NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Delvis knapplån.

Jag kan verkligen rekommendera att titta på den här föreläsningen: http://urplay.se/Produkter/179003-UR-Samtiden-Adhd-epidemi-eller-modefluga-Hjalp-vid-flera-diagnoser

Den handlar om samsjuklighet och vad som händer när en person har flera olika diagnoser vars symptom sammanfaller. Symptom beroende på trauman i barndom och senare förekommer också i exemplet som beskrivs från 14.30 och framåt. Det som är intressant att höra är att det ses som viktigt att behandla ADHDn innan man börjar med en mer långsiktigt samtalsterapi för att komma tillrätta med exempelvis anknytningsproblem. Det stämmer alltså överens med min erfarenhet och syn på medicinering vs terapi vid den problematik jag har.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Rekommenderar även denna: http://urplay.se/Produkter/178987-UR-Samtiden-Adhd-epidemi-eller-modefluga-Adhd-vad-vet-vi

Här diskuteras orsakerna till ADHD, utifrån vad man kommit fram till genom tvillingstudier. För att sammanfatta säger professorn som håller föreläsningen att gener är den viktigaste orsaken - inte en utan kanske flera hundra "riskgener" där mutationer ökar risken för ADHD - men att även annat spelar roll.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Delvis knapplån.

Jag kan verkligen rekommendera att titta på den här föreläsningen: http://urplay.se/Produkter/179003-UR-Samtiden-Adhd-epidemi-eller-modefluga-Hjalp-vid-flera-diagnoser

Den handlar om samsjuklighet och vad som händer när en person har flera olika diagnoser vars symptom sammanfaller. Symptom beroende på trauman i barndom och senare förekommer också i exemplet som beskrivs från 14.30 och framåt. Det som är intressant att höra är att det ses som viktigt att behandla ADHDn innan man börjar med en mer långsiktigt samtalsterapi för att komma tillrätta med exempelvis anknytningsproblem. Det stämmer alltså överens med min erfarenhet och syn på medicinering vs terapi vid den problematik jag har.

Man kan ju se på det på olika sätt. Jag har läst väldigt trovärdiga argumentationer för varför man ska börja i andra änden, men tänker att det inte är så svartvitt att alla passar in i samma mall :)
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Vilka är argumenten för att det är bättre med samtalsterapi först och medicinering sen? (Jag antar att det gäller mindre allvarliga fall än det som togs upp i föreläsningen.)
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag har inte hunnit se föreläsningen..

Men det jag tänkte på spontant var i fall där det finns skäl att tro att det finns svårigheter i samspelet mellan barn och föräldrar (troligen otrygg anknytning) där man menade att det fanns risk att man blev väldigt icke-validerande för barnets sitation i relationen om fokus läggs på att hitta ett fungerande beteende, oavsett om behandlingen är medicin eller via beteendeinterventioner.
(Och då alltså inte individuell behandling med barnet utan familjeterapi eller systemterapi)

Tror det stod några rader om detta i en av de artiklar jag länkade förut, Richards.

Men som sagt, jag tror det är individuellt.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag hittade detta i Richards:

"Comorbidity in ADHD – recognized to be ‘the rule rather than the exception’ – has led to similar questions regarding the validity of these constructs as separate disorders, and also whether different subtypes might share similar aetiologies, and/or should receive different treatments. This has already been referred to in relation to ADHD and conduct disorder, as well as PTSD and oppositional disorder. About a quarter to one third of children with ADHD are said to also meet criteria for anxiety disorder (Pliszka, 2000).

This group of children has been found to experience more stressful life-events such as divorce and separation, than those who present with ADHD alone (Pliszka, 2000). This reinforces the importance in the clinical assessment of children presenting with ADHD symptoms and co-morbid
anxiety, to explore the possibility of a recent psychosocial stressor, which might respond to therapeutic input, before considering medication."

Så det handlar väl snarast om att urskilja NÄR en ADHD-diagnos ska ges och när symptomen kan ha andra orsaker. Det tas också upp i föreläsningen om flera diagnoser. Om jag har fel i det så saknar jag svar på frågan om varför det är bättre att behandla det tillstånd som kräver mer långsiktigt terapi innan man börjar med medicinsk behandling för det andra tillståndet.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

På sida 15, under "The ethical and clinical dilemmas inherent in ADHD treatment", stod det om avvägningen mellan medicinering och andra insatser för barn med dålig hemmiljö(fast där kändes det knappast som "good enough"-scenarion).

Där för dock Richards snarast ett resonemang fram och tillbaka, inte heller här verkar det finnas någon handfast forskning utan det verkar vara olika åsikter beroende på vem man frågar.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag hittade detta i Richards:

"Comorbidity in ADHD – recognized to be ‘the rule rather than the exception’ – has led to similar questions regarding the validity of these constructs as separate disorders, and also whether different subtypes might share similar aetiologies, and/or should receive different treatments. This has already been referred to in relation to ADHD and conduct disorder, as well as PTSD and oppositional disorder. About a quarter to one third of children with ADHD are said to also meet criteria for anxiety disorder (Pliszka, 2000).

This group of children has been found to experience more stressful life-events such as divorce and separation, than those who present with ADHD alone (Pliszka, 2000). This reinforces the importance in the clinical assessment of children presenting with ADHD symptoms and co-morbid
anxiety, to explore the possibility of a recent psychosocial stressor, which might respond to therapeutic input, before considering medication."

Så det handlar väl snarast om att urskilja NÄR en ADHD-diagnos ska ges och när symptomen kan ha andra orsaker. Det tas också upp i föreläsningen om flera diagnoser. Om jag har fel i det så saknar jag svar på frågan om varför det är bättre att behandla det tillstånd som kräver mer långsiktigt terapi innan man börjar med medicinsk behandling för det andra tillståndet.

Det jag syftade på var i ett andra stycken, bland annat:

Concern has also been raised that in the case of an insecurely attached young person, traditionally advocated treatment including behavioural management strategies and medication might mask underlying relational problems between the child and their parents. It has been suggested that such approaches may in fact leave children who are already frustrated and anxious over the lack of a parental bond feeling more victimized, by ‘providing a Band Aid effect on the parent child relationship’, but failing to address the underlying problem (Erdman, 1998, p. 183).
This might explain in part, the lack of maintenance of effects once such treatments are discontinued, and why the follow-up results at 3 years of the MTA study was far less positive than originally envisaged.

och:

These vivid and rather worrying descriptions of these children’s ‘internal worlds’, particularly how they view themselves and their parental and familial relationships, suggest that a far more sophisticated therapeutic approach is needed than that currently advocated. Parenting training may be appropriate in the case of a secure attachment, as parents may be able to focus on the current interaction and apply behavioural management skills objectively and consistently. If the quality of the child–parent relationship is problematic, however, relationship issues may well need to be addressed directly before families can be expected to make enduring changes (Clarke et al., 2002).
Adding relationship-building components are likely to enhance the generalization of treatment effects.

och:

f) The ethical and clinical dilemmas inherent in ADHD treatment

Foreman, Foreman and Minty (2005) found that hyperkinetic children were three times more likely to have suffered removal from home than children with any other psychiatric diagnoses, independent of any psychosocial measures. The authors argued that it was important to screen and treat hyperactive children to avoid the risk of family breakdown. There is however a counter argument that in treating such children with stimulant medication one runs the risk of colluding with an external environment which needs to change, and effectively ‘silencing’ the mechanism a child is using to communicate that ‘all is not well’.

På sida 15, under "The ethical and clinical dilemmas inherent in ADHD treatment", stod det om avvägningen mellan medicinering och andra insatser för barn med dålig hemmiljö(fast där kändes det knappast som "good enough"-scenarion).

Där för dock Richards snarast ett resonemang fram och tillbaka, inte heller här verkar det finnas någon handfast forskning utan det verkar vara olika åsikter beroende på vem man frågar.

Jag skulle tro att det är precis lika komplext som diagnosen överlag, alltså att det inte finns några enkla svar som gäller för alla utan insatserna måste individanpassas. Så tänker jag iallafall :)
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag håller absolut med om att åtgärderna måste individanpassas; därför är det viktigt att det inte finns något generellt motstånd vare sig mot olika terapiformer, stödåtgärder eller för den delen medicinering inom de vårdinstanser som kommer i kontakt med barn som har ADHD. Man ska helt enkelt använda den eller de metoder som fungerar bäst i varje enskilt fall. :)
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Lite dåligt med tid plötsligt, första artikeln läst, den hade tyvärr närapå ingenting alls med saken att göra. (bara lite diskussion om känslohantering och lite problem där)
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Lite dåligt med tid plötsligt, första artikeln läst, den hade tyvärr närapå ingenting alls med saken att göra. (bara lite diskussion om känslohantering och lite problem där)

Jag tyckte den var väldigt relevant med tanke på att den där "känslohanteringen" är högst aktuell i tex anknytningssammanhang..
Eller hur menar du?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp