NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag ser inte en modell jag ser flera

Genetik är så mycket mer än sårbarhet, genetik är mycket komplext.

Jag är inte ett dugg förvånad om man hittar flera olika mutationer, snarare tvärtom. Det gäller för många monogenetiska sjukdomar också ex blödarsjuka. Alla med hemofili bär inte på samma mutation, mutationen kan sitta i olika gener men ge samma symptom. Det är viktigt att ta reda på om det är brist på faktor VIII eller faktor IX som medför att blodet inte koagulerar som det ska för att sätta in rätt behandling. Sedan kan det finnas samma mutation i samma gen men på olika ställen, eller i promotor regionen eller i andra gener som reglerar utrycket för andra gener. 20 % är de novo mutationer vid hemofili, alltså nya mutationer. Vid Hemofili finns en selektion eftersom människor ofta dör innan de nått reproduktiv ålder om de inte får behandling, ADHD hindrar inte människor från att skaffa barn. Med andra ord inte alls konstigt att vi inte hittar samma mutation hos alla med ADHD. Här finns även flera mutationer som alla ger sitt bidrag – polygenetiskt. Bär du mer än en mutation ex både i produktion av dopamin, upptag av dopamin och serotonin receptorer så är det inte så svårt att räkna ut att det blir större påverkan än om vi bär en mutation. Eller hur?

Sedan kan en och samma sjukdom bero på massa olika faktorer ex diabetes. Du kan ha en medfödd sårbarhet som i kombination med ohälsosamt levene utlöser diabetes. Vissa är mer känsliga än andra. Ibland kan denna behandlas med kost och motion, ibland krävs insulin. Här har socialt arv en viss roll i matvanor och motionsvanor. Du kan även utveckla en autoimmun sjukdom där immunförsvaret angriper dina egna insulinproducerande celler. Här tror man att miljö kan spela roll, ofta föregås detta av en infektion men letar nu efter vad det kan vara för infektion som triggar igång den autoimmuna sjukdomen. Miljö innebär inte social miljö i detta fall. Återigen kan du bära en genetiskt ärftlig variant av diabetes, MODY, miljöfaktorer spelar ingen roll i detta fall. http://diabetesportalen.se/foerdjup...likheter-och-saerdrag/mody-en-enda-gen-felar/

Detta är väldigt förenklat så titta på modellerna inte detaljerna. Samma symptom kan ha många olika orsaker, vissa orsakas av enbart miljö andra av en kombination och ytterligare andra av enbart gener.

Miljö är mycket mer än social miljö
Begreppet miljö innefattar även förlossningskomplikationer, för tidig födsel, allvarliga sjukdomar under nyföddhetsperiod, skadliga ämnen som ex rökning, bisfenol A, läkemedel, missbruk under graviditet och givetvis även den sociala miljön. När det står arv och miljö så läser inte jag arv och social miljö.

Jag är helt med på att genetik är komplicerat och att det kan vara på olika sätt.

Ang det sista stycket - självklart är miljö mer än bara social miljö. Men social miljö finns också.
Jag uppfattar att du räknar bort social miljö, av någon anledning, har jag rätt?
Hur kommer det sig att du enbart tycker att biologiska miljöfaktorer spelar in?
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Det finns studier om miljön som utlösande faktor men dessa gäller barnhemsbarn i Rumänien, där har man sett att ju längre tid barnet varit på barnhemmet destu svårare psykiatriska och neuropsykiatriska problem tenderar barnet att få. Jag ifrågasätter alltså inte att barnet kan utveckal ADHD eller PTSD i den miljön däremot ifrågasätter jag att normala misstag som alla föräldrar gör ibland skulle få så stor betydelse att det leder till förändringar i hjärnan som leder till funktionshinder. Jag talar alltså om svåra förhållanden inte misstag som finnas i gemene mans barndom som man kanske inte tänker på. Att barn med ADHD ställer högre krav på föräldrar, lärare och annan personal tvivlar jag inte det minsta på och att dessa behöver hjälp att stötta är jag övertygad om. När det gäller misshandelsförhållanden utesluter jag inte heller shaken baby syndrom. Alltså tror jag att hemmiljön behöver vara ganska extrem för att den ska leda till ADHD att hemmiljön däremot har betydelse för hur barnet lär sig hantera sin ADHD är jag övertygad om. Enligt socialstyrelsen så är ADHD och även autismspektrumstörning en riskfaktor för ODD inte tvärt om.http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17951/2010-3-6.pdf

Jag frågar igen - hur ställer du dig i så fall till den forskning som faktiskt tyder på föräldrabeteenden (utöver missförhållanden) som belastningsfaktor?
Utöver forskning kring barnhemsbarn, för det finns ju fler än så.

Jag har lagt in artiklar som behandlar ämnet men du verkar ignorera dem?

Du tror väldigt mycket men du kanske kan bemöta de motargument som läggs fram också?


Vad syftar du på när du skriver ODD?
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Har du läst artikeln jag skrev om nyligen? Richards?

Japp det har jag, citatet är från Richards

"How are we to understand these factors, and what is cause and effect? The experience of living with a child who exhibits problematic behaviour, can be extremely persecutory, and may leave parents feeling blamed and inadequate. This can potentially lead to parenting practices which exacerbate the situation, and result in higher levels of hyperactivity in their child (Woodward et al., 1998). A label of ADHD can help parents to recognize that their child’s behaviour is, at least in part, genetically determined, and so neither their child’s fault nor their own. If need be, they can access and use additional support including parenting programmes (Rogers, Cann, Cameron,
Littlefield, & Lagioia, 2003)."
 
Senast ändrad:
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag frågar igen - hur ställer du dig i så fall till den forskning som faktiskt tyder på föräldrabeteenden (utöver missförhållanden) som belastningsfaktor?

Jag har lagt in artiklar som behandlar ämnet men du verkar ignorera dem?

Vad syftar du på när du skriver ODD?

Jag ignorerar inte de artiklar du lägger in, jag läser och kommenterar efterhand som jag får tag på dem och jag har tid, barnen har jullov. Hitills har jag inte funnit stöd för dina påståenden.

Trotssyndrom Oppositional Defiant Disorder ODD
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Japp det har jag, citatet är från Richards

"How are we to understand these factors, and what is cause and effect? The experience of living with a child who exhibits problematic behaviour, can be extremely persecutory, and may leave parents feeling blamed and inadequate. This can potentially lead to parenting practices which exacerbate the situation, and result in higher levels of hyperactivity in their child (Woodward et al., 1998). A label of ADHD can help parents to recognize that their child’s behaviour is, at least in part, genetically determined, and so neither their child’s fault nor their own. If need be, they can access and use additional support including parenting programmes (Rogers, Cann, Cameron,
Littlefield, & Lagioia, 2003)."

Ja, det där citatet är om jag minns rätt från början av artikeln och fortsätter med ett MEN….. Du kanske skulle referera lite mer noga och inte bara citera den lilla mening som passar dig?
Hela den artikeln bygger ju upp en argumentation om att det är viktigt att se ADHD som något mer komplext än bara genetik och biologi.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag ignorerar inte de artiklar du lägger in, jag läser och kommenterar efterhand som jag får tag på dem och jag har tid, barnen har jullov. Hitills har jag inte funnit stöd för dina påståenden.

Trotssyndrom Oppositional Defiant Disorder ODD

Inte lätt för mig att veta om du ignorerar eller inte när du inte kommenterar dem men däremot fortsätter rabbla samma argument som innan..

Vart hittar du att ADHD och autism skulle vara en riskfaktor för trotssyndrom och att det bara kan vara åt det hållet? Jag hade inte tid att läsa hela texten du länkade till så du får gärna uppge sida :)
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Inte lätt för mig att veta om du ignorerar eller inte när du inte kommenterar dem men däremot fortsätter rabbla samma argument som innan..

Föslagsvis får du gärna läsa inlägg 271, 281, 295, 296, 297, 310, 323, samt 331.

Hur du kan få det till att jag ignorerar länkarna du lägger ut och inte kommenterar dessa kan jag inte begripa.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Miljö är mycket mer än social miljö
Begreppet miljö innefattar även förlossningskomplikationer, för tidig födsel, allvarliga sjukdomar under nyföddhetsperiod, skadliga ämnen som ex rökning, bisfenol A, läkemedel, missbruk under graviditet och givetvis även den sociala miljön. När det står arv och miljö så läser inte jag arv och social miljö.

Jag är helt med på att genetik är komplicerat och att det kan vara på olika sätt.

Ang det sista stycket - självklart är miljö mer än bara social miljö. Men social miljö finns också.
Jag uppfattar att du räknar bort social miljö, av någon anledning, har jag rätt?
Hur kommer det sig att du enbart tycker att biologiska miljöfaktorer spelar in?

:banghead:
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Föslagsvis får du gärna läsa inlägg 271, 281, 295, 296, 297, 310, 323, samt 331.

Hur du kan få det till att jag ignorerar länkarna du lägger ut och inte kommenterar dessa kan jag inte begripa.

Jag har självklart sett att du kommenterat en del, men sen har det tagit stopp när jag fortsatt diskussionen kring viss länk och en del artiklar har jag inte sett att du tagit upp alls. Men man måste självklart inte läsa allt, inte det jag menar. Blir dock svårt att fortsätta diskutera då.


Ursäkta?
Jag undrar faktiskt, det är just det här som jag inte förstår i ditt resonemang. Det vore väldigt mycket trevligare om du ville svara på frågan istället för att dunka huvudet i väggen.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

För att förtydliga. Jag upplever att jag flera gånger har skrivit att jag inte på något sätt är "emot" genetikbaserade förklaringsmodeller, så länge de har utrymme för genetik som sårbarhet och att många olika typer av miljöfaktorer kan påverka också.

Jag har uppfattat att du anser att ADHD i princip enbart är genetik, med möjligt undantag för biologiska miljöfaktorer, och jag undrar varför du är så negativt inställd till teorier som även innefattar andra typer av miljöfaktorer?

Om du då bortser från skuldfrågan, för den hör inte riktigt hemma i just detta.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

För att förtydliga. Jag upplever att jag flera gånger har skrivit att jag inte på något sätt är "emot" genetikbaserade förklaringsmodeller, så länge de har utrymme för genetik som sårbarhet och att många olika typer av miljöfaktorer kan påverka också.

Jag har uppfattat att du anser att ADHD i princip enbart är genetik, med möjligt undantag för biologiska miljöfaktorer, och jag undrar varför du är så negativt inställd till teorier som även innefattar andra typer av miljöfaktorer?
.

Jag anser att det finns flera olika orsaker till adhd
Enbart gener är en
Förlossningskomplikationer en annan
Förtidig födsel pga infektion i livmoder och barnets hjärna en
Tidig hjärnhinneinflamation eller hjärninflammation en
Skallskador är en
Missbruk under graviditet är en
Gener i kombination med kemiska ämnen som bisfenol a eller nikotin eller hormonstörande ämnen är en
Gener i kombination med social miljö där missförhållanden råder är en.
Enbart social miljö med svåra förhållanden - möjlig men PTSD kanske är mer lämplig diagnos här rimligtvis är andelen föräldrar med obehandlad ADHD vanlig här så det svårt att se vad som är vad.
Gener och föräldrabeteenden utöver misdförhållanden-har ännu ej sett några belägg för just ADHD Möjligtvis ODD
Barn med ADHD vars föräldrar ej klarar sätta gränser kan utvecklas till ODD
ADHD under missförhållanden ger svårare problem vanligt med ODD och CD
ADHD i normal miljö- ger symptom, kan lindras med rätt hjälp
ADHD i god miljö - symptom finns men kan döljas av goda orsakar strategierskapar dock personligt lidande
Grav ADHD i god miljö- symptom finns men med rätt hjälp kan dessa lindras

ADHD och samtidigt andra psykiska diagnoser, svårt att se vad som är vad men viktigt att utreda. ADHD är viktigt att diagnostisera tidigt för att förebygga att det utvecklas till psykiskt lidande. Ex depressioner till följd av upprepade misslyckanden ODD och CD. Med andra ord jag ser mång olika orsaker till ADHD paralellt. Att ignorera genetik och bara focusera på föräldrabeteenden riskerar att leda till missförstånd och att färre barn får rätt hjälp samt att ADHD blir en stämplande diagnos som lång ifrån förklarar alla fall av ADHD
 
Senast ändrad:
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag anser att det finns flera olika orsaker till adhd
Enbart gener är en
Förlossningskomplikationer en annan
Förtidig födsel pga infektion i livmoder och barnets hjärna en
Tidig hjärnhinneinflamation eller hjärninflammation en
Skallskador är en
Missbruk under graviditet är en
Gener i kombination med kemiska ämnen som bisfenol a eller nikotin eller hormonstörande ämnen är en
Gener i kombination med social miljö där missförhållanden råder är en.
Enbart social miljö med svåra förhållanden - möjlig men PTSD kanske är mer lämplig diagnos här rimligtvis är andelen föräldrar med obehandlad ADHD vanlig här så det svårt att se vad som är vad.
Gener och föräldrabeteenden utöver misdförhållanden-har ännu ej sett några belägg för just ADHD Möjligtvis ODD
Barn med ADHD vars föräldrar ej klarar sätta gränser kan utvecklas till ODD
ADHD under missförhållanden ger svårare problem vanligt med ODD och CD
ADHD i normal miljö- ger symptom, kan lindras med rätt hjälp
ADHD i god miljö - symptom finns men kan döljas av goda orsakar strategierskapar dock personligt lidande
Grav ADHD i god miljö- symptom finns men med rätt hjälp kan dessa lindras

ADHD och samtidigt andra psykiska diagnoser, svårt att se vad som är vad men viktigt att utreda. ADHD är viktigt att diagnostisera tidigt för att förebygga att det utvecklas till psykiskt lidande. Ex depressioner till följd av upprepade misslyckanden ODD och CD. Med andra ord jag ser mång olika orsaker till ADHD paralellt. Att ignorera genetik och bara focusera på föräldrabeteenden riskerar att leda till missförstånd och att färre barn får rätt hjälp samt att ADHD blir en stämplande diagnos som lång ifrån förklarar alla fall av ADHD

Det här är fullt begripligt medan jag tyvärr inte riktigt förstår vad MiniLi är ute efter. Det låter ju lite för futtigt att hela poängen med MiniLi:s argumentation är att man av preventiva skäl ska försöka framföra till föräldrar att de ska vara goda föräldrar för annars får barnen ADHD?
Måste vi inte utgå från att alla föräldrar försöker göra sitt bästa i sitt föräldraskap? De som gör grova missar vet jag inte om man fångar upp genom att berätta självklarheter kring hur man fostrar barn.

Men om MiniLi kanske slutar säga att alla som inte förstår henne verkar icke-läskunniga och istället nämner några exempel på hur en sådan föräldrainformation skulle se ut så skulle det bli lättare att förstå poängen med diskussionen.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Enbart social miljö med svåra förhållanden - möjlig men PTSD kanske är mer lämplig diagnos här rimligtvis är andelen föräldrar med obehandlad ADHD vanlig här så det svårt att se vad som är vad.

Skrev på mobilen så det blev lite luddigt ska stå

Enbart social miljö med svåra förhållanden - möjlig men PTSD kanske är mer lämplig diagnos. Rmligtvis är andelen föräldrar med obehandlad ADHD vanlig här så det svårt att se vad som är vad.

Borde undersökas närmare hur många av mödrarna med borderline det var som även hade ADHD som Richard pratar om. Där hade 46% av barnen ADHD. ADHD är vanligt att missa vid borderline diagnos hos kvinnor och samsjukligheten är hög. Dessutom är det inte ovanligt att kvinnor med borderline träffar utåtagerande män. Jag hade velat veta hur genotypen hos dessa ser ut och hur många av fäderna det är som uppfyller kriterier för ADHD alt ADHD och ODD alt ADHD och CD alt ADHD och borderline. Samt hur många av barnen som blivit fysiskt misshandlade och hur många av barnen som snaraare uppfyller kriterier för PTSD eller borderline innan jag köper argumentet att det är enbart miljö eller arv och miljö som orsakar högre andel barn med ADHD den här gruppen.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

http://urplay.se/Produkter/179004-UR-Samtiden-Adhd-epidemi-eller-modefluga-Flickor-med-adhd

Riktigt bra föreläsning om flickor med ADHD som kanske kan förklara varför vissa personer får medicin utskrivet fast de tillsynes inte har så svåra sociala problem.

Det är inget beteende vi medicinerar utan en koncentrationssvårighet som kan få en stor betydelse för individen.

Tack för länken! Där fanns många intressanta föreläsningar som jag ska titta på, inte minst en av personen som ställde min diagnos och senare även var min behandlande läkare under ett par år. :)
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Så svaret på min fråga kring varför du är så negativt inställd till exempelvis sociala belastningsdelar är för att du inte sett några belägg för det?
Och du tror att i de fall som det kan handla om sociala belastningar oftast inte är adhd utan någon annan diagnos som skapar problemen? Att man på så vis smalnar av diagnosen?

Jag har förövrigt aldrig skrivit att det är enbart vare sig det ena eller det andra, tvärtom har jag upprepade gånger skrivit att jag tror vi vinner mest på att hålla oss till en mer komplex modell som innefattar en stress-sårbarhetsmodell samt en bred utifrån ett biopsykosocialt perspektiv.
 
Senast ändrad:
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Först, om du inte redan har gjort det så vill jag rekommendera läsning av denna artikeln (lösenord bukefalos om du behöver uppge) där en mängd forskning kring ADHD gås igenom på ett nynaserat sätt utifrån antagandet att vi tjänar på att se på ADHD utifrån ett biopsykosocialt perspektiv.

Summering i artikeln:
To summarize
There is considerable research available showing the link between ADHD symptoms, parental mental illness, child maltreatment, attachment deficits and other psycho-social stressors particularly when associated with co-morbid diagnoses including conduct disorder, PTSD and anxiety. Such factors will differ in their impact on an individual child, depending on their age, sex, degree of exposure, and inherent genetic vulnerability to exhibiting ADHD symptoms. The effects of such factors may be ameliorated or exacerbated by external influences in a transactional fashion, with each potentially mutually influencing each other over time. In essence, ‘Attention Deficit Hyperactivity Disorder’ (ADHD) is a description rather than an explanation of a pervasive, persistent, disabling pattern of inattentiveness, overactivity and/or impulsiveness. The development of ADHD symptoms is best viewed from a developmental and
systemic perspective, in order to formulate the optimum treatment plan.

Den artikeln lägger störst fokus på behandling, och varför vi inte ska hänga upp oss enbart på medicinering, men jag tycker att hela genomgången är väldigt informativ även när man tänker utifrån preventiva åtgärder.

Jag har inget färdigt preventivt program att lägga fram (naturligtvis) men tänker att man tex kan utveckla den screening som redan görs av blivande föräldrar. I dagsläget screenar man för förlossningsdepression och man fångar även upp uppenbara riskfamiljer. Man skulle även kunna screena i ett bredare perspektiv och fånga upp fler än de som är allra längst ut bland riskgrupper.

Man kan även jobba med informering och utbildning av blivande föräldrar där man kan utbilda kring tex samspel.

Man kan även tänka sig att yrkesgrupper som jobbar med blivande föräldrar, föräldrar och barn kan utbildas bättre för att lättare kunna fånga upp riskgrupper och även för att kunna ge vägledning på ett bättre sätt.
Jag tycker man hör här och var om föräldrar som får jättekonstig information, information som ofta känns ganska godtycklig. Det kan vara amning, metoder för att få barnet att sova eller vad som. Vissa professionella är säkert väl uppdaterade med den senaste forskningen, andra inte.

För att inte tala om att samhällets syn på olika fenomen spelar jättestor roll, både för vad vi upplever som friskt eller sjukt men också tex kring vilka föräldrabeteenden som är normativt accepterade eller vilket bemötande en "annorlunda" individ får.

Jag tycker absolut inte att man ska säga till föräldrar att "sköt er annars får barnet ADHD" :crazy:
Verkligen inte! Det skulle knappast tjäna något till.
Information kan spridas på många sätt och det kan ge många olika typer av påverkan.
 
Senast ändrad:
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Tabell ur Richards som jag tycker var tydlig och intressant:
(Baserad på en mängd forskning som redogörs för genom hela artikeln)

Table 1. Factors that should be considered as part of a Bio-Psycho-Social formulation of presenting
ADHD symptoms (Alone); and associated with co-morbid diagnoses Conduct Disorder and Anxiety.

Predisposing
  • Genetics/strong family history
  • Prenatal and perinatal events such as prematurity, low birth weight, pregnancy and/or birth complications.
  • Closed head injury (may also be precipitating factor)
  • Emotional deprivation or intrusive maternal interactions in infancy
  • Post-natal depression
  • Physical and/or sexual abuse (risk increases with early onset of abuse and PTSD symptoms)
  • Insecure attachment

Precipitating
  • Parental separation
  • Severe anxiety, e.g. secondary to insecure attachment
  • Traumatized child with PTSD
  • History of maltreatment including physical, sexual, supervision neglect or witnessed domestic violence

Maintaining/exacerbating
  • Isolated families/ parent with minimal social support
  • Low income
  • Family conflict
  • Paternal criminality
  • Large family size
  • Greater environmental adversity
  • Insufficient support within school setting

ADHD and conduct disorder
  • Maternal depression
  • Parental antisocial personality, alcoholism and substance use
  • Child maltreatment
  • Reduced maternal responsiveness

ADHD and anxiety disorder
This group of children has been found to experience more stressful life events such as divorce and separation, than those who present with ADHD alone
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag upplever dig som väldigt låst vid en modell där du exkluderar alla andra. Ex att enbart genetik eller förlossningskomplikation kan leda till ADHD oavsett föräldra beteende. Hur kommmer det sig att du kan utesluta alla andra modeller när läkare, neurologer, socialstyrelsen inte kan det utan snarare fiinner stöd fördessa modeller.
Hur kommer det sig att du aldrig hört talas om kopplingen till autismspektrumstörning när 60-80 % av alla flickor med AST även har adhd? Vilket omvänt innebär att 25-30% av flickor med adhd även har AST. Och överläkare som forskat på området finner det svårt att ställa diffrentialdignos? Märkligt att ni inte får lära er detta på er utbildning, kanske är det för att det ligger innom psykiatri och inte psykologi. Men ett Tort antal av era patienter kommer att ha adhd i kombination med andra diagnoser.så ni borde ju ha det på er utbimdning.
De du hitills har laggt ut har handlat om ADHD och missförhållanden. Jag avfärdar inte din stress sårbarhets modell som tänkbar för några av fallen, men jag avfärdar den som allmängiltig.
 
Sv: NY Times om läkemedelsbolagens uppblåsning av ADHD

Jag har svårt att förstå hur du kan tolka "min" modell som exkluderande när det i själva verket går ut på att integrera flera modeller i samma?
Du får gärna förklara hur du menar.

När har jag sagt att jag inte hört om koppling mellan ADHD och autism?
OM jag har skrivit något sådant (vilket jag inte tror) så har jag nog skrivit fel.
Du får gärna citera det inlägget.

Eller menar du när jag skrev detta:
Vart hittar du att ADHD och autism skulle vara en riskfaktor för trotssyndrom och att det bara kan vara åt det hållet? Jag hade inte tid att läsa hela texten du länkade till så du får gärna uppge sida

För det är ju inte riktigt samma sak som att jag inte skulle ha förstått att det är hög komorbiditet mellan adhd och autism.
Jag frågar efter referens till påståendet om att relationen mellan adhd (och autism) och trotssyndrom enbart skulle vara att adhd och autism innebär en riskfaktor, efter att du skrev:

Enligt socialstyrelsen så är ADHD och även autismspektrumstörning en riskfaktor för ODD inte tvärt om

Nej. Allt jag lagt ut handlar INTE om ADHD och missförhållanden. Då har du missförstått totalt.
Jag vet inte om du på något konstigt sätt har tolkat alla mina inlägg om anknytning och anknytningsrelaterade processer som att jag menar missförhållanden?
Osäker anknytning är inte samma sak som missförhållanden. Men även det är jag ganska säker på att jag redan skrivit.

Du får förövrigt gärna svara på #356.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp