Nya A-kasse regler

Sv: Nya A-kasse regler

Det där är så intressant - även om det nu blir en utvikning - priset på boende jämfört med årslönen!

Ett mått som används allt för lite :)

Som sagts i någon gammal tråd, man vill inte ha för stora klasskillnader, då detta får så många negativa konsekvenser för samhället i stort. I England gjordes under 80-talet undersökningar på detta, som en konsekvens av att Thatcher gjorde det som sittande regering gör/försöker göra idag, dvs försämrade arbetslöshetsunderstödet drastiskt.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Fast numer i globaliseringens tecken vet man knappt vilken bank som i praktiken äger ens bostad....

Med lagom stora klyftor ökar medelklassen i storlek och vi får ett driv mot att matcha in sig mot efterfrågan. Framförallt gäller det att premiera dem som faktiskt klarar sin egen försörjning - skapa motivation att ta sig dit för dem som kan, för att vi ska ha råd att ta hand om dem som inte kan det till 100%.

Jobbskatteavdragen har varit utmärkta i så motto att de har ökat medelklassens storlek. Numer utgörs nästan medelklassen av alla som har ett heltidsarbete med schyssta villkor.

När det gäller usla villkor har facket ett ganska stort ansvar som vägrar att gå med på frågan om lagstadgade minimilöner.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jag tror att vi är ganska överens vad gäller fas-3 och dess effekter, dvs noll.

De jag träffat som varit inne i fas-3 har alla velat ha utbildningsinsatser men arbetsförmedlingen vägrar!

Jag lever ju i den tron att utbildning aldrig är bortkastat, även om varje enskild individ kanske inte just för stunden är sugen på att utbilda sig - men då är det moroten igen - vad det kan leda till :) och där som Du sagt, vara tydlig, utbilda Dig inom det och det och det leder till en ingångslön på x kronor, en löneutveckling över tid på y kronor. Ett annat yrke något annat. Sedan är ju inte folk maskiner utan måste ändå få välja, men samtidigt inse att man har ett stort ansvar själv för sin försörjning. Långsiktighet verkar väl dock inte prägla dagens liv.

Coacher tycker jag är helt patetiskt, bara ett sätt att slänga pengarna i sjön, hade varit betydligt bättre om utbildningsinsatser köpts för dessa pengar i stället för att ge dem till privata företag som ser en ny inkomstbringande nisch! En blind leder en blind!!!

In i meningsfulla åtgärder med ett långsiktigt syfte, skapa mening - hur svårt kan det vara ;)

Jobbskatteavdragen har väl inte ökat medelklassens storlek? Däremot ökat köpkraften hos vissa grupper som driver upp/håller uppe efterfrågan och som också gör det möjligt att skuldsätta sig ytterligare just för att den disponibla inkomsten ökat.

Och jobbskatteavdraget är väl finansierat på något sätt? Genom försämrad vård? Försämrade möjligheter för arbetslösa att få utbildning?
Är inte så insatt i statsbudgeten, men någon annan kanske har svaren ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Nya A-kasse regler

Kom på en liknelse apropå a-kassa, coacher m m:


Om jag inte kan simma och kommer ut på djupt vatten så är jag knappast betjänt av att någon står och ropar till mig att simma, simma - jag kan inte detta alltså kommer jag att drunkna om jag inte får hjälp!

Om jag har en flytväst (a-kassan) så kommer jag ändå inte att kunna ta mig in till land, eftersom jag fortfarande inte kan simma, men jag kan i alla fall hålla mig flytande och får tid på mig.

Om man nu försämrar mina möjligheter, så att flytvästen inte är helt uppblåst, alternativt någon tvingar mig att hela tiden bevisa att flytvästen har luft - så är jag fortfarande inte betjänt av detta.

Jag behöver ha någon-/t som kan rädda mig, bokstavligen!

Det bästa hade förstås varit om jag redan från början kunnat simma :) , det näst bästa är att så fort någon ser att jag är på väg mot vattnet - sätter mig i simskola och lär mig simma.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jobbskatteavdraget kommer tillbaka i form av en starkare konsumtion. Behövs inte finansieras alls, så som skattetrycket såg ut innan alliansregeringen tillträdde - fanns liksom mycket utrymme att ta av.

Att bara fortsätta är dock inte samma framgångsmodell.

Coacher är inte alls patetiskt, säkert runt 20% av de arbetssökande är i högsta grad i behov av motivation. Fast som generell åtgärd åt alla är det ganska konstigt, det kan jag hålla med om.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Nej, men coachen ropar snarare "veva med armarna, trampa med fötterna" och se du kan överleva.

Du verkar se individen som något slags kolli som hamnat i vattnet och är helt villrådig, som knappt vet om denne vill ta sig till land eller inte. Den är svårhjälpt, men socialen står där och drar dig in till land ändå. Så bra fungerar Sverige.

När du sedan är uppdragen så vägrar du att gå i simskola - spelar ingen roll. Jag får ju hjälp ändå av a-kassan på dräglig nivå
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jobbskatteavdragen har sällat nästan alla med heltidsarbete till medelklassen och sett till att nästan alla som inte kan försörja sig själva hamnar längre ned. Min uppfattning är att medelklassen därmed ökat i omfattning.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Nej knappast som ett kolli :) men man läser ju in det man vill läsa in.

Och jag håller heller inte med om Din tolkning av coachens medverkan och dess effekter, framför allt inte effekterna!

Och jag tror inte heller någon som hållit på att drunkna vägrar gå i simskola, möjligtvis vägrar den personen komma i närheten av vatten igen, till varje pris.

Jag vete sjutton om jag anser att det är arbetsförmedlingens uppgift att motivera människor, läs nu detta rätt. Dess uppdrag är att förmedla arbete mellan efterfrågan och utbud av arbetskraft, helt enkelt matcha samt gissar jag hjälpa arbetssökande till att bli mer attraktiva på arbetsmarknaden (men den senare delen kanske har tagits bort från uppdraget?).

De coacher jag hört talas om är ett skämt, bland annat uppmanade en av dem en gravid kvinna (som det inte syntes på) att ljuga vid en anställningsintervju och säga att hon inte var gravid. Jätteseriöst!

Det som skiljer Dig och mig åt, bland annat, är att min uppfattning är väldigt klar att alla människor har inte samma förutsättningar, beroende på en mängd saker och därför kan man heller inte säga att det finns ett rätt sätt, kräv att de är aktiva annars så....
Även om de är aktiva och till och med överaktiva så är det inte säkert att de får anställning, arbetsmarknaden fungerar inte riktigt så.

Jag säger; skapa möjligheter, ge människor hjälp till självhjälp.

Jag tror inte vi kommer längre i denna diskussionen, åtminstone inte från min sida :)
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jag vete sjutton om jag anser att det är arbetsförmedlingens uppgift att motivera människor, läs nu detta rätt. Dess uppdrag är att förmedla arbete mellan efterfrågan och utbud av arbetskraft, helt enkelt matcha samt gissar jag hjälpa arbetssökande till att bli mer attraktiva på arbetsmarknaden (men den senare delen kanske har tagits bort från uppdraget?).

De coacher jag hört talas om är ett skämt, bland annat uppmanade en av dem en gravid kvinna (som det inte syntes på) att ljuga vid en anställningsintervju och säga att hon inte var gravid. Jätteseriöst!

Det som skiljer Dig och mig åt, bland annat, är att min uppfattning är väldigt klar att alla människor har inte samma förutsättningar, beroende på en mängd saker och därför kan man heller inte säga att det finns ett rätt sätt, kräv att de är aktiva annars så....
Även om de är aktiva och till och med överaktiva så är det inte säkert att de får anställning, arbetsmarknaden fungerar inte riktigt så.

Jag säger; skapa möjligheter, ge människor hjälp till självhjälp.

Jag tror inte vi kommer längre i denna diskussionen, åtminstone inte från min sida :)

Nej, men någon måste ju bistå dem som saknar motivation, tycker jag! Vem ska göra det? Jag menar inte att utformningen av det vi nu vet är jobbcoacher är helt rätt, men det är ofta den typen av samtalsterapi som kan skapa motivation hos den som tappat den. En utomstående att älta och skapa nya tankar med. Att dras med de negativa tankarna hemma ensam brukar ofta bli värre.

Nej, det skiljer oss inte åt. Det finns inte ett rätt sätt, däremot finns det ett batteri av åtgärder att ta till.

Ett av dem är att skapa ekonomiska incitament att ta itu med sin situation. Det är extremt viktigt, eftersom människan av naturen är ganska bekväm. Särskilt om man redan tidigare i livet bara gjort bekväma val (skitit i skolan, inte valt någon utbildning, aldrig försörjt sig själv, aldrig ansett sig behöva tjäna pengar).

Aktivitet ÄR en förutsättning, oavsett om det är jobbkontakter eller utbildningsaktiviteter.

Det ska skapas möjligheter och de som är villiga att försöka efter bästa förmåga ska få omfattande stöd.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jag kan hålla med om att arbetsförmedlingens uppdrag kanske är för brett. Människor som inte ens vet om de vill ha ett jobb står på deras lista. Människor som egentligen vill vara sjukskrivna och inte alls önskar börja arbeta. Människor som inte har några egenskaper alls som gör de anställningsbara (jag hörde några röster från ett Fas-3-reportage, där man bara på ett par meningar förstår att denne skulle man aldrig vilja komma i närheten av på ett arbete).

Dessa människor ska inte ha a-kassa. De är inte intresserade av att få ett arbete och således omöjliga för AF att hjälpa till jobb.

De ska:
1. Gå till socialen om de inte klarar att försörja sig själva.
2. Få hjälp från någon instans att inse sin situation och vad det innebär.
3. Därefter få hjälp att åtgärda den.
 
Sv: Nya A-kasse regler

akassan o sjukförsäkringen ska just vara det. en tidsbegränsad försäkring. när tiden gått ut så ska man ner till en minimilön eller en förtidspensionering baserad på ens inbetalda försäkringar eller folkpension + ev. tillägg.

Allt fler av oss kommer inte att lyckas betala in till en dräglig pension, och det skulle sticka ytterligare i ögonen på oss om vi till detta skulle hålla en massa folk uppe i en levnadsstandard överstigande den de egentligen ska ha.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jag har inte påstått att lönespridningen är perfekt i Sverige på alla områden. Efterfrågan från offentlig sektor fungerar något annorlunda än i privat sektor - eftersom det helt plötsligt inte längre ställs samma krav - annat än på att landstingspolitiker ska ha bra betalt och öka sin andel av vårdens kostnader. Alternativet till att anställa sjuksköterskor (dvs till löner som accepteras) i vården verkar vara att skita i att bedriva en god vård, eller bara minska kapaciteten. På en privat marknad hade då någon annan tagit över den kapaciteten och betalat sina sjuksköterskor lite mer. I den offentliga verkar det OK att bara sänka kraven tills den lön man vill ge täcker behoven.

Lönespridningen i toppskiktet har ingen av dessa positiva effekter.

Det gör ingen skillnad för skjuksköterskorna att vården är privat. Därmot tar ägarna hem storvinster.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Aha, då förstår jag vad Du menar med lönespridning, fick inte riktigt ihop det.

Att landstinget har så låga löner beror på att det bara finns en köpare av tjänsterna, dvs denna sätter lönenivån och sedan är det bara att acceptera detta såsom arbetandes inom vården.

Detta har ju ändrats något, både genom stafettläkare och ffa genom att privata aktörer kommer in, men det som då antagligen händer är en "flykt" från den offentliga sidan till den privata om denna betalar mer.

----

Nej det har inte skett någon förändring i och med privatiseringe. Sjuksköterskor och lärare har inte fått mer betalt. Däremot har ju aktieägarna berikats ordentligt av våra skattepengar.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Öh! skärp dig. Det var det där var kortkat även för att komma från SD.

det är ju bra då att jag inte stöder sd.
och tala om för mig hur standarden kan öka för någon som för trettio år sedan kunde bränna miljoner på båtar o boende och idag kan bränna 10 ggr så mycket....
läs så ser du ju att jag skrev att de disponerar mer kapital...
men måhända korken inte sitter i den här änden;)
 
Sv: Nya A-kasse regler

Nej det har inte skett någon förändring i och med privatiseringe. Sjuksköterskor och lärare har inte fått mer betalt. Däremot har ju aktieägarna berikats ordentligt av våra skattepengar.

alltså om upphandlarna sköter sitt jobb och inte bara nöter byxtyg så innebär en privatisering en chans till att vi använder pengarna effektivare.
om ägarna berikas..så beror det ju på att det måste ha funnits en jäla massa luft i kostnaderna när kommun o landsting drev verksamheten..
 
Sv: Nya A-kasse regler

Ett företags enda anledning att öht finnas till är för att vara vinstgivande.

Om ett företag får betalt med skattepengar i form av "elevpeng", "vårdpeng" el.dyl. så får alltså det privata företaget exakt lika stor ersättning som den kommunal/landstingsägda verksamheten.

Detta gör ju att det privata alternativet måste skapa "vinsten" genom att erbjuda eleven eller vårdtagare en billigare version...

Det blir mao ingen som helst besparing eftersom alla aktörer får lika mycket pengar att röra sig med per elev eller vårdtagare utan istället leder det till att eleven eller vårdtagaren ofta får en sämre produkt eftersom produkten måste ständigt framställas till allt lägre kostnad för att kunna ge ägarna en ständigt ökande vinst.

Om inte vinsten ständigt ökar så kan inte förtaget visa att dom växer...

Hur sker då dessa ständiga sänkningar av produktionskostnaden när det kommer till skola och vård ?

Jo, dels så sker det genom att dra in allt som anses onödigt - som tex kurator, skolsköterska, bibliotek etc. och dels så sker det genom lägre personaltäthet.

Alltså så tvingas jag som kund att betala precis lika mycket för det privata alternativet trots att detta många gånger är en sämre produkt... Hela privatiseringsdebatten handlar mest om tom ideologi, där illusionen av valfrihet och effektiv resursanvändning ska ursäkta alla skavanker i systemet.

Jag är inte emot privata alternativ, men dessa ska inte vara skattefinansierade :banghead:
 
Sv: Nya A-kasse regler

Nej det har inte skett någon förändring i och med privatiseringe. Sjuksköterskor och lärare har inte fått mer betalt. Däremot har ju aktieägarna berikats ordentligt av våra skattepengar.

Det som HAR hänt är att privatisering har lett till lägre personaltäthet...
 
Sv: Nya A-kasse regler

När privatiseringen av landstings- och kommunal vårdverksamhet började i Stockholm på 90-talet ledde detta till att de som började arbeta hos privata entrepreneurer fick högre lön, än vad de så väl hade inom landstingen som enligt avtalet.

Detta gällde alla yrkeskategorier.

Mycket tråkigt om detta inte följs idag, är Du verkligen säker på att det inte är så eller tror Du bara? Obs! Jag pratar sjukvård, inte äldreomsorg.

-----

Tacitus; ett annat alternativ är att vården bedrivs mer effektivt, utan att för den skull göra avkall på kvalitéten. Min erfarenhet, men den är då sedan 90-talet, är att det var fullt möjligt och det blev bättre dessutom.

Kanske för att en privat ägare inte har den overhead som landstinget har och det blir inte lika tungjobbat?

Framför allt skall köparen av tjänsten blir bättre på att ställa krav, vad som skall finnas, ex vis bibliotek, gymnastiksal etc på skola. Så även inom vård- och omsorg förstås, detta verkar såväl landsting som stat och kommun "glömt" i sin iver att privatisera allt som går, och dessutom till underpris. Hade man tagit ut pris utifrån substansvärde eller avkastningsvärde eller varför inte kostnad för nyetablering av dito verksamhet så hade prisbilden sett helt annorlunda ut och det hade knappast varit möjligt att göra övervinster som jag gissar att det blir idag genom en felaktig prissättning och då får man ju en hejdlös avkastning på insatt kapital.

-----

Sjöberga; Det sista gillade jag skarpt :)

Jag tror det behövs olika typer av åtgärder beroende på främst åldersgrupp. Jag gissar att yngre idag - då som grupp, inte enskilda individer, har andra värderingar än de som är äldre, och ffa präglade av en uppväxt på 1990/2000-talet vilket ju är helt annorlunda än den som är uppvuxen på 1950/1960-talet.
 
Sv: Nya A-kasse regler

Jobbskatteavdraget kommer tillbaka i form av en starkare konsumtion. Behövs inte finansieras alls, så som skattetrycket såg ut innan alliansregeringen tillträdde - fanns liksom mycket utrymme att ta av.

Nej men pyttsan. De är tack vare Perssons goda finanser, och på bekostnad av a-kassan och sjukförsärkingarna försämrats och pensionärerna beskattas mer. OM de hade finansierat sig själv, var för har då Borg stoppat de senaste jobbskatteavdraget?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 687
Skola & Jobb Något konstig rubrik kanske... I mina arbetsuppgifter ingår en viss del där jag ska vara behjälplig till utomstående när dom är hos...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: Avalbane
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 175
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp