Nya A-kasse regler

Sv: Nya A-kasse regler

Tack vare LOV så är valfriheten en illusion - för med äkta valfrihet så ska det stå mig fritt att behålla min kommunala vård och omsorg.

Vidare så har de anställda inom privat hemtjänst sämre arbetsmiljö, personal i de privata apoteken får inte fortbildning, lärare i privata skolor känner sig manade att ge för höga betyg - listan kan göras längre.

Ska dessa saker rättas till genom kontraktsutformning så kommer detta att ta i anspråk en ofantlig stab av jurister och ekonomer bara för utformandet av själva kontrakten, sedan tillkommer än otrolig massa människor för att kontrollera att kontrakten faktiskt följs.

Då är det billigare och enklare att helt enkelt begränsa eller rentav förbjuda vinstuttag inom vård och omsorg - då blir det endast de som verkligen vill bedriva en bra verksamhet som blir kvar och alla incitament för att "fuska" försvinner.

Det var ett intressant experiment med alla dessa privatiseringar, men nu vet vi med all önskvärd tydlighet att ingenting blev bättre så då kan vi vända blad och istället göra något konstruktivt.

det är väl tur att vi inte har verklig valfrihet, då skulle nog många välja att inte dela med sig till mindre bemedlades vård o omsorg via skattsedeln....;)
 
Sv: Nya A-kasse regler

Nej, på de som fått för sig att det är bättre och billigare med privat. Nu när det visar sig att det är dyrare och sämre skyller man på upphandlingen. Det vore rimligare att säga att det var dumt och korkat från början.
när en kommun gör en upphandling så specar man vad upphandlingen gäller och om det funkar som i det privata så ser man till an anbuden innehåller det specade + att vinnande anbudsgivare uppfyller avtalen. vilket man tydligen inte gör inom det offentliga
 
Sv: Nya A-kasse regler

Vem har betalat Alliansens alla reklamjippon ?

Det är fan skamligt att svenska politiker inte måste redogöra var dom får sina pengar ifrån, för som vanligt gäller tumregeln "följ pengarna".

du har rätt. offentlighet åt alla bidragsgivare
+
ta bort allt statligt partistöd.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Det går ju inte, det vore att erkänna att reaganism och thatcherism och nyliberalism inte kommer att fungera som den nya världsordningen som ska frälsa alla !

Det är fascinerande att det som regel är högerfolk som beskyller vänstersympatisörer att klänga sig fast vid gamla ideer som inte har fungerat... Medan i själva verket så är det få som så fanatiskt håller fast vid rena dogmer och gamla slagord som nyliberalerna, socialister brukar vara lite mer pragmatiska och acceptera mer av gråzoner, helt enkelt mer för realpolitiska medelvägar.

som att förbjuda vinster inom vården då?

undrar vad grannen ska göra då?
han har ju snöröjningen uppe vid länets största sjukhus.
han kan ju inte fortsätta med det, om han inte får göra vinst på jobbet.
vinst är väl en netto efter det att kostnaderna för jobbet är avdraget?

vad kostar det att jobba som sjuksköterska?
och hur mycket mer än det beloppet får personen ut i vinst, varje gång lönen kommer:D

de gamla dogmerna är förlegade...
 
Sv: Nya A-kasse regler

när en kommun gör en upphandling så specar man vad upphandlingen gäller och om det funkar som i det privata så ser man till an anbuden innehåller det specade + att vinnande anbudsgivare uppfyller avtalen. vilket man tydligen inte gör inom det offentliga

Kan man inte skilja en privat upphandling från en offentlig... tja då är det lite meningslöst att diskutera. Men du kan ju läsa det här så länge från Jonas Sjöstedts blogg.

Än en gång ang. vinster i välfärden, en majoritet av Sveriges befolkning förutom Annie Lööf och några till förstår skillnaden mellan att bygga en skola och att driva den.
Kan inte du eller någon annan ”tydligt” förklara de väsentliga skillnader vad gäller beställning,leverans, betalning och kvalitetskrav vad som vid gäller byggande och drift (artikel, Almedalen eller på annat lämligt tillfälle).
Vid byggande är ju beställaren, betalaren samma juridiska person, Skanska kan
ju inte besluta om att bygga en skola och skicka räkningen till kommunen som en friskola kan göra.
Vid byggen gäller betalningsplan med betalningen efter utförd och godkänd
arbete, vid drift av en friskola utgår förskottsbetalning om skolan lyckas värva elever.
Vid byggen gäller garantier i flera steg steg, ända upp till 10:år, även finansiell garanti kan krävas, i en skola behöver inte skolan ställa några som helst garantier, möjligen kan det komma ett påpekande från skolverket, om någon anmäler skolan. Skolverket brukar också vara nöjd om skolan lovar bot och bättring.
Byggfirman måste också visa att de har personella och materiella resurser att
bygga, för friskolan gäller det endast lova att de ska uppnå vissa mål, hur det görs är upp tll skolan.

Nu när debatten om problemet med vinster i välfärden går at rätt håll, då tror
jag att det behövs än tydligare förklaringar om varför det är olämpligt, så att inte pendeln slår åt andra hållet igen.
 
Sv: Nya A-kasse regler

när en kommun gör en upphandling så specar man vad upphandlingen gäller och om det funkar som i det privata så ser man till an anbuden innehåller det specade + att vinnande anbudsgivare uppfyller avtalen. vilket man tydligen inte gör inom det offentliga

Problematiken med LOU är något mer komplex än så...

Sen undrar jag hur många privata bolags upphandlingar i kommunstorlek du har insyn i? Din kunskap om hur privata bolag jobbar med uppföljning, vad grundar sig den i?
 
Sv: Nya A-kasse regler

Ska dessa saker rättas till genom kontraktsutformning så kommer detta att ta i anspråk en ofantlig stab av jurister och ekonomer bara för utformandet av själva kontrakten, sedan tillkommer än otrolig massa människor för att kontrollera att kontrakten faktiskt följs.

Då är det billigare och enklare att helt enkelt begränsa eller rentav förbjuda vinstuttag inom vård och omsorg - då blir det endast de som verkligen vill bedriva en bra verksamhet som blir kvar och alla incitament för att "fuska" försvinner.

Då får vi bara verksamheter som är precis som de kommunala; tröga, ineffektiva och resursslukande. Som vi har haft det förr.

Problemet du beskriver är att dessa "kontrakt" eller kravställningar MÅSTE till oavsett om utföraren är privat eller kommunal eller något annat. Det är enda lösningen helt oavsett tillåtet vinstsyfte.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Det var ett intressant experiment med alla dessa privatiseringar, men nu vet vi med all önskvärd tydlighet att ingenting blev bättre så då kan vi vända blad och istället göra något konstruktivt.


Oj, du är verkligen aningslös när du beskriver tillståndet i de kommunala verksamheterna innan vi fick en mer konstruktiv politik där man är ute efter mer effektiva verksamheter oavsett bolagsform. Nu vet vi att det faktiskt går att skapa valfrihet, hög kvalitet och en press på de kommunala utförarna att prestera bättre. Det borde alla ha blivit övertygade om. Sedan finns det både privata och kommunala utförare som vare sig levererar kvalitet eller effektivitet med våra pengar.

Med tanke på vår historik inom de flesta offentliga branscher är extremt ineffektiva kommunala utförare i stark majoritet där - men det gör ju inget för de tar ju i alla fall inte ut vinst ???

Det gäller att rikta in sig på vad som är viktigt.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Problematiken med LOU är något mer komplex än så...

Sen undrar jag hur många privata bolags upphandlingar i kommunstorlek du har insyn i? Din kunskap om hur privata bolag jobbar med uppföljning, vad grundar sig den i?

1 Kommunala upphandlingar går ju att i efterhand kontrollera
2 En gammal sanning är ju att folk är noggrannare med sina egna pengar...än med andras.

3 I o m att jag ibland gör jobb dels åt kommun och dels åt entreprenörer så ser jag ju vad som görs och hur det görs.

Jag säger inte att all privat verksamhet är bättre än motsvarande kommunala, men heller inte gömmer jag huvudet i sanden och hävdar att all offentlig verksamhet är bättre än motsvarande privat.

Därför krävs duktiga upphandlare som efter upphandling även gör de nödvändiga uppföljningarna.

Må den som levererar den efterfrågande nivån på ex omsorgen till lägst pris få jobbet. Oavsett vem man är.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Här har vi ett frapperande exempel på hur beställaren misslyckats med att skapa en kravställning, vilka konsekvenser det haft och lite uppslag till kravställningsförbättringar.

Man ska se problemen för vad de är och inte sitta med sina röda glasögon och bli upprörd över vinster i välfärden.

En lika illa utförd kravställning på en kommunal skola ger samma resultat. Pengarna är borta och leveransen för dålig. Enda skillnaden är att pengarna är lite mer magiskt borta i budgethål och taskig ekonomistyrning och det inte går att peka ut ett enskilt bolag som gjort vinst.

Det finns en skillnad; kommunerna har varit mer vana vid att ställa krav på skolor där man själva står för organisationen. Det är en utbildningsfråga och tidsfråga innan det blir minst lika bra för externa utförare.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Kan man inte skilja en privat upphandling från en offentlig... tja då är det lite meningslöst att diskutera. Men du kan ju läsa det här så länge från Jonas Sjöstedts blogg.

Än en gång ang. vinster i välfärden, en majoritet av Sveriges befolkning förutom Annie Lööf och några till förstår skillnaden mellan att bygga en skola och att driva den.
Kan inte du eller någon annan ”tydligt” förklara de väsentliga skillnader vad gäller beställning,leverans, betalning och kvalitetskrav vad som vid gäller byggande och drift (artikel, Almedalen eller på annat lämligt tillfälle).
Vid byggande är ju beställaren, betalaren samma juridiska person, Skanska kan
ju inte besluta om att bygga en skola och skicka räkningen till kommunen som en friskola kan göra.
Vid byggen gäller betalningsplan med betalningen efter utförd och godkänd
arbete, vid drift av en friskola utgår förskottsbetalning om skolan lyckas värva elever.
Vid byggen gäller garantier i flera steg steg, ända upp till 10:år, även finansiell garanti kan krävas, i en skola behöver inte skolan ställa några som helst garantier, möjligen kan det komma ett påpekande från skolverket, om någon anmäler skolan. Skolverket brukar också vara nöjd om skolan lovar bot och bättring.
Byggfirman måste också visa att de har personella och materiella resurser att
bygga, för friskolan gäller det endast lova att de ska uppnå vissa mål, hur det görs är upp tll skolan.

Nu när debatten om problemet med vinster i välfärden går at rätt håll, då tror
jag att det behövs än tydligare förklaringar om varför det är olämpligt, så att inte pendeln slår åt andra hållet igen.

Ja, vad är det i sak som skilljer en privat upphandling från en ex kommunal?

Om jag beställer snöröjning så beställer jag dels en jourhållning och dels en faktisk körning baserad på mängden snö som kommer + att den ska vara röjd senast ett visst antal timmar från det att den mängden fallit.

Exakt samma villkor har kommunen o även vägverket.

Så vad är då skillnaden mellan en upphandlig från kommunen och en från mig :D

samma sak gäller väl upphandlig till ett vårdboende.
då antal platser, standard o service specas. där ska ju ingå antal personal/ boende..

du menar alltså att jag kan bygga en förskola och sedan skicka fakturan till kommunen?
kan det kan jag väl,men har jag ngt för det?
 
Senast ändrad:
Sv: Nya A-kasse regler

1 Kommunala upphandlingar går ju att i efterhand kontrollera
2 En gammal sanning är ju att folk är noggrannare med sina egna pengar...än med andras.

3 I o m att jag ibland gör jobb dels åt kommun och dels åt entreprenörer så ser jag ju vad som görs och hur det görs.

Jag säger inte att all privat verksamhet är bättre än motsvarande kommunala, men heller inte gömmer jag huvudet i sanden och hävdar att all offentlig verksamhet är bättre än motsvarande privat.

Därför krävs duktiga upphandlare som efter upphandling även gör de nödvändiga uppföljningarna.

Må den som levererar den efterfrågande nivån på ex omsorgen till lägst pris få jobbet. Oavsett vem man är.

Du har med andra ord ingen egentlig insyn i hur medelstora och stora företag utför och följer upp sina upphandlingar

Du är inte heller så pass insatt i LOU att du ser problematiken med just "lägst pris"
 
Sv: Nya A-kasse regler

Du har med andra ord ingen egentlig insyn i hur medelstora och stora företag utför och följer upp sina upphandlingar

Du är inte heller så pass insatt i LOU att du ser problematiken med just "lägst pris"

:D
Är något som jag skrev felaktigt?

Ta gärna upp det då.

och visa gärna på (med källa) vad som är fel

:D

lägst pris är en av de kriterier man kan ställa som anbudsinhämtare. andra är bla.
kvalitet, kontinuitet, finansiella säkerheter. Allt detta ska kollas och som en välbetald och välutbildad inköpare ska göra och som amatörerna som är folkvalda medelst blåslampor under häcken på nämnda tjänsteman ska se till att han utför.

Nej jag har inte upphandlat åt vare sig kommuner och stora företag, däremot har jag både lämnat och vunnit anbud hos båda dessa aktörer. Så både anbudsgivandet och deras efterkontroll känner jag till.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya A-kasse regler

Ursprungligen postat av landsbygdsbo Visa inlägg
när en kommun gör en upphandling så specar man vad upphandlingen gäller och om det funkar som i det privata så ser man till an anbuden innehåller det specade + att vinnande anbudsgivare uppfyller avtalen. vilket man tydligen inte gör inom det offentliga


Problematiken med LOU är något mer komplex än så...

Sen undrar jag hur många privata bolags upphandlingar i kommunstorlek du har insyn i? Din kunskap om hur privata bolag jobbar med uppföljning, vad grundar sig den i?

1 Kommunala upphandlingar går ju att i efterhand kontrollera
2 En gammal sanning är ju att folk är noggrannare med sina egna pengar...än med andras.

3 I o m att jag ibland gör jobb dels åt kommun och dels åt entreprenörer så ser jag ju vad som görs och hur det görs.

Jag säger inte att all privat verksamhet är bättre än motsvarande kommunala, men heller inte gömmer jag huvudet i sanden och hävdar att all offentlig verksamhet är bättre än motsvarande privat.

Därför krävs duktiga upphandlare som efter upphandling även gör de nödvändiga uppföljningarna.

Må den som levererar den efterfrågande nivån på ex omsorgen till lägst pris få jobbet. Oavsett vem man är.

Du har med andra ord ingen egentlig insyn i hur medelstora och stora företag utför och följer upp sina upphandlingar

Du är inte heller så pass insatt i LOU att du ser problematiken med just "lägst pris"

:D
Är något som jag skrev felaktigt?

Ta gärna upp det då.

och visa gärna på (med källa) vad som är fel

:D

lägst pris är en av de kriterier man kan ställa som anbudsinhämtare. andra är bla.
kvalitet, kontinuitet, finansiella säkerheter. Allt detta ska kollas och som en välbetald och välutbildad inköpare ska göra och som amatörerna som är folkvalda medelst blåslampor under häcken på nämnda tjänsteman ska se till att han utför.

Nej jag har inte upphandlat åt vare sig kommuner och stora företag, däremot har jag både lämnat och vunnit anbud hos båda dessa aktörer. Så både anbudsgivandet och deras efterkontroll känner jag till.


Du hävdade att uppföljning av avtalsefterlevnad sker i privat sektor men ej i det offentliga- direkt felaktigt.

Du menade att eftersom offentliga upphandlingar är just offentliga kan man lätt se om uppföljning skett- även detta är felaktigt. Kan nog säga på rak arm att det inte finns en upphandling där uppföljning inte finns med som en paragraf, vare sig offentlig eller privat. Att detta sen genomförs korrekt eller att ev. brister kan upptäckas genom denna uppföljning är svårare.

Att hävda att en inköpare i privat sektor känner större ansvar för verksamhetens finanser är även detta felaktigt.

Problemet med all upphandling är att upphandlare, kravställare, sakägare och ledning inte alltid (läs oftast) inte har samma syn på vad som är viktigt.

Det som komplicerar offentlig upphandling ytterligare är just "lägsta priset" Man har inget val, har anbudsgivaren uppfyllt skall-kraven och lämnat lägsta pris så är upphandlande aktör tvungen att välja den leverantören. Det är oerhört vanligt med "prisdumpningar" för att vinna upphandlingen. Det man förlorar i intäkt på affären måste man ta igen någon stans. Det man kan göra är att avbryta och göra om upphandlingen. Det gäller alltså att skriva en så pass detaljerad kravspec att "återvinning av blöjor" blir omöjlig för leverantören, vilket man iof lätt förstår att man inte i sin vildaste fantasi trodde kunde ske.....
 
Sv: Nya A-kasse regler

Du hävdade att uppföljning av avtalsefterlevnad sker i privat sektor men ej i det offentliga- direkt felaktigt.Sorry, vad jag hävad är att den offentliga sektorn är dålig på att följa upp. och konstatwerar att folk är nogrannare med sina egna pengar än andras

Du menade att eftersom offentliga upphandlingar är just offentliga kan man lätt se om uppföljning skett- även detta är felaktigt. Kan nog säga på rak arm att det inte finns en upphandling där uppföljning inte finns med som en paragraf, vare sig offentlig eller privat. Att detta sen genomförs korrekt eller att ev. brister kan upptäckas genom denna uppföljning är svårare.jag menar att det inte är någon skillnad mellan att kolla upp en privat upphandling jämfört med ex . en liknande kommunal

Att hävda att en inköpare i privat sektor känner större ansvar för verksamhetens finanser är även detta felaktigt.Så, i många fall där ett företag köper in så är inköparen direkt involverad i ägandet o driften av företaget i fråga = alltså ett i eget intresse större ansvar

Problemet med all upphandling är att upphandlare, kravställare, sakägare och ledning inte alltid (läs oftast) inte har samma syn på vad som är viktigt.visst, och det är ju därför våra politiker ska piskas att jaga sina uppköpare med blåslampa

Det som komplicerar offentlig upphandling ytterligare är just "lägsta priset" Man har inget val, har anbudsgivaren uppfyllt skall-kraven och lämnat lägsta pris så är upphandlande aktör tvungen att välja den leverantören.
där kommer ju följdkraven på kvalitet o kontinuitet in, annars är det ju som det ska. Det är oerhört vanligt med "prisdumpningar" för att vinna upphandlingen. Det man förlorar i intäkt på affären måste man ta igen någon stans. Det man kan göra är att avbryta och göra om upphandlingen.om jag har ett kontrakt i handen, påskrivet och klart, gällande ett år så skulle motparten bara få ett vänligt leende av mig om han vill omförhandla Det gäller alltså att skriva en så pass detaljerad kravspec att "återvinning av blöjor" blir omöjlig för leverantören, vilket man iof lätt förstår att man inte i sin vildaste fantasi trodde kunde ske....
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jag har ingen större insikt i den kommunala verksamheten - men jag har under åren haft hyffsat god insyn i statliga verk och i tillverkningsindustri.

Om man jämför statliga verk med privatägd tillverkningsindustri... Ta da, ingen större kvalitativ skillnad :D När jag jämför mina erfarenheter av statliga verk med tillverkningsindustrin så ser jag ju att det är ännu en myt att verksamheten skulle automatiskt vara bättre skött bara för att det är privatägt.

Men som sagt var så kan jag bara jämföra stat mot privat då jag inte har haft den insynen i kommun/er.
 
Sv: Nya A-kasse regler

du hävdade att uppföljning av avtalsefterlevnad sker i privat sektor men ej i det offentliga- direkt felaktigt.sorry, vad jag hävad är att den offentliga sektorn är dålig på att följa upp. Och konstatwerar att folk är nogrannare med sina egna pengar än andras

du tog med privat sektor i motsats till offentlig, jag hävdar att det är lika illa eller lika bra över allt

du menade att eftersom offentliga upphandlingar är just offentliga kan man lätt se om uppföljning skett- även detta är felaktigt. Kan nog säga på rak arm att det inte finns en upphandling där uppföljning inte finns med som en paragraf, vare sig offentlig eller privat. Att detta sen genomförs korrekt eller att ev. Brister kan upptäckas genom denna uppföljning är svårare.jag menar att det inte är någon skillnad mellan att kolla upp en privat upphandling jämfört med ex . En liknande kommunal
en icke offentlig upphandling är just det....icke offentlig.

att hävda att en inköpare i privat sektor känner större ansvar för verksamhetens finanser är även detta felaktigt.så, i många fall där ett företag köper in så är inköparen direkt involverad i ägandet o driften av företaget i fråga = alltså ett i eget intresse större ansvar

att ta upp så pass små bolag i detta sammanhang är ju knappast relevant

problemet med all upphandling är att upphandlare, kravställare, sakägare och ledning inte alltid (läs oftast) inte har samma syn på vad som är viktigt.visst, och det är ju därför våra politiker ska piskas att jaga sina uppköpare med blåslampa

upphandlaren är ansvarig för upphandlingen och upprättande av avtal, inte nödvändigtvis uppföljningen av avtalet och är sällan ute i den dagliga verksamheten. Men jag håller med dig i sak.

det som komplicerar offentlig upphandling ytterligare är just "lägsta priset" man har inget val, har anbudsgivaren uppfyllt skall-kraven och lämnat lägsta pris så är upphandlande aktör tvungen att välja den leverantören.
där kommer ju följdkraven på kvalitet o kontinuitet in, annars är det ju som det ska.

krav på kvalité och kontinuitet är verkligen ingen garanti, det är ofta skall-skarv.

det är oerhört vanligt med "prisdumpningar" för att vinna upphandlingen. Det man förlorar i intäkt på affären måste man ta igen någon stans. Det man kan göra är att avbryta och göra om upphandlingen.om jag har ett kontrakt i handen, påskrivet och klart, gällande ett år så skulle motparten bara få ett vänligt leende av mig om han vill omförhandla

jag märker att du inte har begreppen klart för dig.....upphandling är den process som leder fram till tecknande av avtal. Det kan även löna sig att köpa ut avtalet, när det kommer till snöröj ( som jag gissar är den kategori du ev figurerar i) finns det ju inga garanterade volymer tex.

det gäller alltså att skriva en så pass detaljerad kravspec att "återvinning av blöjor" blir omöjlig för leverantören, vilket man iof lätt förstår att man inte i sin vildaste fantasi trodde kunde ske....

101010101010
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jag påstår inte heller att det är omöjligt att bedriva bra verksamhet i annat än vinstdrivande aktiebolag.

Närvaron av olika driftsformer i en bransch har en stor positiv effekt för utvecklingen av olika nya former, metoder och kunskaper. Det betyder inte att alla ska ha samma sätt - mångfald gynnar utveckling - precis som på andra områden.

Det största problemet med den röda fanan är att man missar målet, med hästlängder och snarast gör självmål eftersom man nöjer sig med att man inte ska göra vinst - då är allt bra. Det är ändå kravställningen från beställaren som är det viktigaste, helt oavsett driftsform. Så länge den inte är på plats - får vi inte en bra verksamhet oavsett driftsformer.

Men det är inte lika populistiskt att driva den viktiga frågan - lockar inte lika många väljare. Bättre att hissa röda fanan och bortse från verkligheten.

Förtydligande: Under röda fanan står just nu bara Jonas Sjöstedt och hans vänster. (s) har en mer förvirrad inställning, men dess partiledare vet vad man talar om. Bara han får för partiet....
 
Senast ändrad:
Sv: Nya A-kasse regler

Jag påstår inte heller att det är omöjligt att bedriva bra verksamhet i annat än vinstdrivande aktiebolag.

Närvaron av olika driftsformer i en bransch har en stor positiv effekt för utvecklingen av olika nya former, metoder och kunskaper. Det betyder inte att alla ska ha samma sätt - mångfald gynnar utveckling - precis som på andra områden.

Det största problemet med den röda fanan är att man missar målet, med hästlängder och snarast gör självmål eftersom man nöjer sig med att man inte ska göra vinst - då är allt bra. Det är ändå kravställningen från beställaren som är det viktigaste, helt oavsett driftsform. Så länge den inte är på plats - får vi inte en bra verksamhet oavsett driftsformer.

Men det är inte lika populistiskt att driva den viktiga frågan - lockar inte lika många väljare. Bättre att hissa röda fanan och bortse från verkligheten.

Förtydligande: Under röda fanan står just nu bara Jonas Sjöstedt och hans vänster. (s) har en mer förvirrad inställning, men dess partiledare vet vad man talar om. Bara han får för partiet....

Problemet är väl att många vill tillbaka till den skyddade verkstaden vi hade efter kriget. Då centern o sossarna gick hand i hand i sitt reformarbete och den internationella marknaden för våra varor låg vidöppen.

Och att dessa är så naiva att de inte inser att befinner oss på ett helt annat spelfält med helt andra regler idag.

Vi måste kräva att våra dvs de offentliga uppköparna gör sitt jobb= Tar in offerter, väljer och inte minst följer upp.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 687
Skola & Jobb Något konstig rubrik kanske... I mina arbetsuppgifter ingår en viss del där jag ska vara behjälplig till utomstående när dom är hos...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: Avalbane
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 174
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Mat till (små)barn
  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp