
annan vinkel
vacker bild

jag tycker iaf selen är väldigt fin.

ja exakt jag vet många islandshästar nuförtiden som körs in och när de först kom till sverige så användes de nästan enbart för körning, har hört att vissa ansåg islandshästen nästan segare/starkare/uthålligare än en nordsvensk. och det kan jag hålla med om IALLAFALL för sin storlek.

Inget fel alls..kommer bara ihåg vilket ståhej det va när du gav dig in i körningsbiten..;)

jasså "ståhej" gjorde jag ett sånt intryck på dej så att du t.o.m minns mej...nu blir jag nästan tårögd:rofl:
iaf tycker du förklarar dej lite dåligt...vadå ståhej? ja jag fick mkt hjälp i början för att få till rätt utrustning till min häst...men tog jag mkt hjälp av er när jag körde in honom? just det nej inte mkt alls i gömförelse vad jag frågade om angående utrustning.
så jag höll inte på med nån velande vad gällde inkörningen som du verkar få det att låta...jaja.

Jag vet inte heller alltid vad jag pratar om..

jasså nej det kan ju va bra att veta speciellt här på internet där man lätt blir missförstådd.

Kul..alltså kul i positiv bemärkelse..inte kul på ett förlöjligande sätt..:crazy:
Å kom inte och säg att det är vanligt att islänningar i Sverige körs?
Jag kan inte minnas ett enda islandsstall som har en skylt eller annons där de gör reklam;
"Kom och kör våra underbara naturtöltande islandshästar i härlig miljö..2 h körtid i grupp 400:-":cool:

jaha okej för det är inte lätt att fatta du skriver så sarkastiskt/ironiskt på nåt sätt så man inte vill/vågar ta det på allvar.

det är rätt vanligt att islandshästar körs i sverge....eftersom jag håller på med islandshästar så vet jag ett antal som är inkörda men jag kan ju säga att jag körde in mkt med pga att det inte finns ett överflöd av inkörda islänningar så det vore kul att visa att de duger lika bra om inte bättre;)

och denna annons "Kom och kör våra underbara naturtöltande islandshästar i härlig miljö..2 h körtid i grupp 400:-", har du kanske inte sett eftersom jag(om jag ägde ett tur stall) ALDRIG skulle skicka ut ovana människor att ens köra mina hästar aldrig i livet...men rida det är en annan sak för ramlar då människan av så händer inte vidare mkt de lär sej en läxa....men kör man och ramlar ur har hästen vagnen efter sig.

och sen töltar man oftast inte islandshästar i vagn heller utan jag iaf använder körningen som kondisträning + att han kan springa men endå ha lite tyngd efter sig och träna traven + få bort fettet + få rygg och magmuskler.

så det lär väl förhoppningsvis inte bli verklighet...för jag har inte sett många annonser där man får varsinn nordsvensk och kör iväg på tur eller?

det islandhäst stall jag började rida i har en hingst som är inkörd....godkänd för avel Eidfaxi från Kvarnbacka Gård

ägaren till hela stället har även kört in sin första egna islandshäst Saga....så det finns endel....vet att där ute har de minst 4 vagnar som folk äger och det står BARA islandshästar där. okej en ponny med. men han tror jag ej är inkörd.

Självklart har islänningarna kört sina hästar.

ja och som ja skrev så va det nästan enbart det som islandshästarna användes till när de först kom till sverige på snet 1800 tal- början av 1900talet....sen skulle jag kunna slå i backen på att islandshästarna har bland det bästa lynne som finns för att vara körhästar...ingen som jag pratat med som kört in sina islandshästar har någonsin haft nåt problem med dem utan de har i princip kunnat köra in dom över en dag....de reagerar inte på nåt knappt. mkt orädd ras.

Jag personligen föredrar en körhäst som dels inte har spattanlag men framför allt vill jag ha en häst som har lite mer bredd mellan benen och det ska va raka ben..å en bred bringa som bakom den ger plats åt stooor lungkapacitet och jag tycker även det är önskvärt att körhästen har anlag för att muskla sig ordentligt bak.
Detta tycker inte jag att islänningen gör..tycker ofta att deras benställning brister.
Med det är det inte sagt att de är fula eller kass!!
De varierar ju också i exteriören mycket och som hästras är de kanon!

vad har nu spattanlag med körning att göra? borde ju va bättre att köra islandshästarna än att rida dom i så fall eftersom bakbenen inte utsätts för lika mkt tyngd vid körning eller du menar själva dragandet kanske.

sen ska jag rätta dej lite där....när du säger spattanlag så pekar du på några få % av islandshästarna eftersom alla har inte Anlag för spatt utan anlag är ju ärftlight och har hästen ej det i släkten så har den heller inte anlag så i så fall kan man lika gärna säga att alla hästar har anlag för det eftersom alla raser kan få det fast det är mer vanligt på vissa (av någon underlig anledning som jag faktiskt inte vet varför, ev kan det bero på att islandshästar utsätt för mkt mer press för snabbt ibland när de töltas allt för mkt som unga, i tölt krävs lika mkt samling som i piaff för en vanlig häst om du inte visste det:smirk: )

så min häst har inte raka ben?....jag kan hålla med om att de moderna islandshästarna inte riktiga passar som dragar i skogen med ett lass timmer efter sej...nja men vilken ponny i samma str gör det?...men tittar man på de äldre typerna tex min häst...eller du anser min som en av de moderna? så har han mer bredd mellan frambenen( tycker mest hur de breddar sig själva avgör för vissa kan vara jättebreda men endå gå smalt).

och muskla sej bak...haha det är nog islandshästens bästa del att muskla sej på...iaf om man kollar på min kille:angel:

Du har inte hängt med här på ett tag va?
Det va en ironisk kommentar ang att jag motsätter mig att allt som har med körning att göra är så förbannat farligt!!

nope jag trodde det va trevligt här fortfarande och folk inte försöker va dumma mot varann.

Här på körning pratas det alltid om det hit och dit..trist..inte fasiken är det så inom tex dressyren..att alla talar om hur farligt det är att rida och hur viktigt det är med allting hela tiden!!:angel:

nej kan ja hålla med om men jag tycker endå att körning ska inte tas för lätt det är en farlig sport och hästen är fastlås vid en järnställning på hjul och kan inte komma loss lixom....när man rider har man ju bara satt på en liten sadel och ett träns hela hästen kan ju oftast inte skada sig med det lilla.
vagnen kan orsaka mkt skada och lidande för hästen + att den sen kanske inte går att köra....

Selen är en fin gammal körsele som användes vid lite "finare" körning förr, typ kyrkfärd. Du har väl bytt ut allt läder?

nej kan ja hålla med om men jag tycker endå att körning ska inte tas för lätt det är en farlig sport och hästen är fastlås vid en järnställning på hjul och kan inte komma loss lixom....när man rider har man ju bara satt på en liten sadel och ett träns hela hästen kan ju oftast inte skada sig med det lilla.
vagnen kan orsaka mkt skada och lidande för hästen + att den sen kanske inte går att köra....
Körningen kan ställa till mycket mer än ridning, fr a för utomstående men även givetvis för hästen. Det borde vara lätt att inse. Det är även mycket mer av material att hålla reda på och hålla i skick.

och denna annons "Kom och kör våra underbara naturtöltande islandshästar i härlig miljö..2 h körtid i grupp 400:-", har du kanske inte sett eftersom jag(om jag ägde ett tur stall) ALDRIG skulle skicka ut ovana människor att ens köra mina hästar aldrig i livet...
Kan bara hålla med dig. Jag skulle heller aldrig drömma om att släppa iväg mina hästar på körtur med okända.
Jag har förresten aldrig sett någon skylt med: Kör våra heta varmblod för 200:-/timmen heller. Det enda jag sett i den vägen är uthyrning av ett kallblod med "husvagn" bakom. Tycker även det känns fel om man inte vänder sig till körkunnigt folk.

LIA

Selen är en fin gammal körsele som användes vid lite "finare" körning förr, typ kyrkfärd. Du har väl bytt ut allt läder?

japp den är verkligen fin, tycker det är mkt snyggare med den så nätt sele när man bara kör rockard men endå loksele så han kan utan problem dra 2 personer och endå kunna andas:angel: + kan dra tyngre oxå.

när jag köpte den va den nyrenoverad "lackerad" som du ser och så är väldigt många remmar bytta men vissa gamla finns kvar de som selmakaren tyckte fortfarande är säkra remmar som håller.
tex svanskappan som är i jättefint skick...

sen har hon bytt hela buckremmen och däckelremmen + bytt ut den remmen som håller lokorna under halsen dock ej den kudden upp på nacken för den är oxå i mkt fint skick.

ja det är en hel del annat...kan ju säga att den selen fick jag nästintill är otroligt glad att jag fick tag på en så fin sele till ett pris jag hade råd med.

Körningen kan ställa till mycket mer än ridning, fr a för utomstående men även givetvis för hästen. Det borde vara lätt att inse. Det är även mycket mer av material att hålla reda på och hålla i skick.

exakt vad jag skrev ju...och det borde alla fatta som håller på med körning ju annars skulle inte jag vilja åka med dom i vagn eller ens va deras hästar:crazy:

Kan bara hålla med dig. Jag skulle heller aldrig drömma om att släppa iväg mina hästar på körtur med okända.
Jag har förresten aldrig sett någon skylt med: Kör våra heta varmblod för 200:-/timmen heller. Det enda jag sett i den vägen är uthyrning av ett kallblod med "husvagn" bakom. Tycker även det känns fel om man inte vänder sig till körkunnigt folk.

haha nej exak såklart man av en anledning inte hyr ut körhästar, det är helt enkelt för farligt och riskabelt för häst + kusk.

jo de där stugorna på hjul du berättar om ska kanske inte säga vilka som hyr ut men de flesta vet nog vilka iaf tycker jag oxå det är en dum ide dock måste man ha med en kunnig kusk på turen om man inte kan mkt själv...men endå hur vet man om personerna överhuvudtaget kan nåt då? de har kanske kört shettis nån gång eller nåt:crazy: ....svårt det där...tur att de hästarna verkar vara väääldigt snälla och tålmodiga men de kan ju med bli rädda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka