Nya Alfonsfilmen

Majkem

Trådstartare
Är det någon som varit på bio och sett nya Alfonsfilmen? Har ett mkt känsligt barn och måste censurera/stänga av och prata om nästan allt vi ser på tv (vilket vi gör ganska sällan) och vill gärna veta innan om det är något otäckt/spännande med i filmen innan vi går dit. Det är samma sak med böcker och musik, mycket diskussioner om det är synd om någon och/eller något är spännande otäckt.

Vanliga Alfons "från förr" är inga problem men det är ju väldigt "lugnt".

Hur små barn har sett den?

Sv: Nya Alfonsfilmen

Jag har sett den med min fyraåring. Den var inte otäck, men vid ett tillfälle gör Alfons en dum grej. Det reder så klart upp sig, men det är nog nåt som vissa barn kan reagera på. Vissa barn reagerar ju på de känslor som förmedlas. Men inte otäck eller spännande.

För mig får du gärna berätta vad han gör? Har jättekänsligt barn som reagerar på allt och frågar om allt och måste bearbeta varför alla gör si och så. "Varför tar bovar saker?" Men vaaaaarfööööör? Osv osv osv... ;)

Kan bara tipsa om timbuktus låt till filmen som är jättebra =) inte stor nog heter låten! Kram

Han blir kompis med en "trollkarl", och tar pengar från honom. Missuppfattning dem emellan. Han inser sen att han fattat fel och "trollkarlen" tar på sig skulden. Ingen som blir arg, men man ser att Alfons mår dåligt över vad han har gjort.

Ok, det passar ju in i vårt nuvarande diskussionstema om bovar och varför vissa tar saker fast man inte fårså det låter som att vi kan klara den! :D Tack för info!

Lite nyfiken bara.

Hur svarar man egentligen på frågan om varför vissa tar saker som tillhör andra?

Kanske är lite sent på dygnet för tankeverkasmhet just nu men jag kommer inte på något bra svar

Det är jättesvårt. Brukar väl säga att de kanske inte vet att det är fel, eller så hade de inga pengar och trodde de fick ta, eller helt enkelt att det finns människor som gör saker man inte får. Självklart följt av ännu ett "varfööööör?" ;-)

Jag skulle läsa boken tillsammans med barnet innan vi såg filmen.
Då har man chans att svara på frågor, och barnet blir förberedd på vad som ska hända.
De barn jag känner har tyckt mycket om boken!

* Jenny *

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 078
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 963
Senast: Badger
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 359
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III