Mat till (små)barn

Midsommarblomster

Trådstartare
Jag försöker hitta recept på mat som barnen gillar. Sonen kastar det mesta på golvet och dottern äter nog som de flesta snart 3-åringar - väldigt varierat. Favorit är makaroner och köttbullar, stuvade eller vanliga. Eller tortellini.

Den här veckan tänkte jag testa tjockpannkaka med bacon, pasta med ost- och skinksås och ärtor och tomatsoppa med makaroner. Såg också ett recept på varma ost- och skinkklämmor till mellis eller snabb middag som vore kul att testa.

Vad har era barn för favoriträtter? Har ni några smarta grönsakstips?
 
Min sons favorit är fiskpinnar med potatismos, gröna ärtor och majonäs.

Omelett i micro går alltid hem, likaså leverpastej och blodpudding.

Jag är själv uppväxt med att få grönsaker till "förrätt" och försöker implementera det här hemma också.
Låt barnen välja själva i affären och pröva tillsammans hemma.
Går kanske att göra en lek av det, typ affär eller någon provsmakningsgrej med blindtest, smaka och gissa typ. Det kan vara en skål ärtor, stavade grönsaker med dip, melon, klyftor av apelsiner eller äpplen etc.
 
Mina älskar råa grönsaker, inte tillagade. Frysta ärtor (ok de är väl förvällda då), majs, paprika, tomat, gurka, morötter. Är de hungriga brukar jag slänga fram en tallrik grönsaker medan jag lagar mat.

Vegonuggets och sötpotatispommes brukar jag köra som vego-alternativ, eller taco med vegofärs.
Tacos är en favorit hos dom här, likaså makaroner och korv/köttbullar.
Röror går inte alls, utan jag får servera sås på sidan tex (eller ta undan åt dom innan jag gör röra). Tror dom vill se vad dom äter.
Dom är 6 år och 4 år. Den äldsta har börjat smaka mer på sistone medan 4-åringen är tvärt nej på det mesta nya tyvärr. Hon stod dock och käkade ris med rödcurry kokosmjölk från thaimaten häromdagen, det var roligt äta med pinnar tyckte hon :D.
 
Vi har typ det som är listade nedan på repeat för tillfället 🙈

Pasta och köttfärssås, med massa riven parmesan

Indisk gryta, butter chicken (vi gör det med lamm) med nan bröd och ris

Fiskpinnar med potatis, broccoli lr gröna ärtor

Hemmagjorda chicken nuggets

Potatisplättar med lingon

Köttbullar med brunsås, broccoli och potatis

Hamburgare

Tacos

Fajitas med kyckling

Wook med fläskkött, nudlar, grönsaker och hoosin sås

Grekiska köttbullar i pitabröd

Fiskekakor (norskt)


Brukar skära upp lite råa grönsaker och ha på matbordet med, så kan alla plocka det dom känner för. Råa och steamade grönsaker uppskattas mer än annat ☺️
 
Bästa grönsakstipset är nog mixade soppor.
Linssoppa med lök, morot, potatis, krossade tomater och linser.
Fräser grönsaker/rotsaker med tomatpure. I med vatten, krossade tomater och buljongtärning eller fond.
Koka mjukt. Skicka i linser. Koka lite till.

Mixa. I med lite grädde. Ät med varm ostmacka och creme fraiche i soppan.
 
Vår treåring gillar att doppa saker i sås, så allt som hon ser lite tveksam ut säger vi till henne att ”du kan ju doppa!” så blir det mycket roligare 😆

Vi erbjuder alltid grönsaker på tallriken och gör ingen grej av det, då äter hon oftast av allt på tallriken.

Hittills äter hon det mesta, pasta och köttbullar är favoriten här med men hon äter det vi lagar.

Några favoriter:
Kycklinglasagne
Köttfärssås med röda linser och morot i
Morot och halloumibiffar med klyftpotatis och kall sås
Ris med egentligen vad som helst till, ofta kycklingfilé, grönsaker och återigen nån kall sås
Korv stroganoff med ris
Pyttipanna med ägg
Pannbiffar eller köttbullar med gräddsås, potatis och ärtor
Panerad fisk med remoulad och potatis och ärtor (ärtor känns återkommande…)
Olika typer av krämig pasta med kyckling, två favoriter är med lök och svamp eller spenat, vitlök och soltorkad tomat
”Medelhavs”paj med fetaost, spenat, paprika, lök och oliver, tzatziki till
 
Vi har typ det som är listade nedan på repeat för tillfället 🙈

Pasta och köttfärssås, med massa riven parmesan

Indisk gryta, butter chicken (vi gör det med lamm) med nan bröd och ris

Fiskpinnar med potatis, broccoli lr gröna ärtor

Hemmagjorda chicken nuggets

Potatisplättar med lingon

Köttbullar med brunsås, broccoli och potatis

Hamburgare

Tacos

Fajitas med kyckling

Wook med fläskkött, nudlar, grönsaker och hoosin sås

Grekiska köttbullar i pitabröd

Fiskekakor (norskt)


Brukar skära upp lite råa grönsaker och ha på matbordet med, så kan alla plocka det dom känner för. Råa och steamade grönsaker uppskattas mer än annat ☺️
Vad är grekiska köttbullar? :)
 
Vad är grekiska köttbullar? :)
Typ lite medelhavs inspirerat, jag har hittat olika recept och modifierat efter vår familj ☺️, jag brukar göra dom på lammfärs och ha i,

ägg
persilja
oregano
mynta
Finrivet citronskal
Salt & peppar

Serveras med skivad gurka, rödlök, pitabröd och om jag orkar tzatziki och klyftpotatis, ibland fetaost med. Barnen äter mest kött, gurka och pitabröd 😄
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 469
Senast: Amk
·
Övr. Barn Ja, vad brukar ni laga för middagar hemma? Varför jag undrar är för att själv är jag sådan att jag vill ha varierande mat hemma och det...
2
Svar
37
· Visningar
3 808
Senast: Mabuse
·
P
Småbarn Dottern som nu är 15 månader ratar mat med bitar till lunch och middag. Vi har försökt med matburkar och egen lagad mat, med sås och...
Svar
9
· Visningar
987
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp