Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!
Inget fel alls..kommer bara ihåg vilket ståhej det va när du gav dig in i körningsbiten..
jasså "ståhej" gjorde jag ett sånt intryck på dej så att du t.o.m minns mej...nu blir jag nästan tårögd
iaf tycker du förklarar dej lite dåligt...vadå ståhej? ja jag fick mkt hjälp i början för att få till rätt utrustning till min häst...men tog jag mkt hjälp av er när jag körde in honom? just det nej inte mkt alls i gömförelse vad jag frågade om angående utrustning.
så jag höll inte på med nån velande vad gällde inkörningen som du verkar få det att låta...jaja.
Jag vet inte heller alltid vad jag pratar om..
jasså nej det kan ju va bra att veta speciellt här på internet där man lätt blir missförstådd.
Kul..alltså kul i positiv bemärkelse..inte kul på ett förlöjligande sätt..
Å kom inte och säg att det är vanligt att islänningar i Sverige körs?
Jag kan inte minnas ett enda islandsstall som har en skylt eller annons där de gör reklam;
"Kom och kör våra underbara naturtöltande islandshästar i härlig miljö..2 h körtid i grupp 400:-"
jaha okej för det är inte lätt att fatta du skriver så sarkastiskt/ironiskt på nåt sätt så man inte vill/vågar ta det på allvar.
det är rätt vanligt att islandshästar körs i sverge....eftersom jag håller på med islandshästar så vet jag ett antal som är inkörda men jag kan ju säga att jag körde in mkt med pga att det inte finns ett överflöd av inkörda islänningar så det vore kul att visa att de duger lika bra om inte bättre
och denna annons "Kom och kör våra underbara naturtöltande islandshästar i härlig miljö..2 h körtid i grupp 400:-", har du kanske inte sett eftersom jag(om jag ägde ett tur stall) ALDRIG skulle skicka ut ovana människor att ens köra mina hästar aldrig i livet...men rida det är en annan sak för ramlar då människan av så händer inte vidare mkt de lär sej en läxa....men kör man och ramlar ur har hästen vagnen efter sig.
och sen töltar man oftast inte islandshästar i vagn heller utan jag iaf använder körningen som kondisträning + att han kan springa men endå ha lite tyngd efter sig och träna traven + få bort fettet + få rygg och magmuskler.
så det lär väl förhoppningsvis inte bli verklighet...för jag har inte sett många annonser där man får varsinn nordsvensk och kör iväg på tur eller?
det islandhäst stall jag började rida i har en hingst som är inkörd....godkänd för avel
Eidfaxi från Kvarnbacka Gård
ägaren till hela stället har även kört in sin första egna islandshäst Saga....så det finns endel....vet att där ute har de minst 4 vagnar som folk äger och det står BARA islandshästar där. okej en ponny med. men han tror jag ej är inkörd.
Självklart har islänningarna kört sina hästar.
ja och som ja skrev så va det nästan enbart det som islandshästarna användes till när de först kom till sverige på snet 1800 tal- början av 1900talet....sen skulle jag kunna slå i backen på att islandshästarna har bland det bästa lynne som finns för att vara körhästar...ingen som jag pratat med som kört in sina islandshästar har någonsin haft nåt problem med dem utan de har i princip kunnat köra in dom över en dag....de reagerar inte på nåt knappt. mkt orädd ras.
Jag personligen föredrar en körhäst som dels inte har spattanlag men framför allt vill jag ha en häst som har lite mer bredd mellan benen och det ska va raka ben..å en bred bringa som bakom den ger plats åt stooor lungkapacitet och jag tycker även det är önskvärt att körhästen har anlag för att muskla sig ordentligt bak.
Detta tycker inte jag att islänningen gör..tycker ofta att deras benställning brister.
Med det är det inte sagt att de är fula eller kass!!
De varierar ju också i exteriören mycket och som hästras är de kanon!
vad har nu spattanlag med körning att göra? borde ju va bättre att köra islandshästarna än att rida dom i så fall eftersom bakbenen inte utsätts för lika mkt tyngd vid körning eller du menar själva dragandet kanske.
sen ska jag rätta dej lite där....när du säger spattanlag så pekar du på några få % av islandshästarna eftersom alla har inte Anlag för spatt utan anlag är ju ärftlight och har hästen ej det i släkten så har den heller inte anlag så i så fall kan man lika gärna säga att alla hästar har anlag för det eftersom alla raser kan få det fast det är mer vanligt på vissa (av någon underlig anledning som jag faktiskt inte vet varför, ev kan det bero på att islandshästar utsätt för mkt mer press för snabbt ibland när de töltas allt för mkt som unga, i tölt krävs lika mkt samling som i piaff för en vanlig häst om du inte visste det:smirk: )
så min häst har inte raka ben?....jag kan hålla med om att de moderna islandshästarna inte riktiga passar som dragar i skogen med ett lass timmer efter sej...nja men vilken ponny i samma str gör det?...men tittar man på de äldre typerna tex min häst...eller du anser min som en av de moderna? så har han mer bredd mellan frambenen( tycker mest hur de breddar sig själva avgör för vissa kan vara jättebreda men endå gå smalt).
och muskla sej bak...haha det är nog islandshästens bästa del att muskla sej på...iaf om man kollar på min kille
Du har inte hängt med här på ett tag va?
Det va en ironisk kommentar ang att jag motsätter mig att allt som har med körning att göra är så förbannat farligt!!
nope jag trodde det va trevligt här fortfarande och folk inte försöker va dumma mot varann.
Här på körning pratas det alltid om det hit och dit..trist..inte fasiken är det så inom tex dressyren..att alla talar om hur farligt det är att rida och hur viktigt det är med allting hela tiden!!
nej kan ja hålla med om men jag tycker endå att körning ska inte tas för lätt det är en farlig sport och hästen är fastlås vid en järnställning på hjul och kan inte komma loss lixom....när man rider har man ju bara satt på en liten sadel och ett träns hela hästen kan ju oftast inte skada sig med det lilla.
vagnen kan orsaka mkt skada och lidande för hästen + att den sen kanske inte går att köra....