Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!
Överdriven och dramatisk?
Nä men några erfarenheter rikare på vad som kan hända med enbart 2 brodd i varje hov.
Några olyckor erfarnare och jag har insett vad som kan faktiskt hända när man är ute och rider och hästen inte får 100% fäste på halt underlag tex i en backig mijö!
Eller isgata på vårkanten och hästen blir rädd och gör en 180 vändning
Någon som sett manen som kunde tala med hästar?? och den olyckan? när man själv varit med om snarlikande olyckor är man inte lika dum och korkad att bara ha 2 broddar på hovarna längre.
Men tyvärr ska de behöva gå så långt att olyckan ska va framme oftast innan man inser detta.
Jag var precis likadan innan.'
Och att ha 4 bak och 2 fram är verkligen som att be om förslitningsskador snacka om att ge hästen en otrolig felställning på kropp/hovar.
Men men det är ju din häst och jag ber att den inte går sönder utan att den klarar denna sneda kroppsställningen en längre tid.
Vore ju riktigt tråkigt att behöva säga.. vad var de jag sa i vår
Jag må vara en säkerhets"nörd" men jag tyvärr tack vare mitt icke säkerhetstänk i yngre dagar råkat ut för en hel del olyckor i hästväg och man lär sig av sina misstag.
Idag chansar jag inte utan tar de säkra före det osäkra så jag må vara dramatiskt och överdrivande i ditt tycke men i mitt tycke är jag det inte
Kolla på en film om hur hoven sätter i marken och sedan hur den sdan lyfter den från marken inser du att 2 brodd på bak är samma som att inte ha någon brodd alls när hästen skall trampa av marken!