NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

*kl*

Nu är min fina B hemma igen och allting har gått så bra så! Ridhuset var inga problem alls. Hon är riktigt cool på nya ställen, lite nyfiken men det är inga problem alls och det är riktigt skönt! Nu ska vi bara träna på lastningen, sen hoppas jag att jag kan åka med henne själv på träningar! :D

Mina fina! :love:

Överdriven och dramatisk?
Nä men några erfarenheter rikare på vad som kan hända med enbart 2 brodd i varje hov.
Några olyckor erfarnare och jag har insett vad som kan faktiskt hända när man är ute och rider och hästen inte får 100% fäste på halt underlag tex i en backig mijö!
Eller isgata på vårkanten och hästen blir rädd och gör en 180 vändning

Någon som sett manen som kunde tala med hästar?? och den olyckan? när man själv varit med om snarlikande olyckor är man inte lika dum och korkad att bara ha 2 broddar på hovarna längre.

Men tyvärr ska de behöva gå så långt att olyckan ska va framme oftast innan man inser detta.
Jag var precis likadan innan.'
Och att ha 4 bak och 2 fram är verkligen som att be om förslitningsskador snacka om att ge hästen en otrolig felställning på kropp/hovar.

Men men det är ju din häst och jag ber att den inte går sönder utan att den klarar denna sneda kroppsställningen en längre tid.

Vore ju riktigt tråkigt att behöva säga.. vad var de jag sa i vår:(

Jag må vara en säkerhets"nörd" men jag tyvärr tack vare mitt icke säkerhetstänk i yngre dagar råkat ut för en hel del olyckor i hästväg och man lär sig av sina misstag.

Idag chansar jag inte utan tar de säkra före det osäkra så jag må vara dramatiskt och överdrivande i ditt tycke men i mitt tycke är jag det inte

Kolla på en film om hur hoven sätter i marken och sedan hur den sdan lyfter den från marken inser du att 2 brodd på bak är samma som att inte ha någon brodd alls när hästen skall trampa av marken!

*kl*

Eh. Såatte. Öhh. Jag har råkat bli med öron! :D :love: Om allt går som det ska och gudarna vill och hängslena håller, så hämtar jag henne på tisdag. Är så upprymd!

Ska3080rmavbild2013-12-01kl160135_zps54e11d04.png

Kul, med ny häst!
Vilket litet fluff :P Fölis/unghäst eller bara en fluffig lugg?

Kl*
Idag var det kanonväder så jag och stallkompisen tog långtur i solen :) Min lille pålle gick kanon när han väl kom över första skräcken över att inte ta den vanliga rundan :P Pigg och glad med mycket bjud. Vi fick till och med till några steg i skänkelvikning och lite ökad tölt. :)

Söta öron.
Ibland känns det i den här tråden som att "man" shoppar hästar som ... pja skor? :)
"oj jag råka"- tycker jag man läser ganska ofta. ;)

*kl*

Och min fröken är billig nu. Första ridturen hemma slutade i katastrof, jag blev avbockad i världens fart och ska till akuten för att röntga min höft då jag tror att jag blev sparkad samtidigt som jag flög i backen. :( Så min tränare ska ta sig an henne i veckan och se vad som hänt. Men just nu är jag bara inställd på att sälja hästen faktiskt. :o

Mitt förra sto kunde bocka av mig då och då, och då sa jag att jag aldrig mer vill ha en sådan häst med tanke på min dåliga kropp. Så jag hoppas att min fina B kan skärpa till sig, annars ryker hon. :(

*kl*

Och min fröken är billig nu. Första ridturen hemma slutade i katastrof, jag blev avbockad i världens fart och ska till akuten för att röntga min höft då jag tror att jag blev sparkad samtidigt som jag flög i backen. :( Så min tränare ska ta sig an henne i veckan och se vad som hänt. Men just nu är jag bara inställd på att sälja hästen faktiskt. :o

Mitt förra sto kunde bocka av mig då och då, och då sa jag att jag aldrig mer vill ha en sådan häst med tanke på min dåliga kropp. Så jag hoppas att min fina B kan skärpa till sig, annars ryker hon. :(

Red du ut ensam? Hon testar väl såklart nu när hon kommit på ett "nytt ställe". Bästa är att rida ut med en trygg häst som kan agera bromskloss om något skulle hända. Jag skulle inte ge upp utan nog be tränaren komma och rida henne hemma hos dig.

Red du ut ensam? Hon testar väl såklart nu när hon kommit på ett "nytt ställe". Bästa är att rida ut med en trygg häst som kan agera bromskloss om något skulle hända. Jag skulle inte ge upp utan nog be tränaren komma och rida henne hemma hos dig.

Inte helt ensam, hennes hagkompis stod i hagen bredvid oss och kollade hela tiden, han var helt lugn. Dessutom har vi åkt med henne på nya ställen och ridit utan några problem, hon har varit hur cool som helst. Men tränaren ska komma ut och rida henne hos mig, men även tränaren har ridit ut ensam utan problem så jag vet inte vad som hände. Tränaren blev även helt förtvivlad när jag ringde och stortjöt i telefonen (:o) eftersom mitt sto aldrig gjort något sådant förut.

Inte helt ensam, hennes hagkompis stod i hagen bredvid oss och kollade hela tiden, han var helt lugn. Dessutom har vi åkt med henne på nya ställen och ridit utan några problem, hon har varit hur cool som helst. Men tränaren ska komma ut och rida henne hos mig, men även tränaren har ridit ut ensam utan problem så jag vet inte vad som hände. Tränaren blev även helt förtvivlad när jag ringde och stortjöt i telefonen (:o) eftersom mitt sto aldrig gjort något sådant förut.

Men var det inte bara problemet då? Han fick stå i hagen och inte hon? Woops så kastar vi av matte så är problemet löst?

HUR bockade hon av dig? I vilken situation? :)

Men var det inte bara problemet då? Han fick stå i hagen och inte hon? Woops så kastar vi av matte så är problemet löst?

HUR bockade hon av dig? I vilken situation? :)

Det hoppas jag verkligen inte är problemet, då kan jag absolut inte ha kvar henne! Har bara två hästar nämligen och ska hon kasta av mig för att få gå tillbaka till hagen då lägger jag ner helt och hållet, har ingen som kan rida den andra hästen jämt heller.. Hon har aldrig gjort något sånt här hos tränaren, då har det stått hästar kvar i hagen och hon har inte haft några problem att lämna stallet ensam.

Hon bockade av mig precis när jag hade suttit upp, jag hade precis kommit ner i sadeln när hon travade iväg, körde ner huvudet och bockade järnet tills jag flög av. Sen stack hon iväg på eget äventyr, sprang runt halva gården och väntade ute på vägen på att bli fångad. Ska tillägga att hon var lugn när hon fångades in. Hon har aldrig visat tecken på sadeltvång, kan ha lite svårt att stå still när man sitter upp men hon har aldrig bockat. Hon älskar att få arbeta och att få komma ut, så detta är som en chock för mig.

Det hoppas jag verkligen inte är problemet, då kan jag absolut inte ha kvar henne! Har bara två hästar nämligen och ska hon kasta av mig för att få gå tillbaka till hagen då lägger jag ner helt och hållet, har ingen som kan rida den andra hästen jämt heller.. Hon har aldrig gjort något sånt här hos tränaren, då har det stått hästar kvar i hagen och hon har inte haft några problem att lämna stallet ensam.

Hon bockade av mig precis när jag hade suttit upp, jag hade precis kommit ner i sadeln när hon travade iväg, körde ner huvudet och bockade järnet tills jag flög av. Sen stack hon iväg på eget äventyr, sprang runt halva gården och väntade ute på vägen på att bli fångad. Ska tillägga att hon var lugn när hon fångades in. Hon har aldrig visat tecken på sadeltvång, kan ha lite svårt att stå still när man sitter upp men hon har aldrig bockat. Hon älskar att få arbeta och att få komma ut, så detta är som en chock för mig.

Hon är väl antagligen mer säker på sig själv på hemmaplan än borta? Om jag hade varit du hade jag haft någon med mig nästa gång och tillomed kanske binda fast henne i en annan häst för att hon inte ska kunna känna att hon är fri och kunna göra det hon vill. Backa ett steg.

*kl*

B är ju en ung häst, man kan inte kräva en "perfekt" individ direkt. :) Jag tänker att hon blev osäker på miljöombytet, eller någon annan förändring. Alternativt bara helt enkelt fick myror i benen? Backa ett steg som sagt. :)

Vill veta mer! :)

Närmare presentation kommer när hon står i stallet. :D Jag är livrädd för att typ jinxa något. Jag har inte ens vågat köpa en grimma än, för jag är så rädd att hon typ kommer bli halt då. :o Jag ska hämta henne tisdag eller onsdag, beroende på när jag kan låna en bekants bil med dragkrok. Haha! Svärisarnas dragbil som jag tänkte låna hade de visst glömt besiktiga.

Men det är ett sto, född 07, med massor av vilja. Kärlek vid första ögonkastet. :love: Hon kommer stå i mackmyra så klart, så du får väl komma förbi och hälsa. ;)

*KL*

Haft en mycket trevlig helg i Stockholm :) Hade biljett för hela lördagen så det blev både dressyr, shownummer och hoppning. Synd att islandshästtävlingen var på fredagen men fick se islandshästar i showen i alla fall :) Ridsuget är enormt efter en sådan här helg och Laukur ska vila fram till helgen, sen kan vi dra igång! :D

Shoppade lite på mässan också. Ridbyxor, ländtäcke, boots, hink och en t-shirt till min dotter :)

+ Reykur

Ja, hon är ju ung och det kan vara smart att backa ett steg. Nu ligger det helt i tränarens händer, jag får inte rida på några veckor tyvärr. :( Inget brutet som tur är, men de misstänker en spricka i bäckenet så nu blir det kryckor och värktabletter ett tag framöver.

Åh fy tusan!

teori: brunstar hon?
Mitt ungsto som jag hade en gång i forntiden gjorde en liknande grej.
Jag tror att jag touchade henne på korset vid uppsittningen och hon for iväg som skjuten ur en kanon.
Jag landade på höften men klarade mig hyffsat. Jag misstänker att hon brunstade och var överkänslig.

sen; unghästar gör a l l t i d någon sån där grej förr eller senare. synd att hon inte passade på att göra det tillsammans med tränaren kanske?
Hoppas det går bättre framöver!

kanske tränaren hade roligare lekkamrater att rasta sig med..?

Senast ändrad av en moderator:

I morgon efter jobbet åker jag och hämtar henne! Besiktades U.A idag och allt är klart. Reykur=Barn på julafton x 10000. :bump::banana::bump:

Inte trodde väl jag att jag skulle skaffa häst bara sådär. Det har gått fort, men samtidigt har jag trånat efter henne i flera månader. Det är just min häst. Ment to be. *Är som fjantig förälskad tonåring*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 502
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10