NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Nu står hon i stallet! Jag kan knappt tro det. :love:

Tyra från Ljungstorp, ett sto född 07 efter Bodi frá Gerdum. Första bilden är från annonsen.

Ska3080rmavbild2013-11-25kl095728_zps495eb074.png

tyra_zps19e52d11.jpg

Åhhhhhhh
Jorunn är så otroligt duktig.

I Söndags var det ju dags för våran första tärning i körning för tränare och det gick super,
Fick trän på att ta svängarna väl och bibehålla kontakt i tömmarna. Ökningarna börjar komma mer och mer. Nu kan vi trava påi ett friskt tempo=)

Nu längtar jag efter vagnen som jag får i vår=)

ÅH! Den har jag spanat lite på också! :) (inte för att jag någonsin tänker sälja mitt hjärta)

Ska bli grymt kul att se er i framtiden! Kanske vi får rida ihop nån gång framåt våren? :)

Grattis Reykur! Det gick undan. :D Bra val dessutom! Jag är själv totalfrälst i Bodibarnen då jag tränade ett par sådana på mitt gamla hästjobb. :love:

Åh, fina fina Tyra!
Min kompis föräldrar som fött upp henne och hon reds in hos oss :love:

kl

Som vanligt är jag ofta och kikar på islandshästforumet, men skriver sällan.

Har en fyraåring som är efter Oskar fra Blesastödum, som jag på sistone (mer än tidigare) insett är grymt fin. Jag är inne på att betäcka om mamman med Oskar igen eftersom han nu flyttat till Norge. Frågan är då, OM han nu skulle stå på semin nästa år, kan man skicka det till Sverige? Eller blir det en massa strul då? Är det (mycket) dyrare att "betäcka" med inseminering?

Alternativet skulle väl vara att köra till Norge med stoet, vilket ju i sig är ett äventyr...

Många frågor och ingen kunskap :angel:

Åh, fina fina Tyra!
Min kompis föräldrar som fött upp henne och hon reds in hos oss :love:

Åhh, vad kul! :)

Jag kan fortfarande inte riktigt fatta det, att en så fin häst hamnade hos mig. :p

Nu ska hon få landa ordentligt i stallet, och sedan introduceras för flocken. Sen ska vi lära känna varandra ordentligt. :love:

Grattis Reykur! Det gick undan. :D Bra val dessutom! Jag är själv totalfrälst i Bodibarnen då jag tränade ett par sådana på mitt gamla hästjobb. :love:

Vad roligt! Tyra är den första Bodi-avkomman jag träffat faktiskt, men jag har hört mycket gott om dem. :)

Det roliga är att hon faktiskt är dottern till stoet jag red på kurs i höstas, hon som fick mig att inse att jag rider fel häst hemma i stallet, och att jag behöver ha en alldeles egen. :D

*KL*

Beställt ny sadel :) Hoppas den hinner komma till på fredag redan så jag kan prova på lördag när Laukur ska sättas igång igen efter vilan, men sån tur har jag nog tyvärr inte :P

Hoppas den passar och vi gillar den, annars får jag sälja vidare :)

Blev det en Maxflex? Jag är sååå nyfiken. Om den inte passar är jag stor spekulant hehe:D, men vore ju roligare om den ligger perfekt såklart

KL.

Tänk vad ett litet häst-uppehåll kan göra för motivationen! Är för tillfället dränkt i skolarbete så har tagit "hästledigt" ett par veckor. Är redan ridsugen efter endast en vecka!
Har också insett hur fantastisk min häst faktiskt är. Oerhört lätt att ha att göra med, kan göra både vuxna och barn lyckliga och är så oerhört lättlärd!
291212-0820_50f49b22ddf2b327d3d84f59.jpg

886-copy_190418682.jpg

Känner mig så lyckligt lottat att ja hittat en häst som passar mig såhär bra!

KL.
Kanske ska uppdatera lite om Fetanges Fáni. Han verkar trivas galant och är så himla härlig! :)
Vi jobbar på och hoppas kunna starta någon tävling i vinter!
Idag var han såå himla mjuk och fin! Lite kär :love:

img_901555_copy_529f5c7fddf2b360523ce28f.jpg

/Tessan

Varken jag eller tränaren har märkt av någon brunst, men det kan ju vara så att hon brunstar nu.

Ja, det var ju synd att hon inte gjorde det med tränaren så de kunde ha fortsatt att jobba henne men det blir intressant att se hur hon reagerar när tränaren sitter upp igen. Om det blir samma sak eller om hon kan sköta sig.

Hon stod mest ensam i sin hage, men det var ju ett större stall, fler hästar och fler människor som rörde sig där så det kan hon ju ha tyckt varit roligare än hemma med gammelgubben som mest står i sitt hörn.

mitt ungsto(numera i hästhimlen) gjorde precis samma. hon kastade av mamma rakt ner i isen på hemvägen. hon brallade till, sparkade bakut och vips så låg mamma i backen. Hon har heller aldrig gjort något liknande med den tränare hon var hos innan.
Hon testade mamma för hon märkte att hon kunde. Hon försökte med mig också men det var nog inte lika kul......... ;)

Hon blev en jävul när hon var brunstig, och supergo annars.

Varken jag eller tränaren har märkt av någon brunst, men det kan ju vara så att hon brunstar nu.

Ja, det var ju synd att hon inte gjorde det med tränaren så de kunde ha fortsatt att jobba henne men det blir intressant att se hur hon reagerar när tränaren sitter upp igen. Om det blir samma sak eller om hon kan sköta sig.

Hon stod mest ensam i sin hage, men det var ju ett större stall, fler hästar och fler människor som rörde sig där så det kan hon ju ha tyckt varit roligare än hemma med gammelgubben som mest står i sitt hörn.

Jorunn har aldrig visat att hon brunstar, har lixom inte märkt av de helt enkelt.
Tills för i år.. iår har hon blivit en hingst varje gång hon brunstar och ska betäcka alla ston och kröker på nacken och steppar och frustar som en hingst när man leder henne.:crazy:

Jag började ge munkpeppar för 3 måander sedan och hon vart sitt vanliga igen efter några veckor.
Hormonrubbningar på ston som upplever stressigt är tydligen rätt vanligt.
Jorunn hade en rätt stressig vår när hon åkte ut på bete och betesägaren hade växelbete och bytte hagar flera gånger i veckan och de kom in och ut nya hästar hela tiden i hagen.

Detta vart för mkt för henne de vart inget lugn i hagen utan alltid stressigt och inge ro i flocken som hela tiden byttes ut.

Hästar kan uppleva inridningen och flyttning till tränare som stressande och kan få hormonrubbing av det.

Tänkte om din häst kan ha drabbats av liknande som min=)

Nämen, red du fina skäckfläcken? :love:
Henne köpte dom av min kompis föräldrar ;)

Grattis än en gång till lilltjejen!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 502
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama