NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Den listan jag lade in är diagnoskriterierna. Alla diagnoser ställs utifrån diagnoskriterier.
Sen har du såklart rätt i att man (förhoppningsvis) kompletterar med tester osv. Men själva diagnosen ställs baserat på den listan.

(ADHD ska ALDRIG ställas baserat på neuropsykiatriska tester eftersom det inte finns någon enhetlig bild av hur individer med ADHD brukar prestera)

Jag protesterade inte mot det. Det jag säger är att du får inte en rättvisande bild av att läsa diagnoskriterierna och tänka -visst är jag lite rastlös ibland. Eftersom det är en rastlöshet på en annan nivå än det.

(Ok, gör det där exemplet jag tog bort. Ja jag kan liksom du läsa diagnoskriterierna och tänka, jo men här och där borde det stämma med mig och de flesta. Men roar man sig med tex ett av de större kontrolltesten, så ser man att det är inte ens i närheten.)
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Vadå snabbt och lättvindligt? Vad vet du om hur mycket jag har läst och satt mig in i det här? Vad får dig att tro att jag gör det lättvindligt?

Sättet du skriver på. Jag vet ju inte vad du läst, jag vet bara att jag min lilla läsning har fått en milsvitt skild uppfattning. En där jag aldrig ens hört om miljö och anknytning. De bitar du lägger lite fokus på. Socialstyrelsen må vara lite sen ibland, men ibland är det snarare så att de redan avfärdat vissa teorier för att de är på väg ut.

Och det här med psykiatrikerns bild vs psykologens bild är ju ni som har tagit upp. Ni får det att låta som om det pågår ett krig mellan våra professioner, något som inte stämmer.

Ja lite så, det antyds ibland att psykologerna störs av psykiatrikernas nya forskning som hittar neurologiska förklaringar till en del problem.

Och ärligt talat - vart kom sjukskrivning och samtal en gång i månaden om barndomen in i bilden?

Samtal en gång i månaden var påhittat, det är nog få som kan få. Sjukskrivning är enligt min erfarenhet ofta? alternativet till medicin. Så till den grad att det handlar om dagar.

Vart får du egentligen allt ifrån?
Oempatisk och kall? What?

Inte att du är det, det skrev jag inte. Utan att ett visst synsätt/båda synsätt kunde beskrivas så, om man vill. Som kontrast till att det ofta är så mediciner och läkemedelsindustrin beskrivs.

Åter igen verkar du lägga en massa åsikter och förutfattade meningar på mig. Snälla fråga mig om du inte förstår vad jag menar istället för att hitta på saker som du tror att jag står för.

Jag försöker komma fram till vad du menar.

Problem med disk är inte det första jag tänker på heller när jag tänker ADHD. Men av erfarenhet så vet jag att det kan finnas milsvida skillnad mellan hur stora (och med vad) problem patienter har när de söker och vill ha en ADHD-utredning. Det är inget jag har hittat på själv utan det är exempel från verkligheten.
Sen att du inte känner igen dig i det, det kan inte jag rå för.

Jo självklart kan jag föreställa mig det! Det är nog detsamma med alla sjukdomar, vissa är rädda att de har hjärtfel, andra cancer, några depression, men har inte det. Andra har det. Så jag ser inte riktigt problemet relaterat till just en specifik diagnos. Jag tror inte man kan göra någonting åt det, bara utreda ordentligt. Jag håller med om att det blir ett jätteproblem om läkarna börjar slarva.
 
Senast ändrad:
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

KL

Gällande ADHD och anknytning så vet jag inte om jag hört att just anknytningen skulle kunna vara en orsak till ADHD, snarare att desorganiserad anknytning kan ge symtom och beteenden som är snarlika det man ser vid ADHD. Men det där är förstås ett komplext problem, desorganiserad anknytning kan ge irreparabla skador på hjärnan och att veta exakt vad som är vad och var det kommer från är omöjligt med den kunskap vi har idag.

För övrigt följer jag tråden med stort intresse.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Så till att fråga vad du menar. Innan jag trasslar in mig mer.

Jag håller med om att ADHD inte får bli en slaskdiagnos med modetendenser. Det är hemskt vilket tillstånd det än händer.

Jag håller med om att man inte ska medicinera personer som inte behöver det. Speciellt inte barn.

Jag är väldigt osäker på hur du tänkte att man löser tex anknytningsproblematiken eller några av de andra teorierna du presenterar om det skulle vara det som ger ADHD. Jag tänkte att du menade att mediciner då är onödiga och borde ersättas med någonting annat. KBT el samtal. Men jag tror KBT har testats och fungerat på enstaka individer men inte alls generellt.

Om man ville spekulera helt vilt så skulle man ju kunna tänka sig att diagnosen, iom att den baseras på beteende, precis som du säger, kanske fångar in ett par olika grupper. En som svarar på medicin och en som inte gör det. Det är kanske olika tillstånd.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

För att man efter många år äntligen får veta varför man är som man är. För att man efter många år äntligen får veta att man inte alls är dum i huvudet.

//Aspergare som helt sonika antar att det är lite samma grej hos folk med ADHD

Det är ju exakt det här som är problemet. Jag tycker att det är hemskt att man ens ska ha behövt tro att man är dum i huvudet.
Varför ska man behöva tro att man är dum i huvudet bara för att man fungerar lite annorlunda än andra?
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

KL

Gällande ADHD och anknytning så vet jag inte om jag hört att just anknytningen skulle kunna vara en orsak till ADHD, snarare att desorganiserad anknytning kan ge symtom och beteenden som är snarlika det man ser vid ADHD. Men det där är förstås ett komplext problem, desorganiserad anknytning kan ge irreparabla skador på hjärnan och att veta exakt vad som är vad och var det kommer från är omöjligt med den kunskap vi har idag.

För övrigt följer jag tråden med stort intresse.

Anknytning brukar väl inte anses vara orsak till något, däremot som en del i en komplex problematik och som sårbarhetsfaktor.

Jag vet inte om jag uttryckt mig klantigt någonstans eller om det blivit en missuppfattning på vägen hit, men jag har aldrig menar att tex anknytning skulle vara enda orsaken. Jag har bara velat öppna upp för att jag inte tror att orsaken är enbart neurologisk/biologiskt ärftlig.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Så till att fråga vad du menar. Innan jag trasslar in mig mer.

Jag håller med om att ADHD inte får bli en slaskdiagnos med modetendenser. Det är hemskt vilket tillstånd det än händer.

Jag håller med om att man inte ska medicinera personer som inte behöver det. Speciellt inte barn.

Jag är väldigt osäker på hur du tänkte att man löser tex anknytningsproblematiken eller några av de andra teorierna du presenterar om det skulle vara det som ger ADHD. Jag tänkte att du menade att mediciner då är onödiga och borde ersättas med någonting annat. KBT el samtal. Men jag tror KBT har testats och fungerat på enstaka individer men inte alls generellt.

Om man ville spekulera helt vilt så skulle man ju kunna tänka sig att diagnosen, iom att den baseras på beteende, precis som du säger, kanske fångar in ett par olika grupper. En som svarar på medicin och en som inte gör det. Det är kanske olika tillstånd.

Min tanke kring ex anknytning som möjlig påverkansfaktor är att det öppnar upp för möjligheter kring förändring utifrån olika typer av frågor kring hur vi hanterar och förhåller oss till barn.

Genom historien har ju anknytningsforskningen bidragit på jätteviktiga delar, tex så tas barn inte längre ifrån mamman direkt vid födseln och man lämnar inte heller barn ensamna på barnhem tex när lillebror ska födas.
Ju mer vi lär oss kring hur olika saker påverkar barn och deras trygghet - desto mer kan vi förändra i de stora strukturerna för att göra det så bra som möjligt.

I någon slags drömvärld skulle vi bli bättre på att informera och utbilda blivande föräldrar kring hur de på olika sätt påverkar samspelet med sina barn. Vi skulle också ha möjlighet att fånga upp och hjälpa fler än bara de som inte klarar av att knyta an alls.

Fokus kanske i första hand skulle vara på "hur bör jag bete mig för att möta just detta barn som kanske har andra behov än andra?" utan att barnet behöver ha fått en diagnos.
(Jag vet att det finns de som redan är jättebra på detta, men tyvärr inte alla.)
Vi kanske skulle kunna utveckla ett bättre stödsystem så att familjer som har svårt att reda ut sina relationer kan få tillgång till hjälp innan det blir så allvarligt.

För att bara rabbla upp några osorterade tankar..

Jag menar alltså inte att en annan förklaringsmodell nödvändigtvis måste förändra vård och stöd bland de som redan fått diagnosen. Men vi kan börja jobba långsiktigt och preventivt och kanske kunna minska antal barn som behöver ha det så jobbigt.

Det sista du skriver, som jag markerade, tycker jag inte alls låter osannolikt även om du "spekulerar vilt". Just att vi har så svårt att hitta specifika mekanismer bakom ADHD och att uttrycken kan se så olika ut gör att det, iallafall hos mig, ligger nära till hands att tänka att det just är en samling symptom/beteenden snarare än en homogen grupp med samma bakomliggande problematik.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag tycker det är intressant att beskrivningen oempatisk och kall har dykt upp. Nu skrev visserligen Badger att det inte syftade på mig (även om det onekligen såg ut så), men jag tycker ändå att det vore spännande med en diskussion kring varför det väcker så starka känslor när någon påstår att ADHD kanske är mer än bara ett ärftligt fel i hjärnan?
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Ah, det är ganska enkelt :)

Jag vet inte om jag uttryckt mig klantigt någonstans eller om det blivit en missuppfattning på vägen hit, men jag har aldrig menar att tex anknytning skulle vara enda orsaken. Jag har bara velat öppna upp för att jag inte tror att orsaken är enbart neurologisk/biologiskt ärftlig.

Om du menar att ADHD liknande symptom kan uppstå på grund av olika orsaker, eller att orsaken inte enbart är neurologisk/biologiskt ärftlig så förstår jag dig plötsligt.

Det verkar ju definitivt finnas en stor ärftlig faktor, men som påverkas av miljö också (rökning hos mamman, eller trauman osv.). Det låter som en rimlig tanke tycker jag. Jag är också helt och hållet med på att miljön kan påverka hur väl en person kan hantera ett neurologiskt funktionshinder. Samtidigt kan man ju också vända på det, ett neurologiskt funktionshinder kanske påverkar miljön, ett barn med lätt autism (tidigare aspberger) kanske gör det svårare med anknytningen -möta blick osv.

Känslomässigt kanske det blir om man skulle råka känna en förälder och ett "barn". Då kan en teori om att det är ett psykologiskt problem enbart orsakat av förälderns felaktiga hantering (iofs numera kallad anknytningrelaterad problematik) kännas lite hänsynslös. Speciellt om föräldern uppenbart fostrar väldigt varma och empatiska barn, älskade av lärare som små och mycket väl fungerande. Om än något enstaka med koncentrationssvårigheter - som omedelbart, läs ngn vecka från sjukskrivning till heltidsarbete, försvinner med medicinering.

Då låter en teori om enbart miljö som totalt vansinne. Medan en teori om miljö (tex mamman rökte) kombinerat med arv som helt rimlig. Dvs rätt miljö -voila en bloggerska som är kreativ och driver egna företag, kanske själv fördelar sin tid... lite svårare miljö - lite svårare att hantera funktionshindret.
 
Senast ändrad:
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jo jag gillar din idé med att man kanske tidigt kan fånga in barn på dagis och fundera över hur man kan hjälpa dem med strategier, oavsett anledning till att de kan behöva dem.

Likaså att det är bra att vi inte lämnar barn och mammor skilda åt på BB. Jag vet att det var där anknytningsteorin startade och det är väldigt bra att de slutade med det. Det gäller bara att inte ge föräldrar så mycket anknytningsångest att anknytningen blir problematisk (tendenser verkar finnas i forumtrådar ibland). För många fungerar den nog bra utan insatser.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Skönt att jag äntligen blir förstådd ;)

Jag vet som sagt inte om det är jag som skrivit klantigt eller om det dragits för stora växlar och det bara antagits att jag menar vissa saker men jag har alltid försökt få fram att det troligen är mer komplext än bara biologi.

Och jag tycker också att det är viktigt att påpeka att anknytning liksom är större än att man älskar och tar hand om sina barn. Det kan bli fel ändå, även om man gjort sitt bästa.
Och det skriver jag absolut inte för att skuldbelägga någon utan för att det är viktigt att vi kan ha en öppenhet kring att föräldrar faktiskt ibland inte räcker till, hur gärna de än vill.

Det är just skuldbeläggandet och skammen jag vill bort från. Jag skulle önska att det kunde få vara okej i vårt samhälle att säga "mitt barn hade speciella behov men jag insåg inte det förrän det hade gått ganska långt", eller "jag gjorde verkligen mitt bästa men mitt eget fungerande i relationer ställde till bekymmer iallafall".

Jag har ju upprepade gånger skrivit att jag skulle föredra en stress-sårbarhetsmodell. Vet inte om det ignorerats eller om jag borde förklarat vad jag menar med begreppet?

Det syftar ju på att alla individer föds med en viss sårbarhet (genetik) och som i kombination med olika former av belastning/stress (mijö) ger ett visst utfall.
En person med låg sårbarhet kräver hög belastning innan problem yttrar sig, och en person med hög sårbarhet kan få problem med väldigt lite belastning.

I praktiken innebär ju det här att alla barn som föds har olika behov för att klara sig välmående. En del barn är väldigt sårbara och det räcker med små små stresspåslag för att problem ska utvecklas, medans andra är väldigt tåliga och klarar sig fint trots att de utsätts för det ena och det andra.

Det gör ju också att det blir väldigt svårt att vara förälder. Hur ska jag veta hur mycket sårbarhet mitt egna barn har?
För att inte tala om att den här sårbarheten, som kanske är genetisk, finns hos föräldrarna också. De har således OCKSÅ problem, och kanske inte fick den hjälp de behövde.
Och om jag själv har svårt för vissa saker säger det sig ju självt att jag kommer ha svårt att hjälpa mitt barn i vissa sammanhang.
Det är här en social nedärvning kommer in och samspelar. De allra flesta föräldrar beter sig ungefär mot sina barn som de själva blev bemötta när de var barn. Inte exakt, och vissa lyckas jättebra med att bryta mot mönstren. Men ofta finns det inslag som socialt går i arv.

Och här börjar det bli svårt. Jag har egna problem, mitt barn är sårbart (vilket jag inte vet om för det är ju inte så att barn kommer med bruksanvisning) och här börjar vår relation skapa/öppna upp för problem. Inte för att någon vill sitt barn illa, utan för att det helt enkelt är svårt.

Tänk om vi då skulle vara bättre på att sprida all den kunskap som faktiskt finns kring små små detaljer i föräldra-barn samspelet som faktiskt gör skillnad. Tänkt om det vore okej att säga "jag behöver hjälp". Tänk om vi kunde sätta in insatser i de tidiga stadiet och hjälpa till så att det inte behöver bli så mycket problem, trots barnets sårbarhet.

Det är därför jag anser att det är mycket mer fruktbart och viktigt att fokusera på belastningsfaktorer. För sålänge vi inte kan hitta en gen (Vad vi nu skulle göra med det? Abortera foster med ADHD-genen?) eller ett botemedel som inte bara tar bort symptomen, så vinner vi faktiskt ingenting långsiktigt på att så hårt fokusera på biologin.
Klart att det är spännande med en neurologisk förståelse. Men vad ska vi ha den till mer än att släcka eldar?
Är det inte bättre att jobba preventivt så att det inte behöver börja brinna lika ofta?
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Fast jag tycker att även genetiken spelar in i en stress-sårbarhetsmodell(vilken jag för övrigt skriver under på till 100% vad gäller ADHD). Är man medveten om vad man rent ärftligt har för ökade risker att ta hänsyn till tror jag att man också har lättare att som förälder ta hänsyn till symptom som visar sig hos ens barn. Oavsett om det krävs en diagnos eller inte.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Fast jag tycker att även genetiken spelar in i en stress-sårbarhetsmodell(vilken jag för övrigt skriver under på till 100% vad gäller ADHD). Är man medveten om vad man rent ärftligt har för ökade risker att ta hänsyn till tror jag att man också har lättare att som förälder ta hänsyn till symptom som visar sig hos ens barn. Oavsett om det krävs en diagnos eller inte.

Det var väl precis det jag skrev?
Sårbarhet = genetik

(Utan att för den delen tro att det finns en specifik gen som ger just ADHD)
 
Senast ändrad:
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag reagerade mest på ditt sista stycke om att det fokuseras så på biologin. Anledningen till att det forskas så mycket på just det är ju också att det är lättare att få fram bra mediciner om man vet vilka rent fysiologiska orsaker som kan ligga bakom ett tillstånd, även om det också finns miljöfaktorer. Bipolär sjukdom förklaras också genom en stress-sårbarhetsmodell men där ser jag inte alls samma motstånd mot att man forskar om fysiologiska faktorer.

Det bästa är naturligtvis om man forskar på bred front men enligt dig finns det ju rapporter om miljöpåverkan också och även om jag inte läst någon studie så vet jag att det hänvisas till forskning hur annat än arv påverkar ADHD.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag har ju upprepade gånger skrivit att jag skulle föredra en stress-sårbarhetsmodell. Vet inte om det ignorerats eller om jag borde förklarat vad jag menar med begreppet?

Ah, jo det hade förenklat med förklaring där. Det är mitt fel, jag är slarvig. Jag hade såklart läst om själva modellen men aldrig registrerat vad den kallas. Jo precis så verkar rimligt. Jag förstod aldrig att du menade så, sorry.
 
Senast ändrad:
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Det är ju exakt det här som är problemet. Jag tycker att det är hemskt att man ens ska ha behövt tro att man är dum i huvudet.
Varför ska man behöva tro att man är dum i huvudet bara för att man fungerar lite annorlunda än andra?

Nu är det ju inte så att man bara fungerar lite annorlunda, utan att man ofta faktiskt är handikappad utan att veta om det. Är det då så konstigt om man tror att man är dum i huvudet tills man får veta varför man är som man är, när man inte ens klarar av helt normala saker som alla andra klarar av utan problem?

Javisst, det är hemskt att det blir så, men jag ser liksom inte varför det skulle vara något konstigt.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag har ju upprepade gånger skrivit att jag skulle föredra en stress-sårbarhetsmodell. Vet inte om det ignorerats eller om jag borde förklarat vad jag menar med begreppet?
Du har inte förklarat varför du skulle föredra det. Du har inte alls visat varför vi ska tro att ADHD växer fram på grund av föräldraskap, och då känns det bortkastat att spekulera.

Det är därför jag anser att det är mycket mer fruktbart och viktigt att fokusera på belastningsfaktorer. För sålänge vi inte kan hitta en gen (Vad vi nu skulle göra med det? Abortera foster med ADHD-genen?) eller ett botemedel som inte bara tar bort symptomen, så vinner vi faktiskt ingenting långsiktigt på att så hårt fokusera på biologin.
Klart att det är spännande med en neurologisk förståelse. Men vad ska vi ha den till mer än att släcka eldar?
Är det inte bättre att jobba preventivt så att det inte behöver börja brinna lika ofta?

Trams. Studierna kan hitta orsaken till ADHD. Kartläggning av genetiska komponenter kan det hjälpa för att hitta en bot.

Om man istället forskar på något som inte har med saken att göra så vore det ett komplett slöseri med tid.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

kl
lite off topic... :
hur är det egentligen med diagnoserna (de som brukar kallas för bokstavs-diagnoser), är de lika ofta förekommande i utvecklingsländer, som i i-länder? Samt så undrar jag om asiatiska länder har samma höga frekvens av diagnoser/fall som vi i västvärlden har? Urbefolkning, har de denna typ av problematik? Någon som vet?
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Blir nog svårt att jämföra i och u-länder då de inte har samma möjlighet att diagnosticera.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Det finns en del studier om hur frekvensen av ADHD ser ut i olika länder och olika delar av världen men som redan nämnts så finns nog ingen statistik från u-länder, precis som det säkert saknas jämförbar statistik om många andra psykistriska tillstånd.

DEN HÄR sammanfattningen är klart läsvärd om man är intresserad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp