Nya A-kasse regler

Sv: Nya A-kasse regler

mina svar föregås av color=rgb, om du inte fattade det. Ipad var inte med på mina färgmarkeringar

vet inte ens vad miss miss mao skulle betyda

1010101010:d:d


"Ursprungligen postat av landsbygdsbo Visa inlägg
när en kommun gör en upphandling så specar man vad upphandlingen gäller och om det funkar som i det privata så ser man till an anbuden innehåller det specade + att vinnande anbudsgivare uppfyller avtalen. vilket man tydligen inte gör inom det offentliga"

Inom det offentliga är man väl skyldig att följa en viss procedur. Skulle inte det lägsta budet få jobbet eller finns ngt procedurfel så kan de andra överklaga. Vilket de knappast kan göra vid en upphandling beställd av ett privatföretag.!!
 
Senast ändrad:
Sv: Nya A-kasse regler

Vi måste kräva att våra dvs de offentliga uppköparna gör sitt jobb= Tar in offerter, väljer och inte minst följer upp.

Det heter upphandlare alt. inköpare, och arbetet är något mer komplext än så, och det sistnämnda är inte nödvändigtvis dennes ansvar
 
Sv: Nya A-kasse regler

1010101010:d:d


"Ursprungligen postat av landsbygdsbo Visa inlägg
när en kommun gör en upphandling så specar man vad upphandlingen gäller och om det funkar som i det privata så ser man till an anbuden innehåller det specade + att vinnande anbudsgivare uppfyller avtalen. vilket man tydligen inte gör inom det offentliga"

Inom det offentliga är man väl skyldig att följa en viss procedur. Skulle inte det lägsta budet få jobbet eller finns ngt procedurfel så kan de andra överklaga. Vilket de knappast kan göra vid en upphandling beställd av ett privatföretag.!!


Är stycke två en förklaring på stycke ett?? Jag är inte med alls.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Ja ja....fortsätt du att briljera med din okunskap

Det är förståeligt att du med din eminenta kapacitet drar en sådan slutsats.
Okunskap verkar ju vara din specialitet:D

ps av dina 10 senaste inlägg var 8 riktade till/om mig.
jag blir rörd, men så är det. det en landsbygdsbo har det har han..hahaha....:D:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Nya A-kasse regler

när en kommun gör en upphandling så specar man vad upphandlingen gäller och om det funkar som i det privata så ser man till an anbuden innehåller det specade + att vinnande anbudsgivare uppfyller avtalen. vilket man tydligen inte gör inom det offentliga

Nej, eftersom du är så okunnig så är det lite meningslöst att diskutera. Men för att göra det enkelt för dig. Gäller lagen om offentlig upphandling när privata företag ska köpa en tjänst?

Hade då kanske lagen hetat lagen om upphandling?
 
Sv: Nya A-kasse regler

det är väl tur att vi inte har verklig valfrihet, då skulle nog många välja att inte dela med sig till mindre bemedlades vård o omsorg via skattsedeln....;)

Varför vara så inskänkt i frågan om val? om de fattiga skjuter de rika...

För att de valde att göra så.

Det vore ju det du far efter, VERKLIG, valfrihet.

Vald och begravd. Precis som Magreth Thatcher ville ha det när hon fann att massmördraren Pol Poth var hennes bästa vän.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Nej, eftersom du är så okunnig så är det lite meningslöst att diskutera. Men för att göra det enkelt för dig. Gäller lagen om offentlig upphandling när privata företag ska köpa en tjänst?

Hade då kanske lagen hetat lagen om upphandling?

och var har jag påstått ngt annat?

reglerna för offentlig upphandling skavara betydligt tuffare eftersom man hanterar våra pengar.

men det är klart, om jag iklär mig de infama påståenden och åsikter du vill klä mig i så er det ju betydligt enklare att kritisera dem
 
Sv: Nya A-kasse regler

Varför vara så inskänkt i frågan om val? om de fattiga skjuter de rika...

För att de valde att göra så.

Det vore ju det du far efter, VERKLIG, valfrihet.

Vald och begravd. Precis som Magreth Thatcher ville ha det när hon fann att massmördraren Pol Poth var hennes bästa vän.

Var det valfrihet när gruvarbetarfacket ville tvinga arbetare i hela GB att betala deras extremt höga kolpriser?

Såvitt jag kommer ihåg(rätta mig gärna om jag har fel)så stödde en klar majoritet Thatcher när hon städade upp...;)

valfrihet är när du gör det du vill..med dina resurser. vill du bruka andras så har dessa naturligtvis rätt att ställa krav.
vill du ha a-kassa så får du krypa till korset och följa reglerna....

Vill folkmajoriteten slå sönder över o medelklassen medelst lagstiftning så har de naturligtvis den möjligheten, men står då även ansvariga för det kaos och den misär som landet kommer att drabbas av....om de inte smiter till syd- Amerika så som nassar o kommunister pläga göra när det börjar brinna under rumpan på dem:D
 
Sv: Nya A-kasse regler

och var har jag påstått ngt annat?

reglerna för offentlig upphandling skavara betydligt tuffare eftersom man hanterar våra pengar.

men det är klart, om jag iklär mig de infama påståenden och åsikter du vill klä mig i så er det ju betydligt enklare att kritisera dem

Tja, där du skriver att anledningen till fiaskot med privata lösningar är att kommunerna är sämre på att upphandla än de privata.

Om du nu tänker dig rent principiellt att reglerna skall vara till för att bäst ta till vara våra skattepengar, så är inte tuffare särskilt bra. Tuffare betyder, rigorösare, krångligare, mer detaljerade, mer transperanta. Vilket visserligen är bra för den medborgeliga insynen men inte för de offentliga affärerna. Det blir helt enkelt dyrt.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Var det valfrihet när gruvarbetarfacket ville tvinga arbetare i hela GB att betala deras extremt höga kolpriser?

Såvitt jag kommer ihåg(rätta mig gärna om jag har fel)så stödde en klar majoritet Thatcher när hon städade upp...;)

valfrihet är när du gör det du vill..med dina resurser. vill du bruka andras så har dessa naturligtvis rätt att ställa krav.
vill du ha a-kassa så får du krypa till korset och följa reglerna....

Vill folkmajoriteten slå sönder över o medelklassen medelst lagstiftning så har de naturligtvis den möjligheten, men står då även ansvariga för det kaos och den misär som landet kommer att drabbas av....om de inte smiter till syd- Amerika så som nassar o kommunister pläga göra när det börjar brinna under rumpan på dem:D

Fast en klar majoritet (se gärna QI) dansar på thatchers grav.

Hon stödde en massmördare som Pol Pot. Ja även efter filmer som dödens fält hade haft premiär, även efter at man mycket väl viste om massmorden, folkmorden, slakten.

Och hon tog glatt emot massmördaren Poinochet.

Jag tycker inte att de brittiska fackföreningarna var särskilt bra på att driva fackliga krav. Man gjorde skitdåliga bilar som man inbillade sig att folk ville ha, man grävde kol på omständiga sätt för man inbillade sig att allmänheten hellre ville bli varma med brittiskt kol. Men det är också en valfrihet. Att föreningar sköter sin verksamhet på det sätt de tycker att de vill sköta den.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Tja, där du skriver att anledningen till fiaskot med privata lösningar är att kommunerna är sämre på att upphandla än de privata.

Om du nu tänker dig rent principiellt att reglerna skall vara till för att bäst ta till vara våra skattepengar, så är inte tuffare särskilt bra. Tuffare betyder, rigorösare, krångligare, mer detaljerade, mer transperanta. Vilket visserligen är bra för den medborgeliga insynen men inte för de offentliga affärerna. Det blir helt enkelt dyrt.

Nej, det som vi vet av erfarenhet är att det ofta blir för dyrt är att bedriva verksamheten i kommunal regi med oklara riktlinjer och taskig kvalitetsuppföljning. Förenklat kan man kalla det "dålig intern upphandling"

Nu vet vi också av erfarenhet att det ofta blir för dyrt att bedriva verksamheten med privata utförare med oklara riktlinjer och taskig kvalitetsuppföljning. Förenklat kan man kalla det dålig upphandling.

Att inte dessa erfarenheter får fler att dra slutsatserna att beställaren inte klarar sitt jobb, kan inte jag förstå. Helt oavsett utförare.

Att man hissar den röda fanan och begär en återgång till ett system som inte heller fungerade så bra, av samma anledningar som det nya inte fungerar så bra, är egentligen bara konstigt. Men jag travesterar på vad Tacitus skrev tidigare: tom ideologi måste det vara. Eller kanske bättre; ideologi utan verklighetsförankring.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Nej, det som vi vet av erfarenhet är att det ofta blir för dyrt är att bedriva verksamheten i kommunal regi med oklara riktlinjer och taskig kvalitetsuppföljning. Förenklat kan man kalla det "dålig intern upphandling"

Nu vet vi också av erfarenhet att det ofta blir för dyrt att bedriva verksamheten med privata utförare med oklara riktlinjer och taskig kvalitetsuppföljning. Förenklat kan man kalla det dålig upphandling.

Att inte dessa erfarenheter får fler att dra slutsatserna att beställaren inte klarar sitt jobb, kan inte jag förstå. Helt oavsett utförare.

Att man hissar den röda fanan och begär en återgång till ett system som inte heller fungerade så bra, av samma anledningar som det nya inte fungerar så bra, är egentligen bara konstigt. Men jag travesterar på vad Tacitus skrev tidigare: tom ideologi måste det vara. Eller kanske bättre; ideologi utan verklighetsförankring.

Nej man kan inte kalla det dålig upphandling, man kan kalla det att antingen gör du det själv och tar skiten när det inte funkar. Dvs att du blir bortröstad i nästa val.

Eller så skickar du iväg ansvaret till Attendo, eller din kompis som fick vårdcentralen gratis och räknar med att sitta kvar för ansvaret är inte ditt. Det är "marknaden"

Sen att skolan och vården går åt helvete spelar liksom ingen roll. Den som den gick åt helvete för röstar ändå inte på dig.

Din kompis som fick vårdcentralen och dina vänner som fick skolan tar emot dina väljare. Genom en snygg fördelning av driftsbidrag får dina väljare det bra. Och Attendos aktieägare en mycket anstädndig hacka.

(vilket inte är samma sak som att all komunal verksamhet är bra, men den är dock lika bra eller dålig för alla)
 
Sv: Nya A-kasse regler

Nej, det som vi vet av erfarenhet är att det ofta blir för dyrt är att bedriva verksamheten i kommunal regi med oklara riktlinjer och taskig kvalitetsuppföljning. Förenklat kan man kalla det "dålig intern upphandling"

Nu vet vi också av erfarenhet att det ofta blir för dyrt att bedriva verksamheten med privata utförare med oklara riktlinjer och taskig kvalitetsuppföljning. Förenklat kan man kalla det dålig upphandling.

Att inte dessa erfarenheter får fler att dra slutsatserna att beställaren inte klarar sitt jobb, kan inte jag förstå. Helt oavsett utförare.

Att man hissar den röda fanan och begär en återgång till ett system som inte heller fungerade så bra, av samma anledningar som det nya inte fungerar så bra, är egentligen bara konstigt. Men jag travesterar på vad Tacitus skrev tidigare: tom ideologi måste det vara. Eller kanske bättre; ideologi utan verklighetsförankring.


Men låt oss för en stund koncentrera oss på det fetade. Översatt till privat verksamhet, eftersom komunerna inte kan stätta mål, inte kan ge riktlinjer och inte behärskar kvalitetsuppföljning...


Hur i helvete tänker man då när man exponerar skattepengar i offentlig upphandling?

Utgångspunkten är alltså att kommuner inte kan sätta mål eller krav, inte kan göra någon effektiv kostnadsannalys och kan inte utvärdera måluppfyllelse.

Denna verksamhet slänger man i gapet på det internationella kapitalet, som är experter på att hitta varje kryphål man kan för att maximera den egna vinsten.

Det är liksom en sak när det är hårdvara. Har ett hus fyra väggar eller inte, finns det en bygggaranti, kan vi kräva ansvar om huset rasar om 10 år?

Hur ser ansvaret ut för friskolor som inte lyckas ge sina elever en utbilding?

Hur ser ansvaret ut för vårdprofitörerna som inte lyckas med tillhandahålla ett vettigt familjehem?

ah! det blev kommunalt... så himla praktiskt. Gungorna och karusellen
 
Sv: Nya A-kasse regler

Fast ansvaret för att se till att det bedrivs en bra vård för medborgarna ligger fortfarande på samma ställe. Oavsett utförare.

Och det är samma brister i beställningen som ger upphov till samma brister i utförandet. Oavsett utförare.

Om jag på mitt företag är anställd som ansvarig för utvecklingsavdelningen och outsourcar en del av jobbet (exempelvis Linux-mjukvara för en produkt) till en konsultfirma - så kvarstår likväl mitt ansvar att vi kan leverera Linux-mjukvara - trots att jag inte har ansvar för personalen som gör det och exakt hur det går till.

Då har jag kravställt vad vi behöver kunna leverera, avtalar med min motpart och får stå för det. Mitt ansvar kvarstår. Uteblir en bra leverans av Linux-mjukvara till kund, är det helt mitt ansvar. Jag gjorde beställningen och inköpet och resultatet blev inte tillräckligt bra.

Att tro att man undviker problemet genom att man ska göra det själv är som att stoppa huvudet i sanden. Och vi VET att det funkar ganska kasst. Vi har stor erfarenhet från att driva kommunal verksamhet med monopol i Sverige.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Fast ansvaret för att se till att det bedrivs en bra vård för medborgarna ligger fortfarande på samma ställe. Oavsett utförare.

Och det är samma brister i beställningen som ger upphov till samma brister i utförandet. Oavsett utförare.

Om jag på mitt företag är anställd som ansvarig för utvecklingsavdelningen och outsourcar en del av jobbet (exempelvis Linux-mjukvara för en produkt) till en konsultfirma - så kvarstår likväl mitt ansvar att vi kan leverera Linux-mjukvara - trots att jag inte har ansvar för personalen som gör det och exakt hur det går till.

Då har jag kravställt vad vi behöver kunna leverera, avtalar med min motpart och får stå för det. Mitt ansvar kvarstår. Uteblir en bra leverans av Linux-mjukvara till kund, är det helt mitt ansvar. Jag gjorde beställningen och inköpet och resultatet blev inte tillräckligt bra.

Att tro att man undviker problemet genom att man ska göra det själv är som att stoppa huvudet i sanden. Och vi VET att det funkar ganska kasst. Vi har stor erfarenhet från att driva kommunal verksamhet med monopol i Sverige.

Fast det är rätt stor skillnad. Om din linux beställning inte funkar har du stöd i lag att få igen pengarna. Om John Bauer inte levererar utbildning så får enligt lag se till att fixa det John Bauer inte gjorde.

Om Attendo inte levelerar vård så får beställaren likväl utföra tjänsten.

Det är lite som att om du gick till din SAAB-säljare och beställde en 9-3 Areo, så måste kommunen bygga en åt dig. I rätt färg och med rätt extrautrustning
 
Sv: Nya A-kasse regler

Fast det är rätt stor skillnad. Om din linux beställning inte funkar har du stöd i lag att få igen pengarna. Om John Bauer inte levererar utbildning så får enligt lag se till att fixa det John Bauer inte gjorde.

Om Attendo inte levelerar vård så får beställaren likväl utföra tjänsten.

Det är lite som att om du gick till din SAAB-säljare och beställde en 9-3 Areo, så måste kommunen bygga en åt dig. I rätt färg och med rätt extrautrustning

Nej, om min beställning var otydlig får jag stå mitt kast. Vara av med pengarna utan vettig leverans. Antingen blir jag då av med jobbet eller lär mig att köpa in bättre nästa gång.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Nej, om min beställning var otydlig får jag stå mitt kast. Vara av med pengarna utan vettig leverans. Antingen blir jag då av med jobbet eller lär mig att köpa in bättre nästa gång.

okej...

så här då, normalt sett är det hyffat lätt att se om en dataystem funkar eller inte. Tyvärr brukar inte nöjdhetsfakton av användarna vara en av parametrarna, men när IT avdelningarna är överens så är affären i hamn?

När en privatskola säger att de vill starta så är upphandlingen tvärt om. Dvs att kommunen måste bevisa att det inte finns något behov och privatskolan har inga krav alls.

Den behöver inte ens lyckas med att utbilda eleverna. Den kan lägga ner mitt i utbildningen och skicka tillbaka ansvaret till kommunen.

Och skratta hela vägen till banken.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 687
Skola & Jobb Något konstig rubrik kanske... I mina arbetsuppgifter ingår en viss del där jag ska vara behjälplig till utomstående när dom är hos...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: Avalbane
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 174
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp