Nya A-kasse regler

Sv: Nya A-kasse regler

Den behöver inte ens lyckas med att utbilda eleverna. Den kan lägga ner mitt i utbildningen och skicka tillbaka ansvaret till kommunen.

Men det beror ju på att kravställarna har varit för dåliga och säkert i viss mån på hur lagen ser ut.

Miljardkonkurser brukar inte vara så skrattretande vare sig privat eller kommunalt.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Men det beror ju på att kravställarna har varit för dåliga och säkert i viss mån på hur lagen ser ut.

Miljardkonkurser brukar inte vara så skrattretande vare sig privat eller kommunalt.

Nej det beror helt på hur lagen ser ut. Vad det gäller privatskolor så är det inte ens fråga om upphandling. Det är bara för skattebetalarna att betala rätt in skatteparadisen.

Ägarna skrattar hela vägen till Brittiska Jungfruöarna.

Och Björklund tycker det är toppen
 
Sv: Nya A-kasse regler

Tja, där du skriver att anledningen till fiaskot med privata lösningar är att kommunerna är sämre på att upphandla än de privata.

Om du nu tänker dig rent principiellt att reglerna skall vara till för att bäst ta till vara våra skattepengar, så är inte tuffare särskilt bra. Tuffare betyder, rigorösare, krångligare, mer detaljerade, mer transperanta. Vilket visserligen är bra för den medborgeliga insynen men inte för de offentliga affärerna. Det blir helt enkelt dyrt.

när jag lejer in en tjänst så ser jag till att vi är överens om avtalet, och, naturligtvis ser jag till att avtalet fullföljs.

om en så urbota dum person som jag klarar av det, varför ska då inte en högskoleutbildad tjänsteman kunna göra detsamma?:D
 
Sv: Nya A-kasse regler

Fast en klar majoritet (se gärna QI) dansar på thatchers grav.
ok då är vi överens, Thatcher kom till makten med folkets stöd och hon genomdrev de flesta av sina beslut med folkets stöd
Hon stödde en massmördare som Pol Pot. Ja även efter filmer som dödens fält hade haft premiär, även efter at man mycket väl viste om massmorden, folkmorden, slakten.


Och hon tog glatt emot massmördaren Poinochet.
självklart och förståeligt, Chile hade ju aktivt hjälpt GB i försvarskriget mot Argentina. Dessutom var väl båda fanatiska antikommunister varav den ena aktivt avsatt en

Jag tycker inte att de brittiska fackföreningarna var särskilt bra på att driva fackliga krav. Man gjorde skitdåliga bilar som man inbillade sig att folk ville ha, man grävde kol på omständiga sätt för man inbillade sig att allmänheten hellre ville bli varma med brittiskt kol. Men det är också en valfrihet. Att föreningar sköter sin verksamhet på det sätt de tycker att de vill sköta den.

den brittiska fackföreningsrörelsen, främst gruvarbetarna bet av en större bit än vad man kunde svälja, man ansåg att hela folket skulle hålla kolindustrin under armarna, vilket inte folket ville ergo...
 
Sv: Nya A-kasse regler

Fast det är rätt stor skillnad. Om din linux beställning inte funkar har du stöd i lag att få igen pengarna. Om John Bauer inte levererar utbildning så får enligt lag se till att fixa det John Bauer inte gjorde.

Om Attendo inte levelerar vård så får beställaren likväl utföra tjänsten.

Det är lite som att om du gick till din SAAB-säljare och beställde en 9-3 Areo, så måste kommunen bygga en åt dig. I rätt färg och med rätt extrautrustning

ja exakt,leverar inte firman din bil trots betalning så får du inhandla en bil ngn annan stans och försöka reglera det första avtalet i rätten

Alltså beställaren får fixa bil oavsett;)
 
Sv: Nya A-kasse regler

ja exakt,leverar inte firman din bil trots betalning så får du inhandla en bil ngn annan stans och försöka reglera det första avtalet i rätten

Alltså beställaren får fixa bil oavsett;)

Fast som du vet funkar inte kommunal upphandling så. Om John Bauer inte levererar utbildade elever får du bygga din SAAB själv.

Upphandlingen av privatskolor går till så att någon bestämmer att man vill starta en skola. Sen är det bara för skattebetalarna att betala. "beställarnen" kan hålla hur låg kvalitet som helst, lektionsfritt och en dator är ju ett bra argument för att locka en del av "marknaden"

Sen återgår ansvaret till skattebetalarna.
 
Sv: Nya A-kasse regler

den brittiska fackföreningsrörelsen, främst gruvarbetarna bet av en större bit än vad man kunde svälja, man ansåg att hela folket skulle hålla kolindustrin under armarna, vilket inte folket ville ergo...

För all del var britterna rätt tötta på british leyland och bilar som inte startar heller...

Men det är en del av föreningsfriheten. Vill man stödja en fackförening som gör att man blir av med jobbet så gör man det. Vill man rösta fram en annan ledning, så gör man det.

Världen är full av företag som konkat av felaktiga beslut, ett och annat fack har också gjort det.
 
Sv: Nya A-kasse regler

när jag lejer in en tjänst så ser jag till att vi är överens om avtalet, och, naturligtvis ser jag till att avtalet fullföljs.

om en så urbota dum person som jag klarar av det, varför ska då inte en högskoleutbildad tjänsteman kunna göra detsamma?:D

Dels för att lagen säger att du inte får det. En privatskola får starta i princip helt utan kontoll, när de misslyckas med att levelera får skattebetalarna ta notan.

Dels för att det är lite skillnad på en rondell och ett dagis. Visst det skulle kunna gå att kravspeca att inga av barnet på detta dagis ska behöva besöka BUP, kontakta socialtjänsten eller få cancer. Men det skulle vara rätt svårt att i ett tivstemål leda saken i bevis.

Om rondellen är fyrkantig är det bara att ta ett kort på.
 
Sv: Nya A-kasse regler

För all del var britterna rätt tötta på british leyland och bilar som inte startar heller...

Men det är en del av föreningsfriheten. Vill man stödja en fackförening som gör att man blir av med jobbet så gör man det. Vill man rösta fram en annan ledning, så gör man det.

Världen är full av företag som konkat av felaktiga beslut, ett och annat fack har också gjort det.

vad jag vet så förbjöd inte Thatcher fackföreningsrörelser, inte ens lokala föreningar, men hon lät sig heller inte tvingas av dem
 
Sv: Nya A-kasse regler

Dels för att lagen säger att du inte får det. En privatskola får starta i princip helt utan kontoll, när de misslyckas med att levelera får skattebetalarna ta notan.

Dels för att det är lite skillnad på en rondell och ett dagis. Visst det skulle kunna gå att kravspeca att inga av barnet på detta dagis ska behöva besöka BUP, kontakta socialtjänsten eller få cancer. Men det skulle vara rätt svårt att i ett tivstemål leda saken i bevis.

Om rondellen är fyrkantig är det bara att ta ett kort på.

det finns inom vården vissa nyckeltal, liksom vid djurproduktion.

antal kvadratmeter/individ
antal personal/patient/barn

använd dessa till att börja med

skolan ska ju följa plan. uppvisar eleverna tecken på att så inte sker...

förorsakar lokalen sjukdomar så har myndigheterna rätt o skyldighet..


med sunt förnuft kommer man långt.

om man tar över ett vårdhem och i stort använder samma system som kommunen så kan ju uppdragsgivaren fråga sig hur man lyckas och kolla speciellt på nyckeltalen...
 
Senast ändrad:
Sv: Nya A-kasse regler

det finns inom vården vissa nyckeltal, liksom vid djurproduktion.

antal kvadratmeter/individ
antal personal/patient/barn

använd dessa till att börja med

skolan ska ju följa plan. uppvisar eleverna tecken på att så inte sker...

förorsakar lokalen sjukdomar så har myndigheterna rätt o skyldighet..


med sunt förnuft kommer man långt.

om man tar över ett vårdhem och i stort använder samma system som kommunen så kan ju uppdragsgivaren fråga sig hur man lyckas och kolla speciellt på nyckeltalen...

Ja fast det kan du inte skriva i en kommunal upphandling eftersom det inte står i lagen.

Det är hyffsat specat i djurlagarna, men vad det gäller vård så får du inte speca en upphandling så.

Lagen är skriven som god.. ändamålsenlig osv. Eftersom kommunen, landstinget osv driver vård enligt den kravspecen kan du inte kräva att den du upphandlar gör det med tydligare kravspec
 
Senast ändrad:
Sv: Nya A-kasse regler

Ja fast det kan du inte skriva i en kommunal upphandling eftersom det inte står i lagen.

Det är hyffsat specat i djurlagarna, men vad det gäller vård så får du inte speca en upphandling så.

Lagen är skriven som god.. ändamålsenlig osv. Eftersom kommunen, landstinget osv driver vård enligt den kravspecen kan du inte kräva att den du upphandlar gör det med tydligare kravspec

om då som upphandlare oannonserat besöker ett daghem eller ett äldreboende och det framkommer att allt inte går koscher till så kan man nog agera, eftersom om avtalet är skrivet med lösa tyglar så gäller ju dessa åt båda hållen.:sneaky:

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det inte är olagligt att speca hur många personal/barn,äldre eller patient som ska finnas på plats.
Man kan nog speca att minst ett visst antal av dem ska ha behörighet och sedan skriva in i avtalet saftiga straffavgifter om man inte uppfyller dessa krav.

Detta gäller upphandlingar, friskolor är lite mer komplicerade. men man skulle nog kunna knyta upp dessa via lokaler o standard ex.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya A-kasse regler

det finns inom vården vissa nyckeltal, liksom vid djurproduktion.

antal kvadratmeter/individ
antal personal/patient/barn

använd dessa till att börja med

skolan ska ju följa plan. uppvisar eleverna tecken på att så inte sker...

förorsakar lokalen sjukdomar så har myndigheterna rätt o skyldighet..


med sunt förnuft kommer man långt.

om man tar över ett vårdhem och i stort använder samma system som kommunen så kan ju uppdragsgivaren fråga sig hur man lyckas och kolla speciellt på nyckeltalen...

glömde att vi måste ta en del från början för att göra det lättläst

En kommun får i princip inte speca kraven på kvadratmeter, antal vådtimmar eller likande. De får i inte skriva in det i sina riktlinjer för sin egna verksamhet eftersom det då skulle hämma konkurensen.

Alltså kan de inte speca en upphandling i andra termer (i princip) än vad som står i motsvarande lag. Som oftast är en ramlag, tänkt att fungera mellen två rättsubekt. Den enskida (stöddad av staten och dess granskade förvaltningar) och utföraren kommun eller landsting.

Om en kommun bygger en rondell eller ett hus, så är kommunen väl skyddad och väl lämpad att göra en upphandling. Om en kommun blir skyldig att ge pengar till en privatskola gäller inga sånna regler
 
Sv: Nya A-kasse regler

KL

och jag hoppas att de har en skicklig konkursförvaltare till JB som begär återvinning om det gått ut pengar från de bolag som är försatta i konkurs.

Vidare att denne är så skicklig i sin utredning att frågan om eventuellt personligt betalningsansvar kommer upp på bordet!
 
Sv: Nya A-kasse regler

KL

och jag hoppas att de har en skicklig konkursförvaltare till JB som begär återvinning om det gått ut pengar från de bolag som är försatta i konkurs.

Vidare att denne är så skicklig i sin utredning att frågan om eventuellt personligt betalningsansvar kommer upp på bordet!

Betalningsanvaret är väl det lilla bekymret... att elverna inte fått den utbildning de har rätt till skulle få alla skolministrar i världen att gå i taket. Utom Björklund förstås

Vore det inte rimligare att kräva utbildningsavnsvar av aktieägara? om inte alla elever får godkänt får de ingen utdelning?
 
Sv: Nya A-kasse regler

Ja det är det, men det är en principsak (tycker jag) och ett bra sätt att kanske statuera exempel.

Skolpengen (jag är inte insatt i ämnet) skall väl gå till elevernas utbildning och utveckling (gymnastik, idrott, bibliotek och annat)? Om den då inte gått dit utan till utdelning och det samtidigt finns brister i ovan, det var så jag tänkte.

Jag undrar om de exempelvis hade tillgång till bibliotek, matsal etc.

Håller absolut med om att utbildningen är det viktigaste, men jag blev bara så sur när jag först ser att grundaren säljer för x miljarder nej men extremt många miljoner till något riskkapitalbolag som efter ett kort tag försätter det i konkurs. Saknar långsiktigheten hos båda!!!! och utan att ta sitt uppdrag på något större allvar verkar det ju som.

Varför är de så extremt intresserade av utdelning, borde de inte vara lika extremt intresserade av sin affärsidé - att tillhandahålla utbildning (borde det vara i alla fall), i bästa fall högklassig sådan. Eller är affärsidén så simpel som att ta pengar och stick? Om upphandlaren är dålig så har jag som företagsledare inget ansvar? Vilket j-a bullshit!!
 
Senast ändrad:
Sv: Nya A-kasse regler

Hela affärsvärlden bygger på det upplägget !

Att då applicera eländet inom vård, skola och omsorg blir ju rena vansinnet - förmodligen är det därför som det bara är i Chile och vårt fantastiska nyliberala, nymoderata Sverige som samma upplägg existerar - Inte ens USA och Storbritannien har samma upplägg eftersom det anses som för extremt.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Fast som du vet funkar inte kommunal upphandling så. Om John Bauer inte levererar utbildade elever får du bygga din SAAB själv. njae..eftersom kommunen har en skyldighet att hålla med skola så...

Upphandlingen av privatskolor går till så att någon bestämmer att man vill starta en skola. Sen är det bara för skattebetalarna att betala. "beställarnen" kan hålla hur låg kvalitet som helst, lektionsfritt och en dator är ju ett bra argument för att locka en del av "marknaden"

Sen återgår ansvaret till skattebetalarna.

Men då,om det är så illa, så ändrar man reglerna.

ex att utbetalning sker "efter" utfört arbete.
Att man får en legitimering liknande den för privata läkare, optiker, etc etc.

inget system är perfekt, allraminst i början.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jag vill ändå inte tro att det är så illa, att alla har valt att inte ha ett långsiktigt engagemang och ett kvalitetsansvar (menar då affärsvärlden i stort).

Men det är onekligen en obehaglig utveckling inom människosläktet när det utvecklas allt mer till jag, jag, jag och mitt, mitt, mitt ;)
och framför allt när det drabbar andra människor, vilket verkar vara hela grejen med att vara totalt egofixerad.

Är det någon som vet lärarlöner osv inom den privata sektorn jämfört med kommunal skola, utbildningsmöjligheter och utvecklingsmöjligheter för lärarna och all annan personal?

Vad jag har förstått av tidigare skriverier i tidningarna så har inte alla skolor gymnastiksal, ej heller bibliotek eller tillgång där till, matsalar.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya A-kasse regler

Hela affärsvärlden bygger på det upplägget !

Att då applicera eländet inom vård, skola och omsorg blir ju rena vansinnet - förmodligen är det därför som det bara är i Chile och vårt fantastiska nyliberala, nymoderata Sverige som samma upplägg existerar - Inte ens USA och Storbritannien har samma upplägg eftersom det anses som för extremt.

Det är bara det att eländet med vinstdrivande företag som skapat förutsättningarna för hela välfärden och möjligheterna för oss medborgare.

Självklart ska privata, vinstdrivande företag vara med inom så viktiga branscher som vård, skola och omsorg.

Däremot innehåller upplägget OCH det praktiska genomförandet brister som går att rätta till. Precis som att upplägget och det praktiska genomförandet av vård, skola och omsorg innehöll stora brister innan privata företag fick chansen. Kan inte någon minnas hur äldrevården fungerade på 1980-talet när privata företag var långt ifrån den marknaden? Då hade vi haft lex Sarah - anmälningar i 100-tal varje dag med dagens mått mätt.

(Sedan tycker även jag att vissa ägandeformer lämpar sig mycket dåligt för att driva exempelvis skolverksamhet. Ett riskkapitalbolag med stora avkastningskrav och innehav på ett par enstaka år, verkar lite konstigt. Men det går att forma om kraven på startandet av friskolor, så att vi får ut en bättre långsiktighet. Jag tror att vissa har blivit tagna på sängen av riskkapitalbolagens intresse för välfärdsföretag, och utnyttjandet av dåliga beställare. Att man inte reagerade fortare - är lite märkligt.)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 687
Skola & Jobb Något konstig rubrik kanske... I mina arbetsuppgifter ingår en viss del där jag ska vara behjälplig till utomstående när dom är hos...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: Avalbane
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 174
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp