NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Gullan86

Trådstartare
jippi äntligen nu kommer bilder på hela ekipaget efter ombyggnaden av vagnen då den fick bla stötdämpning.

som ni ser är de min lille man till Islandshäst som drar den fina vagnen, en sen eftermiddag i varma fina September närmare bestämt, idag.

kommentera ALLT nu om allt sitter som det ska nåt jag bör spänna upp/in...måste säga det att jag spände svanskappan lite mer sedan nu står han i nerförsbacke så de ser ju lagom ut men märkte att de blev lite löst senare.
men sitter allt annat bra? hur hårt ska lokorna sitta mot halsen igentligen för de sitter ruskigt hårt tycker jag men tror de måste det för att inte glida över bogarna.

sen har jag skaffat sånt betare rem med:angel: bra va?

de va mamma o ja som körde en sväng jättemysigt har skaffat mjuka sitsar med o så hade vi våra tröjor på ryggstödet om ni undrar va det är man satt riktigt bekvämt iaf.

pålle är jätteduktig nu står helt still utan att ta gräs när jag kommer med vagnen bakom honom(lös alltså) och han står utan att ta gräs(han är matmonster) när jag spänner för *stolt* har ju kört in han själv med:banana: som ni kanske minns förra hösten.

bilder:
Måste ju ha fin fläta innan man kör iväg ju
Färdig selad och förspänd framför stallet
Vagnen lite smutsig syns att den användts iafsvängeln syns där med.
hihi mattes buseman så himla söt
weeei ska vi dra snart eller?
fikapaus i det gröna med matte
Hemväg jaaa, vackert solljus
mums mat, tacken för allt slit
såhär fin är man när man ätit, mat i hela ansiket
puss, älskar dej gubben

Kommentera:banana:

Sv: NYA bilder på hela ekipaget med ombyggda vagnen o allt!

Fiint :bump:
Tycker selen ser intressant ut, är det en äldre nättare lok/finsele?
Vagnen ser väldigt bekväm ut.

Vimsan skrev:
Fiint :bump:
Tycker selen ser intressant ut, är det en äldre nättare lok/finsele?
Vagnen ser väldigt bekväm ut.

tack:banana: så himla kul nu när vagnen äntligen är klar och selen fixad o det äntligen går att börja köra ordentligt siktar mot att köra en gång/vecka iaf(rider ju mycket eftersom det är en islandshäst jag tränar bla gångarter med oxå inför tävlingar).

japp det är en underbart fin ny-restaurerad(när jag köpte den för ett tag sen) antik tror jag det är gammal fin-sele tycker om den väldigt mycket för den är så snygg och fin inte det där arbets sele över sig som de flesta lokselar har utan mer vagnskörning.

jo sncka om att vagnen blev bekväm när vi la dit sittdynorna med man sitter som en kung där super bra.

tack hihi ja han e söt min lilleman passar så bra framför vagn med.

Tycker ni allt verkar sitta rätt, åtspänt, draglinjen och allt`?

Det ser bra ut fast jag skulle inte vilja kliva över ett sånt där järnstag när man går ur och i vagnen :D
Draglinjen verkar vara bra men lite svårt att säga då det inte finns nån bild från sidan när han drar :smirk:

pålle är jätteduktig nu står helt still utan att ta gräs när jag kommer med vagnen bakom honom(lös alltså) och han står utan att ta gräs(han är matmonster) när jag spänner för *stolt* har ju kört in han själv med som ni kanske minns förra hösten.

Ja man bör ju inte köra in själv! :crazy:
Det är inte alla som har lika stor tur som du att ha en foglig häst!
Säkerheten bör du kanske tänka lite mer på...
Annars ett fint ekipage! :)

Hon kanske menade att hon kört in honom själv med medhjälpare och alltså inte helt själv? :idea:

Håller med föregående. Tänk mer på säkerheten! Det är INTE okej att ställa hästen lös och förspänd och stå flera meter ifrån och ta kort. (ser ut som han är helt lös på bilden i alla fall). Man måste vara mkt försiktigare och tänka på vad som eventuellt kan hända när man kör än när man rider!
Kul med varierad träning för hästen! Att köra är ju sååå himla kul!!

Såg din vackra på rölagg förresten...alla stod med beundrande ögon, vilken utstrålning!!!

/J

Hon var nog inte helt själv tycker jag mig komma ihåg :smirk: men om man bara läser och inte vet tidigare så kan man ju få för sig att hon ha kört in honom själv :crazy:

Kanske stod hennes mamma precis utamför bild, framför hästen? det är mycket man inte ser på bild. Kanske är bilden retusherad. Grimskaft och hållare bortsuddade?

Idag kan man faktiskt ändra bilder! ;)

Håller med föregående. Tänk mer på säkerheten! Det är INTE okej att ställa hästen lös och förspänd och stå flera meter ifrån och ta kort. (ser ut som han är helt lös på bilden i alla fall). Man måste vara mkt försiktigare och tänka på vad som eventuellt kan hända när man kör än när man rider!
Kul med varierad träning för hästen! Att köra är ju sååå himla kul!!

Varför är det inte okej? Likväl som min ridhäst får lära sig att stå still där jag ställer den får körponnyn göra det. Har du sett ett ekipage som kör i skogen någon gång? Där måste hästen kunna stå still på egen hand för att föraren ska kunna lasta osv.

Jag håller med ryver, samtidigt som jag själv utan problem kunde ställa förra hästen var som helst och både gå och hämta vagnen inne i ladan, eller varför inte gå o hämta hjälmen som man glömt. Jag tog även mängder med kort på både 5 och tio meters håll. Riskabelt ja visst, men med den hästen kunde man det. Hon stannade på kommando och skulle heller "aldrig" bli rädd för något. Hästen jag har nu har stark hemkänsla, lyder inte 100% och är inte min egen. Han kan jag släppa max 1 meter när vagnen är på. Håller alltid i tömmen.

Hästar är olika, men såklart skulle även Donna kunnat blivit rädd för något och jag kan därför aldrig rekommendera det jag själv pysslade med i den norrländska ensamheten.
Det är ar en så pass stor risk för omgivningen framförallt och varför förstöra något man ägnat ett halvår åt att köra in kanske. Jag får väl ha en skylt på ryggen med "Don´t try this at home"

Vad skogsfolket sysslar med är beundransvärt, men betänk hästen som förra vintern skenade genom skogen och gick genom isen, det var en skogshäst.

Såg du Ryver där? Gick det bra? Dom säger att de är mkt nöjda med honom, och det låter som det funkar bra. Längtar efter att få träffa honom igen!! Måste åka och hälsa på....

Brukar inte svara på den här typen av frågor, eftersom det dels är svårt att se detaljer mm på bilder dels saknas möjligheten att se ekipagen i rörelse och dels kan man ju inte känna, vrida och vända på något.

En reflektion dock. Är inte draglinor och baksele väl tight sammandragna?

LIA

Varför är det inte okej? Likväl som min ridhäst får lära sig att stå still där jag ställer den får körponnyn göra det. Har du sett ett ekipage som kör i skogen någon gång? Där måste hästen kunna stå still på egen hand för att föraren ska kunna lasta osv.

Hejsan! jag har en shettis som jag har kört in själv och haft väldigt länge, och han är lärd att STÅ STILL, (och han gör det) MEN en gång blev han rädd och jag hadde inte en suck att ta honnom, (han blev rädd för spöket som inte fanns) jag kan säga att jag hadde INGEN vagn efteråt, den blev totalt kvaddad, tack och lov klarade sig min kuse helt. men de kunde ha gått mycke värre, så numera håller jag alltid i. mia

Ja vissa hästar är väldigt "trogna" men det räcker ofta med väldigt lite för att även den lugnaste häst ska reagera på oväntade hastigt uppkommade "skrämmande" saker.
Den vill iaf kolla på vad det är och ev kanske bara rör huvudet men den kan ju även vända, ta några steg eller kasta sig åt nått håll.
Hästen kan då reagera på vagnen ist och i värsta fall bli rädd för den (spec om hästen hoppar till så att den slår i skaklarna, vagnen gungar till eller att den skrammlar).

Vad skogsfolket sysslar med är beundransvärt
Håller med! Samt skogshästarna - inte lätt arbete det heller! :smirk:
men betänk hästen som förra vintern skenade genom skogen och gick genom isen, det var en skogshäst.
Den klarade sig inte eller? Det kanske du inte vet.. :crazy:

Hejsan! jag har en shettis som jag har kört in själv och haft väldigt länge, och han är lärd att STÅ STILL, (och han gör det) MEN en gång blev han rädd och jag hadde inte en suck att ta honnom, (han blev rädd för spöket som inte fanns) jag kan säga att jag hadde INGEN vagn efteråt, den blev totalt kvaddad, tack och lov klarade sig min kuse helt. men de kunde ha gått mycke värre, så numera håller jag alltid i. mia

Man ska inte köra in själv! Så onödigt att ta risker :crazy:
Tur att det var vagnen som blev "totalkvaddad" vem vet - nästa gång kan det hända dig eller hästen!
Bara en sån sak som inte ha hjälm kan bli olyckligt :crazy:
Kom ihåg hjälmen och kör försiktigt! :)

okej denna tråden spårade ur litegranna, folk börjar anklaga varann + mig och sen försöka komma på sanningen...

lite töntligt men okej jag ska förklara allt nudå.

jag körde in min häst april 05 till nov 05. innan hade han inte ens blivit tömmkörd.

jag började med tömmkörningen och FICK HJÄLP AV mina föräldrar + pojkvän(när vi sen behövde vara 4 pers, en på varje sida om skaklarna och en som leder + en som tömmkör).

okej för de som inte vet jag har gått naturbruk 3 år på gymnasiet inrikting HÄST där fick vi lära oss att både köra och rida in hästarna, både teoretiskt och praktiskt så jag kan allt det och kände att jag kunde ta på mej att köra in min häst, och på skolan va de EXTREMT säkerhetstänkande,

och jag skrattar verkligen om nån kommer och säger att jag INTE skulle vara säkerhets tänkande...snacka om lögn...men inte lätt för er på här att veta vad som händer i verkliga livet.

iaf så gick jag igenom alla moment som jag lärt mig fast anpassade efter min individ. jag gjorde varje moment minst 2 gånger även om han inte reagerade på det första gången ens.
tränade mycket på lydnad och att samma saker hände vid samma tillfälle för att han skulle känna sig trygg.

men jag vande honom vid andra oförutsädda saker som kan hända, tex att man tappar tömmarna brevid, råkar slänga upp tömmarna för fort på ryggen, skramlar till med nåt bakom, skramla med vagnen, ALLT jag kunde tänka mig skulle kunna hända.

lärde han alla kommandom oxå tränade in dem i ridningen först.

eftersom JAG visste hur man skulle köra in en häst såg jag inga problmen i att ta hjälp av mina föräldrar och pojkvän men jag upplyste dom noga i allvaret med att de lyssnade och gjorde som jag sa i rätt ögonblick.

jag använda dem till detta:
-mamma fick leda honom första gångerna när jag tömkörde, (hon ledde honom genom hela inkörningen så nu om mamma går framför min häst när jag rider eller kör så förljer han henne vart hon än går för han ser tryggheten i henne lite kul att han minns.
- när jag hade en skakel hållen brevid honom första gången så ledde jag och mamma höll, sen blev det mer och mer utvecklat att jag tömmkörde och mamma ledde + ev pappa höll skakeln.
-sen kom pojkvännen in och höll en skakel till på andra sidan, i början höll de dem ovanför marken och bara vande häten vid att nåt va vid sidan, sedan släpade de i backen.

ja m.m m.m m.m alltså jag har gått igenom alla möjligheter av moment man kan göra , allt för att min häst ska vara så säker som möjligt och jag kan säga att det enda han va svårt på va själva tömmkörningen , riktigt envis i början men nu är han en ängel att tömmköra, va aldrig rädd för nån av det vi testade ej heller rädd att svänga runt kraftigt med vagnen eller backa eller när jag satte på bakselen...bla bla bla..

alltså går att snacka i evigheter om detta eftersom jag gjort ALLT med honom i inkörningen så kan jag inte skriva upp allt heller.

hoppas verkkligen inte ni tror jag slarvat med honom eller nåt sånt.

som sagt jag har kört in honom själv med medhjälpare för INGEN då menar jag ingen inte ens den duktigaste körtärnare kan köra in en häst utan medhjälpare....någon/några MÅSTE hjälpa till att hålla skaklar m.m.
det borde ju ni körkunniga veta;)

iaf...angående om att släppa hästen och det tjaffset...jag har min häst i ett stall som ligger 8 kilmeter ut på en grusväg kör typ aldrig bilar där därför tränar jag mkt på att han ska kunna va lös i all hantering han står ofta lös och betar när jag borstar han och jag har ridit mkt barbacka utan träna/grimma för att han ska lyssna på mej...

en sak jag dock ALDRIG skulle få för mig att göra....ALDRIG någonsin släppa min häst förspänd...aldrig aldrig....som någon skrev så står min mamma nån meter UR bild framför hästen redo att ta tag i honom om nåt skulle hända. men som ni oxå ser står han och sover/väntar på tecken från mig.

kan tala om att han är extremt matfixerad så att han kunde stå där utan att ta gräs är ett under...*stolt*

men det har jag lärt honom från inkörningen att när man spänner för så ska han inte tjaffsa och äta gräs.

och angående när jag spänner för, jag har lärt honom att om jag ska köra själv(ja erkänn såklart ni gör det med hur ska man annars ha tid att köra sin häst om nån måste trasa med alltid).
så har jag honom lös(som ni vet ska man aldrig spänna för en häst som sitter fast ifall de får panik.

jag ställer min häst och han står där jag ställt honom....sen går jag bak till vagnen och kommer bakom honom och varnar att jag kommer med den...sätter fast den på ena sidan(samtidigt som jag håller ena armen om tömmen så att jag kan stoppa honom om han springer iväg. sedan går jag till andra sidan och gör samma sak...

jag skulle aldrig få för mig att lämna en förspänd häst helt ensam då är man bara helt korkad...aldrig i livet hästen kan ju få panik och springa in bland träden och aldrig gå att köra igen.

så har ja glömt hjämnen(som jag aldrig glömmer) så får ja be nån hålla han. eller i värsta fall sele av då.

men jag tänker att står han lös utan vagn så kan inte så mkt hända om han springer iväg lixom varför ska han spinga iväg när hans flock och kompisar står i hagen brevid...

och som någon sa, arbetshästarna på de gamla goda tiden de kunde minsann stå lösa när man lastade bla bal...men då kan jag säga att ja de e bra gjort av dom men ja tror de jobbade så hårt så de va bara glad att få vila några minuter och hade inte en tanke på att springa iväg.
även om de säkert hände olyckor då med.

LIA: jasså tycker du de sitter för hårt åtpända det va det jag med funderade på.,....hur hårt ska draglinorna sitta då?

Snigelfarmor:
hör gärna lite vettig info från dej angående tillpassningen och så....säkerheten vet du ju(nu) att jag har koll på.

TACK Macken 22 du har vett att inte dömma så fort du ser en bild...såklart min mamma stod där framför.

_L_ tycker du allt sitter bra då ska försöka ta en bild från sidan när han drar så man ser bättre draglinjen men den ser rätt okej ut nu va? inte helt förskräcklig? tycker du vagnen blitt bättre sen den byggdes om har för mej att du inte sett nån såhär bra bild innan på ekipaget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka