NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Åh, du har mina fulla sympatier! :)

Jag har en medryttarhäst som jag tycker oerhört bra om och trivs jättebra med, jag rider honom två gånger i veckan. Dessutom rider jag lektioner och åker på en hel del kurser, men det är liksom.. Som att ge chips till en svältande. :D Jag började rida förrförra året, efter ett uppehåll på typ 5 år. Och jag är så oerhört motiverad så jag typ.. Går sönder! ;) Jag vill bara träna, rida, jobba. Bli bättre, träna mot ett mål, rida mer än två gånger i veckan, ta med min häst på kurser..

Men jag antar, det kommer det med. :cautious:

Du får tänka att det faktiskt ger massor att rida olika hästar också! Man blir rätt hemmablind när man bara rider en. Jag har dock haft sån tur att lyckas hitta en häst som passar mig så bra att jag längtar tillbaka varje gång jag sitter på någon annan häst. :)

/ En som ibland tänker att livet vore så mycket lättare om man var hästlös :)

ja det låter ju enkelt!
hurdan sele köpte du?

Tips!
Gå in här på 'körning' på forumet där kan du få nödvändig och viktig kunskap.
Körning är något helt annat än ridning och man måste tänka ännu mer noga på säkerheten då man spänt fast något onaturligt i hästen. Kan hända mycket om man inte vet vad man gör.

Men hade inte du två egna? Varför sålde du dem? Den ena var väl fölet Balderum pratar om?

Det är ett dilemma det där! För motivation är ju förvisso är ju något man verkligen ska ta tillvara på... så du borde kanske köra 'all in' redan nu. ;)

Gullan86:
Ja det stämmer, det är 2 år sedan jag sålde mina hästar på grund av skäl som gjorde att jag inte kunde ha häst just då. En familjemedlem blev obotligt sjuk i cancer och företaget jag jobbade på gick i konkurs så jag stod utan fast anställning. Jag kunde ha lånat ut dem på foder men just i det läget visste jag helt enkelt inte hur länge jag skulle vara kvar i den sitsen. Så jag hittade två kanonhem till dem och sålde. Det var rätt beslut då även om det är tungt att tänka tillbaka på.

Och idag ser livet annorlunda ut. Tänker fortfarande inte köpa egen häst än, men självklart är jag otålig. Finns ju inget bättre än bandet mellan dig och din häst, när du hittar rätt. :love:

juldagn-065_143680936.jpg
19-nov-052_118565667.jpg

Lite sent svar, men bättre sent än aldrig ^^
Min Raudur är e. Frami :) han kommer från Gårdeby som hade Frami förut och jag har ridit med honom för Ia Lindholm som också har haft Frami (Denni tävlade ju honom innan Charlotta Nevander på Gårdeby tog över). Både Ia och Charlotta säger att Raudur är en av de avkommor som är mest lik Frami så jag kan nog utgå från att hans utstrålning är lik hans pappas :)

Frami är ju tydligen en otroligt snäll hingst som knappt vet vad dåligt humör betyder. Raudur är nog "lite" kaxigare vilket han troligtvis har fått från sin mamma ;) Trots att han är väldigt tuff så är han ändå otroligt samarbetsvillig och alltid väldigt positiv och glad. Han älskar att få uppmärksamhet och beröm och är väldigt lättlärd när det kommer till nya saker (speciellt om han får godis, hehe..).
Han har mycket påskjut bak och har därför väldigt lätt för ökad tölt, han har desto svårare med samlad tölt då han hellre skjuter på än vinklar bakbenen, något vi jobbar med hela tiden och som jag även tror att Frami hade svårare för.
Nu utbildade ju Denni Frami och jag har utbildat Raudur, så därför tar det ju längre tid för Raudur att lära sig. Lite olika nivå på ryttarna ;)

Skulle vara roligt att höra hur din Dropi är :) du har säkert förklarat det redan men jag har inte hängt med i tråden :)

Precis, bättre sent än aldrig!:p
Dropis mamma vet jag inget om, borde forska lite mer i henne, Doppa fra Hjallandi.
Frami vet jag egentligen inget om heller mer än det som finns att läsa på nätet.
Dropi är 99% glad, positiv och arbetsvillig. Men han är också ganska tuff, envis och bufflig. Han har haft en ägare innan mig och som jag tolkar det, hade den ägaren inte tillräckligt med ledarskap. Hon uppfattade honom som "för tuff" och att han klev över henne. Och det gör han, om du låter honom. Han har tidigare hittat en bekväm med att slippa arbete och det har varit fullt ös/medvetslös/framåt.
Men han tar tillsägelser och de värsta "olaterna" är faktiskt borta nu.
Lättlärd och snabbtänkt. Otroligt charmig, nyfiken och mycket glimt i ögat:D

Fantastisk skritt och trav, tölten är taktfast, men otåligheten gör det svårt att jobba i kort tölt men blir bättre och bättre. Galoppen är klockren.

Överlag har han en otålighet som ibland gör det svårt att jobba tekniskt när det i hans ögon går för sakta men med små steg och mycket belöning i att få galoppera av sig går det bättre.
Fruktansvärt godis beteende:mad: Misstänker att han har mutats i det oändliga med godis ur handen så jag har uteslutit det helt, det funkar inte alls. Han blir okoncentrerad och helt fanatisk på att få mer.

I det stora hela en fantastisk häst - för mig. Kliver aldrig av honom på dåligt humör, en enorm glädjeladdare:)

*KL*

Det var 5 minusgrader och månsken i morse när jag gick ut till hästarna! Såå skönt om det kunde frysa på nu så vi slipper leran!

Längtar faktiskt efter vintern och snö nu :)

dsc_0462.jpg

@ FengurLaugur
Använder det på flera hästar.
Inte träffat någon häst som går sämre eller inte gillar Micklemtränset. Och så några där det är världens skillnad (positiv)!

/Malin

+ Fresus

Är mycket intresserad av ett sådant och det känns som det skulle passa mig och Laukur bra :) Smidigt sen när lillen ska ridas in också!

Har hintat till min kära make och min kära mor att ett sånt skulle sitta fint när jag fyller 25 i januari :angel: ;)

Men storlek? Laukur har ju stort huvud och drar full i grimmor och vanliga träns. Vad har ni för storlek på era?

KL

Vet någon vad som hänt med worldfengur? När jag försöker gå in på worldfengur kommer bara någon annan konstig sida upp. O_o

+ Fresus

Är mycket intresserad av ett sådant och det känns som det skulle passa mig och Laukur bra :) Smidigt sen när lillen ska ridas in också!

Har hintat till min kära make och min kära mor att ett sånt skulle sitta fint när jag fyller 25 i januari :angel: ;)

Men storlek? Laukur har ju stort huvud och drar full i grimmor och vanliga träns. Vad har ni för storlek på era?

OJ full?? min har ponny kan ha cob på sista hålena=)

jag har ett multi, som jag nämnt lite tidigare i tråden. Gillar det skarpt! Jag har ett cob men typ mitten uppåt på sidstyckena men yttersta på käkrämmarna. min pålle kan ha cob i grimma någon stans på mittenhålen.
Så du behöver nog full i alla fall för att nå runt nosen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 329
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama