NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Ja, ta en bild från sidan när han drar, lite uppförsbacke gärna, eller någon i vagnen är väl bäst ur säkerhetssynpunkt :)

Har inte så mycket att säga, då det på bilden ser ut att vara tight baksele, men det är pga att han kanske tagit ett steg tillbaka i halten osv.

Fint ekipge Gullan!!

Skogshästen dog, och så kan jag berätta massor av anekdoter från höskördar som slutade med trasiga vagnar och 2 ton hö utspritt längs 2 km skogsväg, en bonde i diket som hittades efter långt sökande i ett dike.. Säkerheten var nog sämre förr faktiskt då barn fick köra ardennerpar, fulla gubbar körde hem efter puben och hästarna stod inne så mycket att de säkert för det mesta var skogstokiga när de fick röra sig.

Man ska inte köra in själv! Så onödigt att ta risker :crazy:
Tur att det var vagnen som blev "totalkvaddad" vem vet - nästa gång kan det hända dig eller hästen!
Bara en sån sak som inte ha hjälm kan bli olyckligt :crazy:
Kom ihåg hjälmen och kör försiktigt! :)

VEM HAR SAKT ATT JAG KÖRDE IN HONNOM SJÄLV :mad: sen var det flera år efter han blev inkörd, jag sa själv att de var tur att inget hände hästen, och jag är inte pur ung helle, man känner sig som man var född i går när du skriver,

Man ska inte köra in själv! Så onödigt att ta risker :crazy:
Tur att det var vagnen som blev "totalkvaddad" vem vet - nästa gång kan det hända dig eller hästen!
Bara en sån sak som inte ha hjälm kan bli olyckligt :crazy:
Kom ihåg hjälmen och kör försiktigt! :)

HJÄLP! :o förlåt jag skrev tokigt, jag har inte kört in själv :o

En reflektion dock. Är inte draglinor och baksele väl tight sammandragna?

LIA

Jag reagerade mest på att draglädret var väldigt långt. Men det är svårt att sia om det, utan sett hästen i dragmomentet.

Vilken fin sak! :D är det ett russ? :) Jätte söt!! :)

Nej nej schsssss! Det är ju en isis!! Det ser du väl! ;) :)

Där finns flera frågetecken, men det är som sagt svårt att uttala sig om så här.

LIA

jahapp va ska ja mer ta för bild då än i uppförsbacke med sittande person i + rakt oxå kan man ju ta och i nerförsbacke kanske med? då ser man ju om skaklarna glider fram(för lös baksele) eller om det är för hårt åtspänt.

jag kan säga det att på bilden står han i lite nerförslut därför ser de nog rätt tajt ut på bakselen för när jag väl kört iväg sen upptäckte jag att den bromsade inte tillräckligt utan jag spände in 1-2hål t.o.m.

man ser oxå att däckeln på profil bilden har "glidit frma" alltså vinklar sig framåt= bakselen lite lös + att han står i nerförslut

för om ni tittar på draglädert(någon skrev att de kanske va för långt, ja kanske ska jag kort det ett hål för ja tror det går om ja inte har de på innersta redan)
men iaf tänk då att när hästen drar(nu står den i nerförslut) så ska först draglädret räta ut sig och sen draglinorna spännas så ja tror att de inte är så tajta endå, måste ju va tajt endå eftersom jag ej har någon skakelögla utan 2 piggar bara på skakeln så det får ju inte glida allt för mkt så att han drar i skaklarna eller så.

Senast ändrad:

skit såg nu att ja har på innersta hålet på draglädret men påverkar det mkt negativit om det är lite långt eller? det är väl bättre med för långt än för kort iaf eller tänker jag fel? lite trist att behöva byta hela selen för det eftersom den selen är riktig fin..

Brukar inte svara på den här typen av frågor, eftersom det dels är svårt att se detaljer mm på bilder dels saknas möjligheten att se ekipagen i rörelse och dels kan man ju inte känna, vrida och vända på något.

Att vara tvungen att använda sista hålet på en rem, är detsamma som att selen är felanpassad.

LIA

vänta nu?....förklara dej istället för att bara komma och säga att min sele inte passar utifrån en enda rem??? så då är det bara att jag kastar den och bränner upp den eller? efter allt jobb jag haft att hitta en passande.

som du kanske ser är lokorna väldigt långa så jag har satt nackputan längre ner för att de ska vara kortare...

det är väldigt svårt att får tag på en sele till min häst utifrån vad jag vill ha. hade han kunnat ha en bröstsele hade jag köpte det direkt.

han måste ha en loksele och jag vill kunna ha draglinor och högt skakelfäste och hela paketet inte helt enkelt att få det att funka.

så förklara dig lite närmare kanske känns inte så kul just nu.

vad tusan menar du med att "Att vara tvungen att använda sista hålet på en rem, är detsamma som att selen är felanpassad." va e de nu för fel på att använda sista hålet???????? va fasen finns de överhuvudtaget ett sista hål för om de inte ska användas???

Kommer du tex på en tävling och använder sista hålet så säger de förmodligen till dig i funktionskontrollen. Alltid bra att ha minst ett "extra" hål i alla fall.

Blir så sugen på att kunna köra min häst! Det verkar så mysigt att ge sig ut på en körtur tillsammans med hästen och en kompis.

Sött med flätan som stod ut rakt i pannan ;)

Jag såg oxå Ryver men det var i Vartofta. Har för mig att det gick bra för dom där. Mycket snygg häst :love:

Förlåt ts...

:crazy:
vänta nu?....förklara dej istället för att bara komma och säga att min sele inte passar utifrån en enda rem??? så då är det bara att jag kastar den och bränner upp den eller? efter allt jobb jag haft att hitta en passande.

som du kanske ser är lokorna väldigt långa så jag har satt nackputan längre ner för att de ska vara kortare...

det är väldigt svårt att får tag på en sele till min häst utifrån vad jag vill ha. hade han kunnat ha en bröstsele hade jag köpte det direkt.

han måste ha en loksele och jag vill kunna ha draglinor och högt skakelfäste och hela paketet inte helt enkelt att få det att funka.

så förklara dig lite närmare kanske känns inte så kul just nu.

vad tusan menar du med att "Att vara tvungen att använda sista hålet på en rem, är detsamma som att selen är felanpassad." va e de nu för fel på att använda sista hålet???????? va fasen finns de överhuvudtaget ett sista hål för om de inte ska användas???

Hejsan! när man tävlar så vill dom att man har minst ett extra hål tillgodo, och de är i fall "remmen" går sönder så har man flera hål till att använda, (om de nu går sönder där spännet är) hoppas du förstår min förklaring, mia

Det enda som slår mig är att du har både baksele och svansrem. Det är lite tårta på tårta, det räcker med baksele eller svansrem. annars tycker jag att det ser bra ut. Är dock svårt att se på bilder.

Finns det någon kusk i närheten så knaske han kan hjälpa dig att kolla. Min sadelmaskare var ute och kollade inpassningen av min sele åt mig och det känns väldigt skönt att veta att grejorna passar.

Och innan någon börjar gapa... sadelmakaren tillverkar lokselar och bröstselar sjävl och är ganska välkänd i Sverige i körsammanhang.

Jag tycer din häst är så söt så :D

Men jag blev avis på flätan i manen. Har försökt göra sådan hur många gånger som helst men det går ALDRIG! För det första blir den typ upp och ner/utåin och sen hänger den längre och längre ner på halsen efter varje tag :mad:
*suck* :p

Det är lite tårta på tårta, det räcker med baksele eller svansrem.
Tycker inte jag. Dom har båda sina uppgifter att fylla och bakselen mår bra av att ha något som håller reda på den. ;)

LIA

Vet ingenting om körning, men oj, vad det såg mysigt ut! Och vilket fint ljus det var på bilden när ni tog en paus.:)

Läs vad jag skriver i st f att tjafsa!

Det talesätt man använder bland körkunnigt folk om att selen är felanpassad om man använder sista hålet på en rem, bottnar i det faktum att man inte vet hur resultatet skulle blivit, om man använt ytterligare ett hål. Dvs man vet inte om man justerat rätt.

En annan anledning är som redan påpekats här, nämligen att man inte har något "reservhål" att ta till om remmen brister.

LIA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka