NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Ah, jo, tråkigt att diska tycker jag också att det är, men jag tror inte jag har ADHD för det.

Självklart är inte ADHD -tråkigt att diska. Självklart ska inte någon som tycker att det är tråkigt att diska diagnosticeras med ADHD. Men vem pratar ens om dålig på att diska? Det handlar om sjukpensionering och riktigt smarta barn som går ut skolan utan betyg.

Vid första påseende kan symptomlistan du satte upp tex se ut som att vem som helst kan ha en släng av ADHD. Men det är inte den listan som (såvitt jag vet) används för diagnosticering (utan stora mängder andra tester). Och det är på en helt annan nivå.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Varför tror du jag bara läser psykologernas bild? Jag ägnar min mesta tid till att söka och läsa vetenskapliga artiklar inom olika områden, skrivna av olika människor.

Det är lustigt när du samtidigt bara tycker att det "finns tecken på en eventuell ärftlighet" och verkar anse att det är lika troligt att ADHD beror på bristande anknytning. De allra flesta experter på området verkar anse att det är klarlagt att det finns en ärftlig komponent och det har kommit studier som bekräftar detta, bl a DENNA.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Varför tror du jag bara läser psykologernas bild? Jag ägnar min mesta tid till att söka och läsa vetenskapliga artiklar inom olika områden, skrivna av olika människor.
Vi läser inte bara litteratur av psykologer på psykologprogrammet. Vi läser forskning.

För att du avfärdar psykiatrikernas bild så snabbt och lättvindigt och koncentrerar dig så hårt på psykologernas bild. För en som lever ett plötsligt väldigt bra liv på psykiatrikernas bild av verkligheten - medicin, arbete, hälsa, familj. Känns psykologens -sjukskrivning, samtal om barndomen en gång i månaden -naturligt nog som lite oempatisk och kall.

Helt ärligt, problem med disk är liksom inte det första Jag tänker på när jag tänker på ADHD. Så man blir ju förvånad och lite chockad när någon annan gör det. Dessutom någon som teoretiskt sett kanske senare jobbar inom området.
 
Senast ändrad:
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Enligt vad jag har hört ifrån många av de som fått ADD/ADHD diagnoser här på Buke i vuxen ålder så har de ofta haft dokumenterade svårigheter tidigare i livet. Jag vet att du skrev att du inte anspelade på någon speciell men eftersom jag skriver i den här tråden och inte har fått "min" diagnos än så tar jag och berättar om hur mitt utgångsläge ser ut inför min NPF-utredning (som allmän psykiatrin remitterat mig till).


  • Jag utreddes för DAMP i skolan under slutet av 90-talet. Har visat en av psykologerna sammanfattningen av utredningen och hen sa att det är mycket troligt att jag fått en ADD diagnos idag. Jag saknar de motoriska svårigheterna som var ett krav för dampdiagnos. Psykologen slog fast att jag hade koncentrationsproblem men att eftersom jag hade helt okej resultat i skolan (dock så skolkade jag mycket) så fanns det ingen mening med att gå vidare.

  • Jag har träffat två psykologer och en psykiater under 4 timmars tid och det har fattats två beslut om att remittera mig vidare för grundligare utredning. Ett av de besluten skulle fattas av ett team efter gemensam genomgång av mina svar på enkäter och strukturerade intervjuer efter att två av medlemmarna träffat mig i totalt 3 timmar. Teamet hade bestämt att sätta mig på listan efter två möten.


  • Fick jag välja själv så hade jag föredragit en D-vitamin brist. Jag har blivit utsatt för trauma mot huvudet vid flera tillfällen (som mycket hästfolk har) och allvarlig syrebrist så i mitt fall är den troligaste differential diagnosen förvärvad hjärnskada. Jag har vid tidigare provtagningar fått reda på att jag inte har någon d-vitamin brist och inte heller har några tecken på struma.

Personligen tror jag att en del av de som söker för koncentrationssvårigheter är pålästa (och påstridiga) eftersom det annars är lätt att (speciellt inom primärvården) bli sedd som en slashas som är deprimerad och saknar ambition. I perioder så har jag haft självmordstankar för att det varit så fruktansvärt kämpigt med min brist på koncentration. Jag är en intelligent tjej med fantastisk kapacitet när hundjävlarna drar åt rätt håll i spannet men eftersom jag är så lätt distraherad så räcker det med att bänkgrannen tar en halstablett för att jag ska tappa all koncentration i samband med en tenta (och det är med öronproppar...)

Till sist en diagnos minskar ju inte det personliga ansvaret (i normalfallet, rättspsyk är en annan diskussion) men det kan ge en viss förklaring till beteenden. Kör jag på tentan så är det ju för att jag inte pluggat ordentligt eller för dagen inte kan förmedla min kunskap. Jag har inte pluggat ordentligt för att jag inte kan koncentrera mig ordentlig men det är ju mitt ansvar att hitta en metod som fungerar.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Bara en tanke om det här med medicinering... Idag var det mkt på morgonen så jag glömde att ta min medicin. Har sen varit och handlat med mamma + gått på en PW innan jag hämtade dottern på dagis igen. Nu är jag helt slut och sitter näst intill apatisk i soffan. Tur att jag har mina föräldrar nära så de kan roa dottern för jag är inte kapabel till det just nu. Hade jag tagit min medicin i morse så hade jag varit igång i en lagom nivå i några timmar till...
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Till sist en diagnos minskar ju inte det personliga ansvaret (i normalfallet, rättspsyk är en annan diskussion) men det kan ge en viss förklaring till beteenden. Kör jag på tentan så är det ju för att jag inte pluggat ordentligt eller för dagen inte kan förmedla min kunskap. Jag har inte pluggat ordentligt för att jag inte kan koncentrera mig ordentlig men det är ju mitt ansvar att hitta en metod som fungerar.

Jätteviktigt att ha i åtanke, även om jag tycker att hela ditt inlägg var väldigt bra!

Jag tror att den andra stora gruppen som får en NPF-diagnos i vuxen ålder är de som är i samma situation som mig - de får diagnosen efter att ha kraschat totalt och redan hamnat i psykvården med andra rejäla problem. För min del var det bipolär sjukdom som bröt ut efter att "bara" haft återkommande depressioner sedan tidiga tonår. Nyligen kom det ju också en studie som visar samband mellan flera psykiska sjukdomar och neuropsykiatriska funktionshinder, mycket intressant eftersom det stämmer väl överens med hur det ser ut i min släktbild. LÄNK
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Tror att jag kan delvis vara skyldig till "tråkigt att diska" exemplet. Jag skrev (tror jag, tänkte förmodligen på något annat när jag skrev mitt inlägg) att för mig så är det oftast lika jobbigt/stressigt att diska som att skriva högskoleprovet. Mina svårigheter med diskning har att göra med att det ställer stora krav på struktur och ordning, speciellt i ett kök med liten diskbänk. Dessutom får jag då svårt att ha full kontroll på vad som händer bakom mig, vilket är stressande i sig. Det är (konstigt nog) väldigt svårt för mig att planera i vilken ordning föremålen ska ner i diskbaljan för att de sen ska passa bra på torkställningen. Att sedan torka av disken och ställa den på rätt ställe är ytterligare ett moment som krånglar till det (var är rätt ställe och hur ställer jag grejerna i skåpet mest effektivt.).

Ibland diskar jag hemma hos svärmor med mer av en löpande band princip, där maken skrapar tallrikarna rena, jag diskar och sköljer och svärmor torkar och ställer i skåpet. Då fungerar det finfint att diska men det är inte heller lika många moment som jag av någon anledning kan krångla till.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag tycker att det är en rätt bra sammanfattning över hur något som egentligen är rätt enkelt(men tråkigt) kan bli nästan oöverstigligt svårt.

För min del blev det något av ett uppvaknande när jag var på väg hem en dag och beslutade mig för att dammsuga min etta på 20 kvadrat. Problemet var att min hjärna inte stannade där - plötsligt var dammsugningen ett projekt som krävde att jag plockade undan allting, förmodligen behövde dammsugarpåsen bytas, jaha då måste jag beställa dammsugarpåsar och är det verkligen någon idé att dammsuga om jag inte dammar? Minsta lilla sak som ska göras blir lätt stora projekt om man inte ser upp och precis som du har jag problem med att saker och ting måste göras i rätt ordning. Blir jag avbruten tar det en massa energi att fortsätta där jag slutade så ofta får jag be folk att inte prata med mig(åtminstone inte på ett sätt som kräver svar) när jag håller på med något.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Känner igen det där med dammsugning. Att dammsuga eller torka golvet är inte det stora problemet utan det är att klara av strukturen runt omkring. När vi flyttar till större lägenhet så kommer en självgående robotdammsugare att införskaffas och en bänkdiskmaskin.:D

Jag har jobbat som städerska men då innehöll inte mina arbetsuppgifter något "plock" utan framförallt att moppa och torka golv dvs inget som krävde särskilt mycket fokus.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Oj vilken resa! :(

Jag hade också föredragit d-vitamimbrist eller lättbehandlad struma...
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Ah, jo, tråkigt att diska tycker jag också att det är, men jag tror inte jag har ADHD för det.

Självklart är inte ADHD -tråkigt att diska. Självklart ska inte någon som tycker att det är tråkigt att diska diagnosticeras med ADHD. Men vem pratar ens om dålig på att diska? Det handlar om sjukpensionering och riktigt smarta barn som går ut skolan utan betyg.

Vid första påseende kan symptomlistan du satte upp tex se ut som att vem som helst kan ha en släng av ADHD. Men det är inte den listan som (såvitt jag vet) används för diagnosticering (utan stora mängder andra tester). Och det är på en helt annan nivå.

Den listan jag lade in är diagnoskriterierna. Alla diagnoser ställs utifrån diagnoskriterier.
Sen har du såklart rätt i att man (förhoppningsvis) kompletterar med tester osv. Men själva diagnosen ställs baserat på den listan.

(ADHD ska ALDRIG ställas baserat på neuropsykiatriska tester eftersom det inte finns någon enhetlig bild av hur individer med ADHD brukar prestera)
 
Senast ändrad:
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Det är lustigt när du samtidigt bara tycker att det "finns tecken på en eventuell ärftlighet" och verkar anse att det är lika troligt att ADHD beror på bristande anknytning. De allra flesta experter på området verkar anse att det är klarlagt att det finns en ärftlig komponent och det har kommit studier som bekräftar detta, bl a DENNA.

Jag har skrivit att det lika gärna (och i mina ögon troligen) kan finnas ytterligare delar utöver biologi. Jag har på flera ställen skrivit att jag inte avfärdar någon teori utan att jag tror på en stress-sårbarhetsmodell som alltså inkluderar både miljö och biologi.

För att du avfärdar psykiatrikernas bild så snabbt och lättvindigt och koncentrerar dig så hårt på psykologernas bild. För en som lever ett plötsligt väldigt bra liv på psykiatrikernas bild av verkligheten - medicin, arbete, hälsa, familj. Känns psykologens -sjukskrivning, samtal om barndomen en gång i månaden -naturligt nog som lite oempatisk och kall.

Helt ärligt, problem med disk är liksom inte det första Jag tänker på när jag tänker på ADHD. Så man blir ju förvånad och lite chockad när någon annan gör det. Dessutom någon som teoretiskt sett kanske senare jobbar inom området.

Vadå snabbt och lättvindligt? Vad vet du om hur mycket jag har läst och satt mig in i det här? Vad får dig att tro att jag gör det lättvindligt?

Och det här med psykiatrikerns bild vs psykologens bild är ju ni som har tagit upp. Ni får det att låta som om det pågår ett krig mellan våra professioner, något som inte stämmer.

Och ärligt talat - vart kom sjukskrivning och samtal en gång i månaden om barndomen in i bilden?
Vart får du egentligen allt ifrån?
Oempatisk och kall? What?

Åter igen verkar du lägga en massa åsikter och förutfattade meningar på mig. Snälla fråga mig om du inte förstår vad jag menar istället för att hitta på saker som du tror att jag står för.

Problem med disk är inte det första jag tänker på heller när jag tänker ADHD. Men av erfarenhet så vet jag att det kan finnas milsvida skillnad mellan hur stora (och med vad) problem patienter har när de söker och vill ha en ADHD-utredning. Det är inget jag har hittat på själv utan det är exempel från verkligheten.
Sen att du inte känner igen dig i det, det kan inte jag rå för.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Bara en tanke om det här med medicinering... Idag var det mkt på morgonen så jag glömde att ta min medicin. Har sen varit och handlat med mamma + gått på en PW innan jag hämtade dottern på dagis igen. Nu är jag helt slut och sitter näst intill apatisk i soffan. Tur att jag har mina föräldrar nära så de kan roa dottern för jag är inte kapabel till det just nu. Hade jag tagit min medicin i morse så hade jag varit igång i en lagom nivå i några timmar till...

Jag är inte negativ till medicin överlag. Jag förstår att det är jätteviktigt med medicin för enskilda individer.

Och jag tycker faktiskt att jag borde få lov att diskutera medicinering ur ett större samhällsperspektiv utan att medicinerande individer tar åt sig och tror att jag vill dem illa.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Tror att jag kan delvis vara skyldig till "tråkigt att diska" exemplet. Jag skrev (tror jag, tänkte förmodligen på något annat när jag skrev mitt inlägg) att för mig så är det oftast lika jobbigt/stressigt att diska som att skriva högskoleprovet. Mina svårigheter med diskning har att göra med att det ställer stora krav på struktur och ordning, speciellt i ett kök med liten diskbänk. Dessutom får jag då svårt att ha full kontroll på vad som händer bakom mig, vilket är stressande i sig. Det är (konstigt nog) väldigt svårt för mig att planera i vilken ordning föremålen ska ner i diskbaljan för att de sen ska passa bra på torkställningen. Att sedan torka av disken och ställa den på rätt ställe är ytterligare ett moment som krånglar till det (var är rätt ställe och hur ställer jag grejerna i skåpet mest effektivt.).

Ibland diskar jag hemma hos svärmor med mer av en löpande band princip, där maken skrapar tallrikarna rena, jag diskar och sköljer och svärmor torkar och ställer i skåpet. Då fungerar det finfint att diska men det är inte heller lika många moment som jag av någon anledning kan krångla till.

Det var jag som tog upp diskning som ett exempel, syftade absolut inte på dig :)
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Tror att jag kan delvis vara skyldig till "tråkigt att diska" exemplet. Jag skrev (tror jag, tänkte förmodligen på något annat när jag skrev mitt inlägg) att för mig så är det oftast lika jobbigt/stressigt att diska som att skriva högskoleprovet. Mina svårigheter med diskning har att göra med att det ställer stora krav på struktur och ordning, speciellt i ett kök med liten diskbänk. Dessutom får jag då svårt att ha full kontroll på vad som händer bakom mig, vilket är stressande i sig. Det är (konstigt nog) väldigt svårt för mig att planera i vilken ordning föremålen ska ner i diskbaljan för att de sen ska passa bra på torkställningen. Att sedan torka av disken och ställa den på rätt ställe är ytterligare ett moment som krånglar till det (var är rätt ställe och hur ställer jag grejerna i skåpet mest effektivt.).

Ibland diskar jag hemma hos svärmor med mer av en löpande band princip, där maken skrapar tallrikarna rena, jag diskar och sköljer och svärmor torkar och ställer i skåpet. Då fungerar det finfint att diska men det är inte heller lika många moment som jag av någon anledning kan krångla till.

Jo jag förstår, det var inte dig jag tänkte på.
 
Senast ändrad:
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

*kl*

en sak som jag irriterar mig på - och det här är inte personligt mot någon...

Men! det verkar som att folk förutsätter att en remiss eller utredning automatiskt ska utmynna i en diagnos. I synnerhet vad gäller adhd/add.

Symtom på adhd kan ju vara andra saker också....... utbrändhet, depression, psykisk sjukdom (bipolär tex), personlighetsstörning eller något rent fysiskt som struma, d-vitaminbrist mm .......

Varför är det irriterande? Problemet uppstår först om det faktiskt blir så att personer får den diagnos de önskar sig, inte den de borde få.

En trolig anledning till förväntan kan vara att många efter lång tid snubblat över en beskrivning av ADHD som till punkt och pricka stämmer med deras livslånga problem. Det är inte så konstigt med en förhoppning om att hjälp kan finnas.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag har skrivit att det lika gärna (och i mina ögon troligen) kan finnas ytterligare delar utöver biologi. Jag har på flera ställen skrivit att jag inte avfärdar någon teori utan att jag tror på en stress-sårbarhetsmodell som alltså inkluderar både miljö och biologi.

Fast då är den enda skillnaden mellan oss att jag tycker att det verkar tämligen uppenbart att det finns en(genetiskt) ärftlig komponent. Att det sedan rör sig om en stress-sårbarhetsmodell, precis som med t ex bipolär sjukdom, är jag rätt övertygad om. Jag har inte heller sett någon argumentera för att ADHD enbart beror på gener.

Likaså när man letar efter gener. Det har forskats MASSOR men man kommer ändå inte längre.
Sen kanske det finns en biologi bakom ADHD, det vet vi ju inte. Men det kan likagärna ha andra orsaker. Orsaker som sällan får komma fram i diskussionen trots att de egentligen är minst lika troliga. Tex anknytning.

Det var det här du skrev i början av tråden, där antyder du att det inte finns någon forskning som stöder genetiska skillnader hos personer med ADHD(vilket inte stämmer, även om det inte något som finns hos alla med diagnosen). Jag har svårt att tolka det som att du argumenterar för att ADHD kan ha flera, samverkande orsaker när du i samma stycke anser att det finns "andra orsaker" som är minst lika troliga.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Såhär några sidor in kanske jag har lite mer samlad kritik mot dina ståndpunkter. Du ifrågasätter ganska mycket forskning i väldigt negativa termer. Du skriver tidigt det väldigt hårda: "Ett exempel på hur långt det har gått är att det i DSM-V finns en "ADHD-light"-diagnos. Varför vi ens skulle ha behov av något sådant? Jo just det. För att läkemedelsbolagen ska tjäna mer pengar.", även "Det finns massvis med studier kring ADHD, många av dem finansierade av.. just det - läkemedelsbolagen. Och det dras ganska kraftiga slutsatser på tveksam empiri."

Du skriver angående angående gener: "Det har forskats MASSOR men man kommer ändå inte längre.". Du avfärdar Socialstyrelsen med något exempel om hur de hanterade "psykodynamisk terapi", och skriver att det är naivt att "köpa deras texter rakt av" - vilket jag tycker är en ganska extrem ståndpunkt.

Sedan säger du att "något annat", t.ex. anknytning är lika sannolikt, men du har inga bra anledningar till att det skulle vara sannolikt alls.

Jag tycker inte att anknytning känns som en naturlig förklaring. Vissa yttre effekter som kan ses vid ADHD kan antagligen också orsakas på grund av otrygg anknytning, men det känns inte naturligt att upplevelsen av att ha ADHD, som den vanligen beskrivs, skulle komma av det. Anknytning verkar i så fall vara en rimligare som förklaring till saker som narcissism eller social fobi. Kanske kan problem som följer av ADHD också uppkomma på grund av otrygg anknytning, men det motsatta verkar inte intuitivt troligt.

Det kan förstås vara anknytning ändå, hjärnan är komplicerad, men du presenterar ingenting som gör att jag får anledning att intressera mig för den möjligheten. Du kritiserar studier som pekar på ärftlighet som byggande på tveksam empiri, och säger att studier av hjärnan inte leder framåt - men du kan inte presentera någon studie alls för anknytning, och har inga argument annat än att det "också skulle kunna vara så".

Du skriver till exempel: "Jag har inga källor i minnet nu men vet att jag har läst studier som framhäver anknytning som ett trovärdigt alternativ. Och åter igen - anknytning är socialt ärftligt. Vi för våra anknytningsmönster vidare. Sen säger inte jag att anknytning behöver vara det enda alternativet. Jag skulle tex kunna tänka mig en kombinerad modell, precis så som vi ser på den mesta psykiska ohälsan."

Det är oerhört klent. Du ifrågasätter specifika studier som talar för ärftlighet, men du minns bara att du läst studier som framhäver anknytning. Minns du om de var bra? Sedan, utan att lyckas ge någon anledning alls att tro på anknytning som förklaring medger du generöst att det "kanske inte måste vara den enda förklaringen".

Du påstod också "Fast det finns inte så mycket studier som faktiskt tyder på att ADHD finns i den utsträckning som man idag talar om.", men besvarade aldrig min fråga om hur många procent du tycker är belagda. Det är också ganska vagt vad utsträckningen "man idag talar om" skulle vara.

Dessutom tycker jag att kommentarer som "Men jag tycker att det här är en jätteviktig debatt på samhällsnivå. Jag tycker att det är tragiskt att vi fortsätter driva fram ett samhälle som liksom inte är hållbart. Det är inte konstigt att folk inte hänger med.." eller "Och varför ska individerna medicineras om det egentligen är det "moderna samhället" som det är fel på?" är floskler som inte passar att blanda ihop med något så konkret och välbeskrivet som ADHD. Det är större filosofiska frågor som ser billiga ut när de kastas in i förbifarten i en diskussion om funktionshinder.

Jag tyckte också att Gillberg-sidospåret är lite billigt. Det är förstås en stor uppgift, men om du vill vara övertygande om att "forskningsfältet kanske inte är precis som det verkar." tycker jag att du behöver mycket mer att utgå ifrån.

Din fråga "Plus att jag tycker att det är helt sjukt att man överhuvudtaget ska behöva bli glad för att någon säger att man har ett "fel i hjärnan". Varför skulle det vara något att bli lättad över?" tycker jag är viktig. Det är väldigt intressant att många blir glada över att äntligen få bekräftat att det faktiskt finns ett fel i deras huvuden. Om du lyckas förstå, och sympatisera, med deras upplevelse så kan det förmodligen hjälpa dig i yrkesutövandet.

Jag vet inte riktigt hur du menar med psykologin vs psykiatrin.. För mig ligger de ganska nära varandra, och intresse för olika typer av områden handlar nog mer om individer, utbildning och specialisering än att det skulle vara två olika fält på det sättet..
Men jag kan nog vara ganska påverkad av att jag läst mycket tillämpad psykologi, utöver grundforskning såklart.
Det kom förmodligen av att jag inte kan se någon annan anledning till din skepsis mot vad som verkar vara starka resultat för ärftlighet och goda effekter av medicinering för att istället "hoppas" att förklaringen ska vara anknytning. Jag undrar också om det kommer framförallt från boken du rekommenderar, från rådande attityder i kurssammanhang eller om det är mer personliga tankar, då du inte lyckas ge någon anledning till att anknytning skulle hålla som förklaring.

Passerade också detta citat när jag knåpade på det här inlägget:
Jag har stött på problemet. Jag har till och med stött på att anhöriga driver frågan utan att patienten själv ens är intresserad. Jag har också stött på att patienter kommer med inställningen "jag vill ha detta och ingenting annat", istället för att framföra sin problematik och överlåta den professionella bedömningen till just professionella.
Jag undrar om detta är sant, och om du i så fall uppfattat situationerna rätt. Dessutom är det fullkomligt oviktigt om någon patient någon gång råkar vilja ha en viss diagnos. Det är upp till läkarna att göra korrekt bedömning. Patienterna har inte gått en massa kurser i hur man ska bete sig i kontakt med läkare, men det omvända tycks vanligt förekommande.

Och en sista: "Man har upprepade gånger sätt förändrad aktivitet i hjärnan vid ADHD. Så långt kan man väl vara överens. Men man har inte lyckats komma fram till några specifika områden utan man hittar hela tiden förändring här och var." tycker jag är att flytta målstolparna
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag ska försöka hitta lite tid till att söka fram några artiklar och sen förklara min ståndpunkt lite bättre :)
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Plus att jag tycker att det är helt sjukt att man överhuvudtaget ska behöva bli glad för att någon säger att man har ett "fel i hjärnan". Varför skulle det vara något att bli lättad över?

För att man efter många år äntligen får veta varför man är som man är. För att man efter många år äntligen får veta att man inte alls är dum i huvudet.

//Aspergare som helt sonika antar att det är lite samma grej hos folk med ADHD
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp