NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Hur länge har ni ridförbud? Fick du det efter första besöket eller kom det senare? Jag fick för mig att du red henne för ett tag sen.

Om du hittar guldbyxor nånstans får du gärna tipsa ;)

Nu när Sols sadel äntligen ligger stilla (gissar att det beror på behandlingen för hon använder ryggen annorlunda) så blir jag så galet sugen på att shoppa loss på snygga schabrak.
Blir ju inte bättre av att jag skaffat mig en ny hobby, shoppingsuget är galet stort. Det är ju så mycket man "behöver" mer eller mindre.

Shoppa e kul! ;-)

Jag hade inte ridförbud innan återbesöket nu. Första felet var ju höger bak, inflammation i bursa. Hon blev bra från det och skulle sättas igång. Det gjorde vi men vid återbesök två är högersidan helt bra, men nu har hon något nytt fel. Det kunde tydligen vara liknande våra ryggskott. Så med det nya felet skulle jag inte rida. Det var väldigt flummiga hemgångsråd! Vi skulle inte rida men gärna motionera utan ryttare. Återbesök "till våren nångång"... Så jag antar jag kör lite lugnt o försiktigt ett tag o sen börjar rida igen.

Tack! Hon är ännu finare nu, eftersom hon blir allt ljusare med tiden. :)

Jag har verkligen legat på latsidan eftersom Filipus bara skrittas mest nuförtiden, ibland blir det lite tölt och galopp men han har svårt för traven fortfarande. Idag har jag sjuk träningsvärk i låren, haha! :p

Dessutom underlättar det inte direkt att Braela har en stooor trav, här är från i våras:

(Bilderna är från denna film: http://youtu.be/njLmXsaQeIc )

Dock har hon inte visat någon tölt eller pass överhuvudtaget, så jag får se om vi kan lyckas få fram någon tölt eller om hon får gå som tregångare och bli dressyrponny istället!

Snurre: Tack! Hon är ca 140 cm hög, hon har växt ganska rejält nu i höst och jag har inte hunnit mäta henne. :)

Ok. Vad tråkigt.

Jag upplevde det också väldigt flummigt och att man verkligen måste fråga ut dem för att få ett svar och när man då får svaren så är tonen och attityden som "dah, det fattar ju alla". Irriterande, men samtidigt har det gett resultat så det gör det ju värt att åka tillbaka.

Hade inte skadat med en kurs i bemötande dock.

Hur gör ni med brodd på vintern och hag kompisar? Vid utfodring är det ju lätt till att de kan bråka.

Ridhästen har 4 brodd i varje sko hela tiden. Unghästen går barfota.
Aldrig något bråk vid fodring hos mig mer än att den äldre tar den yngres hög men det går lugnt till så dom byter bara. Lägger högarna lite från varann, men dom byter titt som tätt medan dom äter ändå, men inget bråk eller sura miner.

Hur gör ni med brodd på vintern och hag kompisar? Vid utfodring är det ju lätt till att de kan bråka.

Alla hästar är broddade i vår hage, jag ser inte obroddat som ett alternativ här då skador från det många gånger kan vara värre. Å andra sidan så har jag ej heller under de nästan 8 år på samma stall ej heller upplevt någon sparkskada, de finns massor av högar mellan 2-3 per häst att välja så de aldrig blir utan.

Jorunn visar ju aldrig tölt i hagen eller när man har henne lös i paddoken innan jag red in henne. Och det gör hon inte idag heller fast hon har mkt lätt till tölten idag från ryggen
Vissa isisar töltar bara inte utan ryttare verkar det som, de har en stark trav oftast.
Min erfarenhet är att dessa individer har mer lätthet för dressyren den klassiska dressyren och har lätt för samling och lättare att få väldig rena gångarter utan direkta träningar för att få de.

Bra ridskolehästar oftast

Våra går alla barfota i år och det har varit skönt då det varit lite tjafs i början när min inhyrning kom. Det är lugnare nu med fri tillgång :)

Har dock alltid haft brodd i på ridhästen tidigare år och i olika flockar utan skador.
I vintras sandade jag kring vattnen och de isigaste bitarna där hästarna "måste" gå i hagen så funkar bra barfota.

Min kille travar oftast i hagen men saktar ner via tölten. När han löslongeras tar han traven först men går lätt ner i tölt när det går långsammare, lutar svagt nedåt eller är lite knöligt på "banan" i hörnet av hagen. Han har rätt stor trav.

Han är endast tölttränad i år och är ändå lätt att växla mellan tölt och trav. Vi har självklart mycket kvar vad gäller samling i båda och tölten kan han bara hålla högre tempo korta stunder.

En kul grej var att jag för ett tag sen hitta omdömet från hans fölmönstring och info från säljaren när han var 3-4. Båda sa att han valde trav i hagen och visade inte trav alls som föl.

Jag kan leta upp hemgångsråden för Snorri när han fick ryggskott, om du vill?

Är 5 kg hösilage lite att ge ? det låter lite i mina öron är van att ge minst 6 kg. Höet har TS 82 MJ 8,8 SMRP 33. Har fått tillägga ett krafftfoder med högprotein halt, men höjer jag grovfodret så blir energi intaget för högt. Går inte heller att sänka krafften som är 0,5-0,7 kg för så blir protein halten för låg.

Så är 5 kg lite att ge?

Tycker det är galet lite. Mina går på nio kilo torrt silage med hyfsad kvot och nu är det dags att öka på några kilo.

Kommer aldrig ha fyrbroddat fram! Har fyra bak och två fram. Ja vid fodringar får man lägga högarna långt ifrån varandra, de blir sällan bråk i vår flock :)

Jorunn visar ju aldrig tölt i hagen eller när man har henne lös i paddoken innan jag red in henne. Och det gör hon inte idag heller fast hon har mkt lätt till tölten idag från ryggen
Vissa isisar töltar bara inte utan ryttare verkar det som, de har en stark trav oftast.
Min erfarenhet är att dessa individer har mer lätthet för dressyren den klassiska dressyren och har lätt för samling och lättare att få väldig rena gångarter utan direkta träningar för att få de.

Bra ridskolehästar oftast

Laukur visar heller aldrig tölt i hagen och har aldrig gjort utan det är trav som gäller :)

Ja det är lite. Kan du inte ge mer silage pga värdena så köp halm och dryga ut med så hästen får bukfylla och något att pilla med. Halm innehåller typ ingenting i näringsväg så du kan ge obegränsat.
Havrehalm är att föredra, dom brukar tycka att det är godare än vetehalm.

Tyvärr stämmer det inte, halm innehåller oftast enbart energi, man brukar räkna med 5 MJ per kg. Hö innehåller ofta från 6 MJ och uppemot det dubbla.

Tyvärr stämmer det inte, halm innehåller oftast enbart energi, man brukar räkna med 5 MJ per kg. Hö innehåller ofta från 6 MJ och uppemot det dubbla.

Precis, finns en anledning till att min gamling blev fet på lösdrift trots att han inte fick mer hö. Han moffade i sig en massa halm. :meh:

Så nej, man kan inte ge obegränsat, eller ens ett par extra kg och tro att det inte gör nån skillnad.

Om du har en väldigt liten islänning (under 300 kg) så motsvarar det den mängd TS jag brukade ge under bantning.

Har du räknat på hur det blir om du byter ut mot lusernhack? Det brukar jag göra när jag har svårt att få tillräckligt hög kvot och TS. I och med att det är strå så går det att byta ut hö direkt mot lusernet, så får de tugga bättre än om man ger det i pelletsform (tycker jag).

Jag är mest van vid min Filipus som visar både tölt och trav i hagen, men han har ju dock svårt för traven under ryttare och med Brallan är det tvärtom! :p Men jag hoppas att vi kan få till tölten under ryttare snart!

*kl*
Ska bli kul att se hur damen reagerar på att åka till ridhuset för första gången till helgen. Jag ska rida för min dressyrtränare då och ska försöka fixa någon som kan filma, det kan vara nyttigt! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 329
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama