NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Det där grejar ni så småningom, än är hon ju ung ;)

*kl*
Länge sedan jag skrev något här, även om jag är inne och läser nästan varje dag. Rósa fick semester (äntligen, enligt henne själv) lagom till att första snön föll förra veckan. Och fast jag haft henne i tre år glömmer jag alltid vilken personlighetsförändring hon genomgår när det blir kallt och vitt. Häromdagen rastade jag henne i paddocken och det var länge sedan jag sett henne så uppspelt :p

http://youtu.be/XZY59OwfoYI

Varför inte fyrbroddat fram?

För att det stör hovens naturliga rörelse. När hästen sätter ner hoven glider den alltid några millimeter och har man brodd i tårna fram tar det ganska abrupt stopp. Det blir lite "recoil" i lederna så att säga. Har pratat med veterinär som suckade över att det ofta kommer in hästar på våren med problem med leder fram pga fyrbrodd. Dessutom blir det nästan så att man vinklar upp tån vilket ju blir lite tokigt.

Jag vet motiven både till att ha 2 och 4 broddat, jag undrar varför just fram, hovmekaniken är den samma både bak och fram. Det finns för både de som förespråkar fyr och 2- broddat.

Tänk om det kunde vara bart på marken året om så att man inte ens behövde fundera! :)

Kl.
Är helt överkörd av skolarbete så har bestämt att Audur ska få sig lite ledigt. Två-tre veckor blir det nog. Om jag kan hålla mig så länge! :)

För att det stör hovens naturliga rörelse. När hästen sätter ner hoven glider den alltid några millimeter och har man brodd i tårna fram tar det ganska abrupt stopp. Det blir lite "recoil" i lederna så att säga. Har pratat med veterinär som suckade över att det ofta kommer in hästar på våren med problem med leder fram pga fyrbrodd. Dessutom blir det nästan så att man vinklar upp tån vilket ju blir lite tokigt.

Det är därför du ska ha olika storlekar på broddarna om du har 4 i varje hov. Lägre fram på så sätt får du detta "glid" fast man har brodd.
Att ha samma höjd på alla 4 är mindre bra även om de allra flesta hästar har de utan att gå sönder.
Det har min veterinär sagt i alla fall.

Hellre 4 likadana än bara 2 för de skapar verkligen påfrestningar för lederna så hästen går i "högklackat" i månader.

En häst tar i med tårna när den skjuter iväg, att bara ha 2 bak gör att när bakbroddarna lämnar marken och bara tådelen har kontakt med marken slinter hästen varje steg. Detta är verkligen inge bra.
En liten backe och de kan räcka att hästen slinter och går omkull för den får inge fäste.

Nej då sätter man helt enkelt en lägre brodd i tån, tex 8 mm i trakten och 5-6 mm i tån. Då uppnår du samma glidmoment som utan brodd, samt vinkeln på hoven blir naturlig, samt man har ett fullskaligt halkskydd.

Det här har man kommit fram till hjälper mot de ev ledproblem som kan uppstå, MEN oftast kommer dessa pga man slarvar med avbroddningen på vårkanten.

Tips, jag hade åkt till en vanlig klinik för ett andra utlåtande därifrån med.

Förstår inte detta med lägre brodd i tån? De landar väl oftast med trakten först?
Och varför skulle det bli ojämn 'höjd' om man har lika högt fram som bak?

Därför att trakten utövar ett större tryck mot mark underlaget, dvs att traktens brodd sjunker lite djupare än tån som sedan startar vid frånskjutet i steget. I landningsfasen går trakten i lite tidigare än tån och hoven får lite utrymme att glida på underlaget innan hela hoven med tån når backen. Således slipper man den kraftiga uppbromsningen som kan slita på ligamenten

En häst tar i med tårna när den skjuter iväg, att bara ha 2 bak gör att när bakbroddarna lämnar marken och bara tådelen har kontakt med marken slinter hästen varje steg. Detta är verkligen inge bra.
En liten backe och de kan räcka att hästen slinter och går omkull för den får inge fäste.

Varför måste du vara så överdriven och dramatisk?
Jag har aldrig sagt att jag har två brodd bak, läs ordentligt :)
Dessutom är det sällan hästen står på så hårt underlag att den står ojämt. Det är väl i stallgången och där står mina hästar ca 10 min om dagen.

Nej då sätter man helt enkelt en lägre brodd i tån, tex 8 mm i trakten och 5-6 mm i tån. Då uppnår du samma glidmoment som utan brodd, samt vinkeln på hoven blir naturlig, samt man har ett fullskaligt halkskydd.

Det här har man kommit fram till hjälper mot de ev ledproblem som kan uppstå, MEN oftast kommer dessa pga man slarvar med avbroddningen på vårkanten.

Ja ja absolut Boj du har rätt men jag kommer inte att göra så. Det blir två fram och fyra bak, har funkat bra hittills :)

Har aldrig hört om någon som bara har 2 brodd i varje fram men 4 i varje bak :) Intressant och höra hur andra gör tycker jag!

Precis, finns en anledning till att min gamling blev fet på lösdrift trots att han inte fick mer hö. Han moffade i sig en massa halm. :meh:

Min ena moffar så mycket halm att silaget inte är intressant. Hon är svårfödd, tack för den liksom :banghead:

Haha, visst är de roliga ;)

KL

Idag fick jag analysen på höet och har fortfarande lite dreggel hängande från hakan. Vilket jäkla hö alltså! Är det bara något så när rättvisande så duger det fint för mig. :bow:

Kan jag få lika fint varje år så blir jag en ännu lyckligare hästägare. :D

8.7 mj och hela 78 g smrp!!
Här brukar man få vara glad om man kommer över 40.
Jag tycker att det är bra med lite högre kvot i höet eftersom jag gärna kompletterar med lite halm. Tycker de brukar hålla sig fina på en något högre kvot när de är lättfödda.

Dessutom låg sockerhalt och helt ok mineralvärden. Något lågt kalcium men bra kvot så det är lätt fixat med en liten slatt mineraler.

Skönt att inte behöva täcka upp med dyra kraftfoder för att täcka proteinbehovet.

Det håller jag med om, högre kvot på lättfödda funkar bra. På svårfödda är det en katastrof. Mina fick men en kvot på åtta förra året. Fattade inte varför de föll ur så förbannat... Fri tillgång och de föll ur ändå. Så illa är det normalt sett inte. De brukar klara sig på i runda slängar tio +nått kilo havre och ev olja om dagen.

*KL*

Tidigt i morgon (mycket tidigt) åker jag och en kompis till Globen horse show! :D Ska bli riktigt kul då ingen av oss har varit där innan!

KL
Lite kär i båda mina hästar idag. Igår så flyttade dom. Gick så otroligt smidigt! Trots att jag styrde med allt själv och lastade pratandes i telefon så klev båda snällt på, inget strul alls. Brukar det iofs inte vara men oftast åker jag bara med en häst när jag åker själv +att jag inte brukar prata i telefonen.
Lastade ur dem genom att koppla lös och låter dem backa ut själva. Båda gjorde det lugnt och sansat. Spöket som inte gjort det själv förr (fronturlastning nu och innan har jag inte åkt själv med henne) var lite förvirrad, men med ett litet drag i svansen backade hon försiktigt ur.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 329
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 502
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 248
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama