NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NY Trevlig Snack och uppdateringstråd!

Fast har du inte pratat om att sälja Spöket förut?
Är det en återkommande känsla att ni inte passar tycker jag du gör helt rätt :)

Vad kul! Vad för grenar kör du då?
Jag motionskörde med mina shettisar o travare förr.

Jag hade tänkt testa på presicion i framtiden, maraton lockar ju också men de får bli längre fram.

Köpte en ny rockard idag i alla fall den har svängel vilket min nuvarande ej har

Fast har du inte pratat om att sälja Spöket förut?
Är det en återkommande känsla att ni inte passar tycker jag du gör helt rätt :)

Jag har funderat länge på det, men har velat få det att kännas rätt eftersom hon är en mycket bra och mycket trevlig häst. Nu är det praktiska omständigheter som gör det lämpligt att sälja en häst just nu men när beslutet är fattat så känns det helt rätt. Hon kommer kunna få ett kalashem :)

Hur gick det till att köra in henne?
Jag skulle vilja köra in Vidja, har tömkört henne för något år sedan, men vi slapp inte längre än så..

Angående fina aachen-träns, ett sånt när vill jag ha (med löstagbar aachen-rem)! Jag väntar på att det ska bli rea bara...
http://www.psofsweden.se/sv/for-hasten/islandstrans-hekla.html
Tränset var nere i 1099 i somras, så man kan ju önska att de sänker priset någon gång framöver igen.
Då tänker jag mig svart lackat pannband till vardags, och så kan man köpa till ett fint pannband att ha när man vill vara lite finare. Mums! :d

KL
Mackan vilar fortfarande, och det passar mig väldigt bra med tanke på det fantastiska novembervädret. Men jag har väldig ridabstinens också, så det ska bli kul att sätta igång igen om två veckor :)
Idag ska jag skicka iväg en anmälan till Vintermästerskapens första deltävling. Någon som ska dit?

Och så slänger jag ut en fråga till er. Igår på vår lokalförenings medlemsmöte var det någon som sa att man numera måste ha ridit femgång med en viss poäng för att få utbilda sig till lokaldomare. Jag kikade på SIF's hemsida, och där står det som stått tidigare, dvs att man måste ha gått domarsekreterarutbildning, takt- och gångarts-kurs och uppnått minst 5,0 på godkänd SIF-tävling i en töltgren och en gångartsgren. Samt några fler punkter, men de har inte med min fråga att göra.
Någon som vet om det är någon ny regel? Jag har nämligen tänkt anmäla mitt intresse för att bli lokaldomare, men femgång har jag inte ridit. Än... ;)

Men va kul Anna att ni ska tävla Vintermästerskapet! :) Sugen jag också, men känner inte att vi är redo...

Hur gick det till att köra in henne?
Jag skulle vilja köra in Vidja, har tömkört henne för något år sedan, men vi slapp inte längre än så..

Det gick otroligt bra och lätt, Jorunn har ju ett kanonpsyke.

Jag tömkörde några ggr i paddocken innan, några ggr ute i skogen, köpte sele satte på den och tömkörde några gånger.
Sedan fick en gå och hålla i vagnen några ggr när vi gick så hon fick känna på skacklarna.
Sedan tömkörde jag några ggr med skacklarna fastsatta och sedan fick hon dra vagnen fastsatt och de gick super.
Har kört nästan varje dag nu under 1½ vecka, även om jag ridit så kopplar jag bara fast vagnen och kör något varv i ridhuset.Viktigt är att man kör varje dag när man väl satt på vagnen.
Det är för att hästen ska komma in i körandet och inte glömma!
=)

Dropi är ju e Frami från Häringe. Någon annan som rider Frami avkommer här inne? Vore bara intressant att höra hur de är i lynnet:)
Lite sent svar, men bättre sent än aldrig ^^
Min Raudur är e. Frami :) han kommer från Gårdeby som hade Frami förut och jag har ridit med honom för Ia Lindholm som också har haft Frami (Denni tävlade ju honom innan Charlotta Nevander på Gårdeby tog över). Både Ia och Charlotta säger att Raudur är en av de avkommor som är mest lik Frami så jag kan nog utgå från att hans utstrålning är lik hans pappas :)

Frami är ju tydligen en otroligt snäll hingst som knappt vet vad dåligt humör betyder. Raudur är nog "lite" kaxigare vilket han troligtvis har fått från sin mamma ;) Trots att han är väldigt tuff så är han ändå otroligt samarbetsvillig och alltid väldigt positiv och glad. Han älskar att få uppmärksamhet och beröm och är väldigt lättlärd när det kommer till nya saker (speciellt om han får godis, hehe..).
Han har mycket påskjut bak och har därför väldigt lätt för ökad tölt, han har desto svårare med samlad tölt då han hellre skjuter på än vinklar bakbenen, något vi jobbar med hela tiden och som jag även tror att Frami hade svårare för.
Nu utbildade ju Denni Frami och jag har utbildat Raudur, så därför tar det ju längre tid för Raudur att lära sig. Lite olika nivå på ryttarna ;)

Skulle vara roligt att höra hur din Dropi är :) du har säkert förklarat det redan men jag har inte hängt med i tråden :)

Senast ändrad:

*kl*

Jag kanske är lite knäpp, men jag gillar vintersäsongen trots att vi inte ens har ridhus! Det är ju nu man ska bygga upp, träna hårt, jobba och förbättra - Till våren är det tävlingssäsong. :D

Nu är jag ju optimistisk och hoppas att vi kan ta oss ut på en lättklass i vår, men. Ni förstår min känsla.

Frustrationen över att inte ha egen häst är ENORM just nu. Jag lägger undan en ganska stor slant per månad öronmärkt hästkontot, men det känns ändå som en evighet tills jag kan börja kolla på hästar. Alternativet är kanske att kolla på unghäst? Men det är inte riktigt vad jag tänkt. Jag har tänkt köpa en "färdig" bra trevlig häst först, att träna, ha kul med, lära mig av och med - Och kunna tävla lite. Och sedan kanske lite senare komplettera med en unghäst. :)

Just nu vill jag bara rida jämt, jag vill mocka, jag vill planera träning, jag vill planera utfodring, köpa sadel. Jag bara går runt i hästtankar och det är outhärdligt typ. :meh:

Funderar på att basunera ut på hela facebook att jag skulle vilja låna häst över vinter+vårsäsongen för att ha något att träna med. Jag rider ju mycket kurser och privatlektioner, dels på medryttarhästen och lånade hästar. Men det ger liksom inte lika mycket som att jobba med en och samma. Men hästar lånas ju inte ut, bara sådär. :( Inte utan tankar på köp ofta. Jag skulle kunna tänka mig att ha en häst tidsbegränsat.

MVH//Hästbesatt_87

Allt beror ju på hur hästen är, är hästen mer nervig så tar de ju längre tid=)

Jag köpte en sk finsele från driveout deras startsele, riktigt fin/bra sele för pengen:)

Hur mycket har du sparat? Får man fråga det? Finns ju mycket bra häst till billig peng just nu :) Om du har tävlingsmeriter och/eller referenser från tränare borde du ju kunna få låna ngt.

Och lite vinter till dig ;) :

1451512_10152081508859612_402681461_n.jpg

1385672_10152081504719612_522902863_n.jpg

Med tillstånd av: Fotograf Mats Endermark

Senast ändrad:

Jag har funderat länge på det, men har velat få det att kännas rätt eftersom hon är en mycket bra och mycket trevlig häst. Nu är det praktiska omständigheter som gör det lämpligt att sälja en häst just nu men när beslutet är fattat så känns det helt rätt. Hon kommer kunna få ett kalashem :)

Jag minns jag valde hingst och allt till mitt dåvarande sto och efter mycket om o men kom fölet. Underbart vacker. Tog hem honom som treåring, kastrerade o tränade lite men vi var inte.....symbios så att säga. Visst kom vi överens och han var hur snäll som helst men det sista fattades.

Nu har han ett underbart hem och är högt älskad som jag förstått.

Jag tror man ska KÄNNA för sin häst, djupt in. Verkligen kunna ge allt i alla lägen.

Hon köptes ju som "perfekt". Rätt stam, rätt färg, rätt allt. Det är skitkul att rida, lätt att ha o göra med. Åker själv på träning utan problem osv.

Men i hjärtat är det inte rätt. Det har känts jobbigt att komma dithän att hon inte kliver in i hjärtat på mig och jag har försökt, ibland har det känts som det varit på g, men tyvärr. Men hon kommer kunna få ett kalashem, ingen tvekan om saken och där kommer hon utvecklas ännu mer än med mig som inte kan ge hundra med henne.

Hon har lärt mig mycket och jag har blivit bättre på att rida, på att våga på hantering så det har verkligen inte varit bortkastat. Och som sagt, rida henne är urkul!

*KL*

Kollade lite bilder från fotograferingen i mars i år på mig och Laukur och här ser man tydligt att tölten blivit bättre :) På första bilden hade han inte töltad länge och vi fick slita som djur för de korta sträckor han klarade!

dsc_0422.jpg

Den här bilden är från senaste kursen i slutet av oktober, det har hänt lite :P

1399726_753616924665499_1050289096_o.jpg

Grattis til en bra framsteg med hästen :) Han går mycket bättre upp i herðarnar (bär sej bättre) på den senare bilden och värkar almännt ha bättre muskulatur för arbetet samt fin formad balans. (grattis igen) :)

Grattis til en bra framsteg med hästen :) Han går mycket bättre upp i herðarnar (bär sej bättre) på den senare bilden och värkar almännt ha bättre muskulatur för arbetet samt fin formad balans. (grattis igen) :)

Tack! :) Ja han har mer styrka nu och man ser på den sista bilden att han är mer avslappnad och verkar mer tillfreds än på första bilden där man ser att han tycker det är jobbigt :)

Frustrationen över att inte ha egen häst är ENORM just nu. Jag lägger undan en ganska stor slant per månad öronmärkt hästkontot, men det känns ändå som en evighet tills jag kan börja kolla på hästar. Alternativet är kanske att kolla på unghäst? Men det är inte riktigt vad jag tänkt. Jag har tänkt köpa en "färdig" bra trevlig häst först, att träna, ha kul med, lära mig av och med - Och kunna tävla lite. Och sedan kanske lite senare komplettera med en unghäst. :)

Just nu vill jag bara rida jämt, jag vill mocka, jag vill planera träning, jag vill planera utfodring, köpa sadel. Jag bara går runt i hästtankar och det är outhärdligt typ. :meh:

Funderar på att basunera ut på hela facebook att jag skulle vilja låna häst över vinter+vårsäsongen för att ha något att träna med. Jag rider ju mycket kurser och privatlektioner, dels på medryttarhästen och lånade hästar. Men det ger liksom inte lika mycket som att jobba med en och samma. Men hästar lånas ju inte ut, bara sådär. :( Inte utan tankar på köp ofta. Jag skulle kunna tänka mig att ha en häst tidsbegränsat.

MVH//Hästbesatt_87

Hästbesatt_88 skriver under på detta. :D
Blir tamigfan galen av att inte ha egen häst eller ett hästliv överhuvudtaget. I höstas flyttade jag till en ny ort och då gick jag från att jobba med islandshästar på heltid till att inte peta på en häst överhuvudtaget. Hade behövt en viss tids avvänjning inser jag i efterhand...

Fast även om jag förstår din frustration tycker jag att du ska ha is i magen. ;) Om du skaffar en foderhäst nu så kommer du ju att lägga pengar på den. Pengar som då inte hamnar på det tänkta sparkontot.

Även om man inte har egen häst finns det ju alternativa sätt att stilla sin abstinens på. Du har medryttarhäst om jag minns rätt? Det är ju EGENTLIGEN det billigaste och bästa sättet att förhålla sig till hästar. :angel: Själv letar jag efter första bästa krake att få pyssla om. Ras och disciplin spelar liksom mindre roll. Imorgon ska jag på dressyclinic för Pether Markne och Per Saandgard. Är sjukt peppad fastän jag bara ska vara fotfolk. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 329
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 503
Senast: machafuko
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har en fråga angående sponsring och samarbete. Vill inte riktigt fråga tränare och vänner om det, känner mig lite dum hehe. Jag är...
Svar
2
· Visningar
948
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama